Gå til innhold

Må tisse ofte og mye

Gjest Hilsen jente

Anbefalte innlegg

Gjest Hilsen jente

Hei, jeg er ei jente på 26 år. Har alltid vært sånn at jeg må ofte på do og tisse, og det kommer en del hver gang. Er ikke like ofte hver dag. Nå i det siste har det begynt å plage meg, fordi jeg er avhengig av at det er et toalett i nærheten uansett hvor jeg skal. Det er ikke sånn at jeg må akutt på do, klarer å holde meg en stund, men det er jo litt ubehaglig. Tror ikke jeg drikker mer enn man skal, kanskje ca 2 liter per dag, noen ganger mindre. Drikker bare litt kaffe, og ikke så mye brus. Bruker heller ikke vanndrivende medisin. Det kan f.eks være sånn at jeg går på do før jeg legger meg, så må jeg opp 1 eller 2 ganger i løpet av natten + en gang på morgenen når samboeren står opp, og en gang til når jeg står opp et par timer etter. Og det kommer en del hver gang. Virker nesten som jeg produserer mer urin enn den væsken jeg får i meg. Går det ann? Har ikke svie eller grumset urin. Jeg prøver å få tømt meg helt hver gang og. Noen ganger kjenner jeg at jeg må på do igjen bare ti minutter etter jeg har vært. Har diabetes i familien, men er ikke lenge siden jeg var hos legen og sjekket det. Hvis jeg skulle fått sjekket det med urinen, hadde det vært nok med blodprøve og urinprøve? Eller må de føre noe opp i urinrøret? Er livredd for sånn slags undersøkelser..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vet faktisk ikke hva slags undersøkelser de ville ha gjort, men jeg skal love deg at hvis de skal ha noe opp gjennom urinrøret så er det ikke vondt og jeg er ei pyse.

Det kjennes ut som du må tisse et øyeblikk og det er det eneste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jente på 29

Har ikke noe godt svar til deg, men har det på akkurat samme måten, men har aldri tenkt over at det er noe jeg må sjekke, men jeg bør jo kanskje det. Når jeg har spist middag og drukket en del til maten kan jeg ikke gjøre noe hvor det ikke er tilgang til toalett i noen timer etterpå hvertfall, selvom jeg har gått på do etter maten. Jeg drikker faktisk mindre enn jeg bør pga dette. Fryktelig plagsomt. Folk kan si til meg "du må ikke på do nå igjen vel?" men det må jeg og det kommer en god del hver gang, så det er ikke bare en uvane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siri Harket, uroterapeut

Hei. takk for nyttig informasjon i spørsmålet ditt. Vi kan mest sannsynlig utelukke urinveisinfeksjon da du tydelig har tenkt det selv og fått dette sjekket.Du skriver også at du drikker ca 2 liter væske per dag. Det er også helt flott det anbefalse mimst 1.5-2 liter pr dag. Det er slitsomt å være avhengig av toalett i nærheten. Når det gjelder Diabetes så er det ikke nødvendig med undersøkelser i urinrøret. Det er kun blod og urinprøver som trengs. Du sier du er oppe et par ganger pr natt. Det som kan være litt typisk ved Diabetes er en veldig tørste på natten. Dette sier du ikke noe om. Noen personer har økt produksjon av urin, men det er ikke alltid mengen er så stor som en tror. Du kan evt måle noen ganger i et litermål. Morgenvolumet er alltid størst. Vi har som regel sterk trang ved 25-400 ml. Jeg tror du kan ha god hjelp av et medikament som skal redusere den overaktiviteten du tydeligvis har i blæren. Dett er medisiner som brukes mye. Det er et anticholinergika som vil dempe sammentrekningene i blæren. Be evt fastlegen din å henvise deg til en uroterapeut, noe som finnes på mange sykehus. Et hjelpemiddel der er en spesiell do du må tisse på (uroflow) som viser hvor mye du tisser ved tissetrang.De kan også ved et enkelt apparat se om du får tømt deg. likeledes må du nok i forkant skrive opp antall dobesøk fordelt på dag og natt. Denne type undersøkelse trenger du ikke være redd for. Det er ganske sikkert hjelp å få for det du nå beskriver. Lykke til og GOD SOMMER

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
Gjest apelsin

Kan du ikke bruke bleie om natten da?

Da slepper du å stå opp om natten mye.

Hvis du kommer i de trusebleiene som er på butikken, da kan du jo bruke de.

Anonym.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...