Gå til innhold

Dagens tacomiddag ble ikke....

trollemor;o)

Anbefalte innlegg

trollemor;o)

Vi har aldri sett noen grunn til å sette døgnet på hodet fordi det er ferie. Skjønner ikke vitsen med at barna er oppe til midnatt fordi det er fri dagen etter. Morgentimene er da minst like fine som de sene kveldstimene! :). Synes også mange synes å glemme at barn faktisk trenger langt mer søvn enn voksne, og ikke alle er så gode til å ta igjen det de trenger på morgenen, og resultatet er søvnmangel over tid.

Våre er 7 og 9. Minstemann trenger mest søvn og er trøttest på kvelden, han legger seg vanligvis ca. kl. 20, og eldste ca. 20.30-21. I ferien legger begge seg ca. 21 om det ikke skjer noe spes., men det kan jo bli 22 om vi har besøk eller er på besøk.

Dette fungerer fint for oss :). Og husk at barnas søvnmønster er de voksnes ansvar; de aller fleste barn (og ungdom) vil forsøke å snu døgnet om de kan.

Men jeg skal love deg at det ikke er lett å få inn ungene når alle naboungene får være ute til 23-24.... Når vi får de inn ligger de å vrir seg i senga og hører på ngene som leker ute.

En dag kom en far og spurte etter sønnen sin på 9 år kl ti på halv elleve om kvelden. (Vi var i ferd med å sende ham hjem) I det min mann roper på gutten sier faren: "neida, han kan bare være, jeg ville bare vite hvor han var."

Min mann ble selvsagt så paff at han ikke fikk frem et ord til svar. Gutten ble sendt hjem 5 min senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 93
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• trollemor;o)

19

• Mandolaika

16

• Liliaceae

6

• tiliti

4

trollemor;o)

Men de liker heavy metal, så da sovner de bare igjen. Opera derimot... ;0)

Aha, da blir det noe Grieg og Mozart da tenker jeg:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg skal love deg at det ikke er lett å få inn ungene når alle naboungene får være ute til 23-24.... Når vi får de inn ligger de å vrir seg i senga og hører på ngene som leker ute.

En dag kom en far og spurte etter sønnen sin på 9 år kl ti på halv elleve om kvelden. (Vi var i ferd med å sende ham hjem) I det min mann roper på gutten sier faren: "neida, han kan bare være, jeg ville bare vite hvor han var."

Min mann ble selvsagt så paff at han ikke fikk frem et ord til svar. Gutten ble sendt hjem 5 min senere.

Det kan ikke være lett og være foreldre i dag - hvor det tydeligvis ikke finnes regler og grenser for noe som helst:-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Ja, men jeg kjenner andre voksne som takler for lite søvn utrolig bra, nesten så de virker uberørt av det.

Jeg har alltid hatt et halvdårlig sovehjerte, og før jeg fikk barn var jeg helt "utafor" etter en natt med dårlig søvn.

I løpet av tiden med helt små barn lærte jeg meg å takle hverdagen også med svært lite søvn. Jeg gikk ut i ansvarsfull jobb etter permisjonen med barn som våknet flere ganger hver natt, og jeg sovnet gjerne ikke umiddelbart etter å ha blitt vekket, særlig ikke andre og tredje gang. Ikke få ganger hadde jeg ikke sovet to timer sammenhengende da jeg gikk på jobb.

I ganske stor grad er det faktisk en øvelsessak å takle hverdagen og prestere selv med svært lite søvn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har aldri sett noen grunn til å sette døgnet på hodet fordi det er ferie. Skjønner ikke vitsen med at barna er oppe til midnatt fordi det er fri dagen etter. Morgentimene er da minst like fine som de sene kveldstimene! :). Synes også mange synes å glemme at barn faktisk trenger langt mer søvn enn voksne, og ikke alle er så gode til å ta igjen det de trenger på morgenen, og resultatet er søvnmangel over tid.

Våre er 7 og 9. Minstemann trenger mest søvn og er trøttest på kvelden, han legger seg vanligvis ca. kl. 20, og eldste ca. 20.30-21. I ferien legger begge seg ca. 21 om det ikke skjer noe spes., men det kan jo bli 22 om vi har besøk eller er på besøk.

Dette fungerer fint for oss :). Og husk at barnas søvnmønster er de voksnes ansvar; de aller fleste barn (og ungdom) vil forsøke å snu døgnet om de kan.

''Morgentimene er da minst like fine som de sene kveldstimene! ''

Slik snakker et ekte a-menneske!

Her i huset er alle b-mennesker og ingen våkner tidlig av seg selv. Dermed blir innsovningstiden forskjøvet i feriene uansett hvor tidlig vi legger barna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

''Morgentimene er da minst like fine som de sene kveldstimene! ''

Slik snakker et ekte a-menneske!

Her i huset er alle b-mennesker og ingen våkner tidlig av seg selv. Dermed blir innsovningstiden forskjøvet i feriene uansett hvor tidlig vi legger barna.

Nei, jeg er faktisk ikke et ekte A-menneske! Ei heller B-menneske, men er vel en mellomting.

Men jeg synes det er deilig når jeg får lagt meg tidlig nok (og sovet godt nok) til å nyte de fine morgentimene!

Blir faktisk litt ergerlig på meg selv om jeg/vi sover så lenge på en fridag og tar det med ro på morgenen (formiddagen) (slik vi liker), slik at vi ikke kommer oss ut på tur før det nærmest er ettermiddagen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 klassingen her skal i seng ca kl 20 når skolen kommer.

Han har vært oppe til ca 21.30 når i ferien.

Ho som begynner i 6 skal vel i seng ca 21.30 tenker jeg.

og 21.30 holder i 7 klasse også mener jeg ;-)

I ferien har ho vært oppe til ca 23.

9 klassingen er et kapittel for seg nå i ferien ;-)

Men til skolestart 22.00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei jeg tar det ikke ille opp! Er fullstendig klar over at jeg handla feil. Var bare nysgjerrig på når andre unger på samme alder legger seg og om lite søvn kan utløse slike sinneutbrudd.

8 åringen her klikker i vater om han ikke får sovet nok.

Veldig også ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men jeg kjenner andre voksne som takler for lite søvn utrolig bra, nesten så de virker uberørt av det.

Jeg kan klare meg på 4 timer i døgnet i LANG tid, har faktisk gjort det i mange mnd......

Men om det er sunt.....det er en annen sak ;-)

Jeg er bare himla glad i å sitte oppe....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine er straks 10 og 12 (begynner i 5. og 7. nå) og har snudd døgnet en del i sommer ja. Det har jo vært noen ferieturer og da er det jo litt kjipt å stresse tilbake til hotellet kl. 20 fordi ungene skal i seng! Så her legger vi oss samtidig alle mann for tiden, min kjære tasser gjerne først i seng! *hehe*

Men jeg prøver å få dem på badet rundt kl. 22 nå når vi er hjemme da, men de sovner jo ikke før i alle fall en time senere og sikkert mer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle ønske jeg var som deg. Har en 12 åring som tror han er 18 skjønner du....

Veeel, vet ikke om det er så kuult å være meg heller - men akkurat det med legging har jeg (så langt) fått til bra. Hva som skjer når ungene blir eldre får vi nå se...

Eldste ønsker veldig å legge seg senere, men jeg litt for godt hvor viktig søvn er for barn og unge. Dessuten synes jeg det er så utrolig deilig med litt tid på kvelden uten barn ;)

Antar vi i løpet av dette eller neste år forskyver leggetiden en halvtime :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En slamp på 15 år 181cm 72 kilo og dyyyyyp bass er ikke noe man bare putter i seng klokka 22 i sommerferien nei...Ikke en som er på tur dit heller. De andre huene er heldigvis klare klokka åtte enda noen år..

*trøtt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

trollemor;o)

En slamp på 15 år 181cm 72 kilo og dyyyyyp bass er ikke noe man bare putter i seng klokka 22 i sommerferien nei...Ikke en som er på tur dit heller. De andre huene er heldigvis klare klokka åtte enda noen år..

*trøtt*

hehe, nei det blir litt feil å legge en så stor "mann" ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan klare meg på 4 timer i døgnet i LANG tid, har faktisk gjort det i mange mnd......

Men om det er sunt.....det er en annen sak ;-)

Jeg er bare himla glad i å sitte oppe....

Glad nok i å sitte oppe jeg også, men vet hvordan dagene etter blir hvis det blir for lite søvn over lengre tid, og det er ikke verdt det - for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid hatt et halvdårlig sovehjerte, og før jeg fikk barn var jeg helt "utafor" etter en natt med dårlig søvn.

I løpet av tiden med helt små barn lærte jeg meg å takle hverdagen også med svært lite søvn. Jeg gikk ut i ansvarsfull jobb etter permisjonen med barn som våknet flere ganger hver natt, og jeg sovnet gjerne ikke umiddelbart etter å ha blitt vekket, særlig ikke andre og tredje gang. Ikke få ganger hadde jeg ikke sovet to timer sammenhengende da jeg gikk på jobb.

I ganske stor grad er det faktisk en øvelsessak å takle hverdagen og prestere selv med svært lite søvn.

"I ganske stor grad er det faktisk en øvelsessak å takle hverdagen og prestere selv med svært lite søvn."

Ja, er enig i det, men blir det over for lang tid og man merker at man ikke blir helt god i hodet, den ene forkjølelsen avløser den andre og div. andre ting, så tenker jeg at kroppen kanskje prøver å sende noen signaler.

Jeg tror jo ikke det er sunt i det hele tatt og selv om det kan være en treningssak, så tror jeg det er litt individuelt hvor godt man klarer seg hvor lenge på så og så lite søvn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har snudd døgnet en del nå i ferien ja.... 6 og 9 åringen legger seg ofte ikke før 22, og 11 åringen er som regel våken til 23 før han sovner.

Vo har vært en uke på feire i Sverige nå, og har ligget på samme rom alle fem, og da har ungene sovnet mellom 22 og 23 og vi voksne mellom 22 og 24 (eller dvs jeg er jo supernattugle og sitter med pc'en enda lenger mens de andre sover ved siden av) - og så har vi våknet mellom 8 og 9 de fleste morgenene.

Synes det er deilig jeg, å flytte døgnet litt :-)

Men det blir litt hardt for meg og 6-åringen å skulle stå opp i halv åtte tiden mandag for å gå på SFO/jobb...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sjøstjerna

"I ganske stor grad er det faktisk en øvelsessak å takle hverdagen og prestere selv med svært lite søvn."

Ja, er enig i det, men blir det over for lang tid og man merker at man ikke blir helt god i hodet, den ene forkjølelsen avløser den andre og div. andre ting, så tenker jeg at kroppen kanskje prøver å sende noen signaler.

Jeg tror jo ikke det er sunt i det hele tatt og selv om det kan være en treningssak, så tror jeg det er litt individuelt hvor godt man klarer seg hvor lenge på så og så lite søvn.

At man kan trenes til å takle og leve med mindre søvn er innlysende...

Mange blir foreldre. Hva skjer da med nattesøvnen og søvnen forøvrig? Dette vedvarer jo noen år ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig enig med deg, Elextra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest glad i sommerferie!

Barna på 7 og 12 år legger seg mellom 22 og 23.30 nå i ferien. Minsten skal først i seng før eldstemann kommer tuslende. Det er en selvfølge!

Vi skal ALLE stå opp senest rett før 9.30 om morgenen. Da er frokosten klar som er laget av den av foreldrene som har vært oppe siden 6 om morgenen med ettåringen. Dette er forutsetningen for at de eldste får være lenger oppe. Klarer de ikke å henge med resten av dagen så må vedkommende legge seg tidligere neste kveld for å få sove litt mer.

Dette fungerer helt fint hos oss. Ungene er ikke så trøtte i ferien som resten av året når det er sfo og lang skoledag med lekser. Da må de legges seg henholdsvis senest 19.30 for 7 åringen og 21.30 for 12 åringen. Er de ikke trøtte nok da så får de lov til å lese litt på sengen et kvarters tid. Det er nok til å ha lyst til å sove.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...