Gå til innhold

Ser okser rødt?

Anbefalte innlegg

ShitDiddelyDo

Det er ikke fargen oksen reagerer på, nei. Men blir den stukket og spiddet av en matador, som i tillegg hopper omkring med et rødt flagg, så tror jeg sannelig jeg ville ha blitt litt småsur sjøl, om jeg var okse.

Jeg tror mange forbinder oksens aggresjon opp mot det røde flagget, mens det egentlig er mishandlingen den (selvsagt) reagerer på.

Alternativt er det kun bevegelse, som nevnt en annen plass i tråden her.

Heldigvis for meg er det veldig sjelden jeg løper rundt i skogen og spidder dyr. ;)

Men da forstår jeg også at det ikke var okser jeg møtte. Kuer kan også ha horn. Da lærte jeg noe nytt i dag også, men for å være sikker får jeg sjekke understellet nærmere neste gang.

Fortsetter under...

Heldigvis for meg er det veldig sjelden jeg løper rundt i skogen og spidder dyr. ;)

Men da forstår jeg også at det ikke var okser jeg møtte. Kuer kan også ha horn. Da lærte jeg noe nytt i dag også, men for å være sikker får jeg sjekke understellet nærmere neste gang.

Hihi, du får gjøre det. ;0)

Gjest Tatjana

Om du har rød, gul eller blå sykkelskjorte har ingenting å si. Okser ser verden i gråtoner. For øvrig slippes ikke økser ut for å gå løse i skogen på sommerbeite, så antagelig var det kviger eller kyr du støtte på.

Er du litt forsiktig i ditt møte med dyrene vil de være greie med deg, stort sett. Jeg ville likevel vært litt forsiktig med å sykle inn i en flokk kyr, ikke pga angrepsfare, men fordi de er store og uten vonde hensikter fort kan velte en syklist.

Gjest Tatjana

Jeg vet at ku er hun og okse er han, og at ku gir melk mens okser gir god mat, men jeg trodde kyr var en samlebetegnelse for kuer og okser.

Min bondeslekt på begge sider ville skammet seg over meg. :)

Skal du ha en samlebetegnelse på både kyr og okser, bruk storfe.

:-)

ShitDiddelyDo

Skal du ha en samlebetegnelse på både kyr og okser, bruk storfe.

:-)

''Skal du ha en samlebetegnelse på både kyr og okser, bruk storfe''

Men er det riktig? Okse = storfe = biff.

Biff = handyr.

Storfe = godt kjøtt, altså handyr.

Eller?

hidi, the scorpion

''Skal du ha en samlebetegnelse på både kyr og okser, bruk storfe''

Men er det riktig? Okse = storfe = biff.

Biff = handyr.

Storfe = godt kjøtt, altså handyr.

Eller?

Alt storfe eller oksekjøtt, er like gjerne kjøtt fra ku, det meste av "oksekjøttet", er faktisk kukjøtt:)

Ingen melkebonder ønsker okser, så de blir sendt tidlig til slaktning, mens melkekua får leve noen år eksta....

Ikke lett å være født "mann" i vårt moderne samfunn......

Annonse

ShitDiddelyDo

Alt storfe eller oksekjøtt, er like gjerne kjøtt fra ku, det meste av "oksekjøttet", er faktisk kukjøtt:)

Ingen melkebonder ønsker okser, så de blir sendt tidlig til slaktning, mens melkekua får leve noen år eksta....

Disse bøndene ... Er det ikke det ene så er det det andre.

''Ikke lett å være født "mann" i vårt moderne samfunn......''

Det er bare å se på hvem som eier, hvem som tjener mest, osv. Det er slettes ikke synd på oss. Tvert i mot.

Gjest Liza i London

Farlige? Jeg har hørt at kyr er stokk dumme, men farlige? Ok - det kan kanskje argumenteres med at stokk dumme dyr på flere hundre kilo kan være farlige, men de flyr da ikke rundt og angriper tilfeldig forbipasserende med mindre man prøver å velte dem? Eller?

Da jeg bodde i Sverige - på landsbygda - var lørdagskveldens høydepunkt å gå ut å velte kuer.

De laget masse bråk, men angrep aldri.

• 5 år senere...

Nei! Det er ikke fargen Oksen blir sinna av, det er bevegelsen som den reagerer på! At oksen ser rødt er bare et utrykk! Men stammer trolig fra Tyrefekting(Spansk)! Grunnen til at de bruker rødt flagg her er at publikum skal kunne se Oksen angrep tydligere! Og oksen i tyrefekting er gjort forviret på forhånd! Slik at den skal reagere slik! Og ofte tror man at Oksen blir sintere av piler i nakken! Men disse pilene er smertefulle for Oksen og skal roe den ned! Så det som oppfattes som sinne eller agresjon! Er bare at Oksen hopper og løper av smerte, gjerne med rauting i tilegg! Og tilslutt blir Oksen drept! Derfor er Tyrefekting Forbudt i et Dyrevern syn! For Tyrefekting er dyremishandling og ikke noe annet! Google på det!

Bønder kan både ha okser og kuer! Kuer gir melk! Okser gir kalver og Kjøtt! For kuer kan ikke bli gravid uten Okser!
Storefe er et samlebegrep for Okse,ku og kalv! Før kalven blir til ku kalles den kvige! Biff er oksekjøtt, karbonade deig er okse! Men hvis det ikke står spesifisert på f.eks kjøttdeig, så er det blanding! Kukjøtt er ikke vanlig, det brukes som oftes til å blande med Oksekjøtt!

Annonse

AnonymBruker
1 minutt siden, Knewt37 skrev:

Bønder kan både ha okser og kuer! Kuer gir melk! Okser gir kalver og Kjøtt! For kuer kan ikke bli gravid uten Okser!
Storefe er et samlebegrep for Okse,ku og kalv! Før kalven blir til ku kalles den kvige! Biff er oksekjøtt, karbonade deig er okse! Men hvis det ikke står spesifisert på f.eks kjøttdeig, så er det blanding! Kukjøtt er ikke vanlig, det brukes som oftes til å blande med Oksekjøtt!

Åpner du en ny konto bare for å svare i en 6 år gammel tråd?

Anonymkode: 4d66a...a93

AnonymBruker
16 minutter siden, Knewt37 skrev:

Nei! Det er ikke fargen Oksen blir sinna av, det er bevegelsen som den reagerer på! At oksen ser rødt er bare et utrykk! Men stammer trolig fra Tyrefekting(Spansk)! Grunnen til at de bruker rødt flagg her er at publikum skal kunne se Oksen angrep tydligere! Og oksen i tyrefekting er gjort forviret på forhånd! Slik at den skal reagere slik! Og ofte tror man at Oksen blir sintere av piler i nakken! Men disse pilene er smertefulle for Oksen og skal roe den ned! Så det som oppfattes som sinne eller agresjon! Er bare at Oksen hopper og løper av smerte, gjerne med rauting i tilegg! Og tilslutt blir Oksen drept! Derfor er Tyrefekting Forbudt i et Dyrevern syn! For Tyrefekting er dyremishandling og ikke noe annet! Google på det!

Takk det er notert.

Anonymkode: 4d66a...a93

Ordet kyr eller krøtter(Brukes som et samlebegrep av bonden for han/huns buskap) som kan både være kuer og Okser! Kyr eller Krøtter er dialekt! Og kan oppfates som noe annet av en Bokmål talende borger! På min Bestefars gård der brukte de Krøtter(i noen tilfeller kyr)! Krøtter bruktes som samlebegrep! Men for å kunne finne ut om Kyr er kuer! Hos Bestefar bruktes ordet Melkekyr for Kuene! Kvige(ungku)-Krøtter! Kalv er Kalv! Ordet Okse bruktes ikke mye! Men AlvsKyr ble brukt(Okse).

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...