Gå til innhold

Åssen var det der med 1klassinger

EnolaGay

Anbefalte innlegg

Ser at første skoledag starter 0915 for de minste første dagen. De andre starter 0830. Men var foreldrene med hele dagen..? Nei?

Jeg husker forlate meg ikke...Man kan følge ungen og så vinke hadet? *håper* Vi har et midlertidig logistikkproblem her..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Tatjana

Hos oss er ikke foreldrene med hele den første dagen. De blir sendt hjem etter en times tid ca. I løpet av den tiden er det et lite foreldremøte hvor det velges en klassekontakt.

Dette varierer sikkert fra sted til sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da mine begynte på skolen var vi foreldrene med hele tiden. Først var det opprop av en og en elev, deretter gikk klassene til sine respektive arealer mens foreldrene var samlet på sfo-arealet til litt info. Etter en liten time hentet vi ungene og da var dagen ferdig.

Jeg ville absolutt prioritert å være til stede på mitt barns aller første skoledag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest annlovinda

Hos oss var det opprop av en og en elev, som måtte fram og hilse på lærer og rektor.

Deretter bar det inn i klasserommet, for både lærer, elev og foreldre. Vi foreldre var i klassen hele tida det var noe denne dagen, men det varte ikke mer enn 1,5 time sånn ca.

Jeg kunne ikke tenke meg å ikke være med barnet på den dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det varierer sikkert.

Hos oss er første dag en begivenhet der det er vanlig at foreldrene er tilstede hele dagen. Dvs skoledagen varer ikke så lenge den dagen, max et par timer tror jeg.

Noen går sikkert på SFO etterpå, vi skal ikke det, skal ut og feire førsteklassingen på kafe. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Vi var med hele dagen.

SFO var åpent etterpå for de som trengte å ha barna der, men de aller fleste tok med seg barna hjem etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På mandag begynner vår førsteklassing på skolen kl 08.15. Oppmøte samtidig med resten av skolen. Vi møter lærer i garderoben og foreldrene har fått beskjed om at vi kan være med en time.

Etter denne første timen går foreldrene. (Dersom det er problemer for noen barn å være alene kan foreldrene være lengre).

De har fått beskjed om å ha med niste og drikke for skoledagen varer helt til 13.30!!!! (hele skolen slutter da på mandager). Altså de skal ha helt ordinær lengde på skoledagen slik de skal ha hver mandag.

13.30 hentes ungene av foreldrene og de som skal på sfo følger de inn der. Her begynner de på sfo første skoledag, nabokommunene begynner 1.august.

Det er døra fra klasserommet, rett inn på sfo og de bruker samme garderobeplass som på skolen! Tenker vi er på sfo en times tid og så går vi begge hjemover på skoleveien.

Det er visst SVÆRT viktig å GÅ skoleveien på mandag, uaktuelt med bil. Det er 2 km, så blir spennende å se hvordan det går.

Mini gleder seg masse, han satser på å lære bokstaven O første skoledag, pga det gjorde storebror. Stor stas med "ordentlig" skole! I tillegg får de bok og bokstavskriving av O første skoledag! Spennende.

Andre skoledag slutter som vanlig på tirsdager kl 12.15. Da blir de hentet av sfopersonalet i klasserommet og vi henter de på sfo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss er første skoledag fra 12-14. Det er forventet at foreldrene følger, er med på høytidelig opprop osv, og så kan vi forlate dem den siste timen for å ha et lite foreldremøte, også hente dem igjen. SFO er åpen som vanlig (åpnet 1.august), men vil tro de fleste ikke benytter det den dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''De andre starter 0830. Men var foreldrene med hele dagen..? Nei?''

Mener du om man følger de andre barna enn 1 klassingen? Tror ikke det er særlig vanlig å følge de eldre barna, iallefall ikke hele dagen.

Men om du tenker på en 1 klassing er det for meg en selvfølge at man følger, i allfall i skoletiden og eventuelt på sfo om barnet ikke er tilvendt der allerede. Tror de aller fleste har krav på fri fra jobb i den forbindelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss starter første skoledag kl. 08.30 som normalt og de slutter som vanlig... og de som skal på SFO hentes dit.

Først er det felles åpning i gymsalen, så til klasserommet. Da kan foreldrene gå når det passer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det oppstart 8.30 for hele skolen. Alle går fulldag allerede fra dag 1 og vi foreldrene får bare bli med en halvtime eller så :/

Jenta mi har ikke bestemt seg for om hun vil bli med på kafe eller gå i SFO denne dagen, så jeg møter nok opp når skolen slutter, så får hun ta valget da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hos oss starter første skoledag kl. 08.30 som normalt og de slutter som vanlig... og de som skal på SFO hentes dit.

Først er det felles åpning i gymsalen, så til klasserommet. Da kan foreldrene gå når det passer.

Takk for svar (alle sammen)

Ser at praksis er forskjellig fra sted til sted. Her skal de være fra 0915 til 1245 og må ha med mat og drikke.

Vi har vært på "førskoledag" et par ganger allerede, en i høst og en i vår, der vi foreldre var med hele tiden. Så de er ganske godt forberedt slik sett. Vi bor dessuten 3-400 meter fra skolen.

Jeg tror vi skal møte og så blir de ropt opp, og så kan de foreldre som vil/må gå, De som skal på SFO går dit etterpå, tror en del har begynt på SFO og har vært der et par uker alt. Vi måtte endre planer der og hive inn en søknad når jeg plutselig fikk skoleplass selv.. Begynner i morgen og har et stykke å pendle i den sammenhengen.

Jeg følger med ned og så lar jeg pappaen avgjøre hvor lenge han føler at han må bli tenker jeg. :0)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...