Gå til innhold

Andres business at ungen bruker smokk?

Gjest mammatutten

Anbefalte innlegg

Gjest mammatutten

Har en toåring som har blitt veldig glad i "tutten" sin,

jeg vil hun skal slutte før hun blir tre år og har tenkt å trappe ned nå i sommer, litt lettere når vi har fri osv...

men føler andre blander seg.

F.eks. i barnehagen, virker som de gjør en stor sak ut av at hun vil ha smokken sin når jeg kommer og henter henne. Men dette har blitt en vane hun liker, hun forbinder smokken med at da skal hun hjem. Hjemme klarer hun seg stort sett uten smokk på dagtid, bortsett fra hvis hun er trøtt og lei eller bare vil kose,

også vil hun ha tutten når hun skal sove, men spytter den oftest ut i løpet av natta.

Jeg ser ikke noe problem i dette nå når hun bare er tre år,

men kommer til å prøve å gjemme smokken så hun ikke blir påmint den.

Hun får den bare når hun "maser" og VIL ha den :)

Joda, det er sikkert ikke rett å la henne få viljen sin slik, men det er mitt barn og jeg som "bestemmer" hvor viktig jeg syns det er å trappe ned smokkbruken?

Har da sett flere unger som er både 3 og 4 som fortsatt bruker smokk, så syns ikke det er så ille at en på 2 år bruker smokk. Hva syns dere?

Så lenge den ikke konstant er i munnen liksom...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest ewjtgewgf

Andre bør ikke blande seg borti smokkebruken så lenge hun kun bruker den en sjelden gang, syns jeg. Hun er ikke veldig stor heller, hadde vært noe anna om hun var 5.

Jenta vår brukte smokk til hun var 2 år, men kun når hun skulle sove og en sjelden gang til trøst og kos. En kveld glemte vi å gi den og hun sovnet ganske så fort likevel. Var nok mest vi foreldre som hadde det som rutine å gi henne smokk. Hun koste seg veldig med den. Hender hun spør etter den enda, men det har nok litt med at bestemor gir henne smokk i blant.

At barnehagen blander seg oppi dersom barn hele tida vil bruke smokken og dermed ikke snakker ordentlig, har jeg full forståelse for og syns er bra. Virker ikke som det er det som er tilfellet her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min slutta som treåring. Det synest jeg egentlig var i seneste laget, ser nå i ettertid at vi godt kunne ha sluttet lenge før. Nedtrapping med smokk har jeg ingen tro på. Fortell barnet at på lørdag kommer smokkfeen og henter smokken (eller noe i den dur). Så tar du vekk smokken den natta og finner den ikke igjen uansett hva ungen måtte mase:-) Min gråt litt første natta men så var det faktisk over. Det er de færreste som holder det gående i dagesvis med gråt etter at smokken er tatt fra dem:-)

Når det er sagt så er jeg enig med deg i at det ikke er noen andre som har noe med hvor lange barnet ditt bruker smokk. Ikke de ansatte i barnehagen, ikke besteforeldre eller velmenende tanter:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trådstarter

Min slutta som treåring. Det synest jeg egentlig var i seneste laget, ser nå i ettertid at vi godt kunne ha sluttet lenge før. Nedtrapping med smokk har jeg ingen tro på. Fortell barnet at på lørdag kommer smokkfeen og henter smokken (eller noe i den dur). Så tar du vekk smokken den natta og finner den ikke igjen uansett hva ungen måtte mase:-) Min gråt litt første natta men så var det faktisk over. Det er de færreste som holder det gående i dagesvis med gråt etter at smokken er tatt fra dem:-)

Når det er sagt så er jeg enig med deg i at det ikke er noen andre som har noe med hvor lange barnet ditt bruker smokk. Ikke de ansatte i barnehagen, ikke besteforeldre eller velmenende tanter:-)

Det er nettopp det som er saken, jeg syns ikke andre skal blande seg,

greit nok om hun var 5 år og fortsatt glad i smokken hadde jeg skjønt om de hadde hintet om at hun kanskje burde slutte snart, men at en toåring bruker smokk er jo ikke uvanlig, ser ofte 3 åringer med smokk på kjøpesentre osv.

Det er i alle fall bedre at de sutter på en smokk enn på hendene, både av hygieniske årsaker og at det er vanskeligere å slutte med å sutte på fingre/hender, de er jo tilgjengelige hele tia :) Broren min sugde på fingrene sine, de så ut som gamle kjerringhender til slutt...

Jeg har tenkt å få henne til å slutte med tutten, men tar det når vi er klar.

Nå tenkte jeg vente til ferien pga da får jeg tid og overskudd til å ta kampen, men ville vente til vi var ferdig med ferieturen pga hun kanskje ble grinete og trengte smokken som avledning på reisen.

Nå er vi hjemme og jeg kommer til å gjemme smokken mer.

Nå fant vi kun en "dårlig" smokk, hun liker ikke de seige med naturgummi,

men tar de til nød. Var dritsur på meg og påstod jeg hadde gjemt smokken :)

Å forklare at feen har tatt den tror jeg ikke funker på henne som er bare to år, selv om hun forstår det meste vi sier tro rjeg slike historier sitter litt for "høyt oppe" til at hun tar den.

Har truet med å kaste i bosset da :D men når vi ikke har funnet smokken har hun sagt: Tutten i bosset?

:D Redd hun da kommer til å rote i bosset på leting etter smokken....

Noen sier jeg bør klippe av smokken, men jeg tror d kan være litt farlig...

Jeg tar kampen når jeg føler tiden er inne, men målet er selvsagt at hun skal være smokkefri før 3 år :)

Det dumme er at hun ikke likte smokk som baby, det var først etter ett-års alder at hun fikk dilla på den i forbindelse med tilvenning i barnehage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bry deg om andre bedrevitere.

Det er du som er barnets mor og som vet best.

Lukk ørene for hva de sier, og gjør som du har planlagt :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

greit nok om hun var 5 år og fortsatt glad i smokken hadde jeg skjønt om de hadde hintet om at hun kanskje burde slutte snart, men at en toåring bruker smokk er jo ikke uvanlig, ser ofte 3 åringer med smokk på kjøpesentre osv.

Det er i alle fall bedre at de sutter på en smokk enn på hendene, både av hygieniske årsaker og at det er vanskeligere å slutte med å sutte på fingre/hender, de er jo tilgjengelige hele tia :) Broren min sugde på fingrene sine, de så ut som gamle kjerringhender til slutt...

Nå tenkte jeg vente til ferien pga da får jeg tid og overskudd til å ta kampen, men ville vente til vi var ferdig med ferieturen pga hun kanskje ble grinete og trengte smokken som avledning på reisen.

Å forklare at feen har tatt den tror jeg ikke funker på henne som er bare to år, selv om hun forstår det meste vi sier tro rjeg slike historier sitter litt for "høyt oppe" til at hun tar den.

Har truet med å kaste i bosset da :D men når vi ikke har funnet smokken har hun sagt: Tutten i bosset?

Jeg tar kampen når jeg føler tiden er inne, men målet er selvsagt at hun skal være smokkefri før 3 år :)

Det dumme er at hun ikke likte smokk som baby, det var først etter ett-års alder at hun fikk dilla på den i forbindelse med tilvenning i barnehage.

Våre har sluttet med sutt når de var 3 og det gikk uten kamp- de ble motivert og var med på det selv

Avtalen hos oss var at nissen skulle få suttene til nissebarna og så skulle han komme med pakke til barnet i stedet. Nissen kom som avtalt selvom det var utenom sesongen hans. Barnet leverte pakke med alle suttene og fikk ei stor i retur- stor stas.

Det var litt sutring et par netter, men det gikk svært fort over. Ungene har vært veldig avhengig av suttene, så mor var skeptisk, men det gikk forbausende bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trådstarter

Når man snakker om sola...

I går kveld fant jeg plutselig ikke smokken,

fant bare den "dårlige" av naturgummi,

hun suttet litt på den men glemte den fort,

så skulle hun legge seg igjen, spurte ikke etter smokk eller noe, tulla en del før hun sovna, men sovna fint og har nå sovet hele natta uten :)

Et skritt i riktig retning.

Skal i alle fall ikke lete etter tutten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ingen har noe med det.

Men: Her kommer et råd fra en som ikke har noe med det. ;-) Ikke bruk energi på nedtrapping. Det er etter mitt syn ikke snilt mot barnet, og du seigpiner også deg selv med det. Det er mye bedre å bare slutte tvert. Du får samme "sorgen" men da slipper ungen med å "sørge" en gang, og min erfaring er at det da er gjort på en dag eller tre.

Lykke til. Eldstejenta vår sluttet da hun var tre år, den andre jenta vår har vel aldri sett på en smokk engang. ;-)

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sjøstjerna

Våre har sluttet med sutt når de var 3 og det gikk uten kamp- de ble motivert og var med på det selv

Avtalen hos oss var at nissen skulle få suttene til nissebarna og så skulle han komme med pakke til barnet i stedet. Nissen kom som avtalt selvom det var utenom sesongen hans. Barnet leverte pakke med alle suttene og fikk ei stor i retur- stor stas.

Det var litt sutring et par netter, men det gikk svært fort over. Ungene har vært veldig avhengig av suttene, så mor var skeptisk, men det gikk forbausende bra.

''Avtalen hos oss var at nissen skulle få suttene til nissebarna og så skulle han komme med pakke til barnet i stedet. Nissen kom som avtalt selvom det var utenom sesongen hans. Barnet leverte pakke med alle suttene og fikk ei stor i retur- stor stas.''

Slik gjorde vi også det. Bare at nissen ikke viste seg, han bare tok suttene som var lagt utenfor døra, og betalte for dem med å levne en gave der. Så ringte han på- og forsvant.

Barnet (3 år) var helt med på dette. Det ble faktisk ingen sutring til vår store overraskelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sjøstjerna

''Nå fant vi kun en "dårlig" smokk, hun liker ikke de seige med naturgummi, men tar de til nød. Var dritsur på meg og påstod jeg hadde gjemt smokken :) ''

For et av våre andre barn ble avveningen noe ala det ovenfor. Det kom i media at akkurat den sutten vi ga vårt barn, hadde vært vist å kunne forårsake kvelning (dette er mange år siden). Vi kastet selvsagt alle suttene og kjøpte annen sort som erstatning. Ungen nektet suge på de nye suttene, og avvente seg selv. ;-) Barnet var 2 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trådstarter

''Nå fant vi kun en "dårlig" smokk, hun liker ikke de seige med naturgummi, men tar de til nød. Var dritsur på meg og påstod jeg hadde gjemt smokken :) ''

For et av våre andre barn ble avveningen noe ala det ovenfor. Det kom i media at akkurat den sutten vi ga vårt barn, hadde vært vist å kunne forårsake kvelning (dette er mange år siden). Vi kastet selvsagt alle suttene og kjøpte annen sort som erstatning. Ungen nektet suge på de nye suttene, og avvente seg selv. ;-) Barnet var 2 år.

Apropos kvelning drømte jeg at min mann hadde funnet den andre smokken, men at sugedelen var løs og den hadde løsnet og havnet i munnen hennes! Skrekk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest både fordeler og ulemper.

I barnehagen ser vi ofte barn som ikke har bruk for smokken sin i hverdagen unntagen ved soving. Mens foreldre putter den i munnen på ungene med en gang ved henting. Også uten at barnet har bedt om dette. Slikt reagerer vi på ja. Barna har behov for å "snakke" litt med foreldrene når de ikke har sett dem hele dagen. Om det da blir litt sutresnakk så er det bra. Men signalet er kun at barnet skal tie still med smokken i munnen og stoppe ytringene sine.

Ellers så har jeg selv hatt smokk til første barnet mitt som varte i 4 år. Jeg var heller ikke så nøye på det. Det var jo kun om natten. Problemet var at alle de nye tennene stod helt på skeiva. Og det tok lang tid før disse rettet på seg igjen og ble pene. Så her er det virkelig en balansegang...

En fordel med smokk i barnehagen er hvis barnet er 8 mnd. eller 1 år og putter alt i munnen. Da vil en smokk hindre at stein og sand i sandkassa blir spist hele tiden. Litt smaking, ja det blir det men ikke i samme mengder.. Så vi bruker ofte å gi smokk til så små barn i utetiden de første månedene til barnet venner seg til at alt må IKKE i puttes i munnen.

Et godt råd til større barn som skal slutte med smokk: Hvis du besøker kristiansand dyrepark så kan du gi smokken til kaptein sabeltann sin skattkiste. Dette er veldig populært..og barnet vet hva som har skjedd med smokken og tatt et ansvar sammen med mor og far.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest trådstarter

I barnehagen ser vi ofte barn som ikke har bruk for smokken sin i hverdagen unntagen ved soving. Mens foreldre putter den i munnen på ungene med en gang ved henting. Også uten at barnet har bedt om dette. Slikt reagerer vi på ja. Barna har behov for å "snakke" litt med foreldrene når de ikke har sett dem hele dagen. Om det da blir litt sutresnakk så er det bra. Men signalet er kun at barnet skal tie still med smokken i munnen og stoppe ytringene sine.

Ellers så har jeg selv hatt smokk til første barnet mitt som varte i 4 år. Jeg var heller ikke så nøye på det. Det var jo kun om natten. Problemet var at alle de nye tennene stod helt på skeiva. Og det tok lang tid før disse rettet på seg igjen og ble pene. Så her er det virkelig en balansegang...

En fordel med smokk i barnehagen er hvis barnet er 8 mnd. eller 1 år og putter alt i munnen. Da vil en smokk hindre at stein og sand i sandkassa blir spist hele tiden. Litt smaking, ja det blir det men ikke i samme mengder.. Så vi bruker ofte å gi smokk til så små barn i utetiden de første månedene til barnet venner seg til at alt må IKKE i puttes i munnen.

Et godt råd til større barn som skal slutte med smokk: Hvis du besøker kristiansand dyrepark så kan du gi smokken til kaptein sabeltann sin skattkiste. Dette er veldig populært..og barnet vet hva som har skjedd med smokken og tatt et ansvar sammen med mor og far.

men her er det vesla som maser om smokk når jeg henter henne og det syns jeg ikke gjør noe. Og hun forteller masse om barnehagen både på vei hjem og når vi kommer hjem, jeg ber henne spytte ut tutten når hun skal fortelle ting, og det lystrer hun.Hun spytter den fort ut når vi kommer hjem og vil kun ha den i "nødstilfeller" og ved legging.

Men som sagt,

nå har hun ikke mast om den siden i går kveld - og ennå har jeg ikke hørt henne mase om den. HUn fant den "dårlige" smokken, hadde den litt i munnen,

så la hun den på en kommode på badet og sa den kunne ligge der.

Så kanskje hun plutselig selv er innstilt på å slutte? Skal i alle fall ikke lete etter "gosmokken" :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men her er det vesla som maser om smokk når jeg henter henne og det syns jeg ikke gjør noe. Og hun forteller masse om barnehagen både på vei hjem og når vi kommer hjem, jeg ber henne spytte ut tutten når hun skal fortelle ting, og det lystrer hun.Hun spytter den fort ut når vi kommer hjem og vil kun ha den i "nødstilfeller" og ved legging.

Men som sagt,

nå har hun ikke mast om den siden i går kveld - og ennå har jeg ikke hørt henne mase om den. HUn fant den "dårlige" smokken, hadde den litt i munnen,

så la hun den på en kommode på badet og sa den kunne ligge der.

Så kanskje hun plutselig selv er innstilt på å slutte? Skal i alle fall ikke lete etter "gosmokken" :)

Jeg tror nok at jeg hadde benyttet meg av denne muligheten for å slutte :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trådstarter

Jeg tror nok at jeg hadde benyttet meg av denne muligheten for å slutte :)

Nesten for utrolig til å være sant, hun har ikke mast om tutten i det hele tatt i dag.

Nå skal hun straks legge seg, blir spennende å se om hun maser om tutten da...

men jeg aner ikke hvor den er så hehe :)

Litt rart, jeg skriver om min frustrasjon - og plutselig slutter hun hehe :) Noen som har sendt noen gode vibber eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et av barna våre ga smokkene til påskeharen som hadde lagt igjen gave og påskeegg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Plutselig ingen tutt lengre

Nei det er ikke andres business hvor mye ditt barn tutter. Selv har jeg en datter på snart 3, hun har kun brukt tutten når hun sover og av og til når hun er trøtt og sliten på kvelden når hun ser barnetv.

Når vi var på ferie nå i sommer fikk hun det for seg at hun skulle hive de i bosset. (bestemoren har fortalt at jeg gjorde det når jeg var barn) Så jeg tenkte at jeg skulle la henne styre på. Når hun gikk inn i ett annet rom tok jeg de utav bosset og gjemte de. For hun visste at vaskedamen kom og tømte bosset og da forsvant de.Om kveldene når hun la seg var hun kjempetrøtt og fikk ikke tid til å kjenne på savnet etter tuttene fæør hun sovnet. Men plutselig en dag fikk hun lyst å tutte, da fortalte jeg at vaskedamen hadde vært og tatt bosset og hun ikke hadde noen tutter mer, og det gikk fint hun kunne jo bare kjøpe nye når hun kom hjem :P Det har gått helt fint siden og plutselig har vi ikke noe tutt i huset lengre :)

Jeg ville selv ikke at hun skulle tutte når hun nærmet seg 4 år , så vi sluttet i god tid :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trådstarter

Nei det er ikke andres business hvor mye ditt barn tutter. Selv har jeg en datter på snart 3, hun har kun brukt tutten når hun sover og av og til når hun er trøtt og sliten på kvelden når hun ser barnetv.

Når vi var på ferie nå i sommer fikk hun det for seg at hun skulle hive de i bosset. (bestemoren har fortalt at jeg gjorde det når jeg var barn) Så jeg tenkte at jeg skulle la henne styre på. Når hun gikk inn i ett annet rom tok jeg de utav bosset og gjemte de. For hun visste at vaskedamen kom og tømte bosset og da forsvant de.Om kveldene når hun la seg var hun kjempetrøtt og fikk ikke tid til å kjenne på savnet etter tuttene fæør hun sovnet. Men plutselig en dag fikk hun lyst å tutte, da fortalte jeg at vaskedamen hadde vært og tatt bosset og hun ikke hadde noen tutter mer, og det gikk fint hun kunne jo bare kjøpe nye når hun kom hjem :P Det har gått helt fint siden og plutselig har vi ikke noe tutt i huset lengre :)

Jeg ville selv ikke at hun skulle tutte når hun nærmet seg 4 år , så vi sluttet i god tid :)

Og nå sover hun andre natta uten tutt :D Jeg er mildt sagt overrasket over hvor lett det skulle bli.

Hun var veldig grinete i stad, men det var pga hun var overtrøtt. Er litt skiplet pga ferien,

ville ikke sove før sent på ferien pga alt var spennende og da var det jo gjort... så nå må vi bruke noen dager på å komme i gjenge igjen : ) Heldigvis et par uker til barnehagen starter igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...