Gjest viggo venneløs Skrevet 6. juli 2010 Del Skrevet 6. juli 2010 Er en voksen kvinne med tre barn som synes jeg har for få venner.Kjenner mange foreldre til barnas venner men vi er bare bekjente og ikke venner. Har også noen venninner her og der men ikke noe inderlig og nært. Savner dette; å ha noen å snakke med , ha jevnlig kontakt med, finne på ting med barna med andre familier, og eller hygge meg med andre voksne og samboeren min. Har noen tips? Synes det er vanskelig i voksen alder å "inviter noen inn" i et vennskap hvis dere skjønner. Hva gjør dere andre? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fasanen Skrevet 6. juli 2010 Del Skrevet 6. juli 2010 Vi flyttet til et nytt sted for to år siden, og både mannen, jeg og barnet måtte begynne å bygge opp nye bekjentskaper, i håp om å danne nye, nære vennerelasjoner. Dette tar tid. Hvor lang tid varierer nok fra person til person, hvor utadvendt man er og hvor mye man tør å ta initiativ. Tror jeg ville begynt med å invitere hjem en mamma med barn i samme alder som dine f.eks. Du sier ikke noe om du er i et parforhold, men jeg tolker det nesten slik at du ikke er det...? Men hvis du er det, kan det være flott å invitere en hel familie, så dere kan få felles venner. Deretter ville jeg spurt om din nye bekjentskap har lyst til å finne på noe en dag, enten gå en tur, gå på kino, ut og å spise? Men aller viktigst er nok å være initiativskapende, ikke bare vent på at andre skal ta første skritt. Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest viggo venneløs Skrevet 6. juli 2010 Del Skrevet 6. juli 2010 Vi flyttet til et nytt sted for to år siden, og både mannen, jeg og barnet måtte begynne å bygge opp nye bekjentskaper, i håp om å danne nye, nære vennerelasjoner. Dette tar tid. Hvor lang tid varierer nok fra person til person, hvor utadvendt man er og hvor mye man tør å ta initiativ. Tror jeg ville begynt med å invitere hjem en mamma med barn i samme alder som dine f.eks. Du sier ikke noe om du er i et parforhold, men jeg tolker det nesten slik at du ikke er det...? Men hvis du er det, kan det være flott å invitere en hel familie, så dere kan få felles venner. Deretter ville jeg spurt om din nye bekjentskap har lyst til å finne på noe en dag, enten gå en tur, gå på kino, ut og å spise? Men aller viktigst er nok å være initiativskapende, ikke bare vent på at andre skal ta første skritt. Lykke til! Takk for hyggelig og motiverende svar. Jo jeg har samboer og vi har bodd på dette stedet fire år og kjenner mange. Problemet synes jeg er å bli sånn ekstra godt kjent med folk slik at man omgås som mer enn bare på grunn av barna. Vi har noen som vi er sammen med men ganske sjelden og veldig planlagte møter, savner vel den spontane og litt uformelle greia hvor noen stikker innom og er trygge på at det er greit.Jeg elsker å lage istand middager, og bake litt eller bare by på en kaffe så jeg synes jeg er gjestfri og grei men jeg er kanskje litt innadvent! Men jeg snakker jo med folk og vil så gjerne....savner rett og slett voksne å "leke" med:) skal prøve å ta mer initiativ og bare spørre om folk vil komme på besøk! Kan si at vi har masse masse besøk av barn og her er dt virkelig åpent hus så jeg føler vi legger til rette og.... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 6. juli 2010 Del Skrevet 6. juli 2010 Inviter til sosial sammenkomst på terrassen en lørdag kveld Jeg er da temmelig sikker på at dere blir invitert tilbake og voila så har dere knyttet nærmere vennskap med andre 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 6. juli 2010 Del Skrevet 6. juli 2010 Vi har fått et nytt vennepar nå i vår/sommer. De flyttet til gata vår i fjor sommer, og har barn i samme barnehage som oss. Vi har snakket litt i garderoben, og noen få ganger tatt følge hjem fra barnehagen. Nå i vår har barna begynt å besøke hverandre, og noen ganger er en voksen med. Da sitter vi voksne på verandaen og prater mens barna leker. Nå i helga inviterte vi hele familien på hytta vår, hele dagen - og det var full klaff! Alle koste seg, og vi voksne er blitt mye mer kjent :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest i liknende situasjon Skrevet 6. juli 2010 Del Skrevet 6. juli 2010 Det er mye vanskeligere å danne vennskap når man er eldre og mer etablert, det har jeg også erfart. Vi flyttet til nytt sted (oslo vest) for år siden, og først nå har jeg fått ei jeg kan kalle venninne her - de andre venninnene mine bor langt unna. Har mange bekjentskaper her, som er foreldre til mine barns venner, men ingen av dem er så nære at jeg vi kalle dem venninner. Så jeg forstår godt din frustrasjon. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Liliaceae Skrevet 6. juli 2010 Del Skrevet 6. juli 2010 Når barna er hos hverandre, kan man be foreldrene inn på en kopp kaffe når man henter barnet sitt for eksempel? Da blir man litt bedre kjent, og etterhvert kan man ta initiativ til noe annet; å dra og bade sammen eller grille el. Man kan rett og slett bare ta det første steget, og er den andre familien interessert vil resten gå av seg selv. Vi har blitt kjent med flere familier på denne måten; noen ganger er det noen andre som har tatt initiativet, og noen ganger er det vi som har gjort det. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest hghhhiooo Skrevet 19. juli 2010 Del Skrevet 19. juli 2010 Takk for hyggelig og motiverende svar. Jo jeg har samboer og vi har bodd på dette stedet fire år og kjenner mange. Problemet synes jeg er å bli sånn ekstra godt kjent med folk slik at man omgås som mer enn bare på grunn av barna. Vi har noen som vi er sammen med men ganske sjelden og veldig planlagte møter, savner vel den spontane og litt uformelle greia hvor noen stikker innom og er trygge på at det er greit.Jeg elsker å lage istand middager, og bake litt eller bare by på en kaffe så jeg synes jeg er gjestfri og grei men jeg er kanskje litt innadvent! Men jeg snakker jo med folk og vil så gjerne....savner rett og slett voksne å "leke" med:) skal prøve å ta mer initiativ og bare spørre om folk vil komme på besøk! Kan si at vi har masse masse besøk av barn og her er dt virkelig åpent hus så jeg føler vi legger til rette og.... Hvor bor dere? Kanskje er det en potensiell venn her på DOL? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
200eek Skrevet 19. juli 2010 Del Skrevet 19. juli 2010 Som de andre skriver, inviter inn på kaffe foreldre til barn i samme alder som dere har en form for kontakt med via barnehage, skole, barn i gata ol Kurs kan gi venner, fotokurs, dansekurs ol Å i det hele tatt være ute, kafè, gå i byen, handle ol. Men det betinger vel at en selv er veldig åpen og kontaktsøkende Å annonsere i næravisen, blader ol er ganske vanlig blitt Passe på å delta i sammenkomster til barna, på skolen og fritiden for å komme i kontakt med andre voksne, delta i dugnader i boretslag etc likeså. Tilby seg eller delta med å selge vafler ol på sammenkomster i skole ol gir en et fortrinn for å få mer direktekontakt med folk fort Bytte-tjenester-klubb? Vet at det finnes klubber en melder seg inni og tilbyr en tjeneste...f.eks. "jeg kan bake boller til deg"...og i retur ønsker jeg meg noen som kan klippe hekken min. Også en mulighet til å knytte kontakter Det er utallige muligheter for å få inn "det første støtet" Problemet for mange er vel heller å klare å nøste videre fra begynnelsen av denne tråden. Finner du cluet - for deg - til det så er nok mye gjort allerede 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.