Gå til innhold

Fritidsaktiviteter - må man?

Luska

Anbefalte innlegg

7-åringen min har aldri vært med på noen organisert fritidsaktivitet. Hadde hun ytret ønske om det, enten det hadde vært dans, speidern, håndball, korps, kor eller kampsport, så hadde jeg latt henne begynne.

Men hun har altså aldri spurt om å få begynne på noe, ei heller vist noen spesiell interesse for en spesifikk aktivitet.

Bør vi som foreldre pushe på og komme med forslag, "mase" litt på henne? Eller skal vi bare vente og se an om hun plutselig finner på noe selv?

Hun er en veldig velfungerende jente på alle områder, både på skole og fritid. Glad i å være i aktivitet, veldig sosial etc., så den biten er jeg ikke bekymra for.

Men er det slik at alle MÅ være med på noe organisert? Jeg vet jo at forskningen viser at de som har vært med på noe organisert, klarer seg bedre som voksen.

Selv var jeg med på håndball et par år da jeg var 10 - 12 år fordi "alle venninnene" mine var med. Jeg likte meg aldri på håndballbanen, var kun med fordi jeg ikke ville være utenfor. Var letta da jeg slutta.

Jeg har allikevel klart meg tålig bra som voksen. Men nå har jeg altså dårlig samvittighet fordi jenta mi ikke er med på noe. Er alle deres unger med på noe organisert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Tobarnsmora

Gutten min på snart 7 går på svømming en gang i uka, og har gjort det i 1-1 1/2 års tid. Alle guttene i klassen hans er med på fotball, men han er ikke interessert.

Søsteren hans på 5 er foreløpig ikke med på noe, kanskje blir det svømming på henne også etter jul.

Jeg var ikke med på noen organiserte aktiviteter som barn, og skulle nok ønske at noen hadde "dytta" meg litt. Uansett aktivitet handler det om å oppøve kompetanse, lære å være sammen med andre, lære å følge regler, og det gir sjøltillit å mestre noe.

Synes jo mange tar helt av når det gjelder hvor mye barna skal drive med. Det viktigste er at det er noe barnet faktisk har glede av.

Konklusjonen min er at jeg synes du skal prøve å "pushe" litt på datteren din, uten å mase. Hun kan for eksempel være med en gang og se på f.eks. håndballtrening, uten noe press om å være med. Tror barn har godt av å drive med aktiviteter i organisert form, men alt med måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er 7 år og skal begynne i 2. klasse, eller hva?

I så fall tror jeg det er rikelig tid ennå :-) Mange aktiviteter som har et visst utspring i skolen, selv om de er foreldredrevet, rekrutterer fra 2. klasse og oppover. Det er gode sjanser for at hun kommer til å følge etter venninnene inn i et eller annet, senest neste skoleår.

Når det er sagt, så tror ikke jeg at det går dårlig med alle barn som holder seg unna organiserte aktiviteter. Det kan være greit å ha prøvd det, men det vesentlige er at de ikke er utenfor sosialt og at de ikke er fysisk helt passive. Ingen av delene trenger å skje selv om man ikke går i speideren, korpset eller på fotballen. Men trenger man en "dytt", kan slike aktiviteter være til stor hjelp.

Det kommer jo også an på hva slags tilbud som finnes. Hvis man f.eks. har valget mellom idrettslaget eller ingenting, hjelper det ikke å vise til at forskningen viser ditt eller datt - for noen vil det være langt verre å presses inn i et idrettslag enn å få slippe

(gjelder også hvis f.eks. korpset er eneste tilbud, men antakelig ikke for de samme barna)

tror

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine unger er med på noe organisert begge to, men jeg synes ikke du skal ha dårlig samvittighet for at hun ikke er med på noe nå som hun bare er 7 år. -her i byen er det mest vanlig å rekruttere fra 3. klasse i korps og kor, en god alder til oppstart på aktiviteter er 8-9 år synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bella33

Mine unger er med på noe organisert begge to, men jeg synes ikke du skal ha dårlig samvittighet for at hun ikke er med på noe nå som hun bare er 7 år. -her i byen er det mest vanlig å rekruttere fra 3. klasse i korps og kor, en god alder til oppstart på aktiviteter er 8-9 år synes jeg.

Min 7-åring har spilt fotball i to år nå. Han begynte på allidretten, men med en gang de fire ukene med fotball var over så ville han slutte. Ville ikke prøve de andre tingene for det er kun fotball som gjelder! :) Så da fikk vi han inn på et fotballag selv om han egentlig var ett år for liten. Det har gått kjempefint og han gleder seg vilt til hver trening, kamp og cup. :)

Så lenge jenta di fungerer fint sosialt og ikke ytrer ønske om å begynne på noe så er det ikke noe å mase på henne om. Det er godt mulig hun vil følge venninner etterhvert. Man MÅ ikke begynne på ting som 6-7 åring. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gutten min på snart 7 går på svømming en gang i uka, og har gjort det i 1-1 1/2 års tid. Alle guttene i klassen hans er med på fotball, men han er ikke interessert.

Søsteren hans på 5 er foreløpig ikke med på noe, kanskje blir det svømming på henne også etter jul.

Jeg var ikke med på noen organiserte aktiviteter som barn, og skulle nok ønske at noen hadde "dytta" meg litt. Uansett aktivitet handler det om å oppøve kompetanse, lære å være sammen med andre, lære å følge regler, og det gir sjøltillit å mestre noe.

Synes jo mange tar helt av når det gjelder hvor mye barna skal drive med. Det viktigste er at det er noe barnet faktisk har glede av.

Konklusjonen min er at jeg synes du skal prøve å "pushe" litt på datteren din, uten å mase. Hun kan for eksempel være med en gang og se på f.eks. håndballtrening, uten noe press om å være med. Tror barn har godt av å drive med aktiviteter i organisert form, men alt med måte.

Vesla som blir 10 i år har prøvd seg på forskjellige ting men det varer som regel kort tid før hun ønsker å slutte.

Pusher henne en stund til frem til jeg er sikker på at dette er noe varig og ikke bare en tilfeldig idè om at hun ikke vil gå akkurat den gangen - så får hun slutte.

Som regel ønsker hun ikke fortsette dersom det tar opp for mye tid fra frileken hennes (1,5 time 2 ganger i uka - turn), eller det blir for lite lek og for mye seriøst (kampsport, håndball).

Til høsten skal vi teste svømmeklubben, hun elsker å svømme men trenger å øve litt mer på teknikker - og ut fra beskrivelsene til svømmeklubben blander de dette med lek - noe som jeg vil tro passer henne.

Vesla er svært aktiv og veldig sosial, men bare et fåtall av vennnene er med på organiserte aktiviteter og da blir det mindre fristende å bruke tid på det.

I tillegg er hun svært sta og oponerer en del mot for mye organisering ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Innlegget landet litt feil :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sjøstjerna

Et par av dem har holdt på med svømming, sjakk, ballett, musikk og/eller fotball. På det meste hadde hver enkelt unge 3 aktiviteter pr uke. De er tenåringer nå, og har sluttet med alt organisert.

Så har jeg annet barn som ikke er med på noe som helst av organisert aktivitet, men som elsker uteliv (skog, fjell, sjø) eller bare å være ute å spille fotball uorganisert med de andre.

Personlig var jeg ikke med på noe organisert som barn. (Teller ikke med 3 mnd turn...)

Jeg orker ikke tvinge de til noe. jeg tvinger/setter grenser mtp å få gjort lekser, husarbeid og annet. Fritiden får de styre selv (men jeg begrenser data-spill-tid litt) og inviterer de på fjellturer, fisketurer, sykkelturer, spaserturer eller bare til å spille badminton eller hoppe på trampoline. Noen ganger blir de med- andre ganger ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kkihhhj

Grunnen til at jeg skulle ønske at mine barn var med på fritidsaktiviteter er at de er i den motoriske gullalder og det er stor sjanse for at det de tillærer seg som barn sitter godt selv om de slutter seinere. Den andre grunnen er at det blir for mye data og sitting når de ikke er med på aktiviteter.

Det samme gjelder musikkaktiviteter. Vi står på venteliste til kulturskolen, men tviler på at vi får plass på akkurat dette instrumentet....

Men jeg har ikke så lyst til å presse for mye heller.

Mine erfaringer er at dersom de ikke har en kamerat som går på det samme, mister de snart interessen, uansett hvilken aktivitet det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke at 7-åringer må ha noen aktivitet. Men du kan jo snakke med henne om det. Kanskje ho har lyst til det, men ikke har tenkt så mye gjennom det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...