Gjest Tatjana Skrevet 12. juli 2010 Del Skrevet 12. juli 2010 Tenåringen min skal nå flytte på hybel for å begynne på videregående skole. Dette er et stykke unna hjemstedet, og jeg lurer på det med helsetjeneste. Bør vi bytte fastlege slik at tenåringen får ny fastlege på studiestedet? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 15. juli 2010 Del Skrevet 15. juli 2010 Jeg byttet fastlege mens jeg studerte, slik at jeg hadde en lege å gå til der jeg bodde i 4 år under studiene. Synes det høres lurt ut,. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tatjana Skrevet 16. juli 2010 Del Skrevet 16. juli 2010 Jeg byttet fastlege mens jeg studerte, slik at jeg hadde en lege å gå til der jeg bodde i 4 år under studiene. Synes det høres lurt ut,. Takk for svar. Da skal vi se på ny fastlege på studiestedet. :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Fioletta Skrevet 16. juli 2010 Del Skrevet 16. juli 2010 Jeg fikk en "midlertidig" fastlege der jeg studerte. Hadde fortsatt fastlegen min hjemme. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tatjana Skrevet 16. juli 2010 Del Skrevet 16. juli 2010 Jeg fikk en "midlertidig" fastlege der jeg studerte. Hadde fortsatt fastlegen min hjemme. Hva slags ordning er det? Jeg trodde at man måtte ha _en_ fastlege, og jeg ser på skolens hjemmesider (der tenåringen skal gå) at de har et visst helsetilbud, med lege og helsesøster to ganger pr uke. Men så er det jo slett ikke sikkert at tenåringen blir syk på akkurat disse tidene, og så kan det hende at det er greit å ha en fastlege på studiestedet. Det er jo, tross alt, flest hverdager og det er der tenåringen vil oppholde seg mest. På den annen side er det slett ikke sikkert at tenåringen blir syk i det hele tatt, det er noen år siden sist h*n var hos legen, men vi satser vel ikke på det... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 16. juli 2010 Del Skrevet 16. juli 2010 Hva slags ordning er det? Jeg trodde at man måtte ha _en_ fastlege, og jeg ser på skolens hjemmesider (der tenåringen skal gå) at de har et visst helsetilbud, med lege og helsesøster to ganger pr uke. Men så er det jo slett ikke sikkert at tenåringen blir syk på akkurat disse tidene, og så kan det hende at det er greit å ha en fastlege på studiestedet. Det er jo, tross alt, flest hverdager og det er der tenåringen vil oppholde seg mest. På den annen side er det slett ikke sikkert at tenåringen blir syk i det hele tatt, det er noen år siden sist h*n var hos legen, men vi satser vel ikke på det... Dersom det ikke er et stort poeng å beholde nåværende fastlege, så ville jeg ha funnet ny fastlege på det stedet han nå skal leie hybel. Dette vil normalt være den beste løsningen siden han da er sikret tilgang både ved små og evt. større problemer. Noen ganger har man ikke lyst å skifte fastlege som følge av at legen har fulgt opp ungdommen gjennom lengre tid. Dette vil kunne være viktig for ungdommer som f.eks. har kroniske sykdommer. I såfall kan man beholde fastlegen på hjemstedet, fordi man ved akutt sykdom alltid har krav på hjelp på det stedet man oppholder seg - enten man har fastlege der eller ikke. I tillegg kan man så bruke den gamle fastlegen til oppfølgning av den kroniske sykdommen når man er hjemme på ferier ol. Men som sagt, den enkleste løsningen er helt klart å skifte fastlege :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Fioletta Skrevet 16. juli 2010 Del Skrevet 16. juli 2010 Hva slags ordning er det? Jeg trodde at man måtte ha _en_ fastlege, og jeg ser på skolens hjemmesider (der tenåringen skal gå) at de har et visst helsetilbud, med lege og helsesøster to ganger pr uke. Men så er det jo slett ikke sikkert at tenåringen blir syk på akkurat disse tidene, og så kan det hende at det er greit å ha en fastlege på studiestedet. Det er jo, tross alt, flest hverdager og det er der tenåringen vil oppholde seg mest. På den annen side er det slett ikke sikkert at tenåringen blir syk i det hele tatt, det er noen år siden sist h*n var hos legen, men vi satser vel ikke på det... Jeg gikk bare til legekontoret, sa jeg studerte her og trengte et legemiddel som gis ut på resept. Det var ingen problem, de bare satt opp denne legen som min fastlege de årene jeg skulle studere der. Fikk en time hos legen, så skrev hun resepten til meg. Mulig det har noe å si at jeg var over 18 år? Og mulig ting har forandret seg. Dette er 4 år siden. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tatjana Skrevet 17. juli 2010 Del Skrevet 17. juli 2010 Dersom det ikke er et stort poeng å beholde nåværende fastlege, så ville jeg ha funnet ny fastlege på det stedet han nå skal leie hybel. Dette vil normalt være den beste løsningen siden han da er sikret tilgang både ved små og evt. større problemer. Noen ganger har man ikke lyst å skifte fastlege som følge av at legen har fulgt opp ungdommen gjennom lengre tid. Dette vil kunne være viktig for ungdommer som f.eks. har kroniske sykdommer. I såfall kan man beholde fastlegen på hjemstedet, fordi man ved akutt sykdom alltid har krav på hjelp på det stedet man oppholder seg - enten man har fastlege der eller ikke. I tillegg kan man så bruke den gamle fastlegen til oppfølgning av den kroniske sykdommen når man er hjemme på ferier ol. Men som sagt, den enkleste løsningen er helt klart å skifte fastlege :-) Ok. Vel, for oss er det ikke noe poeng å beholde den gamle fastlegen, da det har vært en rekke forskjellige mer eller mindre langvarige vikariater, turnuskandidater og litt ymse opp gjennom årene. :-) Så da tenker jeg vi skifter til fastlege på studiestedet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tatjana Skrevet 17. juli 2010 Del Skrevet 17. juli 2010 Jeg gikk bare til legekontoret, sa jeg studerte her og trengte et legemiddel som gis ut på resept. Det var ingen problem, de bare satt opp denne legen som min fastlege de årene jeg skulle studere der. Fikk en time hos legen, så skrev hun resepten til meg. Mulig det har noe å si at jeg var over 18 år? Og mulig ting har forandret seg. Dette er 4 år siden. Ok, takk for oppklaring. Tenåringen det er snakk om her er 16, vet ikke om det har noe å si. Men vi bytter til en fastlege på studiestedet. :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.