Gå til innhold

Skole i ferien?

Gjest Hva krever andre?

Anbefalte innlegg

Gjest Elextra

Mine på 7 og 9 leser bøker hver eneste dag, i tillegg til tegneserier, så lesingen har ikke preg av plikt. Hadde vært lesesvake ville jeg nok forsøkt å få dem til å lese noen ganger i uken i ferien, i det minste.

De synes også det er gøy med muntlige matteoppgaver, og jeg prøver å gi dem det på deres nivå. Gjerne praktiske regnestykker, da øker både lysten og evnen. Eldstemann liker også å bli "hørt" i engelske gloser - begge veier.

Skulle mye til at jeg satte meg ned med skolebøkene med barna i ferien, men jeg synes det er viktig å holde ved like noe av det de har lært. Ni uker uten noen form for lese - eller annen fagtrening er veldig lenge for små barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har ikke skolebøkene framme her heller men jeg må innrømme at jeg sniker inn mye læring likevel. Synest 9 uker uten noen form for repetisjon av det de har lært er for lenge..

Minsten er fem og begynner på skolen i høst. Han har knekt lesekoden men leser ikke så mye og det er greitt nok. Vi øver mye på hoderegning, har satt oss som mål å lære klokka i sommer i tillegg til at han får øvd en del engelsk sammen med storebror.

Storebror på åtte skal begynne i 3.klasse. Han er en god leser men leser likevel ikke særlig mye på egenhånd. Foretrekker fortsatt at jeg leser for han. Han burde nok ha lest mer i sommer...MEN, vi har fått øvd mye engelsk, både kjente gloser og fraser. Mye matematikk, praktisk hoderegning og litt ganging. Jeg vet de skal lære opp til fem-gangen neste år og synest det er greitt å tjuvstarte litt. Han er heller ikke helt sikker på klokka, og den _skal_ sitte før skolestart.

Ingenting av dette følses som jobb for gutta liker det veldig godt. Men jeg hadde nok ikke vært helt fremmed for å ta fram bøkene heller om det hadde vært nødvendig. Jeg ville mye heller det enn å la bara mine bli hengende enda lenger etter de andre (om de hadde slike problemer). Jeg tror ikke på noen måte at dette er skadelig eller ille for barna. En halvtime nå og da har de god tid til i løpet av en laang sommerferie:-)

Men jeg er jo lærer da, og trolig miljøskadd...;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

begge mine to har skoleferie fra både skolefag og øving på instrumenter. (det samme har jeg) regner med at vi begynner med fast øving igjen fra 1. august, mens skolefagene venter til skolestart.

-de har forøvrig både regnet og lest og lært geografi i sommer, men ikke på leksebenken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest littegrann

Min eldste (7) har problemer med tall og regning og må derfor gjøre litt regneoppgaver av og til. Dessuten øve på musikkinstrumentet sitt (hobby) så ofte vi husker det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ingen nick

Min eldste (7) har problemer med tall og regning og må derfor gjøre litt regneoppgaver av og til. Dessuten øve på musikkinstrumentet sitt (hobby) så ofte vi husker det.

Spill kort med ham eks. UNO det gjør talløvingen mye morsommere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...