Gjest Hva krever andre? Skrevet 20. juli 2010 Del Skrevet 20. juli 2010 Må barna deres gjøre noe skolefag i ferien? Evt. hva? Eller får de velge selv. 10-åringen min må lese 15 min. pr. dag p.g.a han leser sakte. Han er middels god i matte og engelsk. Burde jeg kreve mere eller bør de få full ferie fra fagene? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest segunda Skrevet 20. juli 2010 Del Skrevet 20. juli 2010 Gi dem ferie i alle fag. Lesing er viktig, men de skal ha ferie fra den også. Les 15 min om dagen i en periode, ta så ferie og så begynn å lese igjen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Platina Skrevet 20. juli 2010 Del Skrevet 20. juli 2010 Barna mine har helt fri fra skolearbeid i ferien, men litt lesing blir det automatisk ved leggetid om kveldene. Jeg mener barna har godt av å ha bare ferie, så de ikke blir skolelei til ferien er over... Jeg hadde i alle fall ikke satt pris på å måtte jobbe litt hver dag i ferien min! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tatjana Skrevet 20. juli 2010 Del Skrevet 20. juli 2010 Jeg mener at lesing er viktig. Mine er heldigvis gode lesere, og leser frivillig, men jeg tror at jeg ville ha krevd litt lesing hvis de ikke hadde gjort det av seg selv. Det går an å legge inn lesetrening som lek og moro også, for eksempel ved spill der de må lese. Lese spørsmålskortene i Monopol, spille Scrabble, det finnes sikkert andre også. Leker med ord og bokstaver når vi kjører bil, for eksempel Min bil er lastet med (samme som Mitt skip er lastet med, men når vi kjører bil så var det mest naturlig). Jeg gjør slik med matte: Legger det inn i form av spill og lek. Tiåringen har fått dilla på Petanque, så vi måler og teller kuler og poeng. Spiller Monopol og andre spill. Snakker om tall og mengder, når vi kjører bil for eksempel. Fartsgrenser og hastighet. Mine elsker å telle når vi kjører langt, fr eksempel biler av ulik farge, skilt av ulik farge. Førstemann til 20 vinner. For oss har det aldri vært et poeng å sitte å regne stykker i en bok, eller løse oppgaver i norsk og engelsk, i feriene. Vi legger det inn der vi kan. Jeg syns det er dumt å "la dem slippe", for da mister de fryktelig mye i løpet av en lang sommer og får mye å ta igjen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sjøstjerna Skrevet 20. juli 2010 Del Skrevet 20. juli 2010 Jeg har latt de ha ferie. Men lesing er unntak. Har også hatt lesesvake barn, og har pleid å holde på med lesing gjennom alt av ferier. Vi omtaler det dog ikke lekser- eller noe skolerelatert. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trollemor;o) Skrevet 20. juli 2010 Del Skrevet 20. juli 2010 hahahahaha, de har ferie og slipper SELVSAGT å gjøre skolearbeid!!!!!!! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 20. juli 2010 Del Skrevet 20. juli 2010 Mine slipper å gjøre skolefag i feriene, men de sliter heller ikke i noen fag. De leser for gøy hver dag uansett. Jeg tror kanskje jeg hadde oppmuntret til lesing om de ikke gjorde det av seg selv. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 20. juli 2010 Del Skrevet 20. juli 2010 Jeg mener at lesing er viktig. Mine er heldigvis gode lesere, og leser frivillig, men jeg tror at jeg ville ha krevd litt lesing hvis de ikke hadde gjort det av seg selv. Det går an å legge inn lesetrening som lek og moro også, for eksempel ved spill der de må lese. Lese spørsmålskortene i Monopol, spille Scrabble, det finnes sikkert andre også. Leker med ord og bokstaver når vi kjører bil, for eksempel Min bil er lastet med (samme som Mitt skip er lastet med, men når vi kjører bil så var det mest naturlig). Jeg gjør slik med matte: Legger det inn i form av spill og lek. Tiåringen har fått dilla på Petanque, så vi måler og teller kuler og poeng. Spiller Monopol og andre spill. Snakker om tall og mengder, når vi kjører bil for eksempel. Fartsgrenser og hastighet. Mine elsker å telle når vi kjører langt, fr eksempel biler av ulik farge, skilt av ulik farge. Førstemann til 20 vinner. For oss har det aldri vært et poeng å sitte å regne stykker i en bok, eller løse oppgaver i norsk og engelsk, i feriene. Vi legger det inn der vi kan. Jeg syns det er dumt å "la dem slippe", for da mister de fryktelig mye i løpet av en lang sommer og får mye å ta igjen. Vi gjør jo også slik, men jeg har aldri tenkt på det som å gjøre skolearbeid i feriene 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sjøstjerna Skrevet 20. juli 2010 Del Skrevet 20. juli 2010 hahahahaha, de har ferie og slipper SELVSAGT å gjøre skolearbeid!!!!!!! Vel, i utgangspunktet er jeg helt enig. Og vi praktiserer ferie som ferie. Men for barn som leser mye dårligere enn de andre i klassen, kan ferie være en mulighet til å ta litt igjen for å ikke bli hengende altfor langt etter de andre. Vi har lest bevisst i ferien (m/lesesvakt barn- ikke de andre). 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tonie Skrevet 20. juli 2010 Del Skrevet 20. juli 2010 Sønnen min er mindre enn din og leser godt for alderen, så jeg gjør ikke noe spesielt som minner om skolearbeid om sommeren. Han har dilla på Pokemon- og Bakuganblader og leser dem fra perm til perm daglig , så jeg tenker det holder. Mattetrening får han masser av i forbindelse med ukelønna. Han har visse oppgaver som er hans og som må gjøres for å få full pott, så han får god trening i pluss og minus. Jeg tror kanskje jeg ville gjort som deg hvis han var større og hadde litt leseproblemer, men jeg ville prøvd å snike det inn i hverdagen på en eller annen måte så det ikke føltes så veldig som skolearbeid. Her i Norge skal jo ikke barn utsettes for for mye slitsomt og kjedelig, så man må passe på at de ikke ringer et eller annet hjelpetelefonnummer for barn og klager på hjerteløse foreldre, hehe. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AAA Skrevet 20. juli 2010 Del Skrevet 20. juli 2010 Ferie er ferie. Men: Vi passer på at snart tredjeklassingen vår leser ca et kvarter til dagen, helst mer. For hun leser litt sakte i fprhold til det hun burde. Hun får selvsagt velge bøker selv. Har forresten funnet en serie som har fenget kjempemye: Regnbueøya. 7 bøker, handler om alver og 2 jenter. Litt sånn småspennende. :-) Passer glimrende for jenter på 7-9 år. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Liliaceae Skrevet 20. juli 2010 Del Skrevet 20. juli 2010 Jeg mener at lesing er viktig. Mine er heldigvis gode lesere, og leser frivillig, men jeg tror at jeg ville ha krevd litt lesing hvis de ikke hadde gjort det av seg selv. Det går an å legge inn lesetrening som lek og moro også, for eksempel ved spill der de må lese. Lese spørsmålskortene i Monopol, spille Scrabble, det finnes sikkert andre også. Leker med ord og bokstaver når vi kjører bil, for eksempel Min bil er lastet med (samme som Mitt skip er lastet med, men når vi kjører bil så var det mest naturlig). Jeg gjør slik med matte: Legger det inn i form av spill og lek. Tiåringen har fått dilla på Petanque, så vi måler og teller kuler og poeng. Spiller Monopol og andre spill. Snakker om tall og mengder, når vi kjører bil for eksempel. Fartsgrenser og hastighet. Mine elsker å telle når vi kjører langt, fr eksempel biler av ulik farge, skilt av ulik farge. Førstemann til 20 vinner. For oss har det aldri vært et poeng å sitte å regne stykker i en bok, eller løse oppgaver i norsk og engelsk, i feriene. Vi legger det inn der vi kan. Jeg syns det er dumt å "la dem slippe", for da mister de fryktelig mye i løpet av en lang sommer og får mye å ta igjen. Slik gjør vi også. Lystbetont skolerelatert arbeid :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AneM1365380603 Skrevet 20. juli 2010 Del Skrevet 20. juli 2010 Absolutt ikke, men jeg sniker inn endel kunnskap gjennom lek med de minste. Mest fordi jeg selv synes det er gøy 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ookjj Skrevet 21. juli 2010 Del Skrevet 21. juli 2010 Jeg hører ham litt i gangetabellen og har vist ham låning da han ikke hadde lært dette før skoleslutt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tatjana Skrevet 21. juli 2010 Del Skrevet 21. juli 2010 hahahahaha, de har ferie og slipper SELVSAGT å gjøre skolearbeid!!!!!!! Av nysgjerrighet: Hvis du hadde et barn som leste dårligere enn de andre på samme alder, ville du latt han/henne slippe å lese _noe_som_helst_ i ferien, sånn at han/hun ble hengende enda lenger etter til skolen begynte igjen? Det går an å ha to tanker i hodet samtidig, og det går an å øve på lesing og matte uten å sitte med skolens lærebøker skjønner du... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
EnolaGay Skrevet 21. juli 2010 Del Skrevet 21. juli 2010 Da hadde mine ringt barnevernet tror jeg.. ! hehe lese i ferien, de hadde erklært meg terrorist! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 21. juli 2010 Del Skrevet 21. juli 2010 Ferie. ) Men jeg putter inn lesing ved å la dem få velge seg noe lesestoff på butikken hver gang vi drar på hytta, spiller f.eks. geni der det å spørre går på omgang, spiller Yatzy der ungene skriver og regner sammen og slike ting. ) Snuppa fant et par Hannah Montana-bøker på salg i sommer og syntes de så spennende ut og fikk velge seg et par mot at hun lovte å lese dem og så langt ser det riktig bra ut. Ikke akkurat høyverdig litteratur, men hun leser i alle fall - og da noe annet enn Tom&Jerry! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-På Dol av og til Skrevet 21. juli 2010 Del Skrevet 21. juli 2010 hahahahaha, de har ferie og slipper SELVSAGT å gjøre skolearbeid!!!!!!! Ikke skolearbeid:) Men det er veldig lurt å "snike" inn litt lesig. I hverfall for de yngste og de som sliter litt. Jeg jobber i skolen, og utrolig hvordan mange barn glemmer i løpet av en ferie. To måneder er lenge når ungene er små. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trollemor;o) Skrevet 21. juli 2010 Del Skrevet 21. juli 2010 Av nysgjerrighet: Hvis du hadde et barn som leste dårligere enn de andre på samme alder, ville du latt han/henne slippe å lese _noe_som_helst_ i ferien, sånn at han/hun ble hengende enda lenger etter til skolen begynte igjen? Det går an å ha to tanker i hodet samtidig, og det går an å øve på lesing og matte uten å sitte med skolens lærebøker skjønner du... Jeg har barn som er meget sterke på skolen, og har derfor ikke tenkt tanken på at det kunne være lurt å lese i ferien. Men det klart, om man har svake barn bør det trenes. Men overskriften "skole i ferien" gjorde vel sitt til at jeg reagerte som jeg gjorde. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 25. juli 2010 Del Skrevet 25. juli 2010 Jeg oppmuntrer til lesing for 9- og 11-åringen, og de har lest en del i sommer. Andre fag tar vi sommerferie fra, men vi prøver å leke inn litt matte med 9-åringen ift klokka, penger, gangestykker osv. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.