Gå til innhold

Jeg er en risiko-kunde!

Anbefalte innlegg

Gjest movenpink
Skrevet

Disse risikovurderingene er noe rart noe. Sønnen min på 18 år med 12000 i inntekt i 2008, ble også vurdert til middels risiko da han skulle ha visakort.

Ikke tenk noe mer over det. Det er trolig bare de med millioner i banken som får lavest score.

Tror ikke du må ha millioner i banken, nei. Jeg går på minstesats på AAP (arbeidsavklaringspenger) og ble vurdert til minste risiko-sonen. Men hjelpes nå sa jo cathlin at flytting var årsaken i hennes tilfelle. Vi skal snart flytte for så å søke boliglån. Ikke festlig om vi "rykker fremover i køen" til høysone.

Skrevet

Du får gjenpart av brev når noen har bedt om en kredittvurdering av deg. Eks. kan det være et firma som gjør det om du har krysset av for "betal med faktura". Om du er høyrisikokunde da, sender de selvsagt ikke varer ut til deg. De vil jo ha pengene sine naturlig nok.

Jeg har fått mange slike gjenparter. Men har aldri sett noe om kredittverdighet. Kun at intet negativt er registrert tror jeg.

Gjest movenpink
Skrevet

Jeg har fått mange slike gjenparter. Men har aldri sett noe om kredittverdighet. Kun at intet negativt er registrert tror jeg.

Det er noe relativt nytt de har begynt med nå, tror jeg. For ett år siden fikk du bare de der "intet negativt funnet" eller ant. betalingsanmerkinger e.l.

Skrevet

''Jeg ringte og fikk servert noe svada om at det var fordi jeg nettopp har flyttet, og det er nr 1 årsak til at folk ikke betaler regninger''

OMG! Var dette Lindorff?

Om det er sånn de opererer, så ligger vi tynt an når vi skal flytte (mest sannsynlig i nærmeste fremtid) inntil vi finner noe eget vi kan kjøpe. Blir vi definert plutselig som høyrisikokunder, stiller neppe bankene i kø for å gi boliglån :(

Jeg fikk moderat risiko pga flytting, men etter telefonsamtalen med Lindorff ble jeg flyttet til sone 3.

Lykke til. Ikke ta sorgene på forskudd. Dere får sikkert lån. Hvis ikke, får man gå sammen noen stykker å rane en bank. Så skal de få se risiko-kunder.

Gjest movenpink
Skrevet

Jeg fikk moderat risiko pga flytting, men etter telefonsamtalen med Lindorff ble jeg flyttet til sone 3.

Lykke til. Ikke ta sorgene på forskudd. Dere får sikkert lån. Hvis ikke, får man gå sammen noen stykker å rane en bank. Så skal de få se risiko-kunder.

'' Hvis ikke, får man gå sammen noen stykker å rane en bank. Så skal de få se risiko-kunder.''

LOL!!

Skrevet

Nei, det er privat.

Lang historie kort; har bygget veldig stort hus, verdt dobbelt så mange millioner - og leier ut to leiligheter som dekker lånet.

Iskald beregning, og ganske skummelt når renten går opp - selv om det bare er bittelitt :)

Skal man først gjøre noe må man gjøre det ordentlig! :P

Så du har virkelig et hus som er verdt over 20 millioner?

Når en tenker på hva en får for litt over 15 millioner er jeg veldig nysgjerring på hvordan du bor.

Skrevet

Når en tenker på hva en får for litt over 15 millioner er jeg veldig nysgjerring på hvordan du bor.

Persille har jo forklart at huset er delt opp i flere leiligheter. Da skal det ikke så mye til for å komme opp i store tall om man bor på de "rette" stedene :)

Persille1365381127
Skrevet

Ja, vi har det...

:)

Skrevet

Persille har jo forklart at huset er delt opp i flere leiligheter. Da skal det ikke så mye til for å komme opp i store tall om man bor på de "rette" stedene :)

Skal nok ikke det, men skal en betale renter og avdrag på et lån på 10 millioner med 3,5% rente og 20 års nedbetalingstid ligger månedlig lånekostnad på 100.000.

Månedlig leie på de to leilighetene må da være på gj.snitt. 50.000 for å dekke lånene som det sto i innlegget.

Ble bare veldig nysgjerrig på hva slags bolig og utleieleiligheter dette er.

Skrevet

Skal nok ikke det, men skal en betale renter og avdrag på et lån på 10 millioner med 3,5% rente og 20 års nedbetalingstid ligger månedlig lånekostnad på 100.000.

Månedlig leie på de to leilighetene må da være på gj.snitt. 50.000 for å dekke lånene som det sto i innlegget.

Ble bare veldig nysgjerrig på hva slags bolig og utleieleiligheter dette er.

Nå tror jeg du regner litt feil :) Det blir ca. halvparten. Og løpetiden kan jo være lengre, for alt du vet. Kanskje har hun betalingsfrihet fra avdrag for øyeblikket.

Er da ikke noe å spekulere i, Persille har jo ingen grunn til å lyve.

Gjest minstepensjonist
Skrevet

Jeg fikk akkurat et slik brev, jeg også og her står det:

'' Score er en statistisk beregning av sannsynlighet for mislighold,

hvor risiko blir beregnet til høy, moderat eller lav.

"Scoring" er basert på en sammenstilling av opplysninger fra vårt register

sammen med statistiske opplysninger om personer med samme alder, bosted,

inntekt og formue som Dem.''

Alt dette tøvet har vel intet med min økonomiske evne å gjøre?

Forøvrig fikk jeg:

'' Scoring

Decision Score 4 - Lav risiko.''

Og jeg er minstepensjonist.

Skrevet

Jeg fikk akkurat et slik brev, jeg også og her står det:

'' Score er en statistisk beregning av sannsynlighet for mislighold,

hvor risiko blir beregnet til høy, moderat eller lav.

"Scoring" er basert på en sammenstilling av opplysninger fra vårt register

sammen med statistiske opplysninger om personer med samme alder, bosted,

inntekt og formue som Dem.''

Alt dette tøvet har vel intet med min økonomiske evne å gjøre?

Forøvrig fikk jeg:

'' Scoring

Decision Score 4 - Lav risiko.''

Og jeg er minstepensjonist.

Jeg syns det er irriterende å bli vurdert på en sånn måte.

Gjest minstepensjonist
Skrevet

Jeg syns det er irriterende å bli vurdert på en sånn måte.

Det virker som om de vurderer vår økonomi utifra våre naboers økonomiske evne og om de er gode eller dårlige betalere.

Jeg kan da ha god betalingsevne selv om min nabo har ørten inkassosaker.

Høl i huet vurderingsmåte er det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...