Gå til innhold

barnevakt

Gjest Fryktelig sjelden barnevakt.

Anbefalte innlegg

Gjest Fryktelig sjelden barnevakt.

Hvor ofte/sjelden har dere barnevakt av barnas besteforeldre?

Hva er ofte og hva er sjelden?

Passer de barna når de selv ønsker og/eller når dere har behov?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest heldig bestemor

Jeg er bestemor til ei lita snuppe og passer henne mer en gjerne når foreldrene trenger det. Er det lenge siden jeg har vært barnevakt spør jeg om å få låne henne. Hun er bare et år så jeg har ikke så lang bestemorerfaring, men jeg er ikke vanskelig å spørre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På fars side er de døde, på min side har de meir enn nok med sitt. Har et barnebarn som er her titt og ofte, som regel heile helger da ho bor 3 timer unna :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På stefars side: Aldri, bortsett fra når jeg skulle føde.

På min side: Pappa pluss kone passet den eldste noen helger mens jeg var alenemor uten noen form for avlastning. Nå bor vi i et annet land, hvis ikke hadde de nok fortsatt (på forespørsel).

Mamma og samboer har stort sett bodd i en annen landsdel/et annet land, men de passer gjerne når de er på besøk slik at vi får kommet oss ut en kveld.

På pappaens side: En sjelden gang. De bor i samme land som meg og barnebarnet, ca en times kjøretur. Farmoren kan ha en natt her og der, men det er helt på hennes initiativ. Jeg spør aldri om barnevakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MayLynn

Er bare aktuelt på min side. Ca en gang pr halvår.

Har ei jente vi kan spør ellers og vi foretrekker det da vi har en følelse av at de ikke akkurat hopper i taket av glede for å få passe dem.

Kan muligens ha en sammenheng med at min søster spør dem stadig vekk.... og at de aldri kan si nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har varierende behov for barnevakt mht jobbmøter, foreldremøter, og barnas aktiviteter som kan kollidere, dvs. at vi skal være tre steder på én gang. I tette perioder kan det være to ganger i måneden, andre perioder er det ingenting.

For vår egne rene fornøyelser som kinoturer, ut og spise ol. har vi sjeldnere barnevakt, omtrent en gang hver annen eller tredje måned kan jeg tenke meg. Dette varierer selvsagt..

Besteforeldrene til barna er veldig forskjellige, og de spør sjelden om å ha ett eller flere av barna på besøk, men de prøver å få det til dersom vi spør. De går veldig opp i rollen som besteforeldre når de har barna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har ett sett besteforeldre en halvtimes kjøring unna. De andre bor respektive 9 og 15 timers kjøring unna ;)

De som bor nært oss passer gjerne så sant de kan. Svigermor (som bor nært) har vært en engel og stilt opp som barnevakt når jeg har hatt senvakt i praksis (mannen min pendler). I tillegg sier de stort sett ja når vi spør.

De tar ikke selv initiativ til å ha dem på besøk.

Moren min passer dem gjerne om hun er hos oss eller vi hos henne. Men dette begrenser seg jo pga avstanden. Hun hadde nok stilt opp mer om hun bodde nærmere.

Faren min bor enda lenger unna, og er heller ikke fysisk i form til å passe barn. Han kunne kanskje ha gjort det en time eller to, evt. lenger i virkelig nødstilfelle. Dette bare fordi ungene har blitt rimelig store og selvgående nå.

Hva er ofte, spør du. Vel, hos oss varierer behovet. Noen perioder trenger vi hyppigere barnevakt enn andre perioder. Da jeg var i praksis hadde jeg barnevakt minst 2 gang i uka, noen ganger 2.

Ellers passer hun kanskje i snitt 1 gang i mnd, svigermor altså. Som regel er det da enten noen kveldstimer, eller at ungene overnatter hos dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fryktelig sjelden barnevakt

Vi hadde barnevakt m/ overnatting i januar 1 natt....mannen hadde runddag=)...da spurte vi

Så hadde de ungene i juli i fjor da vi var i bryllup 1natt....da spurte vi og.

De har også hadt de 1natt ca 1 mnd ...dette på eget intinativ...6åringen spurte....da passet de 2 av ungene.

Itillegg har de passa 1 time 2 ettermiddager...også eget intinativ.

Det er ikke det at de ikke vil ha ungene ....det passer bare så og si aldri nå vi har behov.

ungene er 4,6 og 12år....alle greie unger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnevakt om kvelden eller at barna overnatter hos besteforeldre er uhyrlig sjelden - de sover aldri alle tre hos dem samtidig, men det hender vel 1-2 ganger i året at min mor eller far sover her og at vi er borte.

De stiller gjerne opp på pass noen timer på dagtid - hente i bhg/sfo - kjøre på fritidsaktiviteter osv, dette skjer kanskje 1 gang i måneden.

Vi har ei jente på 18 som vi har som barnevakt når vi skal ut om kvelden - 1-2 ganger i måneden.

Svigermor bor langt unna. Hun kan passe dem om kvelden når hun er hos oss, men hun vil helst at vi skal være hjemme, og vil at vi skal komme tidlig hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tatjana

Mine svigerforeldre bor nært. De passer ungene mye. I to år nå har svigermor hatt tiåringen en fast dag i uka (fridagen, jeg hadde ikke fri). Hun tar dem med alle tre på hyttetur hver sommer, på hennes initiativ. Hun stiller opp om kveldene når det er behov, vi spør. Hun stiller opp når det er planleggingsdager på skolen.

Mine foreldre bor langt unna og har ikke muligheten til å stille opp, men min mor sier at hun ville ha gjort det hvis hun bodde nærmere. Det hender de er her noen dager, og da kan de passe ungene hvis det faller seg slik.

Vi er veldig heldige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Vi har besteforeldre på begge sider ganske nært. De tar sjelden selv initiativ til barnevakt. I mellom ymter de dersom det er lenge siden de har sett barnebarna, men da tenker de vel helst besøk.

På ene besteforeldresiden er de barnevakt forholdsvis ofte, kanskje en gang i måneden eller noe oftere. Kanskje annenhver måned med overnatting. Her er det egentlig ganske lett å spørre om barnevakt, men de er ganske travle, så kan hende det ikke passer.

På andre siden er det noe sjeldnere (også travle og også noe skrøpelige), de kommer kanskje til oss for å sitte barnevakt en kveld annenhver måned eller så. En gang i året eller ørlite oftere er barna der på overnatting.

Ikke så ofte, med andre ord :-). Vårt behov for barnevakt er mye større, så vi har alliert oss med et par betal-barnevakter. Ikke ofte vi får anledning til å gå ut sammen, men ikke sjelden skal vi foreldre på ulike ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har besteforeldre på begge sider ganske nært. De tar sjelden selv initiativ til barnevakt. I mellom ymter de dersom det er lenge siden de har sett barnebarna, men da tenker de vel helst besøk.

På ene besteforeldresiden er de barnevakt forholdsvis ofte, kanskje en gang i måneden eller noe oftere. Kanskje annenhver måned med overnatting. Her er det egentlig ganske lett å spørre om barnevakt, men de er ganske travle, så kan hende det ikke passer.

På andre siden er det noe sjeldnere (også travle og også noe skrøpelige), de kommer kanskje til oss for å sitte barnevakt en kveld annenhver måned eller så. En gang i året eller ørlite oftere er barna der på overnatting.

Ikke så ofte, med andre ord :-). Vårt behov for barnevakt er mye større, så vi har alliert oss med et par betal-barnevakter. Ikke ofte vi får anledning til å gå ut sammen, men ikke sjelden skal vi foreldre på ulike ting.

Ganske sjelden, og bare når vi spør. Fire ganger i året, kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...