to-barns-mamman Skrevet 28. juli 2010 Del Skrevet 28. juli 2010 Er klar over 13 års-grensen, men ser at mange av min datters klassekamerater, - og unger langt under hennes alder har sine profiler. Min datter er 11, skal begynner i 6. klasse. Bør jeg gi etter og la henne få lov, - eller bør jeg være streng og holde igjen, og la en grense være en grense? Hva har dere gjort, og hvorfor? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mandolaika Skrevet 28. juli 2010 Del Skrevet 28. juli 2010 Har en på snart 11 som vil på FB. Jeg har sagt nei og grunnen han har fått er at det er 13-års aldersgrense der. Hvis han allikevel skulle fått laget seg profil nå, måtte han ha løyet på alderen (med min viten og aksept) og jeg får problemer med rollemodellen jeg skal være. Har ikke lyst til å støtte juks på den måten. Han har ikke vondt av å vente til han blir 13, da skal han for all del få lov hvis han fortsatt ønsker det. Jeg bryr meg fint lite om "alle andre får lov", den brukte jeg selv og vet jo godt at det ofte ikke stemmer. Jeg bestemmer for han, så får andre bestemme for sine barn. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 28. juli 2010 Del Skrevet 28. juli 2010 Mine barn er yngre, og jeg kommer sikkert til å svelge mange kameler. Jeg vil forsøke i så stor grad som mulig å si at mine barn skal følge "offisielle" aldersgrenser, både når det gjelder sosiale medier og andre ting. Begynner man først å fire, antar jeg det blir mange diskusjoner fremover. Men som sagt - beredt på kameler... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mandolaika Skrevet 28. juli 2010 Del Skrevet 28. juli 2010 Mine barn er yngre, og jeg kommer sikkert til å svelge mange kameler. Jeg vil forsøke i så stor grad som mulig å si at mine barn skal følge "offisielle" aldersgrenser, både når det gjelder sosiale medier og andre ting. Begynner man først å fire, antar jeg det blir mange diskusjoner fremover. Men som sagt - beredt på kameler... "Jeg vil forsøke i så stor grad som mulig å si at mine barn skal følge "offisielle" aldersgrenser, både når det gjelder sosiale medier og andre ting. Begynner man først å fire, antar jeg det blir mange diskusjoner fremover." Jeg er veldig enig med deg. Begynner man å fire og viske ut, blir grensene mer uklare for barna. Det er så klart forskjell på grenser også, noen er absolutte. Men det er klart at det å bryte aldersgrensa på FB ikke ses på som en så absolutt grense som det å f.eks. bryte loven på noen måte, hvis man først skal sammenligne. Jeg er uansett tilhenger av at aldersgrenser skal respekteres. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
to-barns-mamman Skrevet 28. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 28. juli 2010 Har en på snart 11 som vil på FB. Jeg har sagt nei og grunnen han har fått er at det er 13-års aldersgrense der. Hvis han allikevel skulle fått laget seg profil nå, måtte han ha løyet på alderen (med min viten og aksept) og jeg får problemer med rollemodellen jeg skal være. Har ikke lyst til å støtte juks på den måten. Han har ikke vondt av å vente til han blir 13, da skal han for all del få lov hvis han fortsatt ønsker det. Jeg bryr meg fint lite om "alle andre får lov", den brukte jeg selv og vet jo godt at det ofte ikke stemmer. Jeg bestemmer for han, så får andre bestemme for sine barn. Og det er vi som bestemmer, og heldigvis er jeg selv på Facebook, så jeg følger med. Men hun ville nok aldri gått inn uten å få lov. Men så er det med de kjente "kamelene" da ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
to-barns-mamman Skrevet 28. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 28. juli 2010 "Jeg vil forsøke i så stor grad som mulig å si at mine barn skal følge "offisielle" aldersgrenser, både når det gjelder sosiale medier og andre ting. Begynner man først å fire, antar jeg det blir mange diskusjoner fremover." Jeg er veldig enig med deg. Begynner man å fire og viske ut, blir grensene mer uklare for barna. Det er så klart forskjell på grenser også, noen er absolutte. Men det er klart at det å bryte aldersgrensa på FB ikke ses på som en så absolutt grense som det å f.eks. bryte loven på noen måte, hvis man først skal sammenligne. Jeg er uansett tilhenger av at aldersgrenser skal respekteres. Kameler blir det nok mange av ja :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mandolaika Skrevet 28. juli 2010 Del Skrevet 28. juli 2010 Og det er vi som bestemmer, og heldigvis er jeg selv på Facebook, så jeg følger med. Men hun ville nok aldri gått inn uten å få lov. Men så er det med de kjente "kamelene" da ;-) Det er ikke verdens verste ting å gjøre om du lar henne få lov, men da diskuterer vi kun det å være på FB kontra det å ikke være der. FB er forholdsvis uskyldig i forhold til mye annet på nettet, hvis du sørger for at hun har en lukket profil. Jeg tenker på det som er rundt, at jeg liksom aksepterer at han lyver for å oppnå noe han ikke er gammel nok til. Jeg har problemer med den. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sant å si Skrevet 28. juli 2010 Del Skrevet 28. juli 2010 Enig med Mandolaika her. Mitt barn på 11 syns selvsagt det er urettferdig, men har så langt holdt seg unna FB. Skjønner godt at det ikke er enkelt når mange av klassekameratene har profil. Fikk nylig venneforespørsel selv fra en niese, hun er 10 år. Ser at de fleste av onklene og tantene hennes har henne på vennelista, men jeg har sagt nei. Rett og slett av prinsipp - hun er ikke "mer gammel nok" enn mitt barn. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
to-barns-mamman Skrevet 28. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 28. juli 2010 Enig med Mandolaika her. Mitt barn på 11 syns selvsagt det er urettferdig, men har så langt holdt seg unna FB. Skjønner godt at det ikke er enkelt når mange av klassekameratene har profil. Fikk nylig venneforespørsel selv fra en niese, hun er 10 år. Ser at de fleste av onklene og tantene hennes har henne på vennelista, men jeg har sagt nei. Rett og slett av prinsipp - hun er ikke "mer gammel nok" enn mitt barn. Jeg svarer ja til min datters venner jeg, synes det er greit å følge litt med på hva de gjør/tenker. Og kanskje "glemmer" de å stryke meg når de blir eldre, - og da er det iallefall greit å vite litt ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mary Poppins Skrevet 28. juli 2010 Del Skrevet 28. juli 2010 Dette er ikke en av de kampene jeg hadde giddet å bruke så mye energi på. Jeg hadde latt datteren min på 11 år få ha facebook profil, så lenge jeg kunne ha en viss kontroll over den (ha tilgang til passordet) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
to-barns-mamman Skrevet 28. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 28. juli 2010 Dette er ikke en av de kampene jeg hadde giddet å bruke så mye energi på. Jeg hadde latt datteren min på 11 år få ha facebook profil, så lenge jeg kunne ha en viss kontroll over den (ha tilgang til passordet) Godt noen av "dere svake" også tør å svare :-) Jeg har også tenkt at kanskje det er en av de "krigene" jeg ikke vil kjempe :-) Vi får ser hva det blir - sånn utover høsten..... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 28. juli 2010 Del Skrevet 28. juli 2010 Jeg svarer ja til min datters venner jeg, synes det er greit å følge litt med på hva de gjør/tenker. Og kanskje "glemmer" de å stryke meg når de blir eldre, - og da er det iallefall greit å vite litt ;-) ''Og kanskje "glemmer" de å stryke meg når de blir eldre, - og da er det iallefall greit å vite litt ;-) '' Tviler på at FB varer så veldig mange år, når det gjelder det meste kommer det etterhvert annet og tar over :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
to-barns-mamman Skrevet 28. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 28. juli 2010 Det er ikke verdens verste ting å gjøre om du lar henne få lov, men da diskuterer vi kun det å være på FB kontra det å ikke være der. FB er forholdsvis uskyldig i forhold til mye annet på nettet, hvis du sørger for at hun har en lukket profil. Jeg tenker på det som er rundt, at jeg liksom aksepterer at han lyver for å oppnå noe han ikke er gammel nok til. Jeg har problemer med den. og det er jo derfor jeg er i tvil :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mary Poppins Skrevet 28. juli 2010 Del Skrevet 28. juli 2010 Godt noen av "dere svake" også tør å svare :-) Jeg har også tenkt at kanskje det er en av de "krigene" jeg ikke vil kjempe :-) Vi får ser hva det blir - sånn utover høsten..... :-) Jeg har to tvilling kusiner på 11 år, og alle deres venner er på facebook (inkludert dem selv). Som moren deres sier - de ville jo gått glipp av ganske mye dersom de ikke var på facebook når stort sett hele klassen er der. For eksempel så har det jo blitt så populært å sende invitasjoner til bursdager osv gjennom facebook (såkalte events), og da er det fort gjort å glemme å be de som ikke er på face'ern 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mandolaika Skrevet 28. juli 2010 Del Skrevet 28. juli 2010 Dette er ikke en av de kampene jeg hadde giddet å bruke så mye energi på. Jeg hadde latt datteren min på 11 år få ha facebook profil, så lenge jeg kunne ha en viss kontroll over den (ha tilgang til passordet) Du trenger jo ikke bruke noe mer energi enn å si nei og forklare at hun skal få lov når hun er gammel nok? Behøver det å bli en kamp? Hvis det allerede der blir en kamp, er jeg redd det kan være andre problemer inne i bildet med oppdragelsen av barnet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mandolaika Skrevet 28. juli 2010 Del Skrevet 28. juli 2010 Godt noen av "dere svake" også tør å svare :-) Jeg har også tenkt at kanskje det er en av de "krigene" jeg ikke vil kjempe :-) Vi får ser hva det blir - sånn utover høsten..... Hvorfor behøver dette å bli en krig? Det er ikke mer greit å la henne bryte aldersgrensa bare fordi du kan ha fullt innsyn. Men det er bare min mening. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mary Poppins Skrevet 28. juli 2010 Del Skrevet 28. juli 2010 Du trenger jo ikke bruke noe mer energi enn å si nei og forklare at hun skal få lov når hun er gammel nok? Behøver det å bli en kamp? Hvis det allerede der blir en kamp, er jeg redd det kan være andre problemer inne i bildet med oppdragelsen av barnet. Har du aldri hatt en eneste kamp med barna dine?!?!? Der du sier nei men får høre at "aaaaallle andre får lov"???? I så fall tror jeg det er du som er unormal her. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fyrlykt Skrevet 28. juli 2010 Del Skrevet 28. juli 2010 Jeg ser at stadig flere barn blir med der. Synes det er bedre enn f.eks. Nettby. De blir med for å kunne spille - ser ikke noe galt i det. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mandolaika Skrevet 28. juli 2010 Del Skrevet 28. juli 2010 Jeg ser at stadig flere barn blir med der. Synes det er bedre enn f.eks. Nettby. De blir med for å kunne spille - ser ikke noe galt i det. Det finnes masse andre steder man kan spille spill gratis på nettet, uten å måtte være medlem av FB. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mandolaika Skrevet 28. juli 2010 Del Skrevet 28. juli 2010 Har du aldri hatt en eneste kamp med barna dine?!?!? Der du sier nei men får høre at "aaaaallle andre får lov"???? I så fall tror jeg det er du som er unormal her. Jeg kaller det ikke en kamp, men uttesting av grenser hvor det er min fordømte plikt som foreldrer å tåle og takle dette. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.