Gå til innhold

Kan en diagnose frita en person for skyld?

Anbefalte innlegg

Skrevet

''Er en diagnose fritak for ansvar og skyld?''

På ingen måte. Det skal mye til for å slippe straffeansvar, du må være psykotisk, "bevisstløs" eller alvorlig psykisk utviklingshemmet. Selv om du har en psykoselidelse er du ikke automatisk fritatt for straffeansvar, du må ha vært psykotisk i gjerningsøyeblikket. De fleste med psykoselidelser er fullt tilregnelige det meste av tiden.

''Kan ikke en person med en diagnose ta ansvar for seg selv før det går altfor langt?''

Jo, som regel. Men er personen veldig dårlig klarer hn ikke det, det er ofte en del av sykdommen.

''Eller er det noe galt med selvinnsikten til disse personene?''

Det er nok noe galt med selvinnsikten, men heller ikke det er en konstant tilstand. Jo dårligere personen er, jo dårligere vil selvinnsikten være.

Men hva er definisjonen på "bevisstløs"?

• Svar 44
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

12

• Maximia

3

• Lillemus

2

• morsan

2

Mest aktive i denne tråden

Persille1365381127
Skrevet

''Det er det nok veldig mange som har fått en bokstavdiagnose uten at de egentlig feiler annet enn dårlig oppdragelse, mangel på grenser, kunnskapsmangel på hvordan man oppfører seg, etc.''

Hvor har du en slik løs påstand fra? Dokumentasjon?

Det har faktisk vært skrevet en del om det i det siste, uten at jeg i farten har noen linker.

Jeg er litt usikker på om det var faktiske diagnoser eller utredninger, men det var hvertfall en kraftig økning - og flere av barna ble etterhvert rediagnostisert som "sykdomsfrie".

Kan det ha vært Aftenposten, tro?

Skrevet

Men det er sannsynligvis langt flere ADHD-barn som ikke blir diagnostisert, vil jeg anta...??

Det sagt, mange av de som blir feildiagnostisert med ADHD, har vel sannsynligvis "nabodiagnoser"?

Med vennlig hilsen

Jeg snakker her om seriøse studier på området og ikke "bygdeslarv"-diagnoser. Vi er på verdenstoppen når det gjelder ADHD-diagnoser, men mange i norske fengsler har en ubehandlet/ikke oppdaget ADHD-diagnose. Mange har hatt problemer med å passe inn i samfunnet p.g.a. dette. Så vi har begge deler på området både en underdiagnostisering noen steder og en overdiagnostisering andre steder. Begge deler er alvorlig for disse barna får ikke den hjelpen de trenger.

Skrevet

Etter å ha lest igjennom innleggene i trådlisten, gjør det meg enda mer trist å ha ett bokstavbarn.

Det er så utrolig mye uvitehet ute å går at det gjør vondt langt inn i sjelen.

Skrevet

Etter å ha lest igjennom innleggene i trådlisten, gjør det meg enda mer trist å ha ett bokstavbarn.

Det er så utrolig mye uvitehet ute å går at det gjør vondt langt inn i sjelen.

Dette er jo ikke spørsmål om enten eller. Jeg stiller spørsmål om en diagnose kan frita en person helt for skyld. Jeg vet at enkelte er mere disponert for å handle i tråd med loven, men det betyr vel ikke at de er helt unnskyldt for at det de gjør?

Det er jo andre mennesker som også har en bokstavdiagnose som ikke handler i tråd med loven.

Et barn kan ha ADHD som kan gjøre at barnet kan ha vanskelig for å styre impulsene sine. Men det betyr vel ikke at det ok å spytte på læreren eller slå ned en medelev? Man skal også stille krav til en person som har en bokstavdiagnose.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...