Gå til innhold

Bør vi ha trafikkbøter som virkelig svir?

Anbefalte innlegg

Gjest har ikke pc
Skrevet

Jeg skrev:

''(Bøtenivået bør selvsagt justeres etter inntekt.)

''

''(Bøtenivået bør selvsagt justeres etter inntekt.)''

Ved stygg fyllekjøring, skal fengselsstraffen også justeres etter inntekt? Eller skal det da være likhet for loven?

• Svar 56
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

22

• ShitDiddelyDo

9

• BobbyPeru

7

• Maximia

5

Mest aktive i denne tråden

Gjest har ikke pc
Skrevet

Hva er ikke likebehandling?

Man betaler en prosentandel av lønn etter skatt som bot. Det er da likt.

`''Man betaler en prosentandel av lønn etter skatt som bot. Det er da likt.''

Skal det være "likt" må man også ta hensyn til utgifter/forsørgerbyrde osv.

Skrevet

`''Man betaler en prosentandel av lønn etter skatt som bot. Det er da likt.''

Skal det være "likt" må man også ta hensyn til utgifter/forsørgerbyrde osv.

Ja, man man nok regne på det på mange måter. Enig i det.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Hva er ikke likebehandling?

Man betaler en prosentandel av lønn etter skatt som bot. Det er da likt.

Da er 10 prosents lønnsøkning rettferdig uansett uavhengig av inntekt - fordi prosentandelen er den samme.

Du får innrømme at staten skal bruke skjønn - bare det stemmer overens med dine synspunkter.

Skrevet

''(Bøtenivået bør selvsagt justeres etter inntekt.)''

Ved stygg fyllekjøring, skal fengselsstraffen også justeres etter inntekt? Eller skal det da være likhet for loven?

Man oppnår likhet for loven ved at bøtesatsen er regulert etter inntekten.

Skrevet

Da er 10 prosents lønnsøkning rettferdig uansett uavhengig av inntekt - fordi prosentandelen er den samme.

Du får innrømme at staten skal bruke skjønn - bare det stemmer overens med dine synspunkter.

HVa har dette med skjønn å gjøre?

Man kan regne ut bøtesatser som absolutte (1000,- kr) eller som prosentsatser (5% av en måndslønn etter skatt).

Gjest djgfkjdsaægjjndsaadrew
Skrevet

Typisk norske sosialister som vil ha sånt. Det er smaker misunnelse av den type bøter. Bare bøter hindrer ikke gjentakelse. Jeg vil heller at slike folk skal settes til straffearbeid og fratas førerkort for alltid. De har jo satt menneskeliv i fare.

Skrevet

Typisk norske sosialister som vil ha sånt. Det er smaker misunnelse av den type bøter. Bare bøter hindrer ikke gjentakelse. Jeg vil heller at slike folk skal settes til straffearbeid og fratas førerkort for alltid. De har jo satt menneskeliv i fare.

Det fine med det er at man kan senke skattenivået for resten av befolkningen.

Gjest djgfkjdsaægjjndsaadrew
Skrevet

Det fine med det er at man kan senke skattenivået for resten av befolkningen.

Ja, det er virkelig smart at staten skal basere seg på/bli avhengig av store bøter fra råkjørere og dessuten at de ikke skal tas ut av trafikken for alltid!

Skrevet

Ja, det er virkelig smart at staten skal basere seg på/bli avhengig av store bøter fra råkjørere og dessuten at de ikke skal tas ut av trafikken for alltid!

Man kan fremdeles fjerne de som kjører mye for fort. De fleste råkjører ikke.

Med vennlig hilsen

Skrevet

HVa har dette med skjønn å gjøre?

Man kan regne ut bøtesatser som absolutte (1000,- kr) eller som prosentsatser (5% av en måndslønn etter skatt).

Poenget med prosentsatser er forskjellsbehandling - ikke likebehandling. Og det kan jo ikke du godta. Den består i en moralsk avveining som sier at de som tjener mer skal betale mer - altså straffes hardere (altså en poltisk skjønnsmessig vurdering som ligger til grunn for lovgrunnlaget). 5 % av 10 000 nettokroner er mer enn 5 % av 5000 nettokroner. Forbrytelsen er den samme.

Jeg synes dette er en god ordning, men så er jeg heller ikke for likebehandling av straffeforfulgte (hverken rumenere eller kakser i Audi A6)

Skrevet

Poenget med prosentsatser er forskjellsbehandling - ikke likebehandling. Og det kan jo ikke du godta. Den består i en moralsk avveining som sier at de som tjener mer skal betale mer - altså straffes hardere (altså en poltisk skjønnsmessig vurdering som ligger til grunn for lovgrunnlaget). 5 % av 10 000 nettokroner er mer enn 5 % av 5000 nettokroner. Forbrytelsen er den samme.

Jeg synes dette er en god ordning, men så er jeg heller ikke for likebehandling av straffeforfulgte (hverken rumenere eller kakser i Audi A6)

Hvorfor er absolutte bøtesatser mer "likebehandling" enn prosentvise bøtesatser?

Skrevet

Hvorfor er absolutte bøtesatser mer "likebehandling" enn prosentvise bøtesatser?

Fordi prosentandelen må stå i forhold til et tall, mens en forbrytelse (tradisjonelt) står i forhold til en gjerning - altså handlingen som utløser straffebehovet.

Likebehandling er ikke det samme som du, jeg eller andre oppfatter som rettferdighet. Førstnevnte er forsøksvis en handling basert på nøytrale vurderinger, mens retterdighetssansen i stor grad er subjektiv.

Jeg er enig i at de som har mye skal betale mer ved trafikkforseelser, altså at vi gjør FORSKJELL på folk. Først og fremst fordi det er nødvendig av almennpreventive hensyn. Ikke fordi det nødvendigvis er så rettferdig (lønna kan være vel fortjent og mer fortjent enn de som har mindre. Høy lønn kan også skyldes høyere studielån osv)

Skrevet

Fordi prosentandelen må stå i forhold til et tall, mens en forbrytelse (tradisjonelt) står i forhold til en gjerning - altså handlingen som utløser straffebehovet.

Likebehandling er ikke det samme som du, jeg eller andre oppfatter som rettferdighet. Førstnevnte er forsøksvis en handling basert på nøytrale vurderinger, mens retterdighetssansen i stor grad er subjektiv.

Jeg er enig i at de som har mye skal betale mer ved trafikkforseelser, altså at vi gjør FORSKJELL på folk. Først og fremst fordi det er nødvendig av almennpreventive hensyn. Ikke fordi det nødvendigvis er så rettferdig (lønna kan være vel fortjent og mer fortjent enn de som har mindre. Høy lønn kan også skyldes høyere studielån osv)

''Fordi prosentandelen må stå i forhold til et tall, mens en forbrytelse (tradisjonelt) står i forhold til en gjerning - altså handlingen som utløser straffebehovet.''

Vel, hvis det er "prosent"-konseptet du ikke liker, kan man vel bare si "X dagslønner". Da er det likebehandling.

Skrevet

''Fordi prosentandelen må stå i forhold til et tall, mens en forbrytelse (tradisjonelt) står i forhold til en gjerning - altså handlingen som utløser straffebehovet.''

Vel, hvis det er "prosent"-konseptet du ikke liker, kan man vel bare si "X dagslønner". Da er det likebehandling.

Likebehandligsbegrepet refererer seg til ugjerningen - ikke til økonomisk potensiale hos den som har gjort ugjerningen.

2 polakker jobber i en jordbæråker med lik lønn. Den ene jobber i 4 timer fordi han er lat. Den andre jobber i 8 timer. Hvorfor skal den som jobber i 8 timer (i prinsippet) betale mer enn han som jobber i 4 timer dersom forseelsen er den samme?

(norske ungdommer gidder som kjent ikke å plukke bær leneger)

Skrevet

Likebehandligsbegrepet refererer seg til ugjerningen - ikke til økonomisk potensiale hos den som har gjort ugjerningen.

2 polakker jobber i en jordbæråker med lik lønn. Den ene jobber i 4 timer fordi han er lat. Den andre jobber i 8 timer. Hvorfor skal den som jobber i 8 timer (i prinsippet) betale mer enn han som jobber i 4 timer dersom forseelsen er den samme?

(norske ungdommer gidder som kjent ikke å plukke bær leneger)

Kanskje det ikke er latskap som gjør at noen tjener mindre enn andre, men at de er uføre?

Skrevet

Kanskje det ikke er latskap som gjør at noen tjener mindre enn andre, men at de er uføre?

Kankje. Det er veldig mange ulike forklaringer. Men i mitt eksempel var det latskap. Jeg skrev også at studielengde spiller inn. Hvorvidt man er før eller ufør er selvsagt enn faktor. Hvilken sektor man jobber i spiller selvfølgelig inn. Så har vi dette med kjønn da.

Poenget er å illustrere at det hverken er likebehandling eller nødvendigvis rettferdig å innføre en bot estimert med grunnlag i nettolønn.

Men vi vil jo gjerne bremse disse som har så god råd at de spekulerer i fart. Derfor er forslaget godt - av almennpreventive hensyn.

Av samme grunn vil jeg at rumenere skal sone i hjemlandet. Ferdig med den saken.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...