Gå til innhold

Sør: – Vil ikke ha ansiktsslør i skolen

Anbefalte innlegg

Skrevet

''Det er sørgelig at du er enig med Taliban om at disse kvinnene ikke har noe å gjøre i et klasserom. Du er blant dem som sørger for at de ikke får en utdanning.''

Nå vrir og vrenger du på ting så virkeligheten ikke er til å kjenne igjen. Du snur rett og slett problemet på hodet. Problemet er nemlig de bakstreverske mannfolkene som tvinger kvinnene inn i et mobilt telt. DET ER PROBLEMET OG DET BURDE DU TA INN OVER DEG. Jeg fatter rett og slett ikke at det går an, og gidder rett og slett ikke å diskutere dette mer. Ha en fortreffelig aften, og takk for meg.

Men poenget er jo at du og de gjør akkurat det samme - dere setter dere opp som selvoppnevnte sjefer over hvordan kvinner kler seg.

Jeg ønsker at kvinner skal bestemme selv hvordan de vil gå. Jeg håper de ikke bruker hijab, niqab eller burka, selvsagt, men det er deres valg, og ikke mitt.

Det er fint hvis du også kunne respektere dem.

• Svar 172
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

73

• Angustia

8

• Morning Glory

7

• Colette

5

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

''Så lenge de føler de ikke kan det''

Og hva skulle grunnen til det være? Hvorfor kan ikke de i likhet med andre vende seg til at et evnt lovverk sier at de ikke kan ikle seg dette i skolen?

'' (eller ikke får lov hjemmefra å gå uten tildekning),''

En god grunn til å forby disse plaggene, slik at disse idiotene av noen menn også må forholde seg til at de lever i et sivilisert samfunn.

'' så vil en slik lov fjerne dem fra utdanningsmuligheter, og tvinge dem til å forbli hjemme.''

Ingenting fjerner dem fra utdanningsmuligheter, bortsett fra som du er inne på noen trangsynte mannfolk som ønsker at de skal ikle seg noe fra topp til tå som gjør at ingen skal begjære dem på noen som helst måte. Et forbud vil derfor være en start på at disse kvinnene kan kaste disse plaggene om de er tvunget til å bære dem.

''Et forbud vil derfor være en start på at disse kvinnene kan kaste disse plaggene om de er tvunget til å bære dem.''

Eller, mer sannsynlig, holde seg hjemme, og fortsette i generasjon etter generasjon uten utdanning.

Akkurat som du, og mange av mennene deres, vil.

Skrevet

''Så lenge de føler de ikke kan det (eller ikke får lov hjemmefra å gå uten tildekning), så vil en slik lov fjerne dem fra utdanningsmuligheter, og tvinge dem til å forbli hjemme.''

Da får man heller ta tak i problemet i den enden.

Det gjør man ved at kvinnene får økonomisk frihet, gjennom utdanning, og den muligheten er du jo mot.

Gjest påskeharenhoppetihopp
Skrevet

''Et forbud vil derfor være en start på at disse kvinnene kan kaste disse plaggene om de er tvunget til å bære dem.''

Eller, mer sannsynlig, holde seg hjemme, og fortsette i generasjon etter generasjon uten utdanning.

Akkurat som du, og mange av mennene deres, vil.

Jeg vil heller påstå at det er du som ønsker det du hevder at andre ønsker, undertrykkelse av disse kvinnene. Du vet de holdes hjemme og dekker seg til, fordi de deres menn ønsker det og du er imot at de skal få lov til å slippe dette ute i det offentlige.

Skrevet

Det gjør man ved at kvinnene får økonomisk frihet, gjennom utdanning, og den muligheten er du jo mot.

Hva i all verden skal disse kvinnene jobbe med etter endt utdanning når de fortsatt må dekke seg til? At deres menn krever at de dekker seg til opphører vel ikke etter endt utdannelse? Eller finner du det av viktighet at de kan få en utdannelse og deretter sitte hjemme fortsatt tildekket?

Skrevet

Hva i all verden skal disse kvinnene jobbe med etter endt utdanning når de fortsatt må dekke seg til? At deres menn krever at de dekker seg til opphører vel ikke etter endt utdannelse? Eller finner du det av viktighet at de kan få en utdannelse og deretter sitte hjemme fortsatt tildekket?

Telefonselgere?

Skrevet

Telefonselgere?

Da kan de i tilfelle skippe utdanningen, den jobben får de uansett om de kan språket godt nok.

Gjest dejlig at være norsk i DK
Skrevet

Kjenner du til en eneste lærer med burka i Europa?

Det er mindre enn 3 personer som bruker burka i hele Danmark, for å sette det i perspektiv.

Dessuten her er det hovedsakelig snakk om studentene.

''Det er mindre enn 3 personer som bruker burka i hele Danmark, for å sette det i perspektiv.''

Da traff jeg nettopp to av de tre i Vejle forrige uke. (ca 50.000 innbyggere der). Det KAN selvsagt være at de var tilfeldige turister fra Sverige eller Polen eller noe, men uansett var det tett befolket med burka-damer i det lille tettstedet den dagen. ;)

Skrevet

Nå vet du ikke om det er kvinnene selv som ønsker å dekke seg til, eller mennene som krever det. Ca 50% av de som bruker niqab i Danmark er etnisk danske, for eksempel.

For det andre, de kan jo jobbe på kontorer, med forskning, og selvsagt mange andre steder.

For det tredje, poenget er jo nettopp at med en utdanning så har de faktisk makt og finansiell uavhengighet til å bli likestilt. Og nettopp det (finansiell uavhengighet) har vært ruten til likestilling i de fleste land jeg vet om.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Jeg vil heller påstå at det er du som ønsker det du hevder at andre ønsker, undertrykkelse av disse kvinnene. Du vet de holdes hjemme og dekker seg til, fordi de deres menn ønsker det og du er imot at de skal få lov til å slippe dette ute i det offentlige.

Se det andre svaret til deg.

Med vennlig hilsen

Skrevet

''Det er mindre enn 3 personer som bruker burka i hele Danmark, for å sette det i perspektiv.''

Da traff jeg nettopp to av de tre i Vejle forrige uke. (ca 50.000 innbyggere der). Det KAN selvsagt være at de var tilfeldige turister fra Sverige eller Polen eller noe, men uansett var det tett befolket med burka-damer i det lille tettstedet den dagen. ;)

Det har du nok, for jeg har aldri sett en eneste burka i Vejle (burka er et lyseblått afghansk plagg, med gitter foran øynene).

Med vennlig hilsen

• 2 uker senere...
Skrevet

Nå vet du ikke om det er kvinnene selv som ønsker å dekke seg til, eller mennene som krever det. Ca 50% av de som bruker niqab i Danmark er etnisk danske, for eksempel.

For det andre, de kan jo jobbe på kontorer, med forskning, og selvsagt mange andre steder.

For det tredje, poenget er jo nettopp at med en utdanning så har de faktisk makt og finansiell uavhengighet til å bli likestilt. Og nettopp det (finansiell uavhengighet) har vært ruten til likestilling i de fleste land jeg vet om.

Med vennlig hilsen

Man er naiv hvis man tror at de fleste av disse kvinnene ønsker å være nesten fullstendig tildekket. Du virker i noen sammenhenger svært opplyst og jeg finner det derfor høyst merkelig at du forsvarer at menn skal få undertrykke sine kvinner gjennom å bestemme hva de skal kle seg i. Utover at de kan bedrive forskning i disse kledselene, så må vel også du innse at denne bekledningen betyr begrensninger for kvinnene som bærer dem.

Så får det så være at du hevder at i stedet for at mennene deres skal ta til fornuft, så skal samfunnet påta seg å tilrettelegge alt for at disse mennene skal fortsette sin undertrykkelse av sine kvinner.

Skrevet

Man er naiv hvis man tror at de fleste av disse kvinnene ønsker å være nesten fullstendig tildekket. Du virker i noen sammenhenger svært opplyst og jeg finner det derfor høyst merkelig at du forsvarer at menn skal få undertrykke sine kvinner gjennom å bestemme hva de skal kle seg i. Utover at de kan bedrive forskning i disse kledselene, så må vel også du innse at denne bekledningen betyr begrensninger for kvinnene som bærer dem.

Så får det så være at du hevder at i stedet for at mennene deres skal ta til fornuft, så skal samfunnet påta seg å tilrettelegge alt for at disse mennene skal fortsette sin undertrykkelse av sine kvinner.

''Du virker i noen sammenhenger svært opplyst og jeg finner det derfor høyst merkelig at du forsvarer at menn skal få undertrykke sine kvinner gjennom å bestemme hva de skal kle seg i. ''

Takk, men jeg har da skrevet ørten tusen ganger at det er kvinnene selv som skal få bestemme hvordan de vil gå kledd - verken staten eller mennene. Jeg ønsker selvsagt at de ikke skal kle seg slik, men jeg forstår at en del kvinner faktisk velger å gå slik (enten pga religiøs overbevisning, tradisjon, osv.)

Faktisk er dette et problem i Pakistan nå - kvinner som kun er vant med å se menn fra egen familie, er nå plutselig ute i leirer med mange menn, og de er veldig urolige.

En annen sak er å se pragmatisk på dette: hvis en kvinne bruke niqab/burka når hun studerer, så er neppe alternativet å ta av niqaben, men ikke å studere.

Og hvem har vunnet da?

Jeg mener at den absolutt beste og enkleste veien til likestilling for disse kvinnene er utdanning og økonomisk uavhengighet. Så derfor "bryr jeg meg ikke" (misforstå meg rett) om de studerer med burka, så lenge de får utdanningen. Da har de makt til å gjøre noe.

Med vennlig hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...