Gå til innhold

tette melkeganger/gule propper


siffi

Anbefalte innlegg

Jeg har en gutt på snart 4 mnd, og har de to siste mnd slitt med brystbetennelser og tette melkeganger. Nå klarer jeg å avverge betennelser, men jeg blir ikke kvitt de tette melkegangene. Når jeg endelig har fått løst opp gangene, går det en eller to dager og så er det der igjen. Siden første brystbetennelse har jeg hatt noen gulhvite prikker i brystvorten som er vonde å ta på. Når babyen suger til er det også fryktelig vondt de første takene. Av og til blir de mindre, men de forsvinner ikke. Er det noe jeg kan gjøre for å bli kvitt dette problemet. Hvis ikke ønsker jeg nå å slutte med ammingen fordi jeg har hatt så mye vondt, og får ikke gjort stort annet enn å behandle de tette melkegangene. Dette er ikke særlig holdbart da jeg også har en jente på 4 år som krever sitt. Henne ammet jeg i 14 mnd uten store problemer.

Melkesprengen som tidigere var et problem ser ut til å ha avtatt. Jeg ammer regelmessig 3-4 time, men han sover ofte i 8 timer om natten. De siste nettene har jeg stått opp for å sjekke puppene, men de ha kjentes myke å fine ut, men helt plutselig kan det "stivne" til på i løpet av en time eller to. Jeg har søkt hjelp overalt, men ingen kan gi noen forklaring på disse gule prikkene i brystvorten, som virker som er en del av årsaken til at det tetter seg fort. Jeg har også tatt bakt. prøve av melk og vorter begge var negative. Håper virkelig at noen kan hjelpe meg da jeg begynner å bli både utslitt og frustrert av disse puppene, samtidig som jeg ikke har lyst til å gi opp ammingen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Elisabeth Tufte, helsesøster

Kjære siffi. Dette høres slitsomt ut og jeg forstår godt at dette er frustrerende. Tilstoppede melkeganger kan for noen være til stor plage. Antagelig er det noen blemmer du har og det er ikke så lett å bli kvitt og jeg har ikke noen gode råd annet enn at du kan prøve å håndmelke akkurat disse melkegangene for å se om du får dem bort. Dette er litt vannskelig å vurdere uten å ha sett det. Det kan også være melk som sitter som propper og ved håndmelking så kan det løsne og du vil da se at det er noen lange tråder som kommer ut.Fint at du har tatt melkeprøve. For enkelte kan det hjelpe å ta noe som heter Lecitin som du får kjøpt på helsekostforetning, en ss x 4 per dag. Dette kan påvirke fettinnholde i melken din. I faglitteraturen er det beskrevet at enkelte får bedring vedrørende tilstoppede melkeganger.Andre har nytte av akupunktur.Bor du et sted hvor det er en ammepoliklinikk som kan vurdere deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære siffi. Dette høres slitsomt ut og jeg forstår godt at dette er frustrerende. Tilstoppede melkeganger kan for noen være til stor plage. Antagelig er det noen blemmer du har og det er ikke så lett å bli kvitt og jeg har ikke noen gode råd annet enn at du kan prøve å håndmelke akkurat disse melkegangene for å se om du får dem bort. Dette er litt vannskelig å vurdere uten å ha sett det. Det kan også være melk som sitter som propper og ved håndmelking så kan det løsne og du vil da se at det er noen lange tråder som kommer ut.Fint at du har tatt melkeprøve. For enkelte kan det hjelpe å ta noe som heter Lecitin som du får kjøpt på helsekostforetning, en ss x 4 per dag. Dette kan påvirke fettinnholde i melken din. I faglitteraturen er det beskrevet at enkelte får bedring vedrørende tilstoppede melkeganger.Andre har nytte av akupunktur.Bor du et sted hvor det er en ammepoliklinikk som kan vurdere deg?

Takker for svar!

Jeg har vært på ammepoliklinikken på Aker flere ganger. De kunne heller ikke svare på hva disse flekkene er. Det virker mer som blemmer som du sier. av og til løsner de litt opp og da kommer det melk ut etter mye slit. Denne melken virker gulere og tykkere enn den melken som kommer ut fra de andre gangene. Jeg fikk en tilstoppning i går kveld som jeg har jobbet med i hele dag. Når den slapp virket det som om den ene blemmen nesten ble borte, mens den andre ble litt større (Jeg har to på venstre og en på høyre bryst. Jeg sliter også med spasmer i brystvorten, spesielt etter amming. Har også mye stikking i brystet, virker nesten som tannverk i brystet som kommer og går og er veldig ubehagelig. Jeg fikk disse blemmene når jeg hadde brystbetennelse som satt i begge bryst for ca 6 uker siden. Det høyre brystet har fungert ok selv om jeg ser en liten blemme der, men den er sprukken slik at det kommer melk ut fra den hver gang. Tidligere tror jeg at disse betennelsene og tettningene kom av overproduksjon,hadde veldig sprengte bryster som jeg ikke fikk tømt, men nå virker begge brystene helt slappe, nesten tomme. Men han får allikevel nok melk fordi han legger fortsatt på seg 300-400 g i uken! Er det nødvendig å stå opp å tømme om natten når brystene kjennes slappe ut for å unngå tettning igjen? Eller er det andre årsaker til at det tetter seg. Det er vel ikke lurt å prøve å pirke bort blemmene? Det virker som det er om å gjøre at man klarer å få hull på disse blemmene slik at utgangen ikke er tett ved amming, men av og til er det helt umulig å løsne dem!!

Hilsen snart desperat!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

se:

http://www.breastfeeding.com/helpme/helpme_asklc_ans15.html'>http://www.breastfeeding.com/helpme/helpme_asklc_ans15.html

http://www.breastfeeding.com/helpme/helpme_asklc_ans121.html'>http://www.breastfeeding.com/helpme/helpme_asklc_ans121.html

http://www.breastfeeding.com/helpme/helpme_answer_center.html'>http://www.breastfeeding.com/helpme/helpme_answer_center.html

Og generelt er det mye bra å lese på http://www.breastfeeding.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elisabeth Tufte, helsesøster

Takker for svar!

Jeg har vært på ammepoliklinikken på Aker flere ganger. De kunne heller ikke svare på hva disse flekkene er. Det virker mer som blemmer som du sier. av og til løsner de litt opp og da kommer det melk ut etter mye slit. Denne melken virker gulere og tykkere enn den melken som kommer ut fra de andre gangene. Jeg fikk en tilstoppning i går kveld som jeg har jobbet med i hele dag. Når den slapp virket det som om den ene blemmen nesten ble borte, mens den andre ble litt større (Jeg har to på venstre og en på høyre bryst. Jeg sliter også med spasmer i brystvorten, spesielt etter amming. Har også mye stikking i brystet, virker nesten som tannverk i brystet som kommer og går og er veldig ubehagelig. Jeg fikk disse blemmene når jeg hadde brystbetennelse som satt i begge bryst for ca 6 uker siden. Det høyre brystet har fungert ok selv om jeg ser en liten blemme der, men den er sprukken slik at det kommer melk ut fra den hver gang. Tidligere tror jeg at disse betennelsene og tettningene kom av overproduksjon,hadde veldig sprengte bryster som jeg ikke fikk tømt, men nå virker begge brystene helt slappe, nesten tomme. Men han får allikevel nok melk fordi han legger fortsatt på seg 300-400 g i uken! Er det nødvendig å stå opp å tømme om natten når brystene kjennes slappe ut for å unngå tettning igjen? Eller er det andre årsaker til at det tetter seg. Det er vel ikke lurt å prøve å pirke bort blemmene? Det virker som det er om å gjøre at man klarer å få hull på disse blemmene slik at utgangen ikke er tett ved amming, men av og til er det helt umulig å løsne dem!!

Hilsen snart desperat!

Hei igjen!

Det høres ut som om du har prøvd det meste. Uten å ha sett blemmene kan jeg ikke gi noe flere konkrete råd. I enkelte tilfeller samarbeider vi med poliklinikken på Aker om litt mere kompliserte tilfeller. Ta kontakt med dem og diskuter dette. Det er ikke alle årsaker til problemer ved amming som lar seg finne ut av og det er heller ikke alltid soleklart hvordan ting skal behandles.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg hadde en slags talgpropp eller kvise om du vil paa den ene brystknoppen. Denne gikk over av seg selv etter ca en maaned, men det var helt utrolig vondt under suging (spesielt de foerste takene) mens det stod paa. Jeg husker jeg kaldsvettet mens jeg ammet fordi det gjorde saa vondt. I de dagene det var vondest pumpet jeg meg. Heldigvis var dette ikke noe tilbakevendene problem for min del.

Hva slags ammeinnlegg bruker du? Jeg vet ikke om det kan ha noe aa si om du blir gaaende med fuktige ammeinnlegg. Jeg gikk over til bumullskluter en stund. Taalte verken ull eller papir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...