Gå til innhold

God nok grunn til å hoppe av forholdet?

Anbefalte innlegg

Gjest D.vill.ende
Skrevet

Er mangel på varierende og regelmessig sex en god nok grunn til å hoppe av et forhold som har vart i 10 år og som har høstet to barn?

Vi har det bra sammen, men jeg har langt mer forventninger til sexlivet enn hva partneren min har. Jeg har nevnt dette igjen og igjen, men står på stede hvil. Mulig jeg har i overkant høy appetitt for sex, men hvis jeg må velge mellom å leve det sexlivet jeg har gjort siden ungene kom til verden 6-7 år, så må jeg snart tenke på meg selv og komme meg videre. Egoistisk eller ikke?

Og hva er de vanligste grunnene til at forhold ryker i 2010?

Skrevet

Egoistisk er det åpenbart, men bare du vet hva du trenger i et forhold.

Jeg tenker imidlertid at å ha "nevnt det" flere ganger ikke akkurat høres ut som en voldsom innsats. Hva med samlivsterapi e.l.? At mange (kvinner) mister sexlysten handler ofte om helt andre ting en selve sex'en.

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

På google fant jeg dette om hva som er de mest vanlige grunner til skilsmisse.

Den vanligste grunnen til skilsmisse verden over er utroskap.

Den nest hyppigste årsak til skilsmisse er at ektefellene ikke får barn, mens den tredje viktigste grunnen er vold.

Så kommer alle de andre grunnene som er forbundet med personlighetsmessige forhold: Humørsykhet, sjalusi, hakking, manglende respekt, manglende støtte, liten seksuell interesse, kranglevorenhet, fraværenhet og så videre.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Bare du kan avgjøre om du vil bli i forholdet eller ikke.

Men det du ikke skal gjøre er å bry deg en tuddel om hva "vanlige årsaker" er. Med mindre du er veldig opptatt av å havne innenfor en eller annen definert gruppe. Hvis så er tilfelle er det bare å se på lista til Nickløsheletida, og gjøre deg vanlig - f.eks. ved å være utro.

Selv ville jeg brukt hodet selv, og gitt en god f ... i hvorfor andre velger å bryte ut av forhold som ikke har noe med deg og dine å gjøre.

Gjest think you little about!!
Skrevet

Til mer du maser om dette, til mer sperre får partneren din. Jeg vet ikke om du er mann eller dame, men damer trenger bekreftelse, de trenger å få oppmerksomhet, kompliment, hjelp, du må vise at du også er interessert i henne som person og ikke bare i det hun har mellom beina osv......

I min verden er det tullete å bryte ut av et forhold med barn pga kjedelig sexliv. Ta ansvar og prøv å få gjort noe med det. Gresset er ikke så veldig mye grønnere på den andre siden. (Iallefall ikke i lengden)

Skrevet

Dere har sikkert ulik sexbehov og ulikt syn på hvorfor ting blir som det blir. Det skal som regel små grep til for å endre ting til det mer positive - men det kan ta litt tid og innsats!

Feks.

- Kommunikasjon (SNAKKE sammen! Fortell fra dagen din, hva du tenker og drømmer om - ikke om sex, dette er kanskje din 1. tanke i hodet, men den må du skyve litt tilbake for å få fres på samlivet igjen).

- Praktisk hjelp med hus og barn (ikke bare tenke eller si det, men faktisk gjøre noe konkret. Her skal det lite til! Sette inn i oppvaskmaskinen etter middag, legge unger, stå opp med unger, kjøring og henting, la mamma ha en ettermiddag alene osv). Vise at du tenker på at hun må få litt fri.

- Økonomi (gjøre noen grep som gjør tilværelsen lettere)

- Tid (sette av tid til å ha hobbyer for å gjøre tid på egenhånd samt sammen: skaff en fast barnevakt: heng opp en lapp på super'n om nødvendig, gå på DATE regelmessig med kona - kino, båttur, middag, rusletur langs stranden... bare være sammen)

- Settle for less! Altså: nøy deg med mindre. I dagens samfunn skal vi ha ALT. NÅ! Vi kan ikke vente, og vi skal ikke jobbe for det. Funker det ikke, så kvitter vi oss med det, og kjøper ny. Vi ser på filmer at sexen skal være slik og sånn. Bilder og filmer som er konstruerte, og lyster vi ikke visste vi hadde, blir plutselig vekket. "DET tente jeg på gitt! Jøss...."

Ang. bytte ut gammelt og brukt med nytt: Er dette slik du ønsker å gjøre det med kona, så versågod. Hvis ikke, må du belage deg på litt eller mye innsats, og kanskje komme seirende ut av det. Har ingen garanti.

"It takes two to tango": Hun må også være med på det. Men trenger kanskje ikke vite om "sjarmoffansiven" din, før det har gått en stund? La henne bli smigret over din nye interesse og glød. La henne få lov å tenke at du gjør dette fordi du er interessert i henne - ikke fordi det er et "prosjekt". Etter en stund (uker), når ting kanskje begynner å bli litt bedre, kan du kanskje fortelle henne at - dette har jeg gjort for å bedre ekteskapet.

For det er henne du valgte å gifte deg med. Og henne du har barn med. Da syns jeg det er verdt litt eller mye innsats for å få det bedre.

At hennes sexlyst er mindre og annerledes enn din, må du kanskje leve med. Men kanskje dere kan møtes på halvveien etterhvert som ting går seg til?

Mange tanker i natten... Men masse lykke til uansett hva du velger å gjøre!

Skrevet

Det grønne gresset på den andre siden blir brunt det også...

Jeg synes du heller skal jobbe mer for å få sexlivet i litt endring. Kanskje samtaler med en sexolog kan hjelpe dere?

Gjest Elextra
Skrevet

Har partneren alltid hatt lite lyst og behov for sex eller har dette endret seg siden dere fikk barn? Vet du noe som helst om årsakene til at din kjære ikke ønsker sex? Ønsker hun det kanskje egentlig, men mangler overskudd og prioriterer søvn?

Det finnes mange ulike årsaker, og jeg synes det er mer enn egoistisk om du hopper av grunnet manglende sex uten å forsøke å finne ut av det. Meget sannsynlig har du mulighet til å påvirke årsaken.

Skrevet

De to største konfliktene i et forhold er vanligvis sex og økonomi.

Skrevet

Det grønne gresset på den andre siden blir brunt det også...

Jeg synes du heller skal jobbe mer for å få sexlivet i litt endring. Kanskje samtaler med en sexolog kan hjelpe dere?

Jeg kjenner et par der han var litt lik trådstarter. Begge pratet med meg så jeg fikk begges versjon. Han var frustrert over de samme tingene som trådstarter - at kona var lite/mindre interessert i sex enn han, og dette frustrerte han til de grader at han sterkt vurderte om det var dette han ville.

Hun på sin side ble veldig såret over at han vurderte henne som "laber" i senga/ikke bra nok, og at hans (for henne) litt sære ønsker IKKE var aktuelle for henne, og gav turn-off.

Han buste på med å lage et stort tema ang. dette, og det ble også sexolog, noe kona var med på for å prøve å imøtekomme han - selv om hun følte det ble helt feil. For det ble å begynne litt i feil retning. Midt i en konflikt skulle de begynne å "ta på hverandre" og andre "hjemmelekser", IKKE lett når konflikten _egentlig_ lå andre steder.

Det er ikke lett for en sexolog å vite da, men jeg tror heller jeg ville rådet dem til samlivsterapi først og fremst, så får sexen vente til litt senere, når forholdet har tatt seg opp litt og de har varme for hverandre igjen. Da kan man få _lyst_ til å jobbe med både det ene og andre.

tror jeg da.. :)

Skrevet

Jeg kjenner et par der han var litt lik trådstarter. Begge pratet med meg så jeg fikk begges versjon. Han var frustrert over de samme tingene som trådstarter - at kona var lite/mindre interessert i sex enn han, og dette frustrerte han til de grader at han sterkt vurderte om det var dette han ville.

Hun på sin side ble veldig såret over at han vurderte henne som "laber" i senga/ikke bra nok, og at hans (for henne) litt sære ønsker IKKE var aktuelle for henne, og gav turn-off.

Han buste på med å lage et stort tema ang. dette, og det ble også sexolog, noe kona var med på for å prøve å imøtekomme han - selv om hun følte det ble helt feil. For det ble å begynne litt i feil retning. Midt i en konflikt skulle de begynne å "ta på hverandre" og andre "hjemmelekser", IKKE lett når konflikten _egentlig_ lå andre steder.

Det er ikke lett for en sexolog å vite da, men jeg tror heller jeg ville rådet dem til samlivsterapi først og fremst, så får sexen vente til litt senere, når forholdet har tatt seg opp litt og de har varme for hverandre igjen. Da kan man få _lyst_ til å jobbe med både det ene og andre.

tror jeg da.. :)

Nå er det en gang slik at for mange mennesker så er sex og fysisk nærhet deres måte å uttrykke kjærlighet og føle seg elsket på.

Du hadde vel ikke sagt: "De kan fokusere på å samarbeide om husarbeidet, så kan de vente med de gode samtalene."

Jeg slutter å være forelsket (eller elske romantisk) det øyeblikk sexen stopper (uten gode fysiske grunner). Så om noen ba meg og sambo om å "sette sexen på vent", så hadde ikke jeg klart å gi noe på andre arenaer, fordi jeg ikke hadde hatt noen interesse av det.

Skrevet

Bare du kan avgjøre om du vil bli i forholdet eller ikke.

Men det du ikke skal gjøre er å bry deg en tuddel om hva "vanlige årsaker" er. Med mindre du er veldig opptatt av å havne innenfor en eller annen definert gruppe. Hvis så er tilfelle er det bare å se på lista til Nickløsheletida, og gjøre deg vanlig - f.eks. ved å være utro.

Selv ville jeg brukt hodet selv, og gitt en god f ... i hvorfor andre velger å bryte ut av forhold som ikke har noe med deg og dine å gjøre.

HELT enig.

Skrevet

Har partneren alltid hatt lite lyst og behov for sex eller har dette endret seg siden dere fikk barn? Vet du noe som helst om årsakene til at din kjære ikke ønsker sex? Ønsker hun det kanskje egentlig, men mangler overskudd og prioriterer søvn?

Det finnes mange ulike årsaker, og jeg synes det er mer enn egoistisk om du hopper av grunnet manglende sex uten å forsøke å finne ut av det. Meget sannsynlig har du mulighet til å påvirke årsaken.

Egoistisk? Skal man forbli i et forhold for à vaere grei? Beklager men synes dette ordet lyder veldig feil her; man forblir ikke i et forhold for à vaere generös eller altruist.

Skrevet

Til mer du maser om dette, til mer sperre får partneren din. Jeg vet ikke om du er mann eller dame, men damer trenger bekreftelse, de trenger å få oppmerksomhet, kompliment, hjelp, du må vise at du også er interessert i henne som person og ikke bare i det hun har mellom beina osv......

I min verden er det tullete å bryte ut av et forhold med barn pga kjedelig sexliv. Ta ansvar og prøv å få gjort noe med det. Gresset er ikke så veldig mye grønnere på den andre siden. (Iallefall ikke i lengden)

Synes det er veldig tullete à forbli i et forhold hvor det ikke finnes spor av lidenskap, jeg.

Skrevet

Nå er det en gang slik at for mange mennesker så er sex og fysisk nærhet deres måte å uttrykke kjærlighet og føle seg elsket på.

Du hadde vel ikke sagt: "De kan fokusere på å samarbeide om husarbeidet, så kan de vente med de gode samtalene."

Jeg slutter å være forelsket (eller elske romantisk) det øyeblikk sexen stopper (uten gode fysiske grunner). Så om noen ba meg og sambo om å "sette sexen på vent", så hadde ikke jeg klart å gi noe på andre arenaer, fordi jeg ikke hadde hatt noen interesse av det.

Veldig enig med deg.

Gjest Elextra
Skrevet

Egoistisk? Skal man forbli i et forhold for à vaere grei? Beklager men synes dette ordet lyder veldig feil her; man forblir ikke i et forhold for à vaere generös eller altruist.

Nei, men om man ønsker å gjøre det slutt med partneren grunnet for lite sex, og ikke søker å finne ut om problemet er midlertidig og/eller kan gjøres noe med, så er man ganske kortenkt. Og ja, jeg synes også det er egoistisk å ikke ville jobbe mer for forholdet, særlig når det er barn i bildet.

Sier ikke at man skal "klare seg uten sex", jeg sier man skal forsøke å finne ut om det er mulig å endre på.

Skrevet

Nei, men om man ønsker å gjøre det slutt med partneren grunnet for lite sex, og ikke søker å finne ut om problemet er midlertidig og/eller kan gjøres noe med, så er man ganske kortenkt. Og ja, jeg synes også det er egoistisk å ikke ville jobbe mer for forholdet, særlig når det er barn i bildet.

Sier ikke at man skal "klare seg uten sex", jeg sier man skal forsøke å finne ut om det er mulig å endre på.

Enig med deg.

Skrevet

Det at man ÖNSKER à komme ut av forholdet er god nok grunn til à gjöre det, synes jeg. Men jeg forstàr hva du mener og saken blir selvsagt en del mer komplisert nàr det er barn i bildet

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...