Gjest Mummsi Skrevet 30. juli 2010 Del Skrevet 30. juli 2010 Heisann! Vi har en gutt på 3,5år, han tisser og drikker mye. Barnehagen har også lagt merke til det, og det var først de som ba oss om å sjekke han for sukkersyke. Det har vi gjort to ganger med ca 1års mellomrom. Begge gangen var prøvene negativ. Kan tørste være symptom på noe annet?. Følte ikke at vi fikk noen klare svar hos legen da vi spurte. Han har ingen andre symptomer på sukkersyke, som vi merker. Finnes det andre måter å finne ut om det er sukkersyke enn å måle blodsukker fastende? Han er virkelig tørst og han tar til takke med vann, han har ingen vaner med å drikke brus og saft. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nerda Skrevet 31. juli 2010 Del Skrevet 31. juli 2010 Jeg er redd det er få andre tester dere kan gjøre for diabetes. Måtte være en såkalt hba1c-test, hvor man måler hvor mange røde blodlegemer som har heftet til seg glukosemolekyler sånn ca de 6-8 ukene. Er denne høy, vil det være indikator på høyt blodsukker. Men det virker jo usannsynlig at det skulle være diabetes når prøver er normale. Noen andre (skjeldrne regner jeg med) hormonforstyrrelser kan gi slike symptomer - så dersom gutten plages og fastlegen ikke finner ut noe - burde dere i kontakt med en endokrinolog - spesialist på kjertler og hormoner. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 31. juli 2010 Del Skrevet 31. juli 2010 Hei, Man kan gjøre noe som heter glukosebelastningstest, hvor han får drikke sukkervann, og så sjekker de at blodsukkeret er normalt to timer etterpå. HbA1c er også en god test. Det sagt, jeg kan ikke tro det er diabetes, for da ville han blitt sykere allerede, og pusten hans ville luktet neglelakksfjerner. Han hadde havnet på sykehus for lengst. Det kan sikkert være nyttig å måle elektrolyttene, men samtidig sjekk om han virkelig drikker så mye mer enn normalt. Når man først får en slik mistanke så blir det ofte slik at man legger merke til hver eneste gang. Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest harikkenickfortiden Skrevet 31. juli 2010 Del Skrevet 31. juli 2010 Kjenner flere barn som er utrolig tørste. De må ha drikke omtrent hver halvtime når de er hos meg. Mine barn har aldri vært spesielt tørste. Ingen av de tørste barna har diabetes. Hvis en er veldig tørst så og si alltid, og det viser seg å være diabetes, så har diabetesen kommet veldig langt. Dette fikk jeg vite på en legesjekk jeg var på, der jeg fikk vite at jeg var i grenseland. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Per H Finne, Professor i barnesykdommer Skrevet 1. august 2010 Del Skrevet 1. august 2010 Dersom blodsukker er kontrollert og funnet normalt ( ikke forhøyet) betyr det at det ikke er sukker i urinen som trekker væske ut av kroppen som gir økt væskeinntak og tørste.Sukkeret i urinen ved diabetes hindrer tilbakeresorbsjonen av vann i nyrene og det gir økt urin og tørste og økt drikke. Den vanligste årsaken til økt urinmengde hos barn ( polyuri) når det ikke er sukker i urinen er at barnet har lagt seg til uvane med å drikke mye. Dersom evnen til konsentrere urinen er mangelfull vil morgenurinen( når barnet ikke har drukket noe om natten) ha lav spesifikk vekt,som tegn på at nyrene ikke klarer å konsentrere urinen. Får man mistanke om at forklaringen på symptomene er en slik feil må evnen til å konsentrere urinen undersøkes ved tørsteprøve.Urinen har lav spesifikk vekt om morgenen når det ikke har drukket på 14-18 timer (tørsteprøven). 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.