Gå til innhold

Fjesboka - hvor tidlig?

to-barns-mamman

Anbefalte innlegg

Har du aldri hatt en eneste kamp med barna dine?!?!? Der du sier nei men får høre at "aaaaallle andre får lov"???? I så fall tror jeg det er du som er unormal her.

Jeg skrev da forresten ingen steder at jeg aldri hadde hatt en kamp med barna mine, men dette trenger da ikke bli en kamp.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mary Poppins

Jeg kaller det ikke en kamp, men uttesting av grenser hvor det er min fordømte plikt som foreldrer å tåle og takle dette.

Ok

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FB-bruker

Jeg ser at stadig flere barn blir med der. Synes det er bedre enn f.eks. Nettby.

De blir med for å kunne spille - ser ikke noe galt i det.

Nettby er åpen for alle, alle kan inn å se.... på Fjesboka kan du jo velge vennene dine, profilen er ikke åpen for alle. også masse spill her.

Har opprettet profil for 10 åringen vår, klassevenninnene er også her, Nettby profilen slettet vi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FB-bruker

Jeg ser at stadig flere barn blir med der. Synes det er bedre enn f.eks. Nettby.

De blir med for å kunne spille - ser ikke noe galt i det.

Sry, leste ikke innlegget ditt godt nok :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser mange gode grunner til å la barn få være på FB også før de er 13 år, men da under veiledning av foreldre. Å lære barn godt nettvett er usedvanlig viktig, og yngre barn er mer mottakelige for veiledning fra foreldre enn hva ungdom normalt vil være. Foreldre bør vurdere barnets modenhet i forhold til bruk av nettet, og fortløpende følge med i hvordan bruken utvikler seg. Denne muligheten vil vanligvis forsvinne i løpet av kort tid, da de etterhvert vil ha et klart ønske om at ikke foreldre skal ha detalj-innsyn i deres kommunikasjon med venner.

I min omgangskrets får de fleste barn være på FB når de er tolv, en del også når de er elleve.

Jeg anser aldersgrensen på FB for å være en aldersgrense på linje med den man finner når man kjøper film (og spill). Barn under 15 får ikke kjøpe film med 15-årsgrense, de må kjøpes av voksne som dermed også bør ta ansvar for hvorvidt filmen sees av barn under 15 eller ikke. Jeg ser ofte filmer med 15års grense sammen med barn i alderen 11-15. Tilsvarende regler gjelder jo også på kino.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mary Poppins

Jeg ser mange gode grunner til å la barn få være på FB også før de er 13 år, men da under veiledning av foreldre. Å lære barn godt nettvett er usedvanlig viktig, og yngre barn er mer mottakelige for veiledning fra foreldre enn hva ungdom normalt vil være. Foreldre bør vurdere barnets modenhet i forhold til bruk av nettet, og fortløpende følge med i hvordan bruken utvikler seg. Denne muligheten vil vanligvis forsvinne i løpet av kort tid, da de etterhvert vil ha et klart ønske om at ikke foreldre skal ha detalj-innsyn i deres kommunikasjon med venner.

I min omgangskrets får de fleste barn være på FB når de er tolv, en del også når de er elleve.

Jeg anser aldersgrensen på FB for å være en aldersgrense på linje med den man finner når man kjøper film (og spill). Barn under 15 får ikke kjøpe film med 15-årsgrense, de må kjøpes av voksne som dermed også bør ta ansvar for hvorvidt filmen sees av barn under 15 eller ikke. Jeg ser ofte filmer med 15års grense sammen med barn i alderen 11-15. Tilsvarende regler gjelder jo også på kino.

Et klokt innlegg. Helt enig med deg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

matildes mor

Har en på snart 11 som vil på FB. Jeg har sagt nei og grunnen han har fått er at det er 13-års aldersgrense der. Hvis han allikevel skulle fått laget seg profil nå, måtte han ha løyet på alderen (med min viten og aksept) og jeg får problemer med rollemodellen jeg skal være. Har ikke lyst til å støtte juks på den måten. Han har ikke vondt av å vente til han blir 13, da skal han for all del få lov hvis han fortsatt ønsker det.

Jeg bryr meg fint lite om "alle andre får lov", den brukte jeg selv og vet jo godt at det ofte ikke stemmer.

Jeg bestemmer for han, så får andre bestemme for sine barn.

Helt enig med deg. Jeg lar ikke min 10 åring være på facebook heller fordi barnet er for ungt. Det blir dobbelmoral å preke for barnet om å følge lover og regler og samtidig la barnet få lov til å lyge på alder for å opprette en profil. Når det er sagt så avviser jeg alle venner av mitt barn, også fetterer og kusiner av barnet fordi de er for små. Enkelt og greit!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

to-barns-mamman

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guttungen min er 11 og er ikke på Facebook. Han har faktisk ikke spurt.

Jeg har endel av korpsungene "mine" (er dirigent) som venner på facebook, den yngste hittil er vel 9. Regner med at han blir overvåket hjemme... Ellers er det et par 11 åringer, et par 12 åringer og ganske mange 13 åringer. Dette er av en gjeng på 80 unger mellom 9 og 13.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det 13 års aldersgrense, så er det det. Jeg har profil på FB, er lærer og får stadig vekk venneforespørsler fra elever helt ned i 4. klasse. Selvfølgelig ignorerer jeg alle elever på barnetrinnet. Jeg har sendt melding til dem, og fortalt at siden jeg er voksen, lærer og vet at de er for unge til å være der, vil jeg ikke være venn med dem PÅ FB. Når de blir gamle nok, er det en helt annen sak.

Jeg har en sønn som skal begynne i 6.klasse nå, som har ytret ønske om en profil, og jeg sier ne. Begrunnelsen er den samme for ham som for alle andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min eldste skal også opp i 6. klasse. Det har vært litt spørsmål om å få opprette profil på FB, men jeg har holdt igjen.

Det er flere i klassen som er der (mest gutter), men fortsatt er flertallet uten.

Jeg har bestemt meg for å holde igjen så lenge jeg kan, men om flertallet i klassen er der, så får hun også lov - under strengt oppsyn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke en av de kampene jeg hadde giddet å bruke så mye energi på. Jeg hadde latt datteren min på 11 år få ha facebook profil, så lenge jeg kunne ha en viss kontroll over den (ha tilgang til passordet)

Slik har jeg også tenkt. Sønnen min på 10 har profil, men jeg går inn med jevne mellomrom og sjekker. Han får ikke akseptere noen som venn uten å ha klarert det med meg først, og ved chatting skal jeg være i nærheten. I all hovedsak består aktiviteten i å spille Petville...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...