pocket Skrevet 1. juli 2010 Del Skrevet 1. juli 2010 Heisann, noe tips om hvordan man får sin 14 åring til å slutte å røyke?. Noen med erfaring i hvordan man skal takle dette.. Jeg røyker ikke selv, og synes det er helt uhørt at 14 åringer røyker, men hvordan takle man dette??... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Flimmer1365381250 Skrevet 1. juli 2010 Del Skrevet 1. juli 2010 Vel, for å røyke må man ha to ting; penger og anledning. Ta bort pengene, og anledningen, så vil ikke 14åringen kunne røyke lengre. Å ta ifra h*n ukepenger er ikke dårlig gjort... Videre kan du spe på med at mamma og pappa spanderer lappen på deg om du ikke røyker før du blir 18, for eksempel 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Frihetsgudinnen Skrevet 1. juli 2010 Del Skrevet 1. juli 2010 Sigaretter er bedre enn hasj og sterkere stoffer vel? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 1. juli 2010 Del Skrevet 1. juli 2010 Å fysisk forhindre det helt er vel umulig, så en må vel forsøke å motivere barnet til å la være. Da snakker jeg ikke om å prate, men om å ta fra vedkommende goder og privilegier om h*n ikke vil avstå fra røyking. Men hører gjerne om gode tips fra andre, best å være føre var til mine kommer i den alderen . 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Flimmer1365381250 Skrevet 1. juli 2010 Del Skrevet 1. juli 2010 Sigaretter er bedre enn hasj og sterkere stoffer vel? Så hvis 14åringen din sniffer kokain, så er det greit, for han setter iallefall ikke heroinsprøyter? Jeg begynte å røyke som 14åring, og kunne ønske noen hadde stoppa meg da. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest drvalley Skrevet 1. juli 2010 Del Skrevet 1. juli 2010 Jeg vil tro det er en sammenheng mellom røykingen, hvilke personer han omgås og det miljø han ferdes i. Er det mulig å bevege han over i et bedre miljø? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 1. juli 2010 Del Skrevet 1. juli 2010 Så hvis 14åringen din sniffer kokain, så er det greit, for han setter iallefall ikke heroinsprøyter? Jeg begynte å røyke som 14åring, og kunne ønske noen hadde stoppa meg da. ''Jeg begynte å røyke som 14åring, og kunne ønske noen hadde stoppa meg da. '' Bare nysgjerrig, hvordan tror du noen kunne stoppet deg? Sier ikke at det var umulig, bare lurer på hvilke "knapper en skulle trykke på"? Var selv festrøyker fra 15-årsalderen, men det visste ikke mineforeldre noe om... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Flimmer1365381250 Skrevet 1. juli 2010 Del Skrevet 1. juli 2010 ''Jeg begynte å røyke som 14åring, og kunne ønske noen hadde stoppa meg da. '' Bare nysgjerrig, hvordan tror du noen kunne stoppet deg? Sier ikke at det var umulig, bare lurer på hvilke "knapper en skulle trykke på"? Var selv festrøyker fra 15-årsalderen, men det visste ikke mineforeldre noe om... Vel, som 14åring tjener de færreste sine egene penger, for eksempel. Så om jeg ikke hadde hatt lommepenger, så hadde jeg ikke kunnet kjøpe røyk. Og har man alererede brutt en regel i huset, om at man ikke får lov å røyke, så synes jeg ikke det er urimelig å nekte en 14åring å reke ute uten tilsyn på ettermiddagene/kveldene... Voksenpersonen jeg bodde hos tillot røyking i huset, og jeg hadde aldri noen grunn til å la være... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pocket Skrevet 1. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 1. juli 2010 Vel, som 14åring tjener de færreste sine egene penger, for eksempel. Så om jeg ikke hadde hatt lommepenger, så hadde jeg ikke kunnet kjøpe røyk. Og har man alererede brutt en regel i huset, om at man ikke får lov å røyke, så synes jeg ikke det er urimelig å nekte en 14åring å reke ute uten tilsyn på ettermiddagene/kveldene... Voksenpersonen jeg bodde hos tillot røyking i huset, og jeg hadde aldri noen grunn til å la være... jeg har sagt at det ikke skal røykes rundt meg, eller i huset. Ser jeg en røykpakke på rommet, blir den kastet.... I vennegjengen er det noen som røyka før henne, mens andre ikke gjør det...Synes det er vanskelig å nekte henne vennene hennes, selvom hun vet hva jeg mener om røyking i den alderen. Selv om jeg også gjore det, da(for å være tøff).. Det jeg ikke skjønner er hvordan får de fatt på røyk, når det er 18 års grense, er det lett å få kjøpt eller er det noen som stjerler dem?...Jeg kommer til å kutte ukelønna, og gi kun små beløper som ikke holder til en 10 pakking, og hun er ikke typen til å spare penga sine;-)..Hun sier selv at hun vet det er dumt, men gjør det allikevel...sukk... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 2. juli 2010 Del Skrevet 2. juli 2010 Du slutter å gi ut kontanter, tilbyr deg heller å handle det som skal handles. Dvs. ikke tobakk eller alkohol. Ikke snakk om lungekreft og andre ting som kanskje rammer henne "om hundre år", men om plager som noen får raskt - morgenhoste, endringer i huden og på tannemaljen, og om lukt og om hvordan det smaker å kysse en røyker. Sett gjerne opp en attraktiv belønning som gis hvis hun holder seg unna til hun blir 18, men bare hvis du klarer å gjennomføre det - og å kontrollere om hun slutter. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 2. juli 2010 Del Skrevet 2. juli 2010 Vel, som 14åring tjener de færreste sine egene penger, for eksempel. Så om jeg ikke hadde hatt lommepenger, så hadde jeg ikke kunnet kjøpe røyk. Og har man alererede brutt en regel i huset, om at man ikke får lov å røyke, så synes jeg ikke det er urimelig å nekte en 14åring å reke ute uten tilsyn på ettermiddagene/kveldene... Voksenpersonen jeg bodde hos tillot røyking i huset, og jeg hadde aldri noen grunn til å la være... Ja, å inndra penger og selvfølgelig nekte å røyke hjemme bør være gode virkemidler på 14-åringer. Om det er nok, vet jeg dog ikke. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 2. juli 2010 Del Skrevet 2. juli 2010 jeg har sagt at det ikke skal røykes rundt meg, eller i huset. Ser jeg en røykpakke på rommet, blir den kastet.... I vennegjengen er det noen som røyka før henne, mens andre ikke gjør det...Synes det er vanskelig å nekte henne vennene hennes, selvom hun vet hva jeg mener om røyking i den alderen. Selv om jeg også gjore det, da(for å være tøff).. Det jeg ikke skjønner er hvordan får de fatt på røyk, når det er 18 års grense, er det lett å få kjøpt eller er det noen som stjerler dem?...Jeg kommer til å kutte ukelønna, og gi kun små beløper som ikke holder til en 10 pakking, og hun er ikke typen til å spare penga sine;-)..Hun sier selv at hun vet det er dumt, men gjør det allikevel...sukk... Neppe vanskelig å få noen andre til å kjøpe røyk for dem. Hadde selv ikke problemer med å få fatt i øl og vin i god tid før jeg ble 18... og røyk er sikkert lettere å få noen til å kjøpe. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Flimmer1365381250 Skrevet 2. juli 2010 Del Skrevet 2. juli 2010 Ja, å inndra penger og selvfølgelig nekte å røyke hjemme bør være gode virkemidler på 14-åringer. Om det er nok, vet jeg dog ikke. Du har ingen penger = Du får ikke kjøpt røyk. Du får ikke være ute etter skoletid = Du får ikke henge med folk som røyker. Bryter du reglene blir du fri for mobil, tv, playstation, internett, favorittklærne, sydenturen med familien, etc. Mulighetene er uendelige, for en voksenperson som faktisk tør å ta ansvar for de h*n mener er rett. 14åringen din lider ikke noen nød med bare mat, drikke, dusj og seng, tvert i mot. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 2. juli 2010 Del Skrevet 2. juli 2010 Du har ingen penger = Du får ikke kjøpt røyk. Du får ikke være ute etter skoletid = Du får ikke henge med folk som røyker. Bryter du reglene blir du fri for mobil, tv, playstation, internett, favorittklærne, sydenturen med familien, etc. Mulighetene er uendelige, for en voksenperson som faktisk tør å ta ansvar for de h*n mener er rett. 14åringen din lider ikke noen nød med bare mat, drikke, dusj og seng, tvert i mot. Tja, litt usikker på hvor streng man bør være, selv om jeg selvfølgelig er med på en del av virkemidlene. Foreldrenes reaksjoner kan virke som en magnet på unge tenåringer i opposisjon. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest dfgdgd Skrevet 19. juli 2010 Del Skrevet 19. juli 2010 Sigaretter er bedre enn hasj og sterkere stoffer vel? Det er stort sett de som røyker tobakk som prøver hasjrøyking. Og tidlig debut for alkohol og tobakk er i en del tilfeller risikotegn på at ungen vil kunne få trøbbel med rusmidler senere. De fleste drikker alkohol når de prøver ut andre rusmidler.. så det er heller ingen positiv greie at det "bare " er alkohol. Når ungdom på 14 år får tak i tobakk så har de allerede kontakt med eldre ungdommer med dårlig moral.. så det er god grunn til å være litt på vakt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.