Gå til innhold

Melkeallergi?

Gjest Tullla

Anbefalte innlegg

Gjest Tullla

Har ei lita jente på 5 mnd. Da ho var ca 2-3mnd hadde ho litt blod i avføringen ble rådet til å stå på melkefri diett i 2 mnd etter 1 mnd på diett kom det litt blod igjen. Startet da med melk i kostholdet igjen ( trappet ikkje opp startet rett på melk og youghurt og ingen endring skjedde). Ho har aldri vert plaget med magen, litt gulping, avføringen er flytende gul (ammer henne) alt fra ingen til 2-3 bleier om dagen. Da ho var 4,5 mnd gml staret eg med litt mais grøt fra Nestle blandet med morsmelk ved noen anledninger hadde eg ikkje nok tilgjengelig morsmelk og blandet derfor i litt Nan dette gjekk bra de første gangene, men så plutselig fekk ho urticaria der grøten hadde vert ( ingen andre plasser på kroppen) ikkje magesmerter, avføringen var der ingen endring på. Virker ikkje som ho klør av urticariaen. Urticariaen varte i ca 30-40 min og kvadlene var opp til 0,5 cm store. Prøvde så å stryke litt ren melk på pannen og samme reaksjon gjentok seg, prøvde med litt youghurt og fekk ein litt svakere reaksjon. Ho reagerer ikkje på morsmelk sjølv om eg spiser melkeprodukter. Har prøvd morsmelk erstatning fra småfolk på pannen og samme reaksjon kjem som for melk og Nan. Det skal sies at etter den første melkefrie dietten så fikk ho litt meir luft i magen men ikkje noko som virket å plage henne og har også ved enkelte tilfeller hatt helt vanndig avføring men gul på farge og ikkje meir enn max 3 bleier på en dag. Ho legger fint på seg og er smilende og blid, har god trivsel og allmenntilstand. Disse symptomene får eg ikkje til å henge sammen, og er usikker på kva eg skal gjere. Følte for å intervenere og har derfor utelatt melk fra mitt kosthold ( på tross av at ho ikkje har reag med urticaria på min melk) vert uten i 1 uke og kan ikkje si at eg ser nokon forkskjell på jenta mi eller avføringen. Ho har også forøvrig hatt et eksem som vi har slått tilbake med Elocon x1 i en dag og deretter Mildison. - Korleis bør eg håndtere dette videre?, bør eg fortsette på melkefri kost eller kan eg spise melk siden ho ikkje reag på morsmelken min? - Bør eg prøve ulike babymat produkter med melk for å se om det er noe ho ikkje reag på? - Bør eg holde ho heilt vekke fra melkeholdige produkter bruke Sinlac grøt og evt Nutramigen ( ønsker igrunn å amme til ho er rundt 1 år)? Evt kor lenge skal eg gjøre dette og korleis reintrodusere? Når eg evt prøver skal eg da ha produktet på huden og se om ho reagerer eller gi det per os? - Kan eg gi ho grøt og mat basert på kumelk på tross av urticariaen eller er dette uheldig? - Og korleis arter diare seg hos babyer- synest det er vanskelig å avgjere - Er dette en melkeallergi eller noe annet? Eg får liksom ikkje symptomene til å henge sammen her trodde at ved en melkeallergi så skulle ho få generalisert urticaria og evt diare, magesm, oppkast og mistrivsel? Har ei jente på 3 år som når ho var ca 4 mnd hadde illeluktande og grønn avføring litt urolig men god vekt øking- var på melkefri diett i 2 mnd og reintoduserte langsomt gjekk da bra. Far har høysnue og bestefar cøliaki ellers ingen allergi i familien. Ble litt langt dette her men takker veldig for gode svar...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Per H Finne, Professor i barnesykdommer

Det virker som barnet reagerer på melk,og mest sannsynlig er det en allergisk reaksjon på melkeprotein, men også andre forklaringer er mulig.

Urticaria som du beskriver, lokalisasjon og utseende, passer med en allergisk reaksjon, kumelkallergi er en vanlig årsak, men andre andre forklaringer finnes også. At hun legger godt på seg tross symptomene er et godt tegn.Til tross for at du ikke har merket reaksjon når du fjerner melk fra kosten din, synes jeg du skal holde melkefri diett en tid til, et par mnd.

Introduksjon av ny mat synes jeg du skal gjøre som du har gjort, syststematisk og over en viss tid dersom det ikke kommer en sterk og rask reaksjon.

Elocon og Mildisone kan du bruke som du gjør når det er symptomer.

Hvordan du skal forholde deg til melk i kosten hennes avhenger av symtptomer hun har, om noen.

Diare hos spedbarn er som hos andre barn, men kommer lettere, hyppige avf. som kan være tynn og ofte gi litt sår hud.

Når du introduserer ny mat i kosten, synes jeg du kan teste evt. reaksjon slik du beskriver. Reaksjon på kosten er gjerne forbigåeende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...