Gå til innhold

Bør vi ha trafikkbøter som virkelig svir?

Anbefalte innlegg

ShitDiddelyDo
Skrevet

Dette er gjerne villbasser som anser seg selv som eneste kompetente sjåfør bak rattet. Bøter på tusenvis av kroner endrer ikke det synet på seg selv. Daglig er man vitne til flere nesten ulykker og flax langs veiene som fort kaunne ha endt i ulykker.

Den reklamen du snakker om går også på radioen. Der folk blir oppfordret til å senke farten av trygg trafikk og i reklamen rett etter blir du oppfordret til å få vite hvor politiet har fartskontroll. Den gikk etter hverandre i hele fjor høst. Begriper ikke at det er lov, nå gjentar jeg meg selv.

Hadde det bare vært villbassene hadde det vært en ting, men det er jo ikke det. Det er folk flest. De fleste synes det er greit å kjøre for fort, og de fleste liker å presse bilen sin litt i hytt og vær.

Og det er derfor det først og fremst er holdningene vi må angripe. I første instans kan dette gjøres med straffer som virkelig svir. La dem vite at trafikksynder fort kan sette dem i gjeld, eller gi dem ubetinga fengsel. 6 måneder i buret skremmer kanskje ikke Toska, men det vil skremme en vanlig familiefar.

(Det jeg skrev over om "folk flest" gjelder nok i større grad for menn enn for dere kvinner, dog).

• Svar 56
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

22

• ShitDiddelyDo

9

• BobbyPeru

7

• Maximia

5

Mest aktive i denne tråden

ShitDiddelyDo
Skrevet

Godt innlegg (som alltid)!

Utrolig at den reklamen ikke er forbudt, har hørt den på radio og TV også :-(

Det er fullstendig galskap hvis denne også går på tv. Jeg tenkte at VG kanskje ikke var klar over den ...

Skrevet

Ytringsfriheten må vi verne om, men den bør ikke innbefatte radarvarsling :-(

Men det er vanskelig hvis serveren er i utlandet.

Dog er det mulig at man kan "ta" VG for medvirkning til kriminalitet, eller noe slikt?

Med vennlig hilsen

Skrevet

Hadde det bare vært villbassene hadde det vært en ting, men det er jo ikke det. Det er folk flest. De fleste synes det er greit å kjøre for fort, og de fleste liker å presse bilen sin litt i hytt og vær.

Og det er derfor det først og fremst er holdningene vi må angripe. I første instans kan dette gjøres med straffer som virkelig svir. La dem vite at trafikksynder fort kan sette dem i gjeld, eller gi dem ubetinga fengsel. 6 måneder i buret skremmer kanskje ikke Toska, men det vil skremme en vanlig familiefar.

(Det jeg skrev over om "folk flest" gjelder nok i større grad for menn enn for dere kvinner, dog).

Det gjelder kvinner også, i stadig stigende grad. En "bivirkning" fra likestilling.

Med vennlig hilsen

ShitDiddelyDo
Skrevet

Det gjelder kvinner også, i stadig stigende grad. En "bivirkning" fra likestilling.

Med vennlig hilsen

Mulig, men fortsatt er det vel sånn at de aller fleste dødsulykker er forårsaket av menn, mens kvinnene står for flest vimseulykker av speilknuse-typen.

Skrevet

Enden på galskapen var reklame for FRP som skulle redde oss ut av den genrelle elendigheten her i landet med fokus på de dårlige veiene og tog vi har her i landet.

Skrevet

Det var en liten bjelle langt bak i hodet som sa meg at jeg hadde hørt om en diger fartsbot før, til den finske Nokia-sjefen, og litt googling gjorde at jeg fant denne:

http://news.bbc.co.uk/2/hi/europe/1759791.stm

''In Finland, traffic fines are proportionate to the latest available data on an offender's income.

Mr Vanjoki has announced he will appeal, because his income has since dropped.

Mr Vanjoki had to pay a fine equal to 14 days of his income in 1999, which was about 14 million euros ($12.5 million). ''

Andre ord i artikkelen kan tyde på at bota kunne bli redusert til 116 000 euro, hvis hans anke gikk igjennom, men så langt har jeg ikke giddet å google...,-)

Skrevet

Mulig, men fortsatt er det vel sånn at de aller fleste dødsulykker er forårsaket av menn, mens kvinnene står for flest vimseulykker av speilknuse-typen.

Det er nok en forskjell fremdeles, ja, men flere og flere kvinner er å finne bak rattet i noe helt annet enn typiske "konebiler", etterhvert som de har økonomi til å kjøpe store biler.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Enden på galskapen var reklame for FRP som skulle redde oss ut av den genrelle elendigheten her i landet med fokus på de dårlige veiene og tog vi har her i landet.

Det er jo enda "morsommere", siden Frp jo vil kutte i offentlige investeringer.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Det er jo enda "morsommere", siden Frp jo vil kutte i offentlige investeringer.

Med vennlig hilsen

Det skal vel privatiseres regner jeg med som alt annet.

Skrevet

Men det er vanskelig hvis serveren er i utlandet.

Dog er det mulig at man kan "ta" VG for medvirkning til kriminalitet, eller noe slikt?

Med vennlig hilsen

Jeg har hørt reklamen på P4 også, samt en eller annen TV-kanal sønnen min så på. Mulig TV-kanalen er stasjonert i et annet land (oftest Storbritannia?), men P4 sender da vitterlig fra Norge?!

Dette har sjokkert meg fleire ganger, godt at det ikke bare er meg...

ShitDiddelyDo
Skrevet

Selvsagt.

Det er partiet der samferdelssjefen ikke har noen problemer med å si at veiene våre bør være så gode at folk kan fyllekjøre på dem.

Jeg skjønner at han ikke snakker varmt om fyllekjøring, men jeg skulle ønske FRP maktet å se hva slags holdninger de fyrer oppunder.

Enda mer skulle jeg ønske at folk så det, men folk flest er idioter og nikker med.

Skrevet

Jeg har hørt reklamen på P4 også, samt en eller annen TV-kanal sønnen min så på. Mulig TV-kanalen er stasjonert i et annet land (oftest Storbritannia?), men P4 sender da vitterlig fra Norge?!

Dette har sjokkert meg fleire ganger, godt at det ikke bare er meg...

Politiet forsøkte å få stoppet dette, men jeg tror konklusjonen er at det kommer inn under ytringsfriheten å informere andre hvor politiet står. De "andre" er jo ikke kriminelle der og da, så jeg tror det er derfor det ikke teller som medvirkning.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Det skal vel privatiseres regner jeg med som alt annet.

Og når veiene er privatiserte, så må man overraskende nok betale bompenger.... :-)

Med vennlig hilsen

Skrevet

Du synes alle skal likebehandles. Jeg synes det er en god ide å differensiere rått mht til f.eks inntekt.

Skrevet

Du synes alle skal likebehandles. Jeg synes det er en god ide å differensiere rått mht til f.eks inntekt.

Jeg skrev:

''(Bøtenivået bør selvsagt justeres etter inntekt.)

''

Skrevet

Det er bare ett problem med det: den preventive effekten av høyere bøter er relativt liten, det som har effekt er hvor stor sannsynligheten for å bli tatt er. Jeg er ikke oppdatert på bøtenivåene, men de kunne sikkert vært høyere (og tilpasset inntekt), da er det ikke så lett å si til seg selv/andre at det er greit å kjøre for fort, med to-tre fartsbøter i året blir det likevel ikke så alt for dyrt.

Skrevet

Det er bare ett problem med det: den preventive effekten av høyere bøter er relativt liten, det som har effekt er hvor stor sannsynligheten for å bli tatt er. Jeg er ikke oppdatert på bøtenivåene, men de kunne sikkert vært høyere (og tilpasset inntekt), da er det ikke så lett å si til seg selv/andre at det er greit å kjøre for fort, med to-tre fartsbøter i året blir det likevel ikke så alt for dyrt.

Jeg er enig med deg, men det ene ekskluderer ikke det andre.

Fint hvis vi andre slipper å betale så mye skatt! :-)

Med vennlig hilsen

Skrevet

Jeg skrev:

''(Bøtenivået bør selvsagt justeres etter inntekt.)

''

I går var tonen likebehandling over hele linja - helt konsekvent og prinsipielt.

Det er merkelig hvordan "prinsipielle" standpunkter snur med vinden og politiske overbevisninger.

Skrevet

I går var tonen likebehandling over hele linja - helt konsekvent og prinsipielt.

Det er merkelig hvordan "prinsipielle" standpunkter snur med vinden og politiske overbevisninger.

Hva er ikke likebehandling?

Man betaler en prosentandel av lønn etter skatt som bot. Det er da likt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...