Gjest nedfor mamma Skrevet 2. juli 2010 Del Skrevet 2. juli 2010 Hei! Jeg har en sønn på litt over 4mnd som er så veldig plaget med luftsmerter og det å bli kvitt luft og avføring. Han har VELDIG mye luft i magen. Fødselen var hard, han ble til slutt tatt med vakum. Han fikk antibiotika på sykehuset for en infeksjon pga misfarget fostervatn. Problemene startet allerede noen dager etter fødselen. Han har vært urolig hele tiden, og skrek en del de første mnd. Griningen har ikke vært det verste, men det at han er så urolig og at han aldri får skikkelig fred til å sove. Før gjaldt dette både dag og natt, men nå gjelder det spes dag, selv om det veldig ofte oppstår netter der han våkner og er veldig urolig selv om han ikke skal ha mat. Han sover ca en halvtime på dagen(de periodene han skal sove) uten at jeg trenger gå tur med han eller noe sånt. Som regel er det vanskelig for han å finne søvnen, han ligger å vrir seg og presser. Jeg har vert 4 ganger til fotsoneterapi, 3 ganger til kiropraktor og 7 ganger til manuell terapeut, og et par ganger til lege med han. Jeg har prøvt alt av andre ting vi kan gi han, minifom osv, og massasje. Han har fått mycomust for soppinf. for noen mnd siden, og jeg har gitt probiotika. Manuell terapeuten synes han ikke virker helt tilfreds med sin egen situasjon og han ser han er litt skjev i kroppen. Han har alltid hatt en favoritt side, og vært stiv i kroppen og nakke, men dette har bedret seg etter mange turer til man.terapeuten.Han anbefalte meg å gå til legen og få en rtg rekv til hofte/bekken, men legen min ville ikke gi meg dette da han sa dette er helt normalt og synes han virket helt fin. Jeg nevnte også for legen min ang kumelkallergi, men fikk ikke noe respons, han hadde heller ikke tru på skifte av morsm.erst. Jeg ammet de første vekene, men så pumpet jeg meg og ga på flaske da jeg ikke klarte å amme pga at han var så urolig. Rundt to-tre mnd alder sluttet jeg helt å pumpe meg og begynte med erstatning. Han begynte å slite med å få til avføring når jeg begynte såvidt med erstatning (når han ennå fikk min melk), så jeg begynte tidlig med malt. Jeg har måttet hjelpe han utallige ganger med å få avføring. Avføringen var ikke direkte hard, men noe tykk grøtete, gikk så over til å være veldig tynn (vandig til tider). Han sliter, presser og styrer på uansett om det er tynt eller ikke. Nå har jeg begynt med en annen erstatning, Nan H.a.1, etter råd fra helsesøster. Jeg merket at han ble mer tilfreds når han var våken nesten med en gang. Men avføringen ble tykkere like fort og nå sliter han enda mer med å få det ut. Jeg er ganske sliten, og lurer på om han reagerer på noe i melkeerstatning eller om jeg bare skal vente til det "går over". I begynnelsen fikk han en type erstatning, NAN sin vanlige, men av den kastet han nermest opp, det kom sprutbrekninger etter hvert måltid. Dette ble bedre med Collett sin, men nå har han ennå til tider sånn at det kommer som en sprut ut. Når vi gir han nå er han til visse måltid veldig urolig, ligger å presser og av og til begynner han å grine midt i matingen. Han er som regel en gladgutt når han er våken, men når han skal sove er det akkurat som han havner i en transe og ligger å kjenner på alt. I dag, og heller ikke i går,har han fått til noe avføring selv, og da merker jeg med en gang at han ikke er tilfreds når han er våken. Slik har det vært lenge, han trenger å ha avføring en eller flere ganger daglig ellers blir han sutrete og urolig også når han er våken. Endelig var han inne i en god rytme og klarte etter om og men å få ut avføring selv daglig, men nå er det noen skritt tilbake igjen. Noen råd hadde vært kjempe fint, selv om jeg har prøvt det meste. Jeg lurer sånn på om det kan være noe underliggende, spes ift melken han får, eller om vi berre må vente på at han "vokser det av seg".??? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Per H Finne, Professor i barnesykdommer Skrevet 6. juli 2010 Del Skrevet 6. juli 2010 Jeg skjønner barnet ditt har symptomer med skrik og uro som det mest uttalte, som er oppfattet som luftsmerter. Jeg tror ikke fødselen med vakum forløsing er årsak. Skrik vil i seg selv gjøre at barnet svelger mye luft og at det er en annen årsak til skriket som ligger bak og ikke luften i magen, men det er ikke lett å skille dette fra hverandre. Tilbakestrømning av mat/tarmsaft til spiserør (GØR) vil kunne gi smerter som kan likne på det du beskriver. Barnet vil vise dårlig vektøkning, spisevansker og uro ved spisingen. Også andre symptomer ka n ledsage tilstanden. Diagnosen stilles ved ph (surhet over 24 timer) måling i spiserøret. Behandles ved hyppige måltider og hodeenden legges høyt. Også andre tiltak er aktuelle når diagnosen er stilt, som f. eks. endring av dietten (morsmelkerstatningen). Problemene med avføring synes jeg ikke virker så uttalte at jeg tror det er årsak til vanskene. Du sier han virker skjev i kroppen, det kan komme av at han er stiv i nakken og dette kan henge sammen med vakuumforløsningen. Det må undersøkes av lege. Hoftene vil da undersøkes klinisk men s bekken undersøkes med rtg. Med alle de forfskjellige symptomene du beskriver og spesialister du har konsultert og behandlinger du har gjenomført uten effekt, synes jeg barnet bør undersøkes av barnlege/ barneavd. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Attekattenoa Skrevet 6. juli 2010 Del Skrevet 6. juli 2010 ''Manuell terapeuten synes han ikke virker helt tilfreds med sin egen situasjon og han ser han er litt skjev i kroppen. Han har alltid hatt en favoritt side, og vært stiv i kroppen og nakke, men dette har bedret seg etter mange turer til man.terapeuten.'' Dette høres ut som ett KISS-KIDD barn. Jeg ville ikke vært overbevist om at dette ikke kan være årsaken til problemene han har. Du kan lese mer om dette her: http://www.kiss-kidd.no/index.htm 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.