Gå til innhold

Kan jeg si at han kan lese nå?


Anbefalte innlegg

Gjest leseren

6-åringen min greier nå å lese de fleste ord på to bokstaver. Bruker litt tid på noen mens andre går lett. Han sier også litt feil noen ganger for så å si helt riktig. Vet jeg ikke skal gå for fort frem så jeg har derfor ikke begynt med tre bokstaver. Men han har også greid noen ord på 3 bokstaver. Han skal begynne på skolen til høsten.

Hvordan jobbe videre?

Har han knekt lesekoden?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/350280-kan-jeg-si-at-han-kan-lese-n%C3%A5/
Del på andre sider

Fortsetter under...

''Har han knekt lesekoden?''

Det har han vel egentlig ikke før han kan lese hele setninger og få mening ut av en lengre tekst.

Å knekke lesekoden har ikke noe med å kunne lese lange setninger og å få mening ut av en tekst. Å knekke lesekoden er den prosessen som skjer akkurat når du skjønner sammenhengen mellom bokstav og lyd, og klarer å dra disse sammen til ord.

Er ikke helt sikker på om jeg vil si at lesekoden er knekt om det bare er to lyder han drar sammen. Det kan nemlig også være slik at han husker disse bokstavkombinasjonene fordi dere har øvd så ofte;-) Men han kan også ha knekt koden men likevel være noe umoden slik at han ikke klarer å huske tilbake når det blir tre lyder.

For å jobbe videre med han så er det en god ide å lage bokstavkort i papir/papp. Legg sammen to og to, slik at de danner et kort ord som han kan lese; f.eks D og U. Leser han "du" uten noen problemer så kan du prøve å føye til en bokstav, f.eks E. Se om han klarer dette ordet. Hvis ikke bare fortsetter du å øve med to lyder. Men husk å variere i det uendelige, lag tulleord slik at dere får mange varianter. Det nytter ikke med 4-5 som han til slutt lærer utenatt.

Dette er en spennende prosess å følge barna gjennom. Lykkel til videre og kos dere masse med leseinnlæringen:-)

Gjest masekråka

Å knekke lesekoden har ikke noe med å kunne lese lange setninger og å få mening ut av en tekst. Å knekke lesekoden er den prosessen som skjer akkurat når du skjønner sammenhengen mellom bokstav og lyd, og klarer å dra disse sammen til ord.

Ja, og ikke minst når ordene får en betydning, og ikke lenger ser ut som masse maurer hehe :) Jeg husker faktisk ennå jeg første gang jeg skulle lese, jeg så bare masse kråketær og maurer...

men så begynte jeg å kjenne igjen bokstaver og etterhvert bokstavkombinasjoner og til slutt klarte jeg å lese ord :)

Da åpnet det seg en helt ny verden.

Første ordet jeg lærte dog var grrrr fra Donald :)

Ja, og ikke minst når ordene får en betydning, og ikke lenger ser ut som masse maurer hehe :) Jeg husker faktisk ennå jeg første gang jeg skulle lese, jeg så bare masse kråketær og maurer...

men så begynte jeg å kjenne igjen bokstaver og etterhvert bokstavkombinasjoner og til slutt klarte jeg å lese ord :)

Da åpnet det seg en helt ny verden.

Første ordet jeg lærte dog var grrrr fra Donald :)

Og jeg lærte meg å lese fra Sølvpilen:-)

Annonse

Gjest leseren

Er ikke helt sikker på om jeg vil si at lesekoden er knekt om det bare er to lyder han drar sammen. Det kan nemlig også være slik at han husker disse bokstavkombinasjonene fordi dere har øvd så ofte;-) Men han kan også ha knekt koden men likevel være noe umoden slik at han ikke klarer å huske tilbake når det blir tre lyder.

For å jobbe videre med han så er det en god ide å lage bokstavkort i papir/papp. Legg sammen to og to, slik at de danner et kort ord som han kan lese; f.eks D og U. Leser han "du" uten noen problemer så kan du prøve å føye til en bokstav, f.eks E. Se om han klarer dette ordet. Hvis ikke bare fortsetter du å øve med to lyder. Men husk å variere i det uendelige, lag tulleord slik at dere får mange varianter. Det nytter ikke med 4-5 som han til slutt lærer utenatt.

Dette er en spennende prosess å følge barna gjennom. Lykkel til videre og kos dere masse med leseinnlæringen:-)

Takk for tips. Nå går tostavelsesord veldig lett. Han øver nå på trebokstavord. Han greier de fleste. Men han snakker ikke helt rent alltid. F.eks greier han ikke å uttale ordet "kontakt", det kaller ham "konkakt". Er det vanlig for den alderen eller bør vi gjøre skaloen oppmerksom på det?

Takk for tips. Nå går tostavelsesord veldig lett. Han øver nå på trebokstavord. Han greier de fleste. Men han snakker ikke helt rent alltid. F.eks greier han ikke å uttale ordet "kontakt", det kaller ham "konkakt". Er det vanlig for den alderen eller bør vi gjøre skaloen oppmerksom på det?

Det starter opp mange førsteklassinger som ikke snakker rent. Spesielt etter at vi fikk 5 og 6åringene i skolen, så har vi ofte sett dette. Er det spesielle lyder han ikke kan eller gjelder det kanskje konsonantforbindelser? Om det er gjennomgående en lyd han ikke kan så er det jo lurt å øve litt på dette. Men å streve med noen konsonantforbindelser er slett ikke uvanlig:-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...