Gjest skal ikke være lett Skrevet 19. juli 2010 Del Skrevet 19. juli 2010 Leste at i 2-3 års alderen er det vanlig at de får raserianfall og at det er en naturlig og viktig del av utviklingen. Men hvordan takle disse anfallene best? Vil de ha trøst? Skal man kjefte tilbake? Skal man ignorere de? Vesla mi på 2 år blir helt utrøstelig og hyler og vil slå meg, jeg prøver distrahere henne, men det tar laaaang tid... F.eks. har hun fått dilla på yoghurt, selv om hun kanskje en dag har vært heldig og fått 2-3 yoghurer skjønner jo ikke hun at det kan gå tomt, at vi må i butikken men at den er stengt... nei hun skal ha nååååååååååååååå og blir illsint! Jeg tror det er en kombinasjon av at hun er overtrøtt og sulten som gjør at hun får så kort lunte. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tatjana Skrevet 19. juli 2010 Del Skrevet 19. juli 2010 Når de forsvinner inn i raserianfall er de bortimot bevisstløse. Fornuftige argumenter og godsnakking hjelper ikke. Heller ikke kjefting. For min del sørget jeg for at ungen var trygg, altså ikke kunne skade seg selv og/eller omgivelsene. Så avventet jeg til de kom seg litt, og deretter trøstet jeg. For mine barn hjalp det, når de hadde kommet seg igjen, at jeg hjalp dem å sette ord på følelsene deres. Jeg vet at noen anbefaler å holde barnet når det har raserianfall. Det har aldri funket på mine barn, det har tvert i mot gjort det verre. Så jeg har valgt å la dem rase ut, for så å trøste etterpå. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Liliaceae Skrevet 19. juli 2010 Del Skrevet 19. juli 2010 Når de forsvinner inn i raserianfall er de bortimot bevisstløse. Fornuftige argumenter og godsnakking hjelper ikke. Heller ikke kjefting. For min del sørget jeg for at ungen var trygg, altså ikke kunne skade seg selv og/eller omgivelsene. Så avventet jeg til de kom seg litt, og deretter trøstet jeg. For mine barn hjalp det, når de hadde kommet seg igjen, at jeg hjalp dem å sette ord på følelsene deres. Jeg vet at noen anbefaler å holde barnet når det har raserianfall. Det har aldri funket på mine barn, det har tvert i mot gjort det verre. Så jeg har valgt å la dem rase ut, for så å trøste etterpå. Sånn har vi også gjort det. Latt barnet rase fra seg i trygge omgivelser og trøstet og pratet sammen etterpå. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GA Skrevet 29. juli 2010 Del Skrevet 29. juli 2010 Guttungen min hadde sånne raserianfall flere ganger om dagen i den alderen. Jeg lot ham rase fra seg på gulvet (flyttet ham unna så han hadde litt plass) og når han kom til seg selv igjen fikk han trøst. Prøvde jeg å snakke til ham eller ta på ham under anfallet tok det bare lengre tid før han roet seg ned. Perioden varte fra han var 18 mndr til 2,5 år omtrent. Etter at han ble storebror ble det sjeldnere, og nå som han er 11 år blir han nesten aldri sinna lenger - bare lei seg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.