Gå til innhold

Musikkstøy i barnehage

Gjest mamma til 2 åring

Anbefalte innlegg

Gjest mamma til 2 åring

Vi flyttet for 3 mnd siden, og datteren vår (2,5) har begynt i ny barnehage, hvor hun trives.

I den senere tid har vi levert litt senere enn vanlig. I den forbindelse oppdaget jeg at (barne-)musikk står veldig høyt på, ut av det åpne vinduet, slik at barna - og alle naboene - hører det svært godt. Dette er i et villastrøk med naboer tett på, og vi hørte det et godt stykke unna.

Da jeg spurte, fikk jeg til svar fra assistentene at de pleier å ha musikken på, så høyt, "fordi barna liker det". De har nesten alltid musikk på når de er ute.

Jeg ble forundret, både av det manglende hensynet til naboene, og fordi jeg ikke skjønner hvorfor de gjør dette. Er dette vanlig? Assistentene er unge jenter rundt 20, og kanskje er de vant til å skulle ha konstant musikk på? Jeg har ikke spesielt lyst til at mine barn skal utvikle et kunstig behov for konstant musikk for å trives.

Jeg syns det er viktig at barn kan leke ute og høre lydene av stemmer og lek, fugler og vind, ikke konstant musikk. Er dette et uvanlig ønske? Musikk er kjempefint det, - men da til enkelte tider, tenker jeg, og først og fremst når de leker inne.

Min datter er dessuten ikke vant til så mye støy rundt seg til alle tider, hjemme kan hun sitte og lytte konsentrert til musikk med hodetelefoner, men hun klager ofte hvis vi har høy musikk på i rommet. Så hvor den kommentaren om at "barna liker det" kommer fra, vet ikke jeg. Er det kanskje de voksnes eget ønske?

Vel, jeg sa ikke noe mer. Men vil gjerne spørre her om det er vanlig at barnehager spiller musikk konstant, ute, når barna leker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest mamma til 2-åring

Det kom visst ikke tydelig nok fram fra mitt innlegg, men dette gjelder musikk som står på konstant mens barna leker UTE på barnehagen område.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flimmer1365381250

Dette høres veldig, veldig rart ut spør du meg. Man skaper overstimulerte barn på den måten... Jeg hadde nok ikke likt dette, nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt barn i barnehage i ca 20 år (sic!), og har heldigvis ikke opplevd noe i nærheten av dette! Du bør ta det opp med styrer / ledelse; dette kan umulig være pedagogisk forsvarlig :-/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes dette høres merkelig ut! Det blir da jammen meg nok støy bare av ungene :)

Jeg hadde tatt det opp med ped.leder og evt. på et foreldremøte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest mamma til 3-åring

Dette ville jeg også reagert på! Jeg klarer ikke å skjønne at dette skulle være en filosofi som den pedagogiske ledelsen har lagt, så min umiddelbare teori er at kanskje de unge assistentene gjør det uten å tenke så mye over det? jammen er det nok støy i en barnehage ellers, og når de er ute er det definitivt unødvendig det meste av tiden. Nei, ta det opp med de ansvarlige:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest surreal

I barnehagen der jeg jobber kommer stadig barna og spør om vi kan sette på musikk når de er ute. De elsker å sitte på trappa og lytte (ta en pause fra annen lek), eller danse til musikken, eller lage oppvisning for de andre barna.

Dette er riktignok noe vi regulerer og ikke noe som står på til enhver tid når barna er ute, men det er kanskje en periode på ettermiddagen ved fint vær og "god stemning". I perioder kan det sikkert bli litt mye, men vi har ansatte (både assistenter og ped'er) som sier fra når de syns det blir for mye.

Ta det opp med deres pedleder! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trollemor;o)

Dette må de slutte med.Slik bakgrunnsmusikk gjør barn og voksne hissige og irritable. Ofte vet vi ikke hvorfor, men det å ha på lyd/musikk hele tiden uten av vi lytter er svært forstyrrende og lite oppbyggelig. Jeg begriper ikke at frisører og butikkansatt greier å ha musikk på hele tiden. De er ofte utslitt og jeg tror at musikken har mye av skylda. Fikk dette forklart på et kurs engang og vi lærte at CD spilleren bare skulle brukes i ytters få tilfeller i bhg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest septembermum

dette har jeg og reagert på i min barnehage, har en toåring som går der, og flere ganger når jeg skal hente henne har de en kasettspiller i gangen hvor ungene i alderen 2-5 år står og danser til musikken, er bra det da, men såååå høyt! er sånn tekno og disko de spiller og er så høyt at jeg tenker - får ikke de stakkars små ørene hørselsskader?

Og ikke er musikken så veldig barnevennlig heller, kunne heller spilt smurfehits om de skulle ha tekno da :)

Nei, barnehager må tenke litt på støynivået,

ikke rart ungene blir slitne når de kommer hjem....

og stakkars hørselen deres.

Ser at det er de unge assistentene som er der når de spiller denne musikken. Har flere ganger hatt lyst til å si noe om lydvolumet.

De kunne godt dempet seg et par hakk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde jeg også reagert på! Ta det opp med barnehagen. Assistentene tenker nok ikke over at det ikke er så bra for barna på lengre sikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...