Gå til innhold

Dagens tacomiddag ble ikke....

trollemor;o)

Anbefalte innlegg

trollemor;o)

....særlig koselig. Starten var fin, men så kom det en missforståelse mellom meg og 12 åringen. (snart 13) Dette førte tilslutt til at han og lillebror røyk i hop og jeg klikket i fistel. Nå ligger 12 åringen og sover på rommet sit og der skal han få ligge til i morgen tidlig. Noe av problemet for begge er at de har snudd døgnet og har i tillegg til det fått for lite søvn over lang tid. Lillebror på 8 sovnet på sofaen før middagen, så det sier vel seg selv at det er på tide å stramme inn?

Når legger dine unger seg nå i ferien og når bør en 3. klassing og en 7. klassing legge seg når skolen begynner. Jeg mener halv n og halv ti, men de sier selvsagt at ALLE ANDRE får være opp mye lengre...

Det dumme var at ingen av oss fikk snakka med 12 åringen før han sovna:-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 93
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• trollemor;o)

19

• Mandolaika

16

• Liliaceae

6

• tiliti

4

Gjest sjøstjerna

Min 13 åring legges i 23-24 tiden, og står opp i 10-11 tiden nå i ferien (såfremt vi ikke skal på fornøyelsespark, eller har annet opplegg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trollemor;o)

Min 13 åring legges i 23-24 tiden, og står opp i 10-11 tiden nå i ferien (såfremt vi ikke skal på fornøyelsespark, eller har annet opplegg)

her kan 12 åringen drøye leggingen med alt mulig rart slik at den blir både halv ett og ett....han sover lenge, men har ikke gjort det de siste dagene. I dag var han opp kl 08.00 og sovna ca kl 01.00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tantrum

Vær forsiktig med å skrive sånt. Webmaster kan ta kontakt med barnevernet. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De eldste mine skal begynne i 6. og 4. klasse nå. Når skolen begynner igjen så legger de seg kl. 20.30 og 20.00. De står opp kl. 07. De får lov til å lese på senga i max 1 time.

I ferien varierer det hvor lenge de er oppe, men om det ikke er noe spesielt så er de oppe ca 1/2 time lenger enn til vanlig.

Og du kan tro at JEG er en streng mor ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest saphira

Mine er 13 og 14 og de legger seg ca 24 i ferier/helger. Også blir de vekket til opera-musikk (hehe) kl 09. Og sånn går nu dagan. ;0)

På skoledager legger de seg 2200-2230 og står opp (uten opera) kl 07. :0)

Jeg er ganske streng og grusom, ja. Men så har jeg noen utrolig greie unger, selvsagt. Velger å tro at det kommer av mitt "naziregime". ;0)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå i ferien har det sklidd helt ut for oss også, Hun skal som regel være inne 21, nå i sommerferien avtaler vi fra kveld til kveld. Som regel inne senest 22. Nå skal vi begynne med innkjøring til skolestart i 8. klasse og ska forsøke å få frøkna i seng rundt kl. 22. Regner ikke med at hun kommer til å sove, men det er jo greit å ligge å lese litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sjøstjerna

Mine er 13 og 14 og de legger seg ca 24 i ferier/helger. Også blir de vekket til opera-musikk (hehe) kl 09. Og sånn går nu dagan. ;0)

Jeg er ganske streng og grusom, ja. Men så har jeg noen utrolig greie unger, selvsagt. Velger å tro at det kommer av mitt "naziregime". ;0)

Kan ikke vekke noen kl 9 nå i ferien. For jeg sover jo selv på den tiden.... ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shira :o)

Guttungen skal starte i 4.klasse nå. Han legger seg ca 21.15 hverdager (dvs da sender jeg han på badet), står opp ca 07.30. Han trenger ikke mer søvn, ofte leser han på senga også. Han vet at dersom jeg merker at det blir lite søvn som resulterer i surmuling om morgenen, må leggetiden vurderes på nytt.

Nå i ferien er vi svært slepphendte. Siden jeg vet av erfaring at det er lett å få han i rutine igjen, har vi ingen faste leggetider. Det kan ofte bli sent. Nå skal det sies at både jeg og han er B-mennesker, så vi sover frempå og har rolige starter i ferien.

Unntaket er når vi skal noe, type er på reise osv.

Dersom jeg merker at han får for lite søvn, så ber jeg han om å legge seg litt tidligere nå om dagene. Han kan være gretten, men det er ikke alltid bare søvnen som er synderen, også det at det har regnet mye nå, han har vært alene med meg, så det har vært litt lite utfordringer.

Når det det gjelder behov for søvn er barn veldige ulike. Noen henter seg inn igjen ved å sove frempå i helger, andre våkner veldig tidlig uansett når de la seg. Så jeg tror ikke det er en ren fasit på leggetider. Spiller jo også en rolle når morgenen starter. Jeg og guttungen trenger ikke stå opp før 07.30 og da har vi god tid. Hadde vi startet dagen før, med mer som skulle ordnes, er det godt mulig han måtte i seng tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shira :o)

Kan ikke vekke noen kl 9 nå i ferien. For jeg sover jo selv på den tiden.... ;-)

Jeg kan heller ikke vekke noen kl 9 ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest saphira

[quote name=Shira :o)' timestamp='1281122885' post='4411406]

Jeg kan heller ikke vekke noen kl 9 ;o)

Står dere ikke opp kl 09??!? *Hytter med kjevla* ;0)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"Noe av problemet for begge er at de har snudd døgnet og har i tillegg til det fått for lite søvn over lang tid."

Dette er de voksnes ansvar når barna ikke er eldre enn dine. Jeg sier ikke dette for å hakke på deg, men hvis dette er tilfelle kan noen og enhver bli litt smårare i hodene sine, også barna. Derfor kan det være greit å være litt mer forståelsesfull for situasjonen, mener jeg bare.

Ellers håper jeg ikke du tar dette ille opp eller som kritikk. Det er ikke slik ment.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trollemor;o)

"Noe av problemet for begge er at de har snudd døgnet og har i tillegg til det fått for lite søvn over lang tid."

Dette er de voksnes ansvar når barna ikke er eldre enn dine. Jeg sier ikke dette for å hakke på deg, men hvis dette er tilfelle kan noen og enhver bli litt smårare i hodene sine, også barna. Derfor kan det være greit å være litt mer forståelsesfull for situasjonen, mener jeg bare.

Ellers håper jeg ikke du tar dette ille opp eller som kritikk. Det er ikke slik ment.

Nei jeg tar det ikke ille opp! Er fullstendig klar over at jeg handla feil. Var bare nysgjerrig på når andre unger på samme alder legger seg og om lite søvn kan utløse slike sinneutbrudd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trollemor;o)

:-) Syns det er godt å høre at noen har "tidlige" leggetider. Jeg kjenner at jeg blir litt gretten av å ikke få nok voksentid også jeg da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trollemor;o)

De eldste mine skal begynne i 6. og 4. klasse nå. Når skolen begynner igjen så legger de seg kl. 20.30 og 20.00. De står opp kl. 07. De får lov til å lese på senga i max 1 time.

I ferien varierer det hvor lenge de er oppe, men om det ikke er noe spesielt så er de oppe ca 1/2 time lenger enn til vanlig.

Og du kan tro at JEG er en streng mor ;)

Skulle ønske jeg var som deg. Har en 12 åring som tror han er 18 skjønner du....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sjøstjerna

:-) Syns det er godt å høre at noen har "tidlige" leggetider. Jeg kjenner at jeg blir litt gretten av å ikke få nok voksentid også jeg da..

Klarer meg heller ikke uten voksentid....

Så den tar vi i 24-2 tiden nå i ferien... ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sjøstjerna

Skulle ønske jeg var som deg. Har en 12 åring som tror han er 18 skjønner du....

Min 13 åring har også slike nykker. Og vanvittig god hukommelse og evne for argumentering.... *stønn*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trollemor;o)

Klarer meg heller ikke uten voksentid....

Så den tar vi i 24-2 tiden nå i ferien... ;-)

ja det blir slik for oss også, men jeg må tidlig opp....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...