Gå til innhold

Kan en diagnose frita en person for skyld?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Den siste tiden så er det flere personer som har forklart sine dårlige gjerninger med en diagnose. Tannlegen og legen Sudbø forklarte sitt juks i forskningsmaterialet med at han hadde en bipolar lidelse som kunne gjøre han ukritisk.

Han som drepte en ung jente i Skaun i fjor ba om strafferabatt pga aspberger syndrom. Jeg forstår ikke helt hva den diagnosen har med mord å gjøre men..

Så er det denne Bjarte Baasland som tapte 55 milloner kroner på nettspill.En sjelden kromosonfeil kan derfor forklare hvorfor det har gått så galt.

Er en diagnose fritak for ansvar og skyld? Kan ikke en person med en diagnose ta ansvar for seg selv før det går altfor langt? Eller er det noe galt med selvinnsikten til disse personene?

• Svar 44
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

12

• Maximia

3

• Lillemus

2

• morsan

2

Mest aktive i denne tråden

Gjest ingen nick
Skrevet

Jeg mener at slike personer bør være satt under tilsyn og være fratatt ansvar, dvs ha hjelpeverge, slik de ikke får gjort så mye galt.

Hvis de selv føler at de er for friske til å søke hjelp på denne måten. så må de ta konsekvensen for sine handlinger.

Gjest mener jeg!!!!!!
Skrevet

Er man skyldig er man skyldig,

jeg mener at gjør man slike ting så må det være noe som feiler en,

normale folk gjør ikke slikt!

De bør få straffen sin, men samtidig behandling for sin lidelse.

Skrevet

Er man skyldig er man skyldig,

jeg mener at gjør man slike ting så må det være noe som feiler en,

normale folk gjør ikke slikt!

De bør få straffen sin, men samtidig behandling for sin lidelse.

''Er man skyldig er man skyldig, jeg mener at gjør man slike ting så må det være noe som feiler en, normale folk gjør ikke slikt! De bør få straffen sin, men samtidig behandling for sin lidelse.''

Poenget er vel nettopp at de ikke er "helt normale" pga sine diagnoser... ;)

Ellers enig med deg i at en handling er en handling - og den som utfører den må straffes.

Skrevet

På meg virker det som ingen innrømmer skyld i dag. Og på meg ser det ut til at advokatene støtter opp om dette(spesielt i draps og voldssaker). Skulle tro man lettere kunne gå videre med seg selv, om man står for det man har gjort.

Gjest solfryd
Skrevet

Ja, det kan det. F.eks. har jeg ingen skyld for noenting av det jeg gjør, takket være mn psykiatriske diagnose.

''Ja, det kan det. F.eks. har jeg ingen skyld for noenting av det jeg gjør, takket være mn psykiatriske diagnose.''

Nå fleiper du vel???

Gjest solfryd
Skrevet

''Er en diagnose fritak for ansvar og skyld? Kan ikke en person med en diagnose ta ansvar for seg selv før det går altfor langt? Eller er det noe galt med selvinnsikten til disse personene?''

Det spørs jo hvilke diagnoser. Men jeg mener at mennesker uavhengig av diagnoser (med unntak av pågående psykose eller sterk psykisk utviklingshemming) bør vite forskjell på rett og galt.

Skrevet

Nei, en diagnose kan ikke i alle tilfeller frata personen for all skyld. Jeg traff for en tid siden et barn (9-11-årsalder) som helt tydelig hadde eller burde hatt en form for "bokstavdiagnose". Barnet bannet rett opp i ansiktet mitt og helt uten å tenke meg om irettesatte jeg barnet på samme måte som jeg ville gjort med et hvilket som helst annet barn, "Om du ikke passer språket ditt og slutter å banne til meg får du ikke låne xxxx...." Barnet var etter det i det minste alltid ordentlig i munnen når det snakket til meg.

Selv om man har en diagnose så betyr ikke det at man kan kaste all folkeskikk til side.

Skrevet

Folk kan gjøre mye urett i dag og slippe unna med det :-(

Skrevet

Nei, en diagnose kan ikke i alle tilfeller frata personen for all skyld. Jeg traff for en tid siden et barn (9-11-årsalder) som helt tydelig hadde eller burde hatt en form for "bokstavdiagnose". Barnet bannet rett opp i ansiktet mitt og helt uten å tenke meg om irettesatte jeg barnet på samme måte som jeg ville gjort med et hvilket som helst annet barn, "Om du ikke passer språket ditt og slutter å banne til meg får du ikke låne xxxx...." Barnet var etter det i det minste alltid ordentlig i munnen når det snakket til meg.

Selv om man har en diagnose så betyr ikke det at man kan kaste all folkeskikk til side.

''Selv om man har en diagnose så betyr ikke det at man kan kaste all folkeskikk til side.''

Enig! Men noen ganger er det vanskelig å vite, hva som er hva når det gjelder syke folk.

Gjest solfryd
Skrevet

''Jeg traff for en tid siden et barn (9-11-årsalder) som helt tydelig hadde eller burde hatt en form for "bokstavdiagnose". Barnet bannet rett opp i ansiktet mitt ''

Dette kan like gjerne ha vært et utslag av dårlig oppdragelse.

Apropos det: Det er det nok veldig mange som har fått en bokstavdiagnose uten at de egentlig feiler annet enn dårlig oppdragelse, mangel på grenser, kunnskapsmangel på hvordan man oppfører seg, etc. I slike tilfeller skulle en heller gått foreldrene nærmere i sømmene.

Skrevet

''Jeg traff for en tid siden et barn (9-11-årsalder) som helt tydelig hadde eller burde hatt en form for "bokstavdiagnose". Barnet bannet rett opp i ansiktet mitt ''

Apropos det: Det er det nok veldig mange som har fått en bokstavdiagnose uten at de egentlig feiler annet enn dårlig oppdragelse, mangel på grenser, kunnskapsmangel på hvordan man oppfører seg, etc. I slike tilfeller skulle en heller gått foreldrene nærmere i sømmene.

Nei, i dette tilfellet skyldes det ikke "dårlig oppdragelse", barnet har virkelig problemer. Har snakket med en annen som sier det samme som meg om barnet.

Gjest solfryd
Skrevet

Nei, i dette tilfellet skyldes det ikke "dårlig oppdragelse", barnet har virkelig problemer. Har snakket med en annen som sier det samme som meg om barnet.

Ja, selvsagt. Du kjenner til denne helt spesielle saken, jeg gjør ikke. Jeg uttalte meg mer på generelt grunnlag. Og på bakgrunn av tanker jeg gjorde meg da jeg leste innlegget ditt. Men helt klart, i denne saken har du nok rett siden du tydeligvis kjenner til barnet.

Skrevet

''Det er det nok veldig mange som har fått en bokstavdiagnose uten at de egentlig feiler annet enn dårlig oppdragelse, mangel på grenser, kunnskapsmangel på hvordan man oppfører seg, etc.''

Hvor har du en slik løs påstand fra? Dokumentasjon?

Gjest solfryd
Skrevet

''Det er det nok veldig mange som har fått en bokstavdiagnose uten at de egentlig feiler annet enn dårlig oppdragelse, mangel på grenser, kunnskapsmangel på hvordan man oppfører seg, etc.''

Hvor har du en slik løs påstand fra? Dokumentasjon?

He he, jeg kjenner til flere tilfeller jeg hvor barnet får lov til å oppføre seg akkurat som det selv vil uten konsekvenser eller grensesetting. F.eks er det en på 11 år her i nabolaget som har stått og ropt "forbanna hore", osv til mora si uten at det har kommet noen reaksjon. Det samme barnet får også lov til å reke gatelangs til klokka 11-12 på kvelden selv om det er skole neste dag.

Når barn ikke lærer normal oppførsel hjemme, er de slik de pleier å være, ute også. Men forhåpentligvis greier 10 års skolegang med dyktige pedagoger å få dem litt mer "siviliserte".

Jeg har ingen dokumentasjon for min påstand, men det finnes nok av dem (hvis du googler) som mener at det for mange med bokstavdiagnoser. I forlengelsen av det er det ikke rart man spør seg om det er mangler i heimen som har skylda.

Skrevet

He he, jeg kjenner til flere tilfeller jeg hvor barnet får lov til å oppføre seg akkurat som det selv vil uten konsekvenser eller grensesetting. F.eks er det en på 11 år her i nabolaget som har stått og ropt "forbanna hore", osv til mora si uten at det har kommet noen reaksjon. Det samme barnet får også lov til å reke gatelangs til klokka 11-12 på kvelden selv om det er skole neste dag.

Når barn ikke lærer normal oppførsel hjemme, er de slik de pleier å være, ute også. Men forhåpentligvis greier 10 års skolegang med dyktige pedagoger å få dem litt mer "siviliserte".

Jeg har ingen dokumentasjon for min påstand, men det finnes nok av dem (hvis du googler) som mener at det for mange med bokstavdiagnoser. I forlengelsen av det er det ikke rart man spør seg om det er mangler i heimen som har skylda.

Poenget var ikke om det eksisterer "uskikkelige barn" - det er åpenbart, men om du har dokumentasjon på påstanden din om at barn får bokstav-diagnoser uten at de har lidelsen.

Gjest solfryd
Skrevet

Poenget var ikke om det eksisterer "uskikkelige barn" - det er åpenbart, men om du har dokumentasjon på påstanden din om at barn får bokstav-diagnoser uten at de har lidelsen.

Nei, men det er ikke urimelig å anta. Mange blir feildiagnostisert hver eneste dag i f.eks. somatikk og psykiatri. Noen får diagnoser uten at de har dem, og andre får ikke diagnoser selv om de skulle ha hatt.

At slikt forekommer, er åpenbart. Jeg trenger ikke å vise deg _dokumentasjon_ på det.

Skrevet

Nei, men det er ikke urimelig å anta. Mange blir feildiagnostisert hver eneste dag i f.eks. somatikk og psykiatri. Noen får diagnoser uten at de har dem, og andre får ikke diagnoser selv om de skulle ha hatt.

At slikt forekommer, er åpenbart. Jeg trenger ikke å vise deg _dokumentasjon_ på det.

Joda, at noen få blir feildiagnostisert er en selvfølge, men dette er snakk om menneskelige feil, og ikke i et signifikant antall.

Det du skriver får det til å se ut som om et vesentlig antall diagnostiserte unger i virkeligheten ikke har noen diagnose.

Og det er en meget alvorlig påstand.

Skrevet

''At slikt forekommer, er åpenbart. Jeg trenger ikke å vise deg _dokumentasjon_ på det.''

*knegg* Nå nærmer vi oss snåsakailltilhengerargumentasjonen, her...;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...