Gå til innhold

Pappa er favoritten

Gjest vapor

Anbefalte innlegg

Gjest vapor

Vår 3-åring gir tydelig uttrykk for at det bare er stas å være med pappa, mens mamma er ganske kjedelig. Nå har det vært sånn lenge, og jeg merker faktisk at jeg blir litt lei meg av det. Jeg og pappa'n bor sammen, men pappa jobber mer enn jeg gjør så han ser jo meg mest. Også er han jo gutt, så det er vel naturlig at det er stas at pappa er med og gjør gutteting nå. Når vi begge er hjemme maser ha på at pappa skal lese, legge osv., og helst skal han hente i barnehagen også. I tiden før han kommer fra jobb venter han veldig. Forskjellen mellom oss foreldre er nok at jeg tar størsteparten av hverdagssysler og gjøremål, men pappa er mer med og leker. Litt mer gammeldags enn jeg egentlig skulle ønske, men sånn er det nå...

Er det vanlig at barn er sånn i den alderen? Er det motsatt med jenter eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest togli

Jeg har tre døtre og de har også vært sånn i perioder. Klart det er mer spennende med en pappa man ikke ser like ofte som mamma, men du er sikkert den trygge, gode basen i livet hans. Han vet at du elsker ham like høyt selv om han er ekstra opptatt av pappa ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er vanlig. Jeg har jente og gutt, og begge har hatt perioder der de har foretrukket den ene av foreldrene. -men som regel kommer de til mamma hvis de er ute etter trøst!

Jeg er vokst opp med et dårlig forhold til min egen far, så jeg synes det er kjempeflott at ungene har et godt forhold til faren sin :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Tror det er helt vanlig, og særlig i familier der far er langt mindre tilgjengelig enn mor. Hos oss er akkurat dét ganske likestilt ;).

Da jeg vokste opp så jeg nok i stor grad på mor som en nei-person og far som en ja-person. Nokså utakknemlig overfor mor, vil jeg si!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har hatt perioder med alle tre der de har favorisert den ene av oss foran den andre. Det har variert hvem som er mest populær. Tror det er veldig normalt.

Det dere kan gjøre er å lage avtaler med barnet litt i forkant av ting. F.eks. når barnet står opp kan man starte med å forberede barnet på at i kveld er det mamma som skal legge deg. Dette kan så gjentas innimellom i løpet av dagen.

Om barnet protesterer, så kan man bare si, at sånn er det faktisk.

Dere som voksne kan ta slike avgjørelser for barnet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Våre to eldste har hatt sine mamma- og pappaperioder, men det har balansert seg ganske bra når de ble litt eldre.

Yngste på 4 er ennå mammajente, og vil helst være med mamma hele tiden. Det er litt slitsomt til tider, og håper det også balanserer seg etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest septembermum

Jeg tror de fleste unger har slike perioder hvor ene forelderen blir favoritten, den andre må ikke føle seg såret av den grunn, unger er "rare" de :)

Eneste jeg vil foreslå er å finne på noe bare du og guttungen, f.eks. at dere to drar på Barnas lekeland. Da får han se at mamma kan også ha det moro med ham.

Datteren min på litt over 2 er litt sånn og, men omvendt, her er det mammaen som er favoritten, litt slitsomt til tider når jeg skal ha fred til å slappe av eller rydde :)

Gå vekk pappa sier hun hehe, stakkars pappaen....

men jeg sier han må ikke ta seg nær av hva en toåring sier, de sier så mye rart.

Det er bare en periode.

Kan hende er det litt kjønnsbestemt, jentene identifiserer seg med mammaen og guttene med pappaen...

så har vi de jentene som syns det er mest stas med pappa og omvendt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette tror jeg er veldig vanlig, fordi den forelderen som er mest hjemme blir "normaltilstanden" og er den som "maser" om daglige gjøremål (spise, vaske, sove, skifte, bade osv). Når pappa kommer hjem er han kanskje den som tar seg tid til å leke den tiden han har med barnet, og blir dermed den "morsomste"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos mine har favoritt-forelder gått i perioder. Vi har to gutter og vi foreldre deltar ganske likt i barnas hverdag og lek, likevel har de i perioder en av oss som favoritt. Ikke bli lei deg, jeg er sikker på at gutten di setter pris på deg også selv om han ikke gir uttrykk for det.

Ellers er det jo ingen grunn til at du ikke skal gjøre morsomme ting med gutten, jeg har da lekt med biler med mine unger selv om ikke det er det festligste jeg vet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vesla er nå snart 10 og har vel stort sett vært slik siden hun var født - bortsett fra at her er det mamma som er favoritten.

Pappa skal ikke pusse tenner, gjøre noe sammen, etc etc

I perioder nesten slitsomt, faktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette tror jeg er veldig vanlig, fordi den forelderen som er mest hjemme blir "normaltilstanden" og er den som "maser" om daglige gjøremål (spise, vaske, sove, skifte, bade osv). Når pappa kommer hjem er han kanskje den som tar seg tid til å leke den tiden han har med barnet, og blir dermed den "morsomste"...

Der sa du det...

Og jeg som PRØVER å være bevisst på at jeg ikke vil være den som "ikke huskes" når barnet blir større... ;)

Altså, jeg skjønner at man er den trygge, faste osv - men jeg vil ikke være den som aldri huskes når det gjelder opplevelser! Der tror jeg vi mødre har et ansvar selv også ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Elextra

Akkurat slik var det i min (tidlige) oppvekst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der sa du det...

Og jeg som PRØVER å være bevisst på at jeg ikke vil være den som "ikke huskes" når barnet blir større... ;)

Altså, jeg skjønner at man er den trygge, faste osv - men jeg vil ikke være den som aldri huskes når det gjelder opplevelser! Der tror jeg vi mødre har et ansvar selv også ;)

''Der tror jeg vi mødre har et ansvar selv også ;)''

Det har du helt rett i:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulvinnen

Min sønn har alltid hatt meg som favorittforelder, uten at jeg har skjønt hvorfor. Han ser meg mest, og jeg er den som oppdrar mest, så rent teoretisk burde han vært pappagutt. Jeg tror ikke det kommer til å forandre seg heller, siden han nå har blitt ganske stor, ekte fjortiss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...