Gå til innhold

Mor med angst og depresjon

Gjest Anonym308

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym308

Jeg vet ikke om dette hører til her eller på psykriatrien. Skriver egentlig mest for å få ut litt frustrasjon og fortvilelse, men er det noen som har gode råd tar jeg gjerne imot.

Jeg er mor til 3. I hverdagen klarer jeg fint å være en god mor til mine barn til tross for min sykdom. I ferien er det annerledes. I hverdagen har den eldste vært på skolen, mellomste 50% barnehage og den minste sovet i 3 timer hver formiddag.

No har begge de eldste hatt ferie i en mnd og minste har sluttet å sove på dagtid. Jeg er utslitt og fryktelig redd for å gå inn i en ny depresjon. Det er en mnd igjen av skole ferien og min mann er ferdig med sin ferie. Er veldig usikker på hvordan jeg skal komme igjenom denne mnd.

Jeg ser sånn frem til høsten når begge de 2 eldste begynner på skolen og minste 50% i barnehage. Jeg trenger virkelig de timene på formiddagen til å samle krefter på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg forstår du har det vanskelig nå. Jeg har PTSD og vet hvor verdifull tid uten barna/en pustepause er i hverdagen.

Det hjelper å strukturere dagene. Planlegg hva som skal skje når.

Om du har råd, så er dette tiden å handle inn litt nye leker, slik at barna er opptatt med noe for en stund. Sørg for at alle lekene er sorterte, slik at du kan sette i gang en lek uten for mye om og men. Kanskje sorteringen i seg selv kan være en dags aktivitet?

Vær masse ute. Jeg synes det er mye lettere. Ungene blir ikke så sure og masete heller. De får brukt opp mye energi.

Har du noen slektninger eller venner som kan ha barna på besøk et par dager?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg skjønner godt hva du sliter med. Har selv vært deprimert i mange år - og har vært alene med en ungeflokk på 4.

Det er slitsomt å ha barn når en selv sliter. Barna gir mange gleder, men også mange krav.

Jeg tror ikke det finnes én eneste mor, som synes de klarer å yte maksimalt hele tiden. Husk på det - og husk på å gi deg selv ros for alt klarer! Det er garantert ikke lite, siden du tross alt klarer å ha ansvaret for barna!

Har du noen kontakt med den psykiatriske helsetjenesten i kommunen? Selv får jeg uvurderlig hjelp derfra - det er godt å kunne samtale med noen i full fortrolighet.

Glimtipper gir gode råd. Det å være ute mest mulig, er lurt. "Ungemaset" blir ofte mer intenst når en oppholder seg inne.

Ønsker deg en best mulig sommer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

to-barns-mamman

Det høres ikke greit ut, og jeg synes allerede har fått noen gode råd, mest mulig struktur er nok bra. Og ta vare på deg selv, det har ungene godt av. Vet ikke hvor gamle de eldste er, men kanskje kan de "får sommerjobb" med å være trille/barnevakt ute en stund på fomiddagen.

Ellers er nok mitt råd mest for neste år - ta kontakt med kommunen og forsøk å få til noe avlastning med begrunnelse i din helse. I henhold til Lov om sosiale tjenester synes jeg det høres ut som om du kan ha krav på det. Men ta kontakt med dem og hør, og har du noen du stoler på som kan avlaste deg er nok det er fordel, for det er ofte vanskelig å finne noen. Og du vil vel helst ha noen du kjenner til å ta vare på barna dine ;-)

Om det lar seg gjøre vet jeg jo ikke, men jeg har selv vært med å innvilge sånn type hjelp når jeg for noen år siden jobbet med dette.

Lykke til - og husk; ta vare på deg selv - det tjener dere alle på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym308

Tusen takk for svarene. Som jeg nevnte så skrev jeg det mest for å få ut litt frustrasjon. De siste dagene har regnet plasket ned og det å få ungene med ut da har ikke vært lett. Så de to eldste har mer eller mindre vært i hverandre hele tiden. I dag har solen vært fremme så vi har vært masse ute.

Nye leker har de fått i sommer. Kjøpte spill til ds'ene deres før vi dro på ferie så de hadde noe å fordrive tiden med i bilen. Turen gikk til legoland så med den store legobutikken de hadde der ble det selvsakt kjøpt litt der.

Når det gjelder kontakt med helsevesenet så har jeg fastlegen min (han er på ferie no da). Har tidligere gått til psykriater men ble mange ganger værre av det. Har også prøvd uttalige medesiner men ingen har hjelpt. Siste behandleren jeg gikk til mente at medesiner ikke ville hjelpe da han mente jeg hadde dobbel depresjon.

I hverdagen klarer jeg meg fint i rollen som mor. Ikke alltid like bra i andre roller som kone, veninne osv. Mors rollen derimot går stort sett veldig bra. Jeg stiller på foreldremøter, kjører til treninger, ser på forballkamper, hjelper med lekser osv.

Jeg vet at om jeg bare klarer en mnd til uten å havne dypt ned i depresjonen så vil ting ordne seg til høsten.

Når min mann kommer fra jobb i morgen skal vi låne nauste til mine svigerforeldre. Holder være seg skal vi være der hele helgen. Det blir kjekt for ungene å komme seg litt ut i båt, kansje får vi litt fisk og er de veldig heldig så er sjøen varm nok til en dukkert også. Tviler på det siste men vi får se

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svarene. Som jeg nevnte så skrev jeg det mest for å få ut litt frustrasjon. De siste dagene har regnet plasket ned og det å få ungene med ut da har ikke vært lett. Så de to eldste har mer eller mindre vært i hverandre hele tiden. I dag har solen vært fremme så vi har vært masse ute.

Nye leker har de fått i sommer. Kjøpte spill til ds'ene deres før vi dro på ferie så de hadde noe å fordrive tiden med i bilen. Turen gikk til legoland så med den store legobutikken de hadde der ble det selvsakt kjøpt litt der.

Når det gjelder kontakt med helsevesenet så har jeg fastlegen min (han er på ferie no da). Har tidligere gått til psykriater men ble mange ganger værre av det. Har også prøvd uttalige medesiner men ingen har hjelpt. Siste behandleren jeg gikk til mente at medesiner ikke ville hjelpe da han mente jeg hadde dobbel depresjon.

I hverdagen klarer jeg meg fint i rollen som mor. Ikke alltid like bra i andre roller som kone, veninne osv. Mors rollen derimot går stort sett veldig bra. Jeg stiller på foreldremøter, kjører til treninger, ser på forballkamper, hjelper med lekser osv.

Jeg vet at om jeg bare klarer en mnd til uten å havne dypt ned i depresjonen så vil ting ordne seg til høsten.

Når min mann kommer fra jobb i morgen skal vi låne nauste til mine svigerforeldre. Holder være seg skal vi være der hele helgen. Det blir kjekt for ungene å komme seg litt ut i båt, kansje får vi litt fisk og er de veldig heldig så er sjøen varm nok til en dukkert også. Tviler på det siste men vi får se

Hei!

Ønsker deg en skikkelig god helg!

Jeg er helt sikker på at du kommer til å klare deg - men av og til må en slippe ut litt frustrasjon når det røyner på.

Ser at du har fått/får hjelp fra helsevesenet. Likevel anbefaler jeg en gang til å ha kontakt med psykiatrisk sykepleier i din kommune :) Dette er _ikke_ ment som mas, men jeg har selv så gode erfaringer med dette at jeg gjerne anbefaler det for andre. Slett ikke sikkert at det er noe for deg - det kommer jo veldig mye an på kjemien og faglig dyktighet hos den en samtaler med.

Men først og fremst: god helg! Vi får satse på mange dager med sol resten av sommeren :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...