Gå til innhold

Middag til 30 pers - tips

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal lage mat til mellom 30 og 40 personer, og håper dere flotte flinke DOL-damer kan hjelpe meg å lande menyen. Jeg mangler hovedrett, og den må ikke være så alt for vrient å lage, men det må være litt fest over den også. Til forrett har jeg landet på bouillabaisse, og det ligger an for ost til dessert.

Hva tror dere? Noen som har et tips?

Om dere har tips som utelukker suppa og osten tar jeg også i mot det med stor takk :)

Gjest Det liker jeg
Skrevet

Bacalao?

Men det er en rett man enten elsker eller hater :D

Ellers er det mange spennende gryteretter.

Nå siden det snart er høst er jo fårikål veldig godt :)

Eller hva med gyros?

Gjest Elextra
Skrevet

Oi, med bouillabaisse til forrett har du lagt lista høyt! :) Ordentlig bouillabaisse er jo ganske mye jobb å lage, og kan ikke være så lett å servere rykende varm og ikke overkokt til så mange.

Ikke lett å tenke ut en genial hovedrett til så mange, i hvertfall ikke om du ikke har tilgang til mye hjelp og/eller to ovner/komfyrer... men uten særlig hjelp tror jeg at jeg ville satset på en god gryterett med ris eller helstekte kjøttstykker (eks. ytrefilet eller entrecôte) med eks. bakte poteter til (fordi disse kan bakes før kjøttet og holdes varme) med urtesmør og salat til.

Ellers kan du jo gjøre det enkelt og servere reker eller krabbeskjell :-)

Gjest Shira :o)
Skrevet

Vi skal lage mat til 15-20 stk i helga som kommer, skal servere chili con carne.

Ellers så synes jeg at en god stroganoff er snadder, spesielt når en tar seg tid til å brune kjøttet, så koke det lenge, god kraft også da.

Skrevet

Bacalao?

Eller hva med gyros?

Bacalao er egentlig midt i blinken, både lettvindt og godt. Det dumme er at en venninne serverte det i en tilsvarende anledning nylig, så det er litt oppbrukt. Men takk for godt forslag :)

Skrevet

Oi, med bouillabaisse til forrett har du lagt lista høyt! :) Ordentlig bouillabaisse er jo ganske mye jobb å lage, og kan ikke være så lett å servere rykende varm og ikke overkokt til så mange.

Ikke lett å tenke ut en genial hovedrett til så mange, i hvertfall ikke om du ikke har tilgang til mye hjelp og/eller to ovner/komfyrer... men uten særlig hjelp tror jeg at jeg ville satset på en god gryterett med ris eller helstekte kjøttstykker (eks. ytrefilet eller entrecôte) med eks. bakte poteter til (fordi disse kan bakes før kjøttet og holdes varme) med urtesmør og salat til.

Ellers kan du jo gjøre det enkelt og servere reker eller krabbeskjell :-)

Jeg har lagd bouillabaisse til 35 før, gikk fint det altså, og vi var ikke mer enn tre som serverte heller. Vi kokte kraft på rekeskall og kraft fra blåskjellene, og tilsatte bare litt av fisken før tett opp til servering. Både blåskjell, reker og trukket fisk ble klagt rett i tallerkene, og suppen ble helt over dette. Skal gå bra det.

Den gangen hadde vi boeuf en daube med rotmos til hovedrett, dette passer jo seg selv så en kan konsentrere seg om suppen mens det er nødvendig. Huff - syns det er litt tung mat på sommeren sjø..

Skrevet

[quote name=Shira :o)' timestamp='1281454323' post='4413504]

Vi skal lage mat til 15-20 stk i helga som kommer, skal servere chili con carne.

Ellers så synes jeg at en god stroganoff er snadder, spesielt når en tar seg tid til å brune kjøttet, så koke det lenge, god kraft også da.

Sant det. Ordentlig chili con carne er jo kjempegodt. Tror jeg går for boeuf en daube framfor stroganof, er mer erfaren der og det er kjekt når man skal håndtere et slikt volum ;-)

Lykke til med ditt selskap og takk for tips :)

Gjest segunda
Skrevet

Bacalao?

Eller hva med gyros?

Det er i hvert fall en måned for tidlig for fårikål, men nå fikk du meg til å sikle...;-)

Gjest Det liker jeg også
Skrevet

Eller bare koldtbord...

dvs det kan bli mye arbeid da :D

Men du trenger ikke ha så mange varianter.

Lag masse eggerrøre, kjøp inn et par tre store røkte laksesider.

Kjøp et par kilo Gilde karbonader som du steker, stek også masse løk.

Kjøp noen bokser ferdig potetsalat eller lag selv om du orker :)

Lag råkostsalat og et par pastasalater.

Kjøp ferdig oppskjært spekemat (fenalår, spekekjøtt og mør).

Og noen pariserloffer som du skjærer opp i butikken...

og smør som du har i en fin skål så folk smører selv.

Så har du mat til mange og noe for enhver smak.

candyqueen_83
Skrevet

Sant det. Ordentlig chili con carne er jo kjempegodt. Tror jeg går for boeuf en daube framfor stroganof, er mer erfaren der og det er kjekt når man skal håndtere et slikt volum ;-)

Hva er boeuf en daube ?

Skrevet

Hva er boeuf en daube ?

Du får ca 67700 svar på det på Google! ;-)

Med vennlig hilsen

Gjest Shira :o)
Skrevet

Nam! Høres godt ut!

Takk, jeg skal egentlig bare stå ved siden av mamma som skal lage jeg ;o) Så skal jeg prøvesmake. Gryteretter som lages skikkelig, er utrolig godt!

Gjest Elextra
Skrevet

Jeg har lagd bouillabaisse til 35 før, gikk fint det altså, og vi var ikke mer enn tre som serverte heller. Vi kokte kraft på rekeskall og kraft fra blåskjellene, og tilsatte bare litt av fisken før tett opp til servering. Både blåskjell, reker og trukket fisk ble klagt rett i tallerkene, og suppen ble helt over dette. Skal gå bra det.

Den gangen hadde vi boeuf en daube med rotmos til hovedrett, dette passer jo seg selv så en kan konsentrere seg om suppen mens det er nødvendig. Huff - syns det er litt tung mat på sommeren sjø..

Ok, høres ut som du har bra kontroll, og jeg tror det uansett blir bra :-)-

• 2 uker senere...
Skrevet

Kan jeg komme? XD

Hehe, om du er på denne kant av landet på den tiden av året så... ;-)

Skrevet

Hva er boeuf en daube ?

En franskbondekost- rett der kjøttet kokes i rødvin over lang tid sammen med løk og gulerøtter. Kjempegod høstgryte :)

Skrevet

Eller bare koldtbord...

dvs det kan bli mye arbeid da :D

Men du trenger ikke ha så mange varianter.

Lag masse eggerrøre, kjøp inn et par tre store røkte laksesider.

Kjøp et par kilo Gilde karbonader som du steker, stek også masse løk.

Kjøp noen bokser ferdig potetsalat eller lag selv om du orker :)

Lag råkostsalat og et par pastasalater.

Kjøp ferdig oppskjært spekemat (fenalår, spekekjøtt og mør).

Og noen pariserloffer som du skjærer opp i butikken...

og smør som du har i en fin skål så folk smører selv.

Så har du mat til mange og noe for enhver smak.

Har landet på gryte jeg nå, men takk for tips. Som du sier: Koldtbord er jo alltid godt :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...