Gjest ElenaG Skrevet 15. juli 2010 Del Skrevet 15. juli 2010 Hei. Jeg har en datter på 18 måneder. Når hun var 20 dager gammel fikk hun utslett som ettervert ble til eksem. Jeg fikk råd på helsestasjon å prøve å kutte kumelk og meieriprodukter fra kostholdet mitt mens jeg ammer for å se hvis det blir forbedring. Jeg gjorte det og det var noe forbedring etter 1-1,5 måned. Når hun var 6 måneder vi leverte henne for vanlig egg og melk test og det viste seg etter 2 tester at hun reagerer ikke på melk. Etter test nummer 2 var hun 11 måneder og legen sa til meg at jeg kan begynne å gi henne hel melk så mye hun vil. Det begynte ikke dramatisk i begynnelsen men ettervert hun fikk kraftig diare. Den diareen fortsatte i nesten 1 måned og vi var kalt mange ganger fra barnehagen å hente henne fordi dem hadde mistanke om noe smittsomt. Diareen luktet veldig ubehagelig og hun hadde avføring ca.5 ganger daglig pluss mye gas men var normal ellers. Jeg leste på nett og symptomene tilsvarte laktose intoleranse. Vi var hos legen og den diagnosen var bekreftet fra legen uten noe prøver. Jeg har sluttet å gi henne produkter med laktose og har sluttet å amme henne i tillegg. Jeg og faren har ikke noe laktose-intoleranse i familiene våre. Problemet som forstyrrer meg er at det blir snart 7 måneder hvor hun ikke har hatt fast avføring og det er minst 4 avføringer daglig(etter hver gang hun får noe mat og de lukter ubehagelig) uansett at vi og barnehagen holder henne på laktose fri diett. Jeg har vært hos fastlegen igjen og igjen fikk ikke henvisning til spesialist. Skal jeg prøve å finne spesialist på egenhånd for testing? Og hvorfor etter kolikk skyldes laktoseintoleranse i ung alder hun ikke hadde det men vi fikk den diagnose litt seinere? Så er usikker på om det er laktoseintoleranse hos henne eller om det er en kombinasjon av flere ting da jeg ikke får noe klart svar fra fastlege og heller ikke noen henvisning. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Per H Finne, Professor i barnesykdommer Skrevet 22. juli 2010 Del Skrevet 22. juli 2010 Reaksjon på melk eller melkeptrodukter kan skyldes reaksjon på eggehvite i melken, allergi, eller det kan skyldes reaksjon på lactose,lactoseintoleranse. Lactose intoleranse skyldes mangel eller for lite av enzymert lactose som spalter melkesukker,l actose, til galactose og glucose. Mangelen forekommer med forskjellig hyppighet hos forskjellige mennesker og raser. Forbigående lactoseintloleanse sees ofte etter magetarminfeksjon, gastroenteritt. Diagnosen lactoseinttoleranse stilles pågrunnlag av kliniske symptomer, løs avføring og diare, sur avføring , som kan påvises ved ph test (Ph under 5.5) eller påvisining av Lacotose ved Clinitest. Behandles med lactosefri melk, soyamelk eller kumelkhydrolysat, der melkesukker er spaltet. Du har ikke nevnt noe om barnet legger normalt på seg,det er viktig. Det er et uklart symtombilde du beskriver og jeg synes du har krav på å bli vurdet av en spes. i barnesykdomer. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ElenaG Skrevet 23. juli 2010 Del Skrevet 23. juli 2010 Reaksjon på melk eller melkeptrodukter kan skyldes reaksjon på eggehvite i melken, allergi, eller det kan skyldes reaksjon på lactose,lactoseintoleranse. Lactose intoleranse skyldes mangel eller for lite av enzymert lactose som spalter melkesukker,l actose, til galactose og glucose. Mangelen forekommer med forskjellig hyppighet hos forskjellige mennesker og raser. Forbigående lactoseintloleanse sees ofte etter magetarminfeksjon, gastroenteritt. Diagnosen lactoseinttoleranse stilles pågrunnlag av kliniske symptomer, løs avføring og diare, sur avføring , som kan påvises ved ph test (Ph under 5.5) eller påvisining av Lacotose ved Clinitest. Behandles med lactosefri melk, soyamelk eller kumelkhydrolysat, der melkesukker er spaltet. Du har ikke nevnt noe om barnet legger normalt på seg,det er viktig. Det er et uklart symtombilde du beskriver og jeg synes du har krav på å bli vurdet av en spes. i barnesykdomer. Hei, i mitt innlegg beskriver jeg et klinisk bilde som jeg mener ikke er normalt. Og det er nemlig mange avføringer 4-5 daglig som er ikke faste og ligner mere på diare. Og den prosessen har fortsatt i 7 måneder. Vekten hennes er normal for alderen. Jeg lurer på mener en barnelege at det er normalt eller ikke? Kan du anbefale en spesialist på Østlandet som vi kan besøke på egenhånd etter vi får ikke henvisning for laktoseintoleransetest eller andre tester? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.