Gå til innhold

Barnevakt til spedbarn?

Glimtipper

Anbefalte innlegg

Jeg husker vi hadde barnepass til Storebror allerede rundt en måned. Da passet moren min han noen timer mens jeg og pappaen besøkte et vennepar. Jeg syntes det var helt greit.

Nå der i mot... Jeg har bursdag snart, da vil Lillesøster være tre måneder. Tante og onkel på farssiden vil veldig gjerne passe over natten. Tante er babysyk og eeeelsker Lillesøster. De tar Storebror også, som da kan leke med niesen sin som er litt eldre.

Topp idè! tenkte jeg da det ble avtalt for noen uker siden. Nå er det ca. tre uker til og jeg får magevondt bare av tanken. Vi har hatt mye styr med kolikk og søskensjalusi og søvnunderskudd, så det hadde vært deilig med en tur ut sammen med sambo. Men jeg vet ikke om jeg klarer :( Lillesøster virker også ganske knyttet til meg nå og kan begynne å gråte om jeg gir henne til noen andre (men tror nok hun fort hadde vent seg til sin snille, flotte, baby-erfarne tante).

Hva hadde du gjort?

Moren min sier jeg må ta meg sammen og komme meg ut en tur, hun mener det vil være sunt for oss. Samboer sier at jeg må bestemme, men han mener barna vil ha det fint og vi vil ha det fint. Jeg er så usikker, så da spør jeg her på DOL også, så har jeg hele verdens mening... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 41
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Glimtipper

8

• Angustia

6

• hidi, the scorpion

4

• laban

3

candyqueen_83

Jeg har ikke barn selv, men da hunden min var valp ville jeg helst ikke la noen passe han :o) Han var jo vår, og vi visste alt om hvordan han skulle passes på, men da andre passet han hadde han det jo som plommen i egget der også.

Det samme tenker jeg om babyen din. Det er nok uvant i begynnelsen å skulle gi slipp på henne, men det går nok kjempebra :o)

De kan ikke passe barna hjemme hos dere, så dere kommer hjem i løpet av natten da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke barn selv, men da hunden min var valp ville jeg helst ikke la noen passe han :o) Han var jo vår, og vi visste alt om hvordan han skulle passes på, men da andre passet han hadde han det jo som plommen i egget der også.

Det samme tenker jeg om babyen din. Det er nok uvant i begynnelsen å skulle gi slipp på henne, men det går nok kjempebra :o)

De kan ikke passe barna hjemme hos dere, så dere kommer hjem i løpet av natten da?

Takk for svar :)

Siden de har en datter selv, så kan jeg nesten ikke spørre de om å passe hjemme hos oss. I tillegg er det en times kjøretur fra oss til dem. Jeg tror også de gjerne vil ha ungene våre "på besøk" (spesielt siden Tante er såpass babysyk, hun begynte å snakke om TO netter, men det er i alle fall heeeelt uaktuelt).

Skjønner hva du mener angående valp, det er noe av de samme tankene ;) Jeg vet nøyaktig hvorfor Lillesøster skriker til enhver tid, jeg vet hvordan hun vil holdes og hvor mye mat hun trenger. Jeg vet hvordan jeg får henne til å sovne for natten.

Samtidig blir det kanskje enda vanskeligere når hun er 6 måneder til ett år og enda mer avhengig av meg og pappaen sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

brilleslangen

Takk for svar :)

Siden de har en datter selv, så kan jeg nesten ikke spørre de om å passe hjemme hos oss. I tillegg er det en times kjøretur fra oss til dem. Jeg tror også de gjerne vil ha ungene våre "på besøk" (spesielt siden Tante er såpass babysyk, hun begynte å snakke om TO netter, men det er i alle fall heeeelt uaktuelt).

Skjønner hva du mener angående valp, det er noe av de samme tankene ;) Jeg vet nøyaktig hvorfor Lillesøster skriker til enhver tid, jeg vet hvordan hun vil holdes og hvor mye mat hun trenger. Jeg vet hvordan jeg får henne til å sovne for natten.

Samtidig blir det kanskje enda vanskeligere når hun er 6 måneder til ett år og enda mer avhengig av meg og pappaen sin.

og siden det har vært litt slitsomt for dere en periode som du selv sier, så hadde det sikkert gjort dere veldig godt med noen timer ungefri :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker jeg riktig når jeg tror du ikke ammer?

I så fall er det jo ingen katastrofe om det ikke går helt fantastisk. (Jeg mener ikke at det er noen bagatell at hun evt. skriker og ikke faller til ro, men hun vil ikke i tillegg være kjempesulten, hvis du skjønner.)

Kan dere legge så mye som mulig til rette rent praktisk, slik at ikke alt blir nytt og ukjent? Altså at hun ikke må være hos en ny person i en ny seng osv.? Kan dere treffe barnevakten en gang på forhånd, slik at du får se dem sammen?

En som bare skal passe babyen en enkelt kveld / natt, vil nok ha større toleranse for at den i stor grad går med til å f.eks. bære henne rundt eller gjøre andre ting som roer henne. Så det du skriver om tanten, gjør at jeg tror det vil gå svært så bra.

Men uansett - hvis du tror du ikke vil kunne slappe av og ha det hyggelig, synes jeg dere skal vente litt. De forandrer seg fort i den alderen, og kanskje føler du det helt annerledes om en måned. Det er ingen lov som sier at hvis man ikke har vært ute alene innen tre måneder, kommer man aldri tilbake til det "normale" livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dra ut og kos deg med samboer og bursdagsfeiring! Dere har godt av det, og barna er i trygge omgivelser.

Lillesøster har bare godt av å løsrive seg fra mor og knytte fleire bånd. Tro meg, jeg har gått i den motsatte fella...

Slapp av og kos dere masse :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Husker jeg riktig når jeg tror du ikke ammer?

I så fall er det jo ingen katastrofe om det ikke går helt fantastisk. (Jeg mener ikke at det er noen bagatell at hun evt. skriker og ikke faller til ro, men hun vil ikke i tillegg være kjempesulten, hvis du skjønner.)

Kan dere legge så mye som mulig til rette rent praktisk, slik at ikke alt blir nytt og ukjent? Altså at hun ikke må være hos en ny person i en ny seng osv.? Kan dere treffe barnevakten en gang på forhånd, slik at du får se dem sammen?

En som bare skal passe babyen en enkelt kveld / natt, vil nok ha større toleranse for at den i stor grad går med til å f.eks. bære henne rundt eller gjøre andre ting som roer henne. Så det du skriver om tanten, gjør at jeg tror det vil gå svært så bra.

Men uansett - hvis du tror du ikke vil kunne slappe av og ha det hyggelig, synes jeg dere skal vente litt. De forandrer seg fort i den alderen, og kanskje føler du det helt annerledes om en måned. Det er ingen lov som sier at hvis man ikke har vært ute alene innen tre måneder, kommer man aldri tilbake til det "normale" livet.

Det er riktig at jeg ikke ammer. Hun tar flaske fra hvem som helst og roer seg også med smokk/bæring om hun har magevondt.

Dessverre kan hun ikke passes hjemme hos oss, men jeg sender med moseskurv + saueskinn og bilsetet som hun er vant til, om vi ender opp med å si ja til barnevakt.

Tanten vil definitivt gjøre alt som trengs i forhold til bæring, holding og trøsting. De har vært på besøk og Lillesøster sovnet i armene til Tante. Tante var også flink til å "beskytte" Lillesøster fra de større barna (Storebror og Kusinene).

Det går vel helst på mine følelser, uten at jeg helt klarer å definere hva som plager meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dra ut og kos deg med samboer og bursdagsfeiring! Dere har godt av det, og barna er i trygge omgivelser.

Lillesøster har bare godt av å løsrive seg fra mor og knytte fleire bånd. Tro meg, jeg har gått i den motsatte fella...

Slapp av og kos dere masse :-)

Du sier noe :)

Storebror har blitt lånt bort både som baby og når han var eldre, og han er veldig selvstendig og knytter raskt bånd til trygge voksne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og siden det har vært litt slitsomt for dere en periode som du selv sier, så hadde det sikkert gjort dere veldig godt med noen timer ungefri :-)

Ja, det hadde vært utrolig deilig.

Kanskje jeg skal invitere de på besøk igjen et par ganger før de skal passe, så jeg får beroliget meg selv ytterligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er riktig at jeg ikke ammer. Hun tar flaske fra hvem som helst og roer seg også med smokk/bæring om hun har magevondt.

Dessverre kan hun ikke passes hjemme hos oss, men jeg sender med moseskurv + saueskinn og bilsetet som hun er vant til, om vi ender opp med å si ja til barnevakt.

Tanten vil definitivt gjøre alt som trengs i forhold til bæring, holding og trøsting. De har vært på besøk og Lillesøster sovnet i armene til Tante. Tante var også flink til å "beskytte" Lillesøster fra de større barna (Storebror og Kusinene).

Det går vel helst på mine følelser, uten at jeg helt klarer å definere hva som plager meg.

La dem treffes en gang til på forhånd, og se hvor fint det går :-)

Det høres jo ut som om det kunne være veldig hyggelig for deg og samboeren. Men man må ikke feire bursdager nøyaktig på dagen, så vent litt hvis du absolutt ikke er klar. Det blir bare dumt hvis dere gjennomfører det, og så er du helt "fjern" av bekymring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje jeg skal invitere de på besøk igjen et par ganger før de skal passe, så jeg får beroliget meg selv ytterligere.

Høres ut som en god ide: er du ikke 100% trygg på de som skal passe barna, klarer du heller ikke å slappe av.

Barna har det sikkert greit, men det blir "bortkasta" for din del (og sikkert samboerens også).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''.... uten at jeg helt klarer å definere hva som plager meg.''

Hehe. Du er en mor,- det er det som plager deg :-)

Det plager i alle fall meg titt og ofte - alt som kan gå galt - og mine unger er nesten voksne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bananas12

Mosekurv?? Hva er det? Kurv med mose i bunnen, det brukes ikke her i Norge iallefal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest itte bærre bærre

Tror ungen min var 9 mnd før jeg orket å overlate henne til andre, men så var hun vanskelig de første mnd med kolikk og ekstremt avhengig av puppen...

ville ikke ha flaske, så da var det veldig stress å reise bort og sånn....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sommer Doler

Ikke lett å være mamma:)

Jeg hadde nok streva med å reise fra den lille på den alderen. Og selv om barnet helt sikker har det fint, så får du kjenne på magefølelsen din om evt DU får en fin kveld. Viktig det også:)

Men dårlig samvittighet må du uansett ikke ha. Som en skrev i et annet innlegg, så er det fint for barna å knytte flere trygge bånd.

Lykke til uansett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sommer Doler

''.... uten at jeg helt klarer å definere hva som plager meg.''

Hehe. Du er en mor,- det er det som plager deg :-)

Det plager i alle fall meg titt og ofte - alt som kan gå galt - og mine unger er nesten voksne...

Jeg er nok akkurat som deg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikker på at du ikke har barselsdepresjon? Jeg gråt til og med når faren tok med minstemann ut for å gå tur med vogna da han var baby.

Men av alle ting var det greit at dattera mi som da var 11 år så etter ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du skal takke ja til barnepass og komme deg ut med samboeren og kose dere sammen :) Det gjør godt for alle sammen.. Det vil sikkert gå glimrende med både lillesøster og storebror hos onkel og tante. :)

Jeg er sikker på at du synes det er verre å la henne sove borte enn lille jenta di gjør. :o) De har godt av å knytte bånd med andre, også tidlig.. Det går så bra så! Dere kan jo hente tidlig dagen etter hvis du ønsker det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsinstinktet og instinketet til å passe på og beskytte barna dine døgnet rundt - det er nok bare det som plager deg. :o) Prøv å slipp litt taket.. de vil få det så fint så. :o)

Selv har jeg angst nå siden gutten min er på ferie med faren, livredd for at han skal være distre og ikke passe på han hele tiden nær vannet.. Jadda, sånn er det å¨være mor. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...