Gå til innhold

Sør: – Vil ikke ha ansiktsslør i skolen

Anbefalte innlegg

Skrevet

For min del kan alle religiøse symboler bli forbudt (og religion i samme rennet)

:)

Det går utover ytringsfriheten, men jeg ville heller ikke savnet religiøse symboler så veldig! ;-)

Med vennlig hilsen

• Svar 172
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

73

• Angustia

8

• Morning Glory

7

• Colette

5

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Nei, det vet jeg ikke, men det gleder meg å se at det fremdeles funket godt. Takk.

Det er jo en grense for hvor mange ganger du kan gjenta deg selv - uten at det virker som tillærte/riktige svar - og ikke noe som kommer fra din egen hjerne eller ditt eget følelsesliv/overbevisning.

Skrevet

Det er jo en grense for hvor mange ganger du kan gjenta deg selv - uten at det virker som tillærte/riktige svar - og ikke noe som kommer fra din egen hjerne eller ditt eget følelsesliv/overbevisning.

Men tilsynelatende ingen grense for hvor mange "Sør"-innlegg du kan skrive, Colette?

Skrevet

Men tilsynelatende ingen grense for hvor mange "Sør"-innlegg du kan skrive, Colette?

Jeg har etter hvert skjønt at dette er ditt standardsvar når du faktisk mangler argumenter:-) Til og med disse svarene er repeterende:-)

Gjest mosegaard
Skrevet

I Tyrkia er ALLE religiøse symboler forbudt, fordi det er en sekulær stat (akkurat som Frankrike).

Norge og Iran er ikke sekulære stater.

I øvrig er hele diskusjonen rimelig tullet, ettersom det ikke finnes noen burkakledte kvinner i skolen i Norge (med mulig unntak av norskundervisning), og trolig ikke noen med niqab heller. Dette er bare et påfunn for å plage muslimer. Det er ingen annen grunn til det.

Med vennlig hilsen

''Dette er bare et påfunn for å plage muslimer.''

Hvordan er det mulig hvis det er ingen som bruker burka her?

Gjest mosegaard
Skrevet

''Dette er bare et påfunn for å plage muslimer. Det er ingen annen grunn til det.''

Sitter du på noe dokumentasjon som sier at dette påfunnet plager muslimer eller er det bare deg det plager?

''Sitter du på noe dokumentasjon som sier at dette påfunnet plager muslimer ''

Alt som "går ut over" muslimer på en eller annen måte er tydeligvis "plaging".

Gjest lillibeth
Skrevet

Nei, men poenget er at dette er en regel man finner på for å trakassere muslimer, akkurat som et generelt forbud mot å bære kippa (på hodet) kun vil ramme jøder, selv om forbudet er generelt.

Jeg kan ikke se noen trakassering av dine høyt elskede muslimer fordi om ansiktsslør blir forbudt.

Skrevet

Jeg kan ikke se noen trakassering av dine høyt elskede muslimer fordi om ansiktsslør blir forbudt.

...eh... jeg er ateist. Jeg liker bare ikke at flertallet (enten det er heterofile, kristne, osv) trakasserer et mindretall (enten det er funksjonshemmede, alenemødre, jøder, muslimer, osv.)

At de som mobber/trakasserer ikke synes det er mobbing er jo helt vanlig.

Gjest lillibeth
Skrevet

...eh... jeg er ateist. Jeg liker bare ikke at flertallet (enten det er heterofile, kristne, osv) trakasserer et mindretall (enten det er funksjonshemmede, alenemødre, jøder, muslimer, osv.)

At de som mobber/trakasserer ikke synes det er mobbing er jo helt vanlig.

Vil du kalle det trakassering å forby ansiktsslør f.eks i skolen, så elevene ser ansiktet til læreren sin?

Skrevet

Vil du kalle det trakassering å forby ansiktsslør f.eks i skolen, så elevene ser ansiktet til læreren sin?

Kjenner du til en eneste lærer med burka i Europa?

Det er mindre enn 3 personer som bruker burka i hele Danmark, for å sette det i perspektiv.

Dessuten her er det hovedsakelig snakk om studentene.

Gjest lillibeth
Skrevet

Kjenner du til en eneste lærer med burka i Europa?

Det er mindre enn 3 personer som bruker burka i hele Danmark, for å sette det i perspektiv.

Dessuten her er det hovedsakelig snakk om studentene.

Ja, og så?? Er så lei av disse burkaprosentene dine. Har du ikke noe nytt å komme med?

Gjest mosegaard
Skrevet

La oss si at 90% av folk mente at man skulle sende jøder ut av landet, eller at lesbiske skulle fengsles fordi de var lesbiske.

Betyr det at det er OK å gjøre det?

''La oss si at 90% av folk mente at man skulle sende jøder ut av landet, eller at lesbiske skulle fengsles fordi de var lesbiske.''

Totalt latterlig sammenligning. Hold deg til saken.

Skrevet

Ja, og så?? Er så lei av disse burkaprosentene dine. Har du ikke noe nytt å komme med?

Ja, jeg forstår du er lei av fakta, fordi det avslører deg jo.

"Jeg har allerede bestemt meg, ikke plag meg med fakta!"

Skrevet

''La oss si at 90% av folk mente at man skulle sende jøder ut av landet, eller at lesbiske skulle fengsles fordi de var lesbiske.''

Totalt latterlig sammenligning. Hold deg til saken.

Nei, folk har rettigheter uansett hva flertallet måtte mene om det.

Gjest mosegaard
Skrevet

Nei, folk har rettigheter uansett hva flertallet måtte mene om det.

Og flertallet har rett til å sette opp visse regler. Bl.a. om at ansiktsmaskering i klasserom skal være forbudt (uansett om man bruker finlandshette eller burka).

Å sammenligne dette med utsendelse av jøder eller fengsling av lesbiske blir bare tåpelig.

Skrevet

Og flertallet har rett til å sette opp visse regler. Bl.a. om at ansiktsmaskering i klasserom skal være forbudt (uansett om man bruker finlandshette eller burka).

Å sammenligne dette med utsendelse av jøder eller fengsling av lesbiske blir bare tåpelig.

Poenget, som du sikkert forstod, er at en rekke ting (deriblant relatert til religion, ytringsfrihet, osv.) er grunnleggende rettigheter (akkurat som å være lesbisk), og ikke noe flertallet egentlig har noe med. Og spesielt i dette tilfellet hvor det åpenbart ikke er noe som helst problem for noen om en student dekker ansiktet.

Gjest mosegaard
Skrevet

Poenget, som du sikkert forstod, er at en rekke ting (deriblant relatert til religion, ytringsfrihet, osv.) er grunnleggende rettigheter (akkurat som å være lesbisk), og ikke noe flertallet egentlig har noe med. Og spesielt i dette tilfellet hvor det åpenbart ikke er noe som helst problem for noen om en student dekker ansiktet.

''er grunnleggende rettigheter (akkurat som å være lesbisk), og ikke noe flertallet egentlig har noe med.''

Bruk av burka har heller ikke noe med religion å gjøre. Dette er, som du sikkert vet, en Afghansk folkedrakt.

Og hvis noen startet en Nudist-religion ville ikke dette gi automatisk rett til å sprade naken rundt på Karl Johan.

'' Og spesielt i dette tilfellet hvor det åpenbart ikke er noe som helst problem for noen om en student dekker ansiktet.''

At dette ikke er noe problem er det ikke alle som er enige i.

Skrevet

''er grunnleggende rettigheter (akkurat som å være lesbisk), og ikke noe flertallet egentlig har noe med.''

Bruk av burka har heller ikke noe med religion å gjøre. Dette er, som du sikkert vet, en Afghansk folkedrakt.

Og hvis noen startet en Nudist-religion ville ikke dette gi automatisk rett til å sprade naken rundt på Karl Johan.

'' Og spesielt i dette tilfellet hvor det åpenbart ikke er noe som helst problem for noen om en student dekker ansiktet.''

Vel, det er ikke et større problem enn at folk bruker oransje joggesko, for andre enn de som bruker det.

Og ettersom det er ønskelig med et fritt, i stedet for ditt kommunistiske, samfunn, så faller dette langt utenfor det staten skal regulere. Hva blir det neste - loven mot grøne sokker?

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Enig i mye her. :-)

Skrevet

Dette er reelle problemer man kan ta tak i:

http://www.dagbladet.no/2010/08/07/nyheter/innenriks/funksjonshemmede/bistand/12857590/

Dette våset om burka (som ingen bruker) er bare for å flytte fokus.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...