Gå til innhold

Hva gjør man med slikt mobbing?

Gjest dette er mobbing

Anbefalte innlegg

Gjest dette er mobbing

Datteren min på 10 år har en klassevenninne hun er sammen med noen ganger. I det siste som hun har blitt bedre kjent med datteren min sender venninnen meldinger både på tlf og data som ikke er av bra uttalelser. Hun sier feks "du er så stygg", du blir aldri å få noen venner" "du kommer til å bli tigger" ovs. Disse uttalelsene er umotiverte. Har lest de selv, og reagerer svært på dette. Nå har det kommet frem at jenta har ADHD. Hun virker veldig stille på skolen og blant andre voksne, og ser alvorlig ut. Virker når hun blir trygg på noen begynner hun denne adferden. Datteren min sier hun er kjempeslem hjemme med foreldrene sine, og har sagt at hun ikke vil være sammen med henne så mye.

Datteren min blir svært fortvilet og lei seg over disse til stadighet stygge uttalelsene til denne jenta.

Hvordan gå frem? Er det vanlig hos ADHD barn å oppføre seg slik eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Selvfølgelig er det ikke vanlig at ADHD-barn oppfører seg slik. Barn uten grenser kan finne på å oppfære seg slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne type adferd er klart vanligere hos barn med ADHD enn hos barn uten ADHD. Det betyr ikke at alle med ADHD oppfører seg slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde tatt det opp med foreldrene til jenta, og vist dem meldingene som har blitt sendt.

Jeg hadde nok også oppfordret datteren min til å ha minst mulig kontakt med jenta og ikke å svare på meldinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest togli

Jeg ville snakka med jenta først.... invitert henne hjem til dere og tatt en prat med henne når datra di er tilstede. Dette forutsetter at du greier å snakke til henne på en voksen måte og uten å virke sint på henne. Du kan fortelle at datteren din synes hun er ei kjekk jente, men at hun ofte blir lei seg fordi hun får ekle meldinger osv. Vis henne meldingene og si at du er sikker på at hun ikke mener å skrive dette, og at du derfor lurer litt på hvorfor det skjer. Fortell også at du vet at hun er ei flott jente og at du derfor regner med at dette ikke vil gjenta seg. Lytt til henne om hun vil fortelle og deretter gjør dere noe hyggelig sammen -baker boller e.l...

Hvis dette ikke fører fram ville jeg tatt det opp med foreldrene og vist fram bevis..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

illuminatum

Jeg ville snakka med jenta først.... invitert henne hjem til dere og tatt en prat med henne når datra di er tilstede. Dette forutsetter at du greier å snakke til henne på en voksen måte og uten å virke sint på henne. Du kan fortelle at datteren din synes hun er ei kjekk jente, men at hun ofte blir lei seg fordi hun får ekle meldinger osv. Vis henne meldingene og si at du er sikker på at hun ikke mener å skrive dette, og at du derfor lurer litt på hvorfor det skjer. Fortell også at du vet at hun er ei flott jente og at du derfor regner med at dette ikke vil gjenta seg. Lytt til henne om hun vil fortelle og deretter gjør dere noe hyggelig sammen -baker boller e.l...

Hvis dette ikke fører fram ville jeg tatt det opp med foreldrene og vist fram bevis..

Flott innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Flott innlegg.

Takk :) Jeg som regna med å få pepper fra folk som mente at man ikke skulle legge fingrene imellom og virkelig ta ungen fatt ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shira :o)

Flott innlegg ja!

Vi hadde konflikt med en kompis av guttungen, der kompisen var stygg med han. Der var også endel utfordringer inni bildet.

Jeg gikk på tvers av hva endel andre gjorde, ba gutten hjem, vi snakket, og det hele bunnet i sosiale problemer. Det ordnet seg faktisk og når det begynner å gå skeis nå, gir guttungen beskjed og de ordner opp.

Jeg hadde moren ble på laget da, så jeg hadde nok i denne saken også fått dialog med foreldrene, men vært saklig.

Dersom ikke noe fører frem, så kan kontaktes avsluttes. I vårt tilfelle var det faktisk gutten som ønsket så sterkt vennskap, selv om han i våre øyne gjorde alt stikk motsatt og oppførte seg fælt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

[quote name=Shira :o)' timestamp='1278599285' post='4394907]

Flott innlegg ja!

Vi hadde konflikt med en kompis av guttungen, der kompisen var stygg med han. Der var også endel utfordringer inni bildet.

Jeg gikk på tvers av hva endel andre gjorde, ba gutten hjem, vi snakket, og det hele bunnet i sosiale problemer. Det ordnet seg faktisk og når det begynner å gå skeis nå, gir guttungen beskjed og de ordner opp.

Jeg hadde moren ble på laget da, så jeg hadde nok i denne saken også fått dialog med foreldrene, men vært saklig.

Dersom ikke noe fører frem, så kan kontaktes avsluttes. I vårt tilfelle var det faktisk gutten som ønsket så sterkt vennskap, selv om han i våre øyne gjorde alt stikk motsatt og oppførte seg fælt.

Så bra det ordna seg for dere :)

Barn kan være noen "raringer" ;) Ikke alle som vet hvordan de skal oppføre seg for å få venner, og så blir oppførselen stikk motsatt av slik den bør være... Barn trenger masse veiledning. Skulle bare ønske alle foreldre og lærere skjønte det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God ide. Men jeg synes man bør nevne det for foreldrene, og si at dere tar en prat neste gang hun er innom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shira :o)

Så bra det ordna seg for dere :)

Barn kan være noen "raringer" ;) Ikke alle som vet hvordan de skal oppføre seg for å få venner, og så blir oppførselen stikk motsatt av slik den bør være... Barn trenger masse veiledning. Skulle bare ønske alle foreldre og lærere skjønte det ;)

Nettopp. Samtidig vil vi jo beskytte våre egne barn. Hver situasjon må jo vurderes for seg, men kommunikasjon er jo uansett svært viktig. Det blir litt ekstra utfordrende dersom barna sliter med å kommunisere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest togli

[quote name=Shira :o)' timestamp='1278601334' post='4394924]

Nettopp. Samtidig vil vi jo beskytte våre egne barn. Hver situasjon må jo vurderes for seg, men kommunikasjon er jo uansett svært viktig. Det blir litt ekstra utfordrende dersom barna sliter med å kommunisere.

Det er sant... Men jeg tenker at det er lurt å gå fram på denne måten først, så får man heller gå til mer drastiske tiltak om det ikke funker..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

God ide. Men jeg synes man bør nevne det for foreldrene, og si at dere tar en prat neste gang hun er innom.

Ofte tror jeg kanskje det blir unødvendig styr av det dersom foreldrene skal blandes inn med det samme? Det kommer selvsagt an på hvordan man tar det opp med barnet - man bør være uhyre forsiktig slik at barnet ikke sitter igjen med skamfølelse iallefall. Klarer man å unngå det så tenker jeg at det kan ordnes opp i uten å blande inn foreldrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ofte tror jeg kanskje det blir unødvendig styr av det dersom foreldrene skal blandes inn med det samme? Det kommer selvsagt an på hvordan man tar det opp med barnet - man bør være uhyre forsiktig slik at barnet ikke sitter igjen med skamfølelse iallefall. Klarer man å unngå det så tenker jeg at det kan ordnes opp i uten å blande inn foreldrene.

Jeg skjønner hva du mener. Men selv fikk kjeft for at jeg pratet med et barn, og ikke med moren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Jeg skjønner hva du mener. Men selv fikk kjeft for at jeg pratet med et barn, og ikke med moren.

Ok... skjønner at det ikke var så moro ;-/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...