Gå til innhold

Stort sår på brystvorten.


Gjest siwidi

Anbefalte innlegg

Jeg har nå ammet i to uker og det går veldig fint. Han tar brystet som en mann (kaster seg nærmest over puppen) og suger godt og lenge. Problemet er at jeg har fått et ganske stort sår (sprekk som har utviklet seg) på venstre bryst som ikke ser ut til å få ro til å gro. Jeg prøver å holde det tørt og varmt, samt lufte det når jeg har mulighet. Har lagt på litt Aloe Vera etter råd fra naturmedisiner, og det lindrer litt. Bør jeg pumpe dette brystet til det gror og gi melk på flaske/med skje? Ser for meg at det blir mye styr, men vil jo gjerne at puppen skal gro sammen igjen... Har prøvd tvillingstilling for å avlaste sårstedet, men det får vi ikke til. Ligger og ammer litt, da det også gir han tak et annet sted slik at det ikke gjør så vondt. Det er vondt med en gang han legger til, men så gir det seg etter et par tre tak.

Gode råd tas imot med takk!

MVH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Elisabeth Tufte, helsesøster

Kjære siwidi. Du sier at sprekken har utviklet seg. Dette betyr at den stadig blir litt verre? Når du har en sprekk er det inngangsport for bakterier. Dette kan hindre at såret gror. Du bør ta kontakt med lege eller helsestasjon for å ta en sårprøve så raskt som mulig. De tar da en vattpinne og stryker nedi sprekken. Dette sendes til dyrkning. Er det oppvekst av bakterier bør du da få behandlet dette. Om det er en bakteriell infeksjon vil det ikke hjelpe å pumpe. Vurder også sugetak og stilling. Du sier ikke noe om hvor sprekken er. Er det et sted hvor barnet henger i brystet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære siwidi. Du sier at sprekken har utviklet seg. Dette betyr at den stadig blir litt verre? Når du har en sprekk er det inngangsport for bakterier. Dette kan hindre at såret gror. Du bør ta kontakt med lege eller helsestasjon for å ta en sårprøve så raskt som mulig. De tar da en vattpinne og stryker nedi sprekken. Dette sendes til dyrkning. Er det oppvekst av bakterier bør du da få behandlet dette. Om det er en bakteriell infeksjon vil det ikke hjelpe å pumpe. Vurder også sugetak og stilling. Du sier ikke noe om hvor sprekken er. Er det et sted hvor barnet henger i brystet?

Hei

Takk for raskt svar! Skal gå ned på helsestasjonen i morgen (var innom der nå, men det var hverken helsesøster eller lege tilstede).

"Sprekken" ser ut som en likesidet trekant og ligger oppe på utsiden av brystvorten. Det ser ut til å være omtrent det samme som det har vært de siste par dagene, hverken mer eller mindre, men det gjør ganske vondt selv når jeg ikke ammer. Det legger seg et hvitt belegg utenpå såret i mellom ammingene som blir borte når jeg ammer. Det ser ellers friskt ut og det kommer ikke verk eller puss ut av det. Prøver å holde det luftig og varmt, men det er ikke så lett å kombinere.

MVH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Takk for raskt svar! Skal gå ned på helsestasjonen i morgen (var innom der nå, men det var hverken helsesøster eller lege tilstede).

"Sprekken" ser ut som en likesidet trekant og ligger oppe på utsiden av brystvorten. Det ser ut til å være omtrent det samme som det har vært de siste par dagene, hverken mer eller mindre, men det gjør ganske vondt selv når jeg ikke ammer. Det legger seg et hvitt belegg utenpå såret i mellom ammingene som blir borte når jeg ammer. Det ser ellers friskt ut og det kommer ikke verk eller puss ut av det. Prøver å holde det luftig og varmt, men det er ikke så lett å kombinere.

MVH

Prøv å legg på et kompress med morsmelk en stund før du skal amme,slik at skorpen mykes opp.

Det kan (kanskje) lindre litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...