Gå til innhold

Bør vi ha trafikkbøter som virkelig svir?

Anbefalte innlegg

Skrevet

En svenske i Sveits (kapitalismens høyborg, i manges øyne) fikk akkurat 5,9 millioner kr (!) i fartsbot for å ha kjørt langt over fartsgrensen.

Med tanke på hvor mange dødsfall som forårsakes av for høy hastighet, og andre ulovligheter, bør vi vesentlig oppgradere bøtenivået, slik at dette blir en større inntektskilde for staten?

Så kan man redusere skatten for andre tilsvarende.

Det er jo egentlig greit at de som setter andres liv i fare, og som ikke kan lese "30"-skilt, betaler skatt for oss andre. (Bøtenivået bør selvsagt justeres etter inntekt.)

Med vennlig hilsen

• Svar 56
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

22

• ShitDiddelyDo

9

• BobbyPeru

7

• Maximia

5

Mest aktive i denne tråden

Gjest ja fullstendig enig
Skrevet

Ja! Jeg tenkte akkurat på det i dag, folk som kjører i vei rett over fotgjengeroverganger selv om det står folk som skal til å gå over veien. Her i kommunen har de begynt å fjerne fotgjengeroverganger fordi "det skaper falsk trygghet, så det skjer ulykker". Snakker om feiltenking!

For ikke å snakke om alle nesten-ulykker jeg ser fordi folk prater i mobiltelefonen!

Nei gi bøter så det svir, og gjerne fengselsstraffer også.

10.000 kr for å snakke i mobiltlf i bil uten handsfree - det ville nok føre til at flere tok det på alvor.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Jeg mener det er på tide med ekstreme straffer for trafikksvin. Vi snakker om mennesker som tar flere liv i året enn drapsmenn (i Norge). Rundt 40 % av alle dødsfall i trafikken skyldes rus. Jeg husker ikke tallet på høy fart, men dette er også høyt.

Det er noe seriøst galt med vårt syn på galskap i trafikken. Et godt eksempel på det er VG Nett. Gå inn der, og se reklamen som sveiper over på toppen. Du får den ikke hele tiden, men klikk deg inn et par-tre ganger, og du vil se den.

"Få sms når politiet har kontroll - krone 1 per sms".

Her er den. Dette er altså reklamekampanjen som kjøres i norges største nettavis.

http://www.smsradar.no/kampanje/

Det sier litt om synet på dette.

Straffene må svi. Flere månedslønninger. Ikke 7000 kroner eller annet tullball. De fleste nordmenn takler det. Legg på i hvert fall en 0. Sørg for at de mister lappen - for godt.

Og folk som tar liv i trafikken når de vrenger bilen opp i 150 bør omtales som drapsmennene de er. Ikke som ofre - selv om de dør selv også.

Gjest fra bergen
Skrevet

Jeg mener det er på tide med ekstreme straffer for trafikksvin. Vi snakker om mennesker som tar flere liv i året enn drapsmenn (i Norge). Rundt 40 % av alle dødsfall i trafikken skyldes rus. Jeg husker ikke tallet på høy fart, men dette er også høyt.

Det er noe seriøst galt med vårt syn på galskap i trafikken. Et godt eksempel på det er VG Nett. Gå inn der, og se reklamen som sveiper over på toppen. Du får den ikke hele tiden, men klikk deg inn et par-tre ganger, og du vil se den.

Her er den. Dette er altså reklamekampanjen som kjøres i norges største nettavis.

Straffene må svi. Flere månedslønninger. Ikke 7000 kroner eller annet tullball. De fleste nordmenn takler det. Legg på i hvert fall en 0. Sørg for at de mister lappen - for godt.

Og folk som tar liv i trafikken når de vrenger bilen opp i 150 bør omtales som drapsmennene de er. Ikke som ofre - selv om de dør selv også.

Minst 3 brutto månedslønner.

Skrevet

Tryggtrafikk har jo den reklamen om hva forskjellen på 80 og 90, når du må stoppe for en hindring. Rett etter kommer send radar til... og få melding om hvor politiet har fartskontroll. Jeg begriper ikke at det er lov, jeg ser ikke på det som noe annet enn å hjelpe folk til ikke å følge lover og regler her i landet.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Tryggtrafikk har jo den reklamen om hva forskjellen på 80 og 90, når du må stoppe for en hindring. Rett etter kommer send radar til... og få melding om hvor politiet har fartskontroll. Jeg begriper ikke at det er lov, jeg ser ikke på det som noe annet enn å hjelpe folk til ikke å følge lover og regler her i landet.

Jeg fatter heller ikke det der. Jeg tenkte å skrive et innlegg om akkurat den reklamekampanjen da jeg så den for første gang i går.

Hva blir det neste?

''Motta SMS for når tollerne har med seg narkotikahunder på Svinsesund.

Slipp uønskede år i fengslet. Kun 1 krone per SMS''

Det er vannvittig.

I fjor, tror jeg det var, braste 4 unge menn inn i en tunnel i nesten 200 km/t. Sjåføren mistet kontrollen og bilen fløy fra vegg til vegg i tunnelen, før den traff en annen bil med en far på vei hjem til sine barn. Alle 5 døde.

"5 ofre" sier media.

Det er på tide å kalle en spade for en spade. Det var ikke 5 ofre. Det var 1 drapsmann bak rattet. De 3 andre i bilen er det vanskelig å uttale seg om. Kanskje de forsøkte å stoppe sjåføren, kanskje de giret ham opp. Sjåføren er uansett ansvarlig.

Sjåføren var en drapsmann. Han tok 4 liv og sitt eget.

Det er på tide å forandre holdningene til folk. Vi utsettes for svin som dette hver eneste gang vi setter oss i bilen.

Det hyles om ræva veier i Norge. Problemet er ikke ræva veier. Problemet er holdningene som får folk til å glemme det de lærte på kjøreskolen, nemlig: "Tilpass farten etter forholdene". Det er sjelden det er veien som er problemet. Problemet er at sjåførene ikke tilpasser seg, og mye av det kan skyldes holdningene i befolkningen. F.eks. i kampanjer som den nevnte.

Og ikke minst populistiske politikere som på ramme alvor går ut og sier vi bør ha veier så trygge at du fint skal kunne fyllekjøre uten å dø.

Holdningene er problemet. Start nummer 1 for å gjøre noe med dem må være straffene, og store kutt i lommeboka svir. 7000 kroner svir ikke. Tre brutto månedslønninger, som fyren under skriver, bør derimot røske i lommeboka til de fleste.

Og alkohol eller andre rusmidler: Lappen ryker - for godt! Ikke noe prikketullball.

Samme med lappen til de som presser bilen sin opp i vannvittige hastigheter, eller foretar den typen forbikjøringer vi alle ser hver eneste gang vi er på langtur.

Hvis du havner i en slåsskamp på byen og den du slår uheldigvis slå hodet i asfalten og dør, er du en drapsmann.

Det samme er du utvilsomt når du presser et kjøretøy på 1000 kg opp i 150 km/t, selv om du naturligvis ikke mente å drepe noen. Det gjorde heller ikke fyren som slo på byen - men han visste hva utfallet kunne være.

Gjest saphira
Skrevet

Jeg fatter heller ikke det der. Jeg tenkte å skrive et innlegg om akkurat den reklamekampanjen da jeg så den for første gang i går.

Hva blir det neste?

Det er vannvittig.

I fjor, tror jeg det var, braste 4 unge menn inn i en tunnel i nesten 200 km/t. Sjåføren mistet kontrollen og bilen fløy fra vegg til vegg i tunnelen, før den traff en annen bil med en far på vei hjem til sine barn. Alle 5 døde.

"5 ofre" sier media.

Det er på tide å kalle en spade for en spade. Det var ikke 5 ofre. Det var 1 drapsmann bak rattet. De 3 andre i bilen er det vanskelig å uttale seg om. Kanskje de forsøkte å stoppe sjåføren, kanskje de giret ham opp. Sjåføren er uansett ansvarlig.

Det er på tide å forandre holdningene til folk. Vi utsettes for svin som dette hver eneste gang vi setter oss i bilen.

Det hyles om ræva veier i Norge. Problemet er ikke ræva veier. Problemet er holdningene som får folk til å glemme det de lærte på kjøreskolen, nemlig: "Tilpass farten etter forholdene". Det er sjelden det er veien som er problemet. Problemet er at sjåførene ikke tilpasser seg, og mye av det kan skyldes holdningene i befolkningen. F.eks. i kampanjer som den nevnte.

Og ikke minst populistiske politikere som på ramme alvor går ut og sier vi bør ha veier så trygge at du fint skal kunne fyllekjøre uten å dø.

Holdningene er problemet. Start nummer 1 for å gjøre noe med dem må være straffene, og store kutt i lommeboka svir. 7000 kroner svir ikke. Tre brutto månedslønninger, som fyren under skriver, bør derimot røske i lommeboka til de fleste.

Og alkohol eller andre rusmidler: Lappen ryker - for godt! Ikke noe prikketullball.

Samme med lappen til de som presser bilen sin opp i vannvittige hastigheter, eller foretar den typen forbikjøringer vi alle ser hver eneste gang vi er på langtur.

Hvis du havner i en slåsskamp på byen og den du slår uheldigvis slå hodet i asfalten og dør, er du en drapsmann.

Det samme er du utvilsomt når du presser et kjøretøy på 1000 kg opp i 150 km/t, selv om du naturligvis ikke mente å drepe noen. Det gjorde heller ikke fyren som slo på byen - men han visste hva utfallet kunne være.

Veldig bra innlegg, SDD. Signeres.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Veldig bra innlegg, SDD. Signeres.

Fornuftigheten selv, vettu. ;)

Problemet med dette er at det gjelder nesten alle. Jeg har selv forbanna politiet her inne for å ta fra meg lappen.

Men man blir litt klokere med åra. Dvs - mange blir ikke det ... ;)

Gjest saphira
Skrevet

Fornuftigheten selv, vettu. ;)

Problemet med dette er at det gjelder nesten alle. Jeg har selv forbanna politiet her inne for å ta fra meg lappen.

Men man blir litt klokere med åra. Dvs - mange blir ikke det ... ;)

Mener å huske vi har hatt denne diskusjonen en gang før, men det var kanskje ikke her.

Uansett - viktig å ta den flere ganger. Kanskje noen få stykker endrer holdningen sin. Det er jo i hvert fall noe. :0)

ShitDiddelyDo
Skrevet

Mener å huske vi har hatt denne diskusjonen en gang før, men det var kanskje ikke her.

Uansett - viktig å ta den flere ganger. Kanskje noen få stykker endrer holdningen sin. Det er jo i hvert fall noe. :0)

Jau, vi har hatt den før. Egentlig kunne jeg klippet og limet. ;)

Gjest saphira
Skrevet

Jau, vi har hatt den før. Egentlig kunne jeg klippet og limet. ;)

Hehe, ja. Ble veldig glad for at jeg slapp å skrive alt du hadde skrevet, da. *Lat* ;0)

Skrevet

''Vi snakker om mennesker som tar flere liv i året enn drapsmenn (i Norge).''

Ca 5-8 ganger flere (ca 30-40 mord i året, ca 250 trafikkdrepte).

Jeg vil tro at i nesten alle tilfeller (bortsett fra stenran gjennom soltak, og slikt) skyldes uaktsom kjøring, rus eller for høy hastighet (gjerne i kombinasjon).

Med vennlig hilsen

Skrevet

Hva blir det neste?

Det er vannvittig.

"5 ofre" sier media.

Dette er gjerne villbasser som anser seg selv som eneste kompetente sjåfør bak rattet. Bøter på tusenvis av kroner endrer ikke det synet på seg selv. Daglig er man vitne til flere nesten ulykker og flax langs veiene som fort kaunne ha endt i ulykker.

Den reklamen du snakker om går også på radioen. Der folk blir oppfordret til å senke farten av trygg trafikk og i reklamen rett etter blir du oppfordret til å få vite hvor politiet har fartskontroll. Den gikk etter hverandre i hele fjor høst. Begriper ikke at det er lov, nå gjentar jeg meg selv.

Skrevet

Dette er gjerne villbasser som anser seg selv som eneste kompetente sjåfør bak rattet. Bøter på tusenvis av kroner endrer ikke det synet på seg selv. Daglig er man vitne til flere nesten ulykker og flax langs veiene som fort kaunne ha endt i ulykker.

Den reklamen du snakker om går også på radioen. Der folk blir oppfordret til å senke farten av trygg trafikk og i reklamen rett etter blir du oppfordret til å få vite hvor politiet har fartskontroll. Den gikk etter hverandre i hele fjor høst. Begriper ikke at det er lov, nå gjentar jeg meg selv.

''Bøter på tusenvis av kroner endrer ikke det synet på seg selv. ''

Nei, men det gjør at de må selge bilen.

Det enkleste er ofte det beste! ;-)

Med vennlig hilsen

Skrevet

Godt innlegg (som alltid)!

Utrolig at den reklamen ikke er forbudt, har hørt den på radio og TV også :-(

Skrevet

''Bøter på tusenvis av kroner endrer ikke det synet på seg selv. ''

Nei, men det gjør at de må selge bilen.

Det enkleste er ofte det beste! ;-)

Med vennlig hilsen

Noen av disse villbassene blir som forvokste guttunger bak rattet, men har gjerne jobb og økonomi til å bære disse bøtene. Derfor burde bøtene gis så det svir etter inntekt, slik du sier i et annet innlegg.

Skrevet

Godt innlegg (som alltid)!

Utrolig at den reklamen ikke er forbudt, har hørt den på radio og TV også :-(

"Freedom of speech" beskytter det!

Med vennlig hilsen

Skrevet

Noen av disse villbassene blir som forvokste guttunger bak rattet, men har gjerne jobb og økonomi til å bære disse bøtene. Derfor burde bøtene gis så det svir etter inntekt, slik du sier i et annet innlegg.

Ja, og for de som er ekstreme kan man selvsagt fremdeles fengsle dem, og få dem til å kjøre opp på nytt.

Med vennlig hilsen

ShitDiddelyDo
Skrevet

''Vi snakker om mennesker som tar flere liv i året enn drapsmenn (i Norge).''

Ca 5-8 ganger flere (ca 30-40 mord i året, ca 250 trafikkdrepte).

Jeg vil tro at i nesten alle tilfeller (bortsett fra stenran gjennom soltak, og slikt) skyldes uaktsom kjøring, rus eller for høy hastighet (gjerne i kombinasjon).

Med vennlig hilsen

Til det er det ikke annet å skrive enn: Jepp.

Det er for ille at så mange synes det er greit. Så greit er det blitt at VG markedsfører en kjør-for-fort-kampanje.

Skrevet

"Freedom of speech" beskytter det!

Med vennlig hilsen

Ytringsfriheten må vi verne om, men den bør ikke innbefatte radarvarsling :-(

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...