Gjest har slitt noen år ja....... Skrevet 10. juli 2010 Del Skrevet 10. juli 2010 plass? Datteren min har fullført 1.året v.g. Hun ønsker nå ta frisør 2.året. Imidlertid er hun kommet inn på 2.ønske barn og ungdomsarbeider. Hun sier hun ikke ønsker det. Hvordan kan jeg som mor hjelpe henne til å få den plassen hun ønsker? Hun står på venteliste som nr 13 på frisør, så sjansene er rimelig små. Må legge til at datteren min har slitt en del både sosialt og psykisk, slik at hun sluttet 1.året på v.g. Heldigvis klarte hun nå i år fullføre på nytt 1.året. Nå er hun kjempemotivert for frisør, og synes selv det er viktig at hun får noe hun er motivert til. Selv sier hun at hun vil ta ett friår hvis hun ikke får plassen hun ønsker. Det ser jeg på som en dårlig løsning. Kan det ikke være slik at ungdommen får komme inn på det de ønsker?? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 10. juli 2010 Del Skrevet 10. juli 2010 På yrkesfag er det konkurranse om å få komme inn på de forskjellige fagretningene. Det går vel bare på karakterer, men det kan variere fra skole til skole hvor mye som kreves. Det kan jo ikke være slik at alle kommer inn på det de aller helst vil. Det er begrenset hvor mange hudpleiere, frisører og dyrepleierassistenter det er behov for og arbeid til, for å ta noen typiske jente-eksempler. Men man kunne selvsagt brukt loddtrekning i stedet for karakterer ved inntaket, det gjorde de i min tid. Men det var mange som sluttet da også. Du kan ikke hjelpe henne med å snike i køen, men det finnes kvoter for elever med særskilte behov. Da må du sjekke reglene for tilrettelagt opplæring i ditt fylke. Det står en del om dette på www.vilbli.no Jeg er enig med deg i at det er risikofylt å ta friår på dette tidspunktet, i så fall burde hun satse veldig på å få en liten jobb i en frisørsalong. Det er vanskelig når hun er såpass ung og hun vil tjene minimalt, men det kan være nyttig for å se hva hun går til. Frisøryrket har stort frafall, og det er uansett lurt å vite så mye som mulig om faget man skal utdanne seg i, på forhånd. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest harikkenickfortiden Skrevet 11. juli 2010 Del Skrevet 11. juli 2010 På yrkesfag er det konkurranse om å få komme inn på de forskjellige fagretningene. Det går vel bare på karakterer, men det kan variere fra skole til skole hvor mye som kreves. Det kan jo ikke være slik at alle kommer inn på det de aller helst vil. Det er begrenset hvor mange hudpleiere, frisører og dyrepleierassistenter det er behov for og arbeid til, for å ta noen typiske jente-eksempler. Men man kunne selvsagt brukt loddtrekning i stedet for karakterer ved inntaket, det gjorde de i min tid. Men det var mange som sluttet da også. Du kan ikke hjelpe henne med å snike i køen, men det finnes kvoter for elever med særskilte behov. Da må du sjekke reglene for tilrettelagt opplæring i ditt fylke. Det står en del om dette på www.vilbli.no Jeg er enig med deg i at det er risikofylt å ta friår på dette tidspunktet, i så fall burde hun satse veldig på å få en liten jobb i en frisørsalong. Det er vanskelig når hun er såpass ung og hun vil tjene minimalt, men det kan være nyttig for å se hva hun går til. Frisøryrket har stort frafall, og det er uansett lurt å vite så mye som mulig om faget man skal utdanne seg i, på forhånd. Du kan ikke hjelpe henne, opptaket er allerede gjort. kanskje hun får ønsket oppfyllt ved neste opptak? Dumt at hun har skrevet barne og ungdom som 2. valg, når hun ikke kan tenke seg det i det hele tatt.... men det er vanskelig, når de må skrive tre valg...Om hun kunne gått under særskilte vilkår, så måtte hun søkt under det, tror ikke en kan gjøre noe med det nå. har selv en datter som vil gå helse og sosial 1. år, dernest barne og ungdoms. hun kom heldigvis inn på helse og sosial. på andre plass tok hun studiespesialisering, siden dette kan kan gi poeng til universitet. ønsker din datter lykke til, og håper at hun tilslutt kommer inn på det hun ønsker. se hvordan hun ligger an under neste inntak. ligger hun godt an på ventelisten, så kan hun møte opp første skoledag, og håpe at det blir ledig plass der hun ønsker. eller dere kan kontakte andre skoler, og undersøke hvor lang venteliste det er der...lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 26. juli 2010 Del Skrevet 26. juli 2010 Om alt annet slår feil går det an å møte på skolen første dag i håp om at det er noen andre som ikke møter opp. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.