Gå til innhold

trøske - hvor ofte smøre?


Gjest trenger hjelp fort!!

Anbefalte innlegg

Gjest trenger hjelp fort!!

Hei dere!

Jeg har en gutt som har fått trøske og mye hvitt belegg i munnen. Jeg har vært til legen, og fikk tilslutt Corsodyl som jeg skal smøre på tungen. Men jeg fikk ikke beskjed om hvor mye. På flasken står det 2 gg daglig. Men nå ser jeg ikke noen effekt (smørt siden i går), og har lest at noen her smører mange flere ganger med andre ting.

Noen som har en slik erfaring? Evt. helsesøster som kan si noen gode råd? Han skriker veldig og virker veldig missfornøyd. Kan det ha med trøsken å gjøre? I tillegg må han få mat veldig ofte, gjerne med 1 time imellom. Og jeg begynner å bli sliten.

Håper noen gode råd...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg fikk resept mycostatin som skulle smøres på fire ganger om dagen, men det var allikevel vanskelig å bli skikkelig kvitt det. Til slutt ga jeg opp hele greia. Helsesøster sa ihvertfall at barnet ikke har noen plager av trøsken. Han har blitt 3,5 måned, og nå ser det ut til å ha forsvunnet av seg selv. Jeg merker ikke noen forskjell på ham nå og da han hadde munnen full av trøske, så jeg regner med at helsesøster hadde rett..

Venninnen min fikk beskjed om å ta sanasol på et gasbind og gni vekk de hvite flekkene i munnen. Hun sa at det hjalp. Ellers har jeg hørt at man kan bruke farris!

Men det kan jo være andre grunner til at han skriker? Noen barn bruker bare litt tid til å venne seg til å være her i verden, de kan ha vondt i magen eller være overstimulert og stressa.

Jeg tror noe av det viktigste er at du ikke stresser deg opp. Det merker barnet. Trøske er ikke farlig for ham, så det er ingen grunn til å ta det så innmari tungt.

Nå skriver du ikke hvor gammel han er, men hyppig amming i begynnelsen er nok ganske vanlig. Det går seg til etterhvert. Man overlever det også for en periode, dersom man ikke forsøker å være et supermenneske som skal klare alt mulig annet i tillegg. Jeg vet ikke om du lar gutten din bruke smukk, men hvis du ikke har forsøkt det, så kan det hjelpe. Han har nok stort sugebehov siden han vil ha mat så ofte.

Lykke til og ønsker om en rolig natt! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elisabeth Tufte, helsesøster

Kjære -trenger hjelp fort!! Det middlet du beskriver kjenner jeg ikke og det er ikke det som vanligvis anbefales. Ved Mykostatinbruk skal det smøresx4 og det kan ta flere dager før det begynner å få effekt.Prøv ågså å fjerne bellegget med en tynn fuktig klut. Vanligvis gir ikke trøske gennerell uro, men kun ved diing pga sårhet i munnen.Er du sikker på at vektøkningen er god?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...