Gå til innhold

Graviditet og alder

Gjest forsvarlig eller ikke

Anbefalte innlegg

Gjest forsvarlig eller ikke
Skrevet

Når er man for gammel til å få barn?

Gjest Elextra
Skrevet

Når man er over overgangsalderen.

Men dersom denne kommer veldig tidlig og man ønsker barn, synes jeg ikke det er noe i veien for å få kunstig hjelp til å bli gravid.

Skrevet

Som du ser av tabellen i linken under er det under 1 levendefødt barn per 100 kviner i aldersgruppen 45-49. Nå skyldes nok det lave antall fødte barn også at få kvinner i den alderen _ønsker_ barn, men sjansen for å kunne bli gravid i den aldersgruppen er svært liten.

Man sier at fruktbarheten synker kraftig ca i 35-årsalderen, og ekstremt kraftig etter 40-årsalderen.

Mange kvinner kan menstruere til de er 50+ men det er ikke ensbetydende med att de kan bli gravide. En venninne forsøkte å få barn fra hun var ca 41-42, men har ennå ikke blitt gravid - nå er hun 45. Hun menstruerer som vanlig, og legen har tatt hormontester og funnet ut at alt er i orden, men trolig er eggene "for gamle" og sipper ikke sædcellene inn.

Men det finnes også dem som har født barn etter å ha blitt gravide med naturmetoden selv om de er både 45 og 50 år. Det er altså individuelt.

http://www.ssb.no/emner/02/02/10/fodte/tab-2010-04-08-03.html

Skrevet

Når naturen setter en stopper for det. Unntak hvis naturen tar veldig feil, altså hvis man kommer i overgangsalderen altfor tidlig i forhold til fysisk alder.

Men det kan være mange andre årsaker til at graviditet ikke er "forsvarlig", enn at man har nådd en bestemt alder. Man skal ha helse og krefter til å ta seg av barnet etter graviditeten også, og det trenger ikke ha noe med hvorvidt man er 20, 30 eller 40 år å gjøre. Men det blir en litt annen sak.

Skrevet

Når man ikke lenger kan bli gravid på naturlig måte - jeg mener helt bestemt at det er kroppens måte å si fra om at man er for gammel på:-)

Gjest Elextra
Skrevet

Når man ikke lenger kan bli gravid på naturlig måte - jeg mener helt bestemt at det er kroppens måte å si fra om at man er for gammel på:-)

Betyr det at du er i mot IVF-behandling - eller?

Hva med de som havner i overgangsalderen allerede ved drøye 30 år (faktisk ikke så sjelden)?

Gjest heldige menn
Skrevet

Jeg vil si at man bør prøve å bli gravid før 37 år...

men 40 år - ok...

men stort eldre enn det... da begynner det å bli for gammelt ja.

Er større sjanser for komplikasjoner,

dessuten har man ikke samme energien som når man er yngre. Er et slit den småbarnsperioden.

Men syns hver enkelt skal vurdere om de føler seg for gammel eller ei, folk har ikke rett til å dømme andre fordi de har fått barn sent. Det kan være ulike årsaker til det,

karriere, problemer med å bli gravid, ikke funnet den rette osv...

Absolutt sent - da vil jeg si 50...

Skjønt en del menn på 50 og 60 som finner seg unge fruer og får barn...

Menn er heldige som ikke har den biologiske klokka som tikker.

Gjest Gammel mor?
Skrevet

Jeg tenker litt på å få barn, tar folat. Men jeg vil da være 40 år når barnet kommer . Synes det er litt gammelt med tanke på hvor lenge barn og barnebarn skal beholder foreldre/besteforeldre. Men på den anne side vil mine barn få flere søsken og ha hverandre sånn sett.

Synes det er mye skremselspropaganda om hvor mye galt som kan skje når mødre er eldre. Selv om det selvfølgelig er fint å ha unge mødre på mange måter. Jeg har også tro på at kroppen stopper opp når man ikke skal ha flere barn. Å få barn sent viser statistisk at man lever lengre. Har også lest at en gynekolog uttalte at man ofte var nesten steril ca 10 år før overgangsalderen. Så det er ikke lurt å vente om man skal ha flere. Men man bør selvfølgelig heller ikke bruke dette som prevansjonsmiddel. Selv om jeg tror det er mer tilrådelig med sikre perioder etter 40 år.

Det er også så mange som sier at man kan få barn om man er i min alder om man er frisk og rask. Men hvor frisk og rask skal man være? Noen har jo fått sykdommer, men det behøver ikke å være sykdommer som man lever kortere av.

Det som skremmer meg mest er vel alt som kan gå galt. Man er mye mer bekymret i min alder, og når man har friske barn fra før. Også har jeg barn fra før og vet at det kan være veldig krevende å oppdra barn i dag. Man skal liksom være så vellykket på mange måter. Samtidig som barne og ungdomsmiljø kan være veldig tøffe. Det skremmer meg.

Skrevet

Man er for gammel til barn når naturen setter stopp. Etter ca 50 burde det ikke være lov med kunstig befruktning eller adpsjon av babyer.

Gjest Elextra
Skrevet

Jeg vil si at man bør prøve å bli gravid før 37 år...

men 40 år - ok...

men stort eldre enn det... da begynner det å bli for gammelt ja.

Er større sjanser for komplikasjoner,

dessuten har man ikke samme energien som når man er yngre. Er et slit den småbarnsperioden.

Men syns hver enkelt skal vurdere om de føler seg for gammel eller ei, folk har ikke rett til å dømme andre fordi de har fått barn sent. Det kan være ulike årsaker til det,

karriere, problemer med å bli gravid, ikke funnet den rette osv...

Absolutt sent - da vil jeg si 50...

Skjønt en del menn på 50 og 60 som finner seg unge fruer og får barn...

Menn er heldige som ikke har den biologiske klokka som tikker.

''Jeg vil si at man bør prøve å bli gravid før 37 år... men 40 år - ok... ''

Jeg vil si det er andre ting ved en person enn alder som avgjør om vedkommende er egnet som mor/forelder. Ved å sette en slik grense, tenker du da på fysiske komplikasjoner for mor og barn eller på andre ting? Bare nysgjerrig.

Selv klarer jeg ikke sette noen aldersgrense, men tenker at det for de fleste vil være overgangsalderen som setter stopp. Dog vil jeg absolutt forsvare at de som kommer svært tidlig i overgangsalderen får hjelp til å bli gravide om det trengs.

Forøvrig har jeg en venninne som fikk to barn etter 40, hun både var og er meget ungdommelig, og er en fantastisk mor :-).

Gjest heldige menn
Skrevet

Jeg vil si det er andre ting ved en person enn alder som avgjør om vedkommende er egnet som mor/forelder. Ved å sette en slik grense, tenker du da på fysiske komplikasjoner for mor og barn eller på andre ting? Bare nysgjerrig.

Selv klarer jeg ikke sette noen aldersgrense, men tenker at det for de fleste vil være overgangsalderen som setter stopp. Dog vil jeg absolutt forsvare at de som kommer svært tidlig i overgangsalderen får hjelp til å bli gravide om det trengs.

Forøvrig har jeg en venninne som fikk to barn etter 40, hun både var og er meget ungdommelig, og er en fantastisk mor :-).

Mest det fysiske, større sjans for komplikasjoner osv..

eggene begynner jo å gå ut på dato.

Men selvsagt kan det gå bra og.

men så må en tenke på hvor gammel en er...

en venninne av meg har foreldre som var over 40 da de fikk henne og

moren ble rammet av slag 70 år gammel, faren døde i 60 års alder av kreft..

og datteren var enebarn. Det ble til at hun måtte stelle moren og det ble veldig krevende for henne i tillegg til sine egne barn.

Visst fikk moren hjemmehjelp og hjemmesykepleie, men en del ble jo på en måte datterens ansvar.

Skrevet

''Jeg vil si det er andre ting ved en person enn alder som avgjør om vedkommende er egnet som mor/forelder. ''

Det er jeg helt enig med deg i.

Men generelt sett ville jeg råde kvinner som ønsker seg barn å ikke utsette forsøkene til de har fylt 40 - rett og slett fordi sjansen til å lykkes kan være i minste laget.

Gjest Elextra
Skrevet

''Jeg vil si det er andre ting ved en person enn alder som avgjør om vedkommende er egnet som mor/forelder. ''

Det er jeg helt enig med deg i.

Men generelt sett ville jeg råde kvinner som ønsker seg barn å ikke utsette forsøkene til de har fylt 40 - rett og slett fordi sjansen til å lykkes kan være i minste laget.

''Men generelt sett ville jeg råde kvinner som ønsker seg barn å ikke utsette forsøkene til de har fylt 40 - rett og slett fordi sjansen til å lykkes kan være i minste laget''

Det tror jeg de aller fleste kvinner som nærmer seg 40 er klar over, og slike råd kan fort havne i dårlig jord.

Gjest høstløv
Skrevet

''Men generelt sett ville jeg råde kvinner som ønsker seg barn å ikke utsette forsøkene til de har fylt 40 - rett og slett fordi sjansen til å lykkes kan være i minste laget''

Det tror jeg de aller fleste kvinner som nærmer seg 40 er klar over, og slike råd kan fort havne i dårlig jord.

Jeg kjenner mange som har fått barn når de var førti eller eldre og flere av barna var overraskende "sølvbryllupsgaver" .

Jeg fikk min yngste da jeg var 39, søsteren min fikk sin da hun var 41, to av venninnene mine fikk overraskelser i form av barn da de hadde passert 40 og jeg kunne faktisk fortsette å ramse opp enda flere.

Skrevet

Det er jo litt tullete sagt - hva med folk som havner i tidlig overgangsalder, altså omtrent på samme alder som førstegangsfødende i osloområdet? Eller folk som ikke er fruktbare som sådan?

Næsj, den biologiske klokka er ikke noe å stille verden etter.

Skrevet

Mest det fysiske, større sjans for komplikasjoner osv..

eggene begynner jo å gå ut på dato.

Men selvsagt kan det gå bra og.

men så må en tenke på hvor gammel en er...

en venninne av meg har foreldre som var over 40 da de fikk henne og

moren ble rammet av slag 70 år gammel, faren døde i 60 års alder av kreft..

og datteren var enebarn. Det ble til at hun måtte stelle moren og det ble veldig krevende for henne i tillegg til sine egne barn.

Visst fikk moren hjemmehjelp og hjemmesykepleie, men en del ble jo på en måte datterens ansvar.

Sånn nytter det jo ikke å tenke da - man vet jo aldri (heldigvis) hva fremtiden bringer... Min mor var 22 da hun fikk meg - en veldig "vanlig" alder å få barn i den gangen. Sånn sett skulle man tro at jeg var "sikret" mange år med moren min. Men hun døde i en alder av 50...

Skrevet

De som nærmer seg 40 er kanskje klar over det, men jeg tror mange som er godt under den alderen tror at dette er noe som kan utsettes til de har gjort "alt de skal".

Gjest Elextra
Skrevet

De som nærmer seg 40 er kanskje klar over det, men jeg tror mange som er godt under den alderen tror at dette er noe som kan utsettes til de har gjort "alt de skal".

Selv ble jeg grundig lei av slike velmenende råd fra jeg var ganske ung - virket som mange eldre tok det for gitt at jeg utsatte barn til det tidspunkt det passet meg.

Skrevet

Selv ble jeg grundig lei av slike velmenende råd fra jeg var ganske ung - virket som mange eldre tok det for gitt at jeg utsatte barn til det tidspunkt det passet meg.

Ja, man bør jo ikke gå rundt og SI slikt til folk uoppfordret! Jeg mente mer som svar i en slik trpd eller på direkte spørsmål :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...