Gå til innhold

Dagens tacomiddag ble ikke....

trollemor;o)

Anbefalte innlegg

Ungene mine har også helt andre rutiner (eller mangel på slikt) i ferien. Og som dine så er de lærerunger og har goood tid til å snu om på alt av rutiner i ferien. Vi begynner å stramme godt inn den siste uka før skolstart. Denne uka skal den kommende tredjeklassingen være i seng i god tid før ni. Utover høsten så er han nok i seng halv åtte igjen. Han la seg på den tiden i hele fjor og sovnet som ein stein, og han trenger såpass med søvn for å fungere optimalt. Og som lærer er jeg svært nøye på dette , sikkert fordi vi ser så altfor ofte unger som ikke får utviklet sitt potensiale, fordi de har mer enn nok med å holde seg våkne gjennom dagen:-(

Glemte si at de står opp klokka seks på skoledager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 93
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• trollemor;o)

19

• Mandolaika

16

• Liliaceae

6

• tiliti

4

At man kan trenes til å takle og leve med mindre søvn er innlysende...

Mange blir foreldre. Hva skjer da med nattesøvnen og søvnen forøvrig? Dette vedvarer jo noen år ;-)

Selvfølgelig, er enig i det, men nå, når jeg ikke MÅ klare meg på mindre søvn pga. amming og nattevåk lengre, så takler jeg det dårligere og ser ingen grunn til å tvinge kroppen heller.

Det er også slik at man bør få "nok" søvn når man ammer, hvis ikke får man mindre melk i brystene. Gjorde i alle fall jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trollemor;o)

Barna på 7 og 12 år legger seg mellom 22 og 23.30 nå i ferien. Minsten skal først i seng før eldstemann kommer tuslende. Det er en selvfølge!

Vi skal ALLE stå opp senest rett før 9.30 om morgenen. Da er frokosten klar som er laget av den av foreldrene som har vært oppe siden 6 om morgenen med ettåringen. Dette er forutsetningen for at de eldste får være lenger oppe. Klarer de ikke å henge med resten av dagen så må vedkommende legge seg tidligere neste kveld for å få sove litt mer.

Dette fungerer helt fint hos oss. Ungene er ikke så trøtte i ferien som resten av året når det er sfo og lang skoledag med lekser. Da må de legges seg henholdsvis senest 19.30 for 7 åringen og 21.30 for 12 åringen. Er de ikke trøtte nok da så får de lov til å lese litt på sengen et kvarters tid. Det er nok til å ha lyst til å sove.

Ah, skulle ønske jeg greide å gjennomføre noe sånt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trollemor;o)

Ungene mine har også helt andre rutiner (eller mangel på slikt) i ferien. Og som dine så er de lærerunger og har goood tid til å snu om på alt av rutiner i ferien. Vi begynner å stramme godt inn den siste uka før skolstart. Denne uka skal den kommende tredjeklassingen være i seng i god tid før ni. Utover høsten så er han nok i seng halv åtte igjen. Han la seg på den tiden i hele fjor og sovnet som ein stein, og han trenger såpass med søvn for å fungere optimalt. Og som lærer er jeg svært nøye på dette , sikkert fordi vi ser så altfor ofte unger som ikke får utviklet sitt potensiale, fordi de har mer enn nok med å holde seg våkne gjennom dagen:-(

Glemte si at de står opp klokka seks på skoledager.

Når de må opp kl seks skjønner jeg at 3. klassingen må legge seg halv åtte ja. Her trenger vi ikke stå opp før halv åtte, så om 3. klassingen er i seng til halv nii er jeg fornøyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vesla som begynner i femte legger seg 21.30 skoledager (står opp 07), men nå i feriene er vi helt på bærtur.

Begynner å ordne oss 00.30 og er ikke i sovingen før 01.15. Oppe igjen kl 10-10.30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, men jeg skjønner ikke hva du mener at jeg får til som er beundringsverdig? Hva har unger å gjøre oppe så sent, med mindre det er noe helt spesielt vi har vært på så vi kommer sent hjem el.l.? Jeg har aldri skjønt det egentlig. Jeg orker ikke ha dem oppe så lenge og orker ikke være oppe så lenge selv heller, så det går av seg selv. :-)

Jeg elsker kveldstimene, om morran synes jeg ikke jeg får gjort noe, blir bare sulling og tull.

Så man er jo forskjellige ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[quote name=Shira :o)' timestamp='1281122833' post='4411404]

Guttungen skal starte i 4.klasse nå. Han legger seg ca 21.15 hverdager (dvs da sender jeg han på badet), står opp ca 07.30. Han trenger ikke mer søvn, ofte leser han på senga også. Han vet at dersom jeg merker at det blir lite søvn som resulterer i surmuling om morgenen, må leggetiden vurderes på nytt.

Nå i ferien er vi svært slepphendte. Siden jeg vet av erfaring at det er lett å få han i rutine igjen, har vi ingen faste leggetider. Det kan ofte bli sent. Nå skal det sies at både jeg og han er B-mennesker, så vi sover frempå og har rolige starter i ferien.

Unntaket er når vi skal noe, type er på reise osv.

Dersom jeg merker at han får for lite søvn, så ber jeg han om å legge seg litt tidligere nå om dagene. Han kan være gretten, men det er ikke alltid bare søvnen som er synderen, også det at det har regnet mye nå, han har vært alene med meg, så det har vært litt lite utfordringer.

Når det det gjelder behov for søvn er barn veldige ulike. Noen henter seg inn igjen ved å sove frempå i helger, andre våkner veldig tidlig uansett når de la seg. Så jeg tror ikke det er en ren fasit på leggetider. Spiller jo også en rolle når morgenen starter. Jeg og guttungen trenger ikke stå opp før 07.30 og da har vi god tid. Hadde vi startet dagen før, med mer som skulle ordnes, er det godt mulig han måtte i seng tidligere.

Samme erfaring som jeg har

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarer meg heller ikke uten voksentid....

Så den tar vi i 24-2 tiden nå i ferien... ;-)

Jeg og vesla har presis samme søvnbehov - tidvis trenger jeg litt mer enn henne.

Så voksentiden tar vi ut når hun leker hos venner ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så dumt at dagen endte sånn da..

Mine to skal begynne i 6. og 3. Nå i ferien har 11-åringen som regel slokket lyset i 2230-23-tiden og stått opp ca 10. (da har han som regel lest litt på senga om morgenen før han står opp) 8-åringen legger seg en times tid før storebror, men ligger og hører lydbok til hun sovner. Hun vil helst ha med seg Barnas Supersommer på tv og vil gjerne vekkes 7, hvis ikke sover hun fort til 10 hun også.

(mora dems på 38 legger seg 0100 og sover til 10 i ferien...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har aldri sett noen grunn til å sette døgnet på hodet fordi det er ferie. Skjønner ikke vitsen med at barna er oppe til midnatt fordi det er fri dagen etter. Morgentimene er da minst like fine som de sene kveldstimene! :). Synes også mange synes å glemme at barn faktisk trenger langt mer søvn enn voksne, og ikke alle er så gode til å ta igjen det de trenger på morgenen, og resultatet er søvnmangel over tid.

Våre er 7 og 9. Minstemann trenger mest søvn og er trøttest på kvelden, han legger seg vanligvis ca. kl. 20, og eldste ca. 20.30-21. I ferien legger begge seg ca. 21 om det ikke skjer noe spes., men det kan jo bli 22 om vi har besøk eller er på besøk.

Dette fungerer fint for oss :). Og husk at barnas søvnmønster er de voksnes ansvar; de aller fleste barn (og ungdom) vil forsøke å snu døgnet om de kan.

Je, hadde den hverdagslige døgnrytmen vært naturlig for oss hadde vi nok beholdt den!

Vi er uhelbredelige b-mennesker, særlig vi jentene. Med en gang vi har mer enn 3 dager fri justerer vi oss helt umerkelig til vi (voksne) legger oss ca 01 og sover til 10, mens ungene legger seg ca 22-23 og også sover til 10.

I hverdagen må vi bruke vekkerklokker og streng regime for både store og små for å fungere i a-menneske-samfunnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker kveldstimene, om morran synes jeg ikke jeg får gjort noe, blir bare sulling og tull.

Så man er jo forskjellige ;-)

"Jeg elsker kveldstimene, om morran synes jeg ikke jeg får gjort noe, blir bare sulling og tull."

Ja, men jeg må nesten komme meg opp uten å være pottesur sånn cirka samme tid som når ungene står opp, derfor rangler jeg ikke oppe om natta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at vi voksne bør holde bedre i søvrutinene til barna i ferien. Jeg ser at det sklir veldig ut når snuppa på 11 sover andre steder.

Jeg synes ikke at jeg er spesielt streng da jeg stort sett har sagt mellom 23 og 24 i sommer. Da sover ho gjerne til kl. 10 og har fått seg en god natts søvn.

Da ho skal på skolen har ho stort sett hatt leggetid kl. 21:30, men på slutten av skoleåret ble det ofte nærmere kl. 22. Ho må stå opp ca. 7:15.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at vi voksne bør holde bedre i søvrutinene til barna i ferien. Jeg ser at det sklir veldig ut når snuppa på 11 sover andre steder.

Jeg synes ikke at jeg er spesielt streng da jeg stort sett har sagt mellom 23 og 24 i sommer. Da sover ho gjerne til kl. 10 og har fått seg en god natts søvn.

Da ho skal på skolen har ho stort sett hatt leggetid kl. 21:30, men på slutten av skoleåret ble det ofte nærmere kl. 22. Ho må stå opp ca. 7:15.

Dette er ganske likt slik som vår 12 åring har det og har hatt det i sommer. Men så er han noen ganger veldig flink til å somle, leser litt lenger enn han har lov og denne dagen med den trasige tacomiddagen måtte han tidlig opp, veldig tidlig opp. Gleder meg for første gang litt til skolestart og en litt mer rutinepreget hverdag. Men jeg ELSKER sommeren altså!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er ganske likt slik som vår 12 åring har det og har hatt det i sommer. Men så er han noen ganger veldig flink til å somle, leser litt lenger enn han har lov og denne dagen med den trasige tacomiddagen måtte han tidlig opp, veldig tidlig opp. Gleder meg for første gang litt til skolestart og en litt mer rutinepreget hverdag. Men jeg ELSKER sommeren altså!!

Jeg ser også fram til at ho begynner på skolen igjen. Slitsom da vi er på jobb og ho ikke har noen forpliktelser. Neste uke er alt i rute igjen:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...