Gå til innhold

Facebookbilder

Liliaceae

Anbefalte innlegg

En av mine venner på facebook har lagt ut gamle skolebilder.

Dvs. at det er ett stort ark bestående av mange små bilder, deriblant ett bilde av en jeg vet tok selvmord for en del år tilbake.

Det hadde ikke vært noe problem å ta ut akkurat hans bilde (selv om det da ville vært et "hull" midt i, siden bildet av han er midt i). Kunne jo sagt at akkurat dette bildet falt av eller noe om folk spør..

Men, jeg mistenker vel at facebook vennen min ikke vet at denne personen har tatt selvmord og ikke lever lenger.

Av hensyn til søsken og andre pårørende, er det vel mest riktig å fjerne dette bildet...?

Har ikke lyst til å fornærme vedkommende, og vil gjerne ha råd om hvordan jeg skal gå fram...

Sende en privat melding eller ringe, er vel det mest riktige, men hvordan bør jeg ordlegge meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

En person som har tatt sitt eget liv, har hatt et liv på samme måte som andre som i dag er døde. Det vil etter min mening være helt feil å ta bort bildet av vedkommende.

Jeg synes du ikke skal foreta deg noe som helst om du ikke ønsker at stigmatiseringen av psykiske lidelser skal øke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fioletta

En person som har tatt sitt eget liv, har hatt et liv på samme måte som andre som i dag er døde. Det vil etter min mening være helt feil å ta bort bildet av vedkommende.

Jeg synes du ikke skal foreta deg noe som helst om du ikke ønsker at stigmatiseringen av psykiske lidelser skal øke.

Einig med Nils Håvard her.

Hvorfor skal man late som denne personen ikke har eksistert?

H*n var jo endel av klassen den gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor i alle dager ønsker du å fjerne bildet av denne personen?

Hva hvis vedkommende hadde dødd av kreft, eller i en trafikkulykke?

Og hva, om "50" år når mange er døde, skal man fjerne alle fra bildet?

Et bilde er jo en måte å minnes mennesker på.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, takk for svar.

Jeg tenkte på de pårørende, at søsken f.eks. ikke ville like at det florerer bilde® av ham. At utenforstående ripper opp i ting, samt at folk muligens skriver (ubetenksomme) kommentarer som kanskje ikke er så greit å lese..

Men, da lar jeg det være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest blåhvit

Denne personen levde på det tidspunktet da bildet ble tatt. Det blir feil å radere bort bildet av vedkommende på et skolebilde fra flere år tilbake, på dette tidspunktet var vedkommende jo en del av skoleklassen.

Sønnen min tok livet sitt, bildene vi har av ham er kostelige og det eneste vi har igjen. Det er fint å se bildene og huske ham slik han var, vi var glad i ham og savnet etter ham er stort, selv om de psykiske plagene han hadde, gjorde at han ikke greidde å takle livets utfordringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

OK, takk for svar.

Jeg tenkte på de pårørende, at søsken f.eks. ikke ville like at det florerer bilde® av ham. At utenforstående ripper opp i ting, samt at folk muligens skriver (ubetenksomme) kommentarer som kanskje ikke er så greit å lese..

Du kan heller gi et hint _hvis_ det skulle komme noen kommentarer om vedkommende som ikke egner seg....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at du allerede har fått svar på det du spør om, men kommer likevel med mitt lille bidrag:

Som etterlatt etter selvmord, kan jeg forsikre deg om at ingen klarer å rippe opp i noe som helst. En glemmer jo ikke dem som er døde og et selvmord er en del av familiens "historie" i all framtid.

Jeg selv hadde opplevd det som veldig sårende om bildet av mitt familiemedlem ble fjernet i en slik sammenheng...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes faktisk det blir helt feil å klippe ut/fjerne bildet av denne personen, jeg. Den gangen dette bildet ble tatt, var vedkommende i live og var en del av denne klassen. Synes det blir dumt å fjerne bildet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne personen levde på det tidspunktet da bildet ble tatt. Det blir feil å radere bort bildet av vedkommende på et skolebilde fra flere år tilbake, på dette tidspunktet var vedkommende jo en del av skoleklassen.

Sønnen min tok livet sitt, bildene vi har av ham er kostelige og det eneste vi har igjen. Det er fint å se bildene og huske ham slik han var, vi var glad i ham og savnet etter ham er stort, selv om de psykiske plagene han hadde, gjorde at han ikke greidde å takle livets utfordringer.

"Denne personen levde på det tidspunktet da bildet ble tatt. Det blir feil å radere bort bildet av vedkommende på et skolebilde fra flere år tilbake, på dette tidspunktet var vedkommende jo en del av skoleklassen."

Helt enig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En i nær familie tok selvmord for noen år tilbake. Vi synes alle at det er godt å se at han ikke er glemt, at venner legger ut bilder av han og minnes han på den måten. Det ville vært direkte sårende hvis han var blitt fjernet fra et fellesbilde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, takk for svar.

Jeg synes det mest problematiske er å legge ut bilder av folk på nettet uten å spørre dem først, enten de er i livet eller ikke.

Som pårørende ville jeg opplevd det langt mer verre om vedkommende ble fjernet fra et bilde h*n åpenbart hadde vært en del av, enn om vedkommende var med på bildet. Det blir å gnikke inn at dette er så grusomt at vi ikke en gang orker å huske at h*n har eksistert.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En i nær familie tok selvmord for noen år tilbake. Vi synes alle at det er godt å se at han ikke er glemt, at venner legger ut bilder av han og minnes han på den måten. Det ville vært direkte sårende hvis han var blitt fjernet fra et fellesbilde.

Jeg er absolutt enig med deg!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest verinoca

Men bildet er jo fra en tid da han levde. Det blir jo helt feil å fjerne ham fra "historien", som om døde skal glemmes??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...