Gå til innhold

Hjernerystelse, hvor lenge være " i ro"?

Gjest Noen som vet det her?

Anbefalte innlegg

7-åringen vår har falt på sykkel i går, og legen mente han sannsynligvis hadde en lett hjernerystelse. Han hadde symptomer rett etterpå og i går kveld hadde han vondt i hodet, men idag har han ikke vondt i hodet, eller andre symptomer. Bør han likevel holde seg i ro noen dager, eller kan han være ute og i fysisk aktivitet, se tv og sånt allerede i morgen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da vår eldste fikk hjernerystelse i vår, sa legen at hun skulle holde seg i ro så lenge hun hadde vondt i hodet. Det gjaldt også for lesing og TV-titting.

Det skal sies at hun besvimte bare en veldig kort stund.

Hun hadde kraftig hodepine i 3-4 dager. Så mildere grad som satt i i 2-3 uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vår eldste fikk hjernerystelse i vår, sa legen at hun skulle holde seg i ro så lenge hun hadde vondt i hodet. Det gjaldt også for lesing og TV-titting.

Det skal sies at hun besvimte bare en veldig kort stund.

Hun hadde kraftig hodepine i 3-4 dager. Så mildere grad som satt i i 2-3 uker.

Takk for svar. Gutten min har ikke vondt i hodet lenger, så jeg tror vel egentlig han kan gjøre det han pleier? MEn alltid vanskelig å vite, man blir så usikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Gutten min har ikke vondt i hodet lenger, så jeg tror vel egentlig han kan gjøre det han pleier? MEn alltid vanskelig å vite, man blir så usikker.

Hvis symptomene er helt borte og han sov normalt i natt, kan han gjøre som han pleier - men passe på å ta pauser fra fysisk aktivitet, stoppe før han blir sliten og slutte straks hvis han kjenner seg svimmel eller uvel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ut uken, i hvertfall

Min nevø fikk lett hjernerystelse i fjor, og skulle ta det med ro etterpå. Foreldrene lot ham se på tv/pc og lese allerede etter to dager, og han hadde perioder med hodepine i mange måneder etterpå.

Så jeg ville anstrengt meg for at han var i ro uten stor fysisk aktivitet, og uten å anstrenge øynene litt lenger, for å være på den sikre siden. Barna har ikke vondt av å ta konsekvensene av en slik skade, og selv om det er slitsomt med en gutt som ikke kan gjøre det han er vant til en ukes tid, så er det verdt å slippe langvarige plager.

Lydbøker, radio, musikk, brettspill /kortspill, baking/matlaging er noe som kan stykke opp dagen litt, men det blir å kjede seg litt også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis symptomene er helt borte og han sov normalt i natt, kan han gjøre som han pleier - men passe på å ta pauser fra fysisk aktivitet, stoppe før han blir sliten og slutte straks hvis han kjenner seg svimmel eller uvel.

Takk for svar og gode tips. Han virker helt fin altså, men hadde et lite anfall av nattskrekk i natt, og det pleier han å ha innimellom når han er veldig trøtt og når han ikke er helt i form. Så - litt usikker er jeg jo. Han har vært i ro i to dager nå, i dag tenkte jeg vi kunne ta en kjøretur til butikken og litt sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest kjøretur er fint

Takk for svar og gode tips. Han virker helt fin altså, men hadde et lite anfall av nattskrekk i natt, og det pleier han å ha innimellom når han er veldig trøtt og når han ikke er helt i form. Så - litt usikker er jeg jo. Han har vært i ro i to dager nå, i dag tenkte jeg vi kunne ta en kjøretur til butikken og litt sånt.

Kjøretur til butikken tror jeg er helt fint hvis han føler seg vel. Men kutt ut lesing/tv/pc/nintendo og hopping / løping en stund til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min nevø fikk lett hjernerystelse i fjor, og skulle ta det med ro etterpå. Foreldrene lot ham se på tv/pc og lese allerede etter to dager, og han hadde perioder med hodepine i mange måneder etterpå.

Så jeg ville anstrengt meg for at han var i ro uten stor fysisk aktivitet, og uten å anstrenge øynene litt lenger, for å være på den sikre siden. Barna har ikke vondt av å ta konsekvensene av en slik skade, og selv om det er slitsomt med en gutt som ikke kan gjøre det han er vant til en ukes tid, så er det verdt å slippe langvarige plager.

Lydbøker, radio, musikk, brettspill /kortspill, baking/matlaging er noe som kan stykke opp dagen litt, men det blir å kjede seg litt også.

Takk for svar. Er veldig usikker, da han ikke har symptomer lenger, heller ikke vondt i hodet. Bl.a er han i invitert i bursdag om to dager (blir 4 dager etter han falt). Tenkte han skulle gå dit, men at jeg ber foreldrene til bursdagsbarnet om å se litt ekstra etter han? Hva tenker du om det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøretur til butikken tror jeg er helt fint hvis han føler seg vel. Men kutt ut lesing/tv/pc/nintendo og hopping / løping en stund til.

Takk for tips. Hva tenker du om barnebursdag som han er bedt i om to dager (4 dager etter han falt)? Vil gjerne velge det riktige for gutten min da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips. Hva tenker du om barnebursdag som han er bedt i om to dager (4 dager etter han falt)? Vil gjerne velge det riktige for gutten min da..

Jeg hadde villet se det an. Er formen stigende, og han ikke får vondt i hodet om han er i nogenlunde normal aktivitet, så vil jeg tro at en bursdag er ok. Om du sender ham dit, så gi beskjed til foreldrene til bursdagsbarnet om at de må ringe deg om han får hodepine el.l. I så fall henter du med en gang.

Om gutten innimellom blir sliten/får hodepine, så hadde jeg nok ikke sendt ham i bursdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...