Gå til innhold

Min datter på 5 ønsker hull i ørene

Gjest hulli øret

Anbefalte innlegg

Gjest hulli øret

Nå har hun altså mast så lenge, at det er like før jeg har tenkt å la henne få ønsket sitt oppfylt.

Er usikker likevel siden jeg synest hun er for liten.

Er det noen som har erfaringer med hull i ørene for små barn, og er det noe jeg bør tenke på før jeg bestemmer meg.

Er det noen risiko for at noe kan gå galt, da utenom at det kan bli betennelse .Har uansett tenkt å vente til ferien, siden det kan være mange som tar borti i øret med skitne fingrer .

Noen formeninger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 45
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• double

3

• Lillemus

3

• Helmi

3

• songbirdy

3

Mest aktive i denne tråden

Gjest prust

Jeg har ei jente på 9 og ei på 6. Hun eldste har først nå i vår begynt å snakke om hull i ørene - hun yngste har spurt siden hun var 4.

Vi har sagt at de ikke får hull i ørene tidlig, og at de må vente til de blir mye større, men vi har ikke gitt noe eksakt alder.

Vi har mye allergi i familien, og jeg er redd for at nikkelallergi vil kunne komme dersom de får hull i ørene tidlig. Hun yngste har veldig ømfintlig hud, og har en del eksem.

Jeg regner med at det går mot at de får lov til 10 eller 11 års dagen... Da har vi holdt igjen i mange år, de fleste jentene rundt her får hull i ørene i alderen 4-6 år. Noen venner av oss satte ull i ørene på sin 3-åring.

Jeg synes ikke det er fint på barn under ca 6 år, men ser at det kan være fint på skolebarn....

Vel - det var vel egenligt ikke dette du spurt om.... ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flimmer1365381250

Jeg tenker det er større risiko for at hullene skal bli på feil plass når hun blir stor, dersom de tas i en liten øreflipp. Så velg plassering med omhu...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Onsdag1365380628

Mine jenter fikk alle hull i ørene da de var i barnehagealderen. Jeg synes det er søtt med hull i ørene på småjenter. Ingen av mine har hatt fått allergi som følge av dette. 5 årsalderen er ganske vanlig her å få hull i ørene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velger å dele min skrekkhistorie :-/

Min eldste hadde masa om hull i ørene fra ho var fire år. Jeg sa bestemt nei, men da ho var fem var det fleire venninner med hull i ørene som ho kunne sammenlikne seg med..

I et anfall av ettergivenhet dro vi til frisøren etter et besøk på kolonialen. Vi bor på et lite sted der de fleste kjenner de fleste. Jeg parkerte handleposene mine, forberedte dattera på at det kan gjøre vondt og venta på tur.

Da det blei hennes tur fikk ho hysterisk anfall etter første hullet, og hylskreik: "Jeg ville ikke ta hull i ørene, du trua meg, det var du som tvinga meg!!!!" osv....

I beflippelsen dro jeg fra handleposene og måtte returnere til svært så mange nedlatende blikk og hvisking..

Dattera mi tok det andre hullet i en alder av 18 - så stålsett deg, hehe :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ei jente på 9 og ei på 6. Hun eldste har først nå i vår begynt å snakke om hull i ørene - hun yngste har spurt siden hun var 4.

Vi har sagt at de ikke får hull i ørene tidlig, og at de må vente til de blir mye større, men vi har ikke gitt noe eksakt alder.

Vi har mye allergi i familien, og jeg er redd for at nikkelallergi vil kunne komme dersom de får hull i ørene tidlig. Hun yngste har veldig ømfintlig hud, og har en del eksem.

Jeg regner med at det går mot at de får lov til 10 eller 11 års dagen... Da har vi holdt igjen i mange år, de fleste jentene rundt her får hull i ørene i alderen 4-6 år. Noen venner av oss satte ull i ørene på sin 3-åring.

Jeg synes ikke det er fint på barn under ca 6 år, men ser at det kan være fint på skolebarn....

''Noen venner av oss satte ull i ørene på sin 3-åring.''

Det må jeg si var kreativt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vel, jeg svelget kameler i bøttevis med hud og hår da datteren min fikk hull i ørene rett før hun fylte 4 ;)

Det er straks et år siden, og hun har ikke hatt et eneste problem med hullene siden (men jada, jeg vet at det tar lang tid å utvikle allergi, så akkurat DET er det for tidlig å si noe om).

Jeg kjenner imidlertid at jeg er glad for at hun fikk hullene om høsten - nå i "sand-og-solkrem-og-gjørme"-sesongen er det ikke sikkert det er like lett å holde det rent!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Mine tre døtre fikk hull i ørene som femåringer og det har gått helt fint :) De er nå 13, 10 og 6 år gamle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også en datter på 5, og har INGEN planer om å ødelegge hennes gode utseende med tull og tøys i ørene. Synes det er tragisk å se småjenter med hull i ørene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver at du synes hun er for liten, men at hun nå har mast så lenge at du likevel har tenkt å gi deg. Vær HELT sikker før du gir etter, da - det er ikke sikkert det er siste gangen hun maser om noe du synes hun er for liten til. Hvis hun er 5 år, er det fortsatt du som bestemmer.

Nedenfor er en kopi av et innlegg jeg har skrevet her tidligere. Hvis du søker på "nikkelallergi" her på småbarnsforum, får du fram en god del tråder med mye informasjon og erfaringer om hull i ørene-temaet.

Dette kommer også fra en av de trådene:

Datteren min fikk øreobber og hull i ørene til 11-årsdagen.

Argumentene mine var følgende:

Hun skulle være stor nok til å holde skitne hender unna, til å vurdere hvilke aktiviteter som krever at man fjerner øredobbene, kunne ta dem av og på selv og kunne foreta evt. rensing av hullene selv hvis det var nødvendig i starten.

Hun skulle også være stor nok til å forstå at dersom man til tross for alle forholdsregler vedr. hva slags øredobber man bruker og ikke bruker, likevel utvikler allergi, så er det ingenting å gjøre med det og ingen å skylde på.

Jeg hadde egentlig også et punkt om at hun skulle være stor nok til selv å ordne med timebestilling for å ta hull og gå dit alene, men det måtte jeg gi opp.

Den gørrkjedelige mora hennes har ingen andre hull i ørene enn de naturen har sørget for, og følgelig ingen erfaring.

Hun fikk litt utslett på det ene øret og kinnet i månedene etter at hullene var tatt, men det gikk heldigvis tilbake etter hvert. Allergi har vi fortsatt ikke i familien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også en datter på 5, og har INGEN planer om å ødelegge hennes gode utseende med tull og tøys i ørene. Synes det er tragisk å se småjenter med hull i ørene.

Hvis du syns hun er for liten, så er vel svaret innlysende hva DU skal gjøre? Her er det så mange delte meninger at du nesten ikke kan spørre andre - for alle gjør som de selv mener er riktig.... ;)

Hun har ikke vondt av å vente - dette er en liten bagatell. Viktigere er det kanskje at du setter grenser som er riktig for deg/dere som familie, og tør å gjøre det uten å bli usikker på om du gjør riktig allerede nå som hun er bare 5 år... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du syns hun er for liten, så er vel svaret innlysende hva DU skal gjøre? Her er det så mange delte meninger at du nesten ikke kan spørre andre - for alle gjør som de selv mener er riktig.... ;)

Hun har ikke vondt av å vente - dette er en liten bagatell. Viktigere er det kanskje at du setter grenser som er riktig for deg/dere som familie, og tør å gjøre det uten å bli usikker på om du gjør riktig allerede nå som hun er bare 5 år... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det kom visst til feil person

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er så heldig at mine to jenter aldri har mast om hull i ørene. Den eldste ble nettopp 10, men er ikke interessert. Det er lenge siden hun var den siste i klassen uten hull. Jeg har i mitt stille sinn uansett satt 10 års grense i hodet mitt for hull i ørene på barna, men er bare glad om de venter. 10 åringen er høyt og lavt og ikke interessert i pynt og stasj. 7 åringen lever fremdeles i rosa prinsesseverden, men har likevel ikke nevnt hull i ørene. Mange av jentene i klassen har. Tror selv jeg var 11 og husker det var mange runder med verk og gørr før det stabiliserte seg. Har i voksen alder aldri hatt problemer, og har vel alltid "noe" (ekte) i ørene, føler meg naken uten. Jeg synes hulll i ørene på små barn er helt tullete, så søte som de er fra naturens side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SÅ er spørsmålet: skal du gi etter for mas - bare for at det blir slutt på masingen?

Som oftest går det greit med å få hull i ørene. Her i huset har vi likevel et "skrekkeksempel". Datteren min tok hull første gang da hun var 9. Hullene ville aldri gro, hun hadde åpne sår i et par mndr. før vi bare ga opp.

I år prøvde hun igjen (snart 14). Samme problemet igjen. Ingen infeksjon, men åpne, vonde sår. Vi ga opp prosjektet igjen etter å ha ventet på at hullene skulle gro i _mange_ uker. Nå har hun arr etter hullene på begge øreflippene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest også en mamma

Min datter fikk hull i ørene da hun var seks og et halvt. Hun hadde da ønsket seg dette en stund, men ikke våget fordi hun var redd for smerten. Men etter hvert som de andre jentene i klassen kom stolte på skolen med ny-hullede ører med søt ørepynt i, ble ønsket om ørepynt sterkere enn frykten for smerten.

Vi valgte da å la henne få hull i ørene. Vi var først en tur innom frisøren, men da ombestemte hun seg på vei inn. Så en ukes tid senere ble det gjennomført. Hun fikk plast-øredobber som er helt nikkelfrie, og vi var nøye med hygienen.

Hun syntes det var fryktelig vondt, og gråt en skvett, men var veldig fornøyd med at det var gjort.

Ser at noen lengre opp i tråden snakker om at hullene ikke grodde, men man må ta tiden til hjelp. Det tar opp i mot et år og kanskje enda mer før hullene er ordentlig grodd. Derfor må man være nøye med type ørepynt og hygiene lenge.

Min datter har ett hull som grodde veldig fort, det var vel bare noen måneder så var det "perfekt", mens det andre hullet av en eller annen grunn er litt rart. Det er for så vidt grodd, men kan være vanskelig å få ørepynten på plass, så det er nok ikke helt grodd likevel. Det er litt over ett år siden hun fikk hullene nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shira :o)

Jeg har en liten bunt med småsøstre, som ønsket seg hull i ørene fra tidlig alder. Noe som selvsagt også er min feil, jeg er ganske mye eldre enn dem, så de så jo storesøster med ikke bare to hull, men 7-8 hull i ørene *skjemmes litt*

Hun ene tok vel i 7-årsalderen, gikk helt fint. Ei tok i 6-årsalderen, det gikk ikke. Bakdelen grodde inni øreflippen, selv om det ble renset som det skulle. Nå hadde hun allergi fra før som ble enda verre (jeg var i mot at hun skulle få hull så tidlig).

Den ene ventet til hun var ca 10 år, da tenkte moren at hun var stor nok til å ordne ting selv. Vel, hun fikk helt noia da de skøyt hullene. Hadde det ikke vært for at de nå ofte skyter begge to samtidig hadde jenta garantert bare hatt ett hull. Tiden etterpå gikk greitt, hun mestret stell osv selv og har fine hull i dag.

Guttungen var forøvrig med henne da hun tok dem, og spør du om han vil ha hull i øret så løper han ;o) Gjorde inntrykk at tanta som i hans øyne mestret alt, ikke mestret dette helt.

Niesa på 5 år har fått. Mye hyl og gryl når det skal byttes dobber. Mister dobber, hyl av det. Moren må stelle hullene.

Så jeg hadde nok ventet. Mye pga allergiapsektet. Mamma tok meg med til hudlege da hun selv har nikkelallergi, husker det legen sa gjorde inntrykk. Ikke at han var pessimistisk, men forklarte at det er sjangse for allergi, enten man har det i familien eller ei. Så jeg fikk ta valget selv når jeg ble større, var vel 13 år før jeg tok hull. Når det er sagt, så har det gått fint hos meg.

Den ene jevngamle søstera mi tok ca samtidig med meg, hun har bare hatt problem. Hun valgte til slutt å pierce hull i ørene, det tålte hun. Ingen allergi i hennes familie (vi er ikke biologiske søsken)

Det er mange tråder her på Dol om dette, som Laban sier, du kan søke etter dem. Meningene er delte.

Om du skal gi henne, så hadde jeg ventet til etter ferien, sand osv. Hverdagen er lettere å plotte inn regelmessig rens av hullene, samtidig som f.eks tannpuss.

Nå skal jeg motsi meg selv litt her, jeg hadde ikke gitt mitt barn det som 5-åring, men jeg kjøper dobber til niesa på 5. He he, litt ekstra fordeler skal tanta ha ;o) (kun gulldobber eller sånn stålgreier som brukes i piercing)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shira :o)

SÅ er spørsmålet: skal du gi etter for mas - bare for at det blir slutt på masingen?

Som oftest går det greit med å få hull i ørene. Her i huset har vi likevel et "skrekkeksempel". Datteren min tok hull første gang da hun var 9. Hullene ville aldri gro, hun hadde åpne sår i et par mndr. før vi bare ga opp.

I år prøvde hun igjen (snart 14). Samme problemet igjen. Ingen infeksjon, men åpne, vonde sår. Vi ga opp prosjektet igjen etter å ha ventet på at hullene skulle gro i _mange_ uker. Nå har hun arr etter hullene på begge øreflippene...

Ene søsteren min hadde samme problemet. Hun valgte å pierce ørene, så langt har det gått bra. Koster jo mye mer, men hun er voksen så hun valgte å prøve.

Det er jo en mulighet for datteren din senere, dersom ønsket er sterkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Hvis du bestemmer deg for at hun skal få hull i ørene så få det gjort hos en hudpleiesalong som fører ørepynt i titan. Titanørepynt tåles av alle i motsetning til annen ørepynt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fioletta

Jeg tok hull i ørene da jeg var 6 år. Jeg er veldig glad for at jeg fikk lov av mamma og pappa! :) Jeg skjønner ikke hvorfor man skal nekte barna å ta hull i ørene hvis de ønsker det?

La barnet få lov!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...