Gjest sjøstjerna Skrevet 6. august 2010 Del Skrevet 6. august 2010 Jeg blir også amper av for lite søvn, ikke helt god i hodet. Tror det er vanlig- både blant voksne og barn/unge. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trollemor;o) Skrevet 6. august 2010 Forfatter Del Skrevet 6. august 2010 Jo, jeg skrev litt lengre oppe her at jeg har en som skal begynne i 2. og en i 6. klasse. De er hhv 7 og snart 11. ja det gjorde du ja... sorry :-P 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mandolaika Skrevet 6. august 2010 Del Skrevet 6. august 2010 Tror det er vanlig- både blant voksne og barn/unge. Ja, men jeg kjenner andre voksne som takler for lite søvn utrolig bra, nesten så de virker uberørt av det. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mandolaika Skrevet 6. august 2010 Del Skrevet 6. august 2010 ja det gjorde du ja... sorry :-P Det går greit. :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mandolaika Skrevet 6. august 2010 Del Skrevet 6. august 2010 [quote name=Shira )' timestamp='1281125278' post='4411481] Ah, en ekte doler skjønner jeg ;o) Ja, det var ironisk ment, håper du skjønte det. Er veldig enig i at forskjellige ting funker for forskjellige folk, finnes ikke 1 bestemt og riktig måte, det er omtrent like mange måter som det finnes familier. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Shira :o) Skrevet 6. august 2010 Del Skrevet 6. august 2010 Ja, det var ironisk ment, håper du skjønte det. Er veldig enig i at forskjellige ting funker for forskjellige folk, finnes ikke 1 bestemt og riktig måte, det er omtrent like mange måter som det finnes familier. Jeg skjønte det, var derfor jeg tullet tilbake. ) Jeg er veldig tilhenger av å få tips og råd fra andre, for å kunne finne det som funker for seg og sine. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Liliaceae Skrevet 6. august 2010 Del Skrevet 6. august 2010 ''Når legger dine unger seg nå i ferien og når bør en 3. klassing og en 7. klassing legge seg når skolen begynner. Jeg mener halv n og halv ti, men de sier selvsagt at ALLE ANDRE får være opp mye lengre...'' Vår eldste som snart er 12 legger seg mellom halv ti og ti i ferien. Unntaksvis lenger oppe, kanskje hvis vi ser en film som er ferdig sånn halv elleve, eller hun leser på rommet sitt. Vår mellomste som blir 9 i løpet av året legger seg i ni tiden og unntaksvis i halv ti- ti tiden. Veldig sjeldent lenger oppe enn ti. De trenger jo å sove lenger om morgenen hvis de er lenger oppe enn i ti-tiden. Og pga lillesøster på 4 som våkner rundt 7 hver dag uansett helg/ferie/hverdag, vekkes storesøstrene naturlig nok av henne. Selv merker jeg at jeg har kortere lunte når jeg har sovet for lite, og det merker jeg også at barna kan ha når de er trøtte om morgenen. Uansett synes jeg ikke det er riktig å snu døgnet i ferien. Nå har vi en gradvis tilvenning til skolehverdag med tidligere frokost og at vi kommer igang med dagen litt før. Greit å slippe å få helt "sjokk" når de må opp halv-syv/syv når skolen begynner igjen.. Ang. hva andre gjør, bryr jeg meg ikke så mye om det. Våre er nok ganske tidlig inne i forhold til andre barn, kanskje. Men synes det er viktig at vi får pratet litt sammen og at de får roet seg litt før de skal legge seg. De gangene de kommer inn rett fra utelek med venner og skal legge seg, er det til tider "propellkropper" med høyt aktivitetsnivå og stemmeleie. De rekker liksom ikke å "lande" før de skal sove... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 6. august 2010 Del Skrevet 6. august 2010 Vi har aldri sett noen grunn til å sette døgnet på hodet fordi det er ferie. Skjønner ikke vitsen med at barna er oppe til midnatt fordi det er fri dagen etter. Morgentimene er da minst like fine som de sene kveldstimene! . Synes også mange synes å glemme at barn faktisk trenger langt mer søvn enn voksne, og ikke alle er så gode til å ta igjen det de trenger på morgenen, og resultatet er søvnmangel over tid. Våre er 7 og 9. Minstemann trenger mest søvn og er trøttest på kvelden, han legger seg vanligvis ca. kl. 20, og eldste ca. 20.30-21. I ferien legger begge seg ca. 21 om det ikke skjer noe spes., men det kan jo bli 22 om vi har besøk eller er på besøk. Dette fungerer fint for oss . Og husk at barnas søvnmønster er de voksnes ansvar; de aller fleste barn (og ungdom) vil forsøke å snu døgnet om de kan. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Liliaceae Skrevet 6. august 2010 Del Skrevet 6. august 2010 Mine er 13 og 14 og de legger seg ca 24 i ferier/helger. Også blir de vekket til opera-musikk (hehe) kl 09. Og sånn går nu dagan. ;0) På skoledager legger de seg 2200-2230 og står opp (uten opera) kl 07. :0) Jeg er ganske streng og grusom, ja. Men så har jeg noen utrolig greie unger, selvsagt. Velger å tro at det kommer av mitt "naziregime". ;0) Hva blir de vekket av når de skal på skolen da? Siden opera er forbeholdt ferien, mener jeg? ;-) Grytelokk eller kanskje en liten sprut med vann i ansiktet..? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trollemor;o) Skrevet 6. august 2010 Forfatter Del Skrevet 6. august 2010 Vi har aldri sett noen grunn til å sette døgnet på hodet fordi det er ferie. Skjønner ikke vitsen med at barna er oppe til midnatt fordi det er fri dagen etter. Morgentimene er da minst like fine som de sene kveldstimene! . Synes også mange synes å glemme at barn faktisk trenger langt mer søvn enn voksne, og ikke alle er så gode til å ta igjen det de trenger på morgenen, og resultatet er søvnmangel over tid. Våre er 7 og 9. Minstemann trenger mest søvn og er trøttest på kvelden, han legger seg vanligvis ca. kl. 20, og eldste ca. 20.30-21. I ferien legger begge seg ca. 21 om det ikke skjer noe spes., men det kan jo bli 22 om vi har besøk eller er på besøk. Dette fungerer fint for oss . Og husk at barnas søvnmønster er de voksnes ansvar; de aller fleste barn (og ungdom) vil forsøke å snu døgnet om de kan. Det skal sies at 12 åringen har sovet i nesten 12 timer de aller fleste dagene i det siste. han syns det er stas å sove lenge på dagen:-P Men i det siste har han sovet mye mindre og jeg er enig med deg, hvorfor ikke nyte morgentimene i stedenfor?? Min mann er et ekstremt B menneske, så det har nok smittet... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
avidi Skrevet 6. august 2010 Del Skrevet 6. august 2010 Nå i ferien er 12-åringen i seng mellom 22.00 og 22.30, da er han helt sigen. Når skolen starter igjen skal jeg prøve å få ham til køys kl.21.30, det er sent nok når det er skole dagen etter. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trollemor;o) Skrevet 6. august 2010 Forfatter Del Skrevet 6. august 2010 Hva blir de vekket av når de skal på skolen da? Siden opera er forbeholdt ferien, mener jeg? ;-) Grytelokk eller kanskje en liten sprut med vann i ansiktet..? Heavy metal kanskje :-P 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest saphira Skrevet 6. august 2010 Del Skrevet 6. august 2010 Hva blir de vekket av når de skal på skolen da? Siden opera er forbeholdt ferien, mener jeg? ;-) Grytelokk eller kanskje en liten sprut med vann i ansiktet..? Det var et fornuftig resonnement du kom med der, faktisk. ;0) Men grytelokk? Nei, den har jeg enda til gode, hehe. Så forresten på AFV en gang, hvor en far vekte barna sine ved å starte motorsaga inne på soverommet til ungene. Den synes til og med jeg at var litt drøy, altså. ;0) Men for å svare på spørsmålet ditt: De har klokkeradioer som vekker dem. Og en hund som jeg sender på dem etter hvert hvis de ikke kjapper seg. :0) (Snill hund.) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest saphira Skrevet 6. august 2010 Del Skrevet 6. august 2010 Heavy metal kanskje :-P Men de liker heavy metal, så da sovner de bare igjen. Opera derimot... ;0) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Liliaceae Skrevet 6. august 2010 Del Skrevet 6. august 2010 Det var et fornuftig resonnement du kom med der, faktisk. ;0) Men grytelokk? Nei, den har jeg enda til gode, hehe. Så forresten på AFV en gang, hvor en far vekte barna sine ved å starte motorsaga inne på soverommet til ungene. Den synes til og med jeg at var litt drøy, altså. ;0) Men for å svare på spørsmålet ditt: De har klokkeradioer som vekker dem. Og en hund som jeg sender på dem etter hvert hvis de ikke kjapper seg. :0) (Snill hund.) Klokkeradio og snill hund, var jo ganske så milde oppvekkingsmetoder da. Grytelokk ble jeg nemlig vekket av da jeg var på leir i sin tid - og det var helt forferdelig!! Motorsag var vel litt brutalt, ja!! Hjelpes, tenk om man bare kommer "borti" vegger og møbler i farta...? Da hadde jeg ikke bare blitt hissig av å bli vekket! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest saphira Skrevet 6. august 2010 Del Skrevet 6. august 2010 Klokkeradio og snill hund, var jo ganske så milde oppvekkingsmetoder da. Grytelokk ble jeg nemlig vekket av da jeg var på leir i sin tid - og det var helt forferdelig!! Motorsag var vel litt brutalt, ja!! Hjelpes, tenk om man bare kommer "borti" vegger og møbler i farta...? Da hadde jeg ikke bare blitt hissig av å bli vekket! ''Hjelpes, tenk om man bare kommer "borti" vegger og møbler i farta...? Da hadde jeg ikke bare blitt hissig av å bli vekket!'' Eller enda verre - en fot...herregud...Begynner å bli litt ille når ungene må ligge med verneutstyr om natta, liksom... Jeg ble forresten vekket til trompetrevelje en gang som barn. Det er heller ikke å anbefale, hehe. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mandolaika Skrevet 6. august 2010 Del Skrevet 6. august 2010 Vi har aldri sett noen grunn til å sette døgnet på hodet fordi det er ferie. Skjønner ikke vitsen med at barna er oppe til midnatt fordi det er fri dagen etter. Morgentimene er da minst like fine som de sene kveldstimene! . Synes også mange synes å glemme at barn faktisk trenger langt mer søvn enn voksne, og ikke alle er så gode til å ta igjen det de trenger på morgenen, og resultatet er søvnmangel over tid. Våre er 7 og 9. Minstemann trenger mest søvn og er trøttest på kvelden, han legger seg vanligvis ca. kl. 20, og eldste ca. 20.30-21. I ferien legger begge seg ca. 21 om det ikke skjer noe spes., men det kan jo bli 22 om vi har besøk eller er på besøk. Dette fungerer fint for oss . Og husk at barnas søvnmønster er de voksnes ansvar; de aller fleste barn (og ungdom) vil forsøke å snu døgnet om de kan. Veldig bra svar, Elextra, helt enig med deg her. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Liliaceae Skrevet 6. august 2010 Del Skrevet 6. august 2010 ''Hjelpes, tenk om man bare kommer "borti" vegger og møbler i farta...? Da hadde jeg ikke bare blitt hissig av å bli vekket!'' Eller enda verre - en fot...herregud...Begynner å bli litt ille når ungene må ligge med verneutstyr om natta, liksom... Jeg ble forresten vekket til trompetrevelje en gang som barn. Det er heller ikke å anbefale, hehe. Hi, hi, tanken om at man faktisk kan bli skadet var helt utelukket for meg! Trompet og grytelokk er vel i samme sjanger. *Holder meg for ørene* 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Liliaceae Skrevet 6. august 2010 Del Skrevet 6. august 2010 Vi har aldri sett noen grunn til å sette døgnet på hodet fordi det er ferie. Skjønner ikke vitsen med at barna er oppe til midnatt fordi det er fri dagen etter. Morgentimene er da minst like fine som de sene kveldstimene! . Synes også mange synes å glemme at barn faktisk trenger langt mer søvn enn voksne, og ikke alle er så gode til å ta igjen det de trenger på morgenen, og resultatet er søvnmangel over tid. Våre er 7 og 9. Minstemann trenger mest søvn og er trøttest på kvelden, han legger seg vanligvis ca. kl. 20, og eldste ca. 20.30-21. I ferien legger begge seg ca. 21 om det ikke skjer noe spes., men det kan jo bli 22 om vi har besøk eller er på besøk. Dette fungerer fint for oss . Og husk at barnas søvnmønster er de voksnes ansvar; de aller fleste barn (og ungdom) vil forsøke å snu døgnet om de kan. Helt enig. Og vi ha det omtrent likt mht leggetider i forhold til alder også ser jeg :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 6. august 2010 Del Skrevet 6. august 2010 Mine er 13 og 14 og de legger seg ca 24 i ferier/helger. Også blir de vekket til opera-musikk (hehe) kl 09. Og sånn går nu dagan. ;0) På skoledager legger de seg 2200-2230 og står opp (uten opera) kl 07. :0) Jeg er ganske streng og grusom, ja. Men så har jeg noen utrolig greie unger, selvsagt. Velger å tro at det kommer av mitt "naziregime". ;0) Opera, faktisk. Jeg er imponert. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.