Gå til innhold

Tragisk ulykke

Gjest Nittan

Anbefalte innlegg

Jeg oppfatter ulvinnen som at hun mener vi godt kan kreve at innvandrerbarn skal ha svømmeopplæring, kreve at de skal gjennomgå kursing el. som har som formål å integrere dem best mulig i samfunnet. Da må vi selvsagt legge til rette for at dette skal kunne skje.

Men å "sy puter under armene" betyr jo noe helt annet. Det er en frase som brukes for å si at man gir noen masse støtte, og gjør livet deres enklere (enn andres).

De fleste innvandrere lærer seg jo å svømme som andre. Selv om noen muslimer ikke bader sammen, så utgjør jo muslimer kun 20% av innvandrere (og 2% av befolkningen), så det er ikke et "innvandrerproblem", tror jeg.

:-)

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 73
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

10

• morsan

6

• mariaflyfly

4

• jubalong70

4

Mest aktive i denne tråden

mariaflyfly

Men å "sy puter under armene" betyr jo noe helt annet. Det er en frase som brukes for å si at man gir noen masse støtte, og gjør livet deres enklere (enn andres).

De fleste innvandrere lærer seg jo å svømme som andre. Selv om noen muslimer ikke bader sammen, så utgjør jo muslimer kun 20% av innvandrere (og 2% av befolkningen), så det er ikke et "innvandrerproblem", tror jeg.

Med vennlig hilsen

''De fleste innvandrere lærer seg jo å svømme som andre. Selv om noen muslimer ikke bader sammen, så utgjør jo muslimer kun 20% av innvandrere (og 2% av befolkningen), så det er ikke et "innvandrerproblem", tror jeg.

''

Her er jeg faktisk usikker på om du har rett, Sør. Hver bidige sommer leser vi om drukningsulykker der barn med minoritetsbakgrunn er involvert. Det kan selvsagt være at media blåser det opp mer enn virkeligheten, men jeg skulle likt å se statistikken.

Jeg tror som flere andre det ligger noe i at svømmeundervisninga i skolen er nedprioritert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''De fleste innvandrere lærer seg jo å svømme som andre. Selv om noen muslimer ikke bader sammen, så utgjør jo muslimer kun 20% av innvandrere (og 2% av befolkningen), så det er ikke et "innvandrerproblem", tror jeg.

''

Her er jeg faktisk usikker på om du har rett, Sør. Hver bidige sommer leser vi om drukningsulykker der barn med minoritetsbakgrunn er involvert. Det kan selvsagt være at media blåser det opp mer enn virkeligheten, men jeg skulle likt å se statistikken.

Jeg tror som flere andre det ligger noe i at svømmeundervisninga i skolen er nedprioritert.

Hei,

Jo, men det jeg mente er at folk ofte sier "innvandrere" når de mener "muslimer" (fordi i dette tilfellet er det relevant, ettersom en del muslimer ikke vil svømme i blandet tropp).

Jeg vet ikke om noen annen grunn til at færre "innvandrere" enn etniske nordmenn kan svømme?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mariaflyfly

Hei,

Jo, men det jeg mente er at folk ofte sier "innvandrere" når de mener "muslimer" (fordi i dette tilfellet er det relevant, ettersom en del muslimer ikke vil svømme i blandet tropp).

Jeg vet ikke om noen annen grunn til at færre "innvandrere" enn etniske nordmenn kan svømme?

Med vennlig hilsen

Skjønner. Jeg veit ikke eventuelle årsaker annet enn at etnisk norske barn kanskje oftere reiser på badeferier med foreldrene sine? Mange har tradisjoner om å være på hytteferier på sørlandet om sommeren, noe jeg vil tro ikke er så utbredt blant minoritetsfamilier? Likeledes sydenferier, kanskje, fra barna er ganske små?

Jeg veit ikke, og jeg kan bare resonnere for Oslo, der jeg er mest kjent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner. Jeg veit ikke eventuelle årsaker annet enn at etnisk norske barn kanskje oftere reiser på badeferier med foreldrene sine? Mange har tradisjoner om å være på hytteferier på sørlandet om sommeren, noe jeg vil tro ikke er så utbredt blant minoritetsfamilier? Likeledes sydenferier, kanskje, fra barna er ganske små?

Og kanskje også at terskelen for å melde seg på svømmekurs er høyere, av ulike (kulturelle) og/eller økonomiske grunner?

Det har vært ekstremt få barn av ikke-vestlig herkomst på de svømmekursene og svømmetreningene som sønnen min har gått på.

Og det er jo slik, dessverre, at svært få barn nå for tiden lærer å svømme bare pga skolens tilbud - det må svømmeskole eller ferier eller ivrige foreldre til. Jeg selv derimot lærte å svømme kun pga skolesvømmingen - vi hadde svømmin hver uke fra 1. klasse til7. eller 8.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mariaflyfly

Og kanskje også at terskelen for å melde seg på svømmekurs er høyere, av ulike (kulturelle) og/eller økonomiske grunner?

Det har vært ekstremt få barn av ikke-vestlig herkomst på de svømmekursene og svømmetreningene som sønnen min har gått på.

Og det er jo slik, dessverre, at svært få barn nå for tiden lærer å svømme bare pga skolens tilbud - det må svømmeskole eller ferier eller ivrige foreldre til. Jeg selv derimot lærte å svømme kun pga skolesvømmingen - vi hadde svømmin hver uke fra 1. klasse til7. eller 8.

''Og kanskje også at terskelen for å melde seg på svømmekurs er høyere, av ulike (kulturelle) og/eller økonomiske grunner?

''

Det har du nok rett i. Det har ikke vært noen på svømmekursene Datra var på heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest togli

Med vennlig hilsen

Men det er et problem at ganske mange innvandrere kommer fra land der man ikke har tradisjon for å svømme og der barna ikke er opplærte til å ha respekt for vannet. Har selv opplevd det i skolen - nye flyktningeelever fra f.eks. Somalia som skal ha sin første svømmetime i skolens svømmehall og som ser at de andre barna hopper i vannet. De gjør det samme uten å vite at man faktisk må kunne svømme for å oppholde seg på dypt vann ;)

Glemmer ikke en kollega av meg som måtte fiske opp skolens to nye elever ute på dypet i svømmehallen på deres andre skoledag her i Norge ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Jeg har en god venninne fra Vietnam. Hun kan ikke å svømme på tross av at hun vokste opp i Vietnams kanskje best populære badeby, Nha Trang. Hver morgen dro de for å bade før dagens gjøremål starta, men det var absolutt ikke snakk om annet enn å plaske inne ved grunna. Svømming var det ingen som drev på med... Hun synes fortsatt det er merkelig at "alle" nordmenn kan å svømme på tross av klimaet her i landet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Og kanskje også at terskelen for å melde seg på svømmekurs er høyere, av ulike (kulturelle) og/eller økonomiske grunner?

''

Det har du nok rett i. Det har ikke vært noen på svømmekursene Datra var på heller.

Og det er utrolig trist at det er slik.

Det har vært flere drukningsulykker med ikke-vestlige barn/ungdommer de siste årene, og de er gjennomgående eldre enn øvrige drukningsofre blant barn/unge.

Svømming er den eneste idretten man kan dø av å ikke kunne.

Det var en interessant leder i Aftenposten fredag eller lørdag om prioriteringene når det gjelder idrettsanlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en god venninne fra Vietnam. Hun kan ikke å svømme på tross av at hun vokste opp i Vietnams kanskje best populære badeby, Nha Trang. Hver morgen dro de for å bade før dagens gjøremål starta, men det var absolutt ikke snakk om annet enn å plaske inne ved grunna. Svømming var det ingen som drev på med... Hun synes fortsatt det er merkelig at "alle" nordmenn kan å svømme på tross av klimaet her i landet ;)

''"alle" nordmenn kan å svømme på tross av klimaet her i landet ;)''

Men her er det nok generasjons- OG geografiforskjeller også.

Mine svigerforeldre er begge fra kyssteder ganske langts sør, og begge lærte å svømme som barn. Min mor (samme oppvekstkommune som meg) lærte derimot først å svømme

som voksen. Hun gikk på svømmekurs for voksne mens vi barna var små.

Da hun vokste opp, fantes det ikke ett basseng i kommunen, og mange vann var veldig kalde, og uansett var det for få folk som kunne lære bort dette. Jeg betviler sterkt at noen av hennes foreldre eller onkler/tanter kunne svømme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- - -kyststeder ganske langt sør - - -

(sikkert flere tasteleifer også, men retter opp disse nå...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ShitDiddelyDo

Jeg har møtt mange i Thailand som ikke kan svømme. De kommer ofte fra landsbygda, og ser ikke stort til sjøen, før de flytter til f.eks. Phuket eller Krabi.

Pappa kom fra Skjåk, og han kunne ikke svømme. Han lærte seg likevel at han fløyt på ryggen i saltvann, noe han syntes var utrolig stas. Han kjøpte seg derfor svømmeføtter og putra rundt på ryggen. Husker jeg syntes dette var litt skummelt, for hvis han av en eller annen grunn snudde seg rundt, ville han jo synki tvert. ;)

Men altså: Nå blir dette en innvandringsdebatt både her og i media, men i følge Dagbladet, i linken jeg poster under, gjelder dette HALVPARTEN av alle barn i Norge.

Muslimer, der jentene skal være tildekket foran guttene, utgjør 2 %. Hvis vi antar at halvparten av dem er jenter snakker vi om 1 % som sniker seg unna svømmeundervisninga.

Dette med svømmeudyktige barn er altså et problem som angår langt flere enn muslimer.

http://www.dagbladet.no/2010/07/01/nyheter/drukning/innenriks/drukningsulykke/2400/12377817/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er et problem at ganske mange innvandrere kommer fra land der man ikke har tradisjon for å svømme og der barna ikke er opplærte til å ha respekt for vannet. Har selv opplevd det i skolen - nye flyktningeelever fra f.eks. Somalia som skal ha sin første svømmetime i skolens svømmehall og som ser at de andre barna hopper i vannet. De gjør det samme uten å vite at man faktisk må kunne svømme for å oppholde seg på dypt vann ;)

Glemmer ikke en kollega av meg som måtte fiske opp skolens to nye elever ute på dypet i svømmehallen på deres andre skoledag her i Norge ;)

Helt enig i at det kan være forskjellige vaner, og i det tilfellet du nevner er det nok bedre med flytevest enn puter under armene. :glis:

Det sagt, det jeg reagerte på var frasen med å "sy puter under armene" til innvandrere. Jeg kan ikke se at det skjer.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og det er utrolig trist at det er slik.

Det har vært flere drukningsulykker med ikke-vestlige barn/ungdommer de siste årene, og de er gjennomgående eldre enn øvrige drukningsofre blant barn/unge.

Svømming er den eneste idretten man kan dø av å ikke kunne.

Det var en interessant leder i Aftenposten fredag eller lørdag om prioriteringene når det gjelder idrettsanlegg.

''Svømming er den eneste idretten man kan dø av å ikke kunne. ''

Skihopping.

Kulestøt.

Skiskyting (!)

Fallskjermhopping.

;-)

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

''"alle" nordmenn kan å svømme på tross av klimaet her i landet ;)''

Men her er det nok generasjons- OG geografiforskjeller også.

Mine svigerforeldre er begge fra kyssteder ganske langts sør, og begge lærte å svømme som barn. Min mor (samme oppvekstkommune som meg) lærte derimot først å svømme

som voksen. Hun gikk på svømmekurs for voksne mens vi barna var små.

Da hun vokste opp, fantes det ikke ett basseng i kommunen, og mange vann var veldig kalde, og uansett var det for få folk som kunne lære bort dette. Jeg betviler sterkt at noen av hennes foreldre eller onkler/tanter kunne svømme.

Ja, du har sikkert rett i at det var kulturforskjeller her i landet også...

Forøvrig er jeg ganske sikker på at barns svømmeferdigheter har skutt fart etter at det ble vanlig å reise til syden i feriene. Svømmeundervisningen i skolene er jo nærmest en vits, så det er ikke nok å basere seg på den...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Jeg har møtt mange i Thailand som ikke kan svømme. De kommer ofte fra landsbygda, og ser ikke stort til sjøen, før de flytter til f.eks. Phuket eller Krabi.

Pappa kom fra Skjåk, og han kunne ikke svømme. Han lærte seg likevel at han fløyt på ryggen i saltvann, noe han syntes var utrolig stas. Han kjøpte seg derfor svømmeføtter og putra rundt på ryggen. Husker jeg syntes dette var litt skummelt, for hvis han av en eller annen grunn snudde seg rundt, ville han jo synki tvert. ;)

Men altså: Nå blir dette en innvandringsdebatt både her og i media, men i følge Dagbladet, i linken jeg poster under, gjelder dette HALVPARTEN av alle barn i Norge.

Muslimer, der jentene skal være tildekket foran guttene, utgjør 2 %. Hvis vi antar at halvparten av dem er jenter snakker vi om 1 % som sniker seg unna svømmeundervisninga.

Dette med svømmeudyktige barn er altså et problem som angår langt flere enn muslimer.

http://www.dagbladet.no/2010/07/01/nyheter/drukning/innenriks/drukningsulykke/2400/12377817/

Hehe, synes jeg ser faren din ;-)

Her jeg bor finnes det vel knapt et barn over 3.klasse som ikke kan svømme, men jeg skjønner jo at dette ikke trenger å være likt over hele landet... Man bør iallefall jobbe med svømmeundervisningen generelt og passe på å ikke glemme barna med utenlandsk opphav (som sikkert lettere "sniker seg unna" slik undervisning pga at noen av foreldrene ikke har blitt informert om viktigheten av den).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Helt enig i at det kan være forskjellige vaner, og i det tilfellet du nevner er det nok bedre med flytevest enn puter under armene. :glis:

Det sagt, det jeg reagerte på var frasen med å "sy puter under armene" til innvandrere. Jeg kan ikke se at det skjer.

Med vennlig hilsen

''Helt enig i at det kan være forskjellige vaner, og i det tilfellet du nevner er det nok bedre med flytevest enn puter under armene. :glis:''

Hehe ;-)

''Det sagt, det jeg reagerte på var frasen med å "sy puter under armene" til innvandrere. Jeg kan ikke se at det skjer.''

Jeg oppfattet den nok slik den var ment å oppfattes fordi jeg "kjenner" Ulvinnen. Hadde det vært visse andre som hadde skrevet det, så hadde jeg nok tenkt mitt jeg også ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mariaflyfly

Ja, og dette underygger jo også at svømeundervisninga i skolen bør forsterkes.

Men presidenten i svømmeforbundet påpeker også markante forskjeller i svømmeferdigheter på etnisk norske barn kontra barn fra minoritetsfamilier.

''Eknes sier undersøkelser tyder på en signifikant forskjell i svømmeferdigheter mellom etnisk norske barn og barn av innvandrere. En av årsakene kan være at foreldrene ofte ikke kan svømme, sier Eknes.

''

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Svømming er den eneste idretten man kan dø av å ikke kunne. ''

Skihopping.

Kulestøt.

Skiskyting (!)

Fallskjermhopping.

;-)

Med vennlig hilsen

Man dør da vel ikke av å IKKE kunne disse idrettene, sør ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tatjana

Dette er dypt tragisk.

Når det gjelder svømmeundervisningen i Norge mener jeg at det er mange som må dele skylden. Skolene kutter i svømmeundervisningen fordi de ikke har råd til å gjennomføre det. Det koster penger å frakte elvene til og fra bassenget, og kravene til lærertetthet er større enn for annen undervisning.

Kommunene tømmer bassengene for vann fordi de ikke har råd til å fylle dem opp. Det koster penger å ha vanni bassenget, det skal varmes opp og det må vedlikeholdes. Mange av bassengene rundt i landet er bygd på 60- og 70-tallet da det ikke var vanlig med såpass høy vanntemperatur som nå, og bygninger og basseng krever derfor mye for å kunne holdes i drift. Mye penger her altså.

Regjeringen lovte jo at det skulle komme vann i alle bassenger i landet. Ja, det er vel snart på tide å oppfylle dette løftet da eller? Det er vanskelig å lære å svømme i et tomt basseng.

Foreldrene har sin del av ansvaret. Så lenge opplæringen i skolen er såpass mangelfull så må foreldrene ta ansvar for å lære ungene å svømme.

De eneste som vel tok litt ansvar var et forsikringsselskap som tilbød gratis svømmekurs til barn. Jeg husker ikke detaljene i denne saken, det er lenge siden jeg leste om det. Men det er helt klart at det er på tide å våkne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...