Gå til innhold

Bort med dobbeltsenga?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I denne artikkelen omtales visse danske arkitekters ønske på 50-60-tallet om å fjerne dobbeltsenga og heller la hvert familiemedlem ha hvert sitt rom med en enkeltseng.

Ett av argumentene var vanskeligheten med å gjøre rent under senga, og det er et argument jeg forsåvidt kjøper.

Men så kommer dette *humre humre*:

''Men arkitektenes motvilje mot dobbeltsengen handlet ikke bare om plass og hygiene, men også om demokrati. De kulturradikalske arkitektene mente at man var likeverdige partnere i et ekteskap.

Kvinnen burde få sove for seg selv, slik at hun skulle få pause fra mannens tilnærmelser.

Men samtidig skulle hun være villig til å ofre seg frivillig for å tilfredsstille mannen, noe som var viktig og naturlig for å ha et godt sexliv, melder Videnskab.dk.''

Hvor 'likeverdig' er det at kvinnen bare betraktes som noe som ikke har egne lyster/behov, men bare noe som dels må beskyttes mot mannens til mas og dels noe som må 'ofre' seg for husfredens skyld? ;-)

http://www.aftenposten.no/bolig/inspirasjon/article3771380.ece

(I parentes nevnes, for dem som er ivrige på rødblyanten: Heter det egentlig "kulturradikalske"? Jeg ville skrevet "kulturradikale".)

Gjest Elextra
Skrevet

''Kvinnen burde få sove for seg selv, slik at hun skulle få pause fra mannens tilnærmelser. ''

Ho ho!

Når det er sagt hender det nok at jeg kunne ønske meg eget soverom, men det har hverken med tilnærmelser eller vask å gjøre. Men alt i alt er det koselig å dele, da! :-)

(og ja - det heter selvfølgelig 'radikale')

Skrevet

Hehe. Lurer på hvem som har bestemt at mannen alltid har lyst og ikke kvinnen... :o)

Men kunne tenke meg egen seng i eget rom når det kommer til snorking....

Gjest annlovinda
Skrevet

Hehe. Lurer på hvem som har bestemt at mannen alltid har lyst og ikke kvinnen... :o)

Men kunne tenke meg egen seng i eget rom når det kommer til snorking....

Samme her

Skrevet

''Kvinnen burde få sove for seg selv, slik at hun skulle få pause fra mannens tilnærmelser. ''

Ho ho!

Når det er sagt hender det nok at jeg kunne ønske meg eget soverom, men det har hverken med tilnærmelser eller vask å gjøre. Men alt i alt er det koselig å dele, da! :-)

(og ja - det heter selvfølgelig 'radikale')

Ja, jeg storkoser meg de gangene husbonden er bortreist og jeg kan lese eller surfe på internett på senga uten å bekymre meg for at lyset forstyrrer han :-)

Men det er hyggelig å dele, ja :-)

Forøvrig tror jeg ikke at separate soverom nødvendigvis innebærer mindre sex. Men kommentarene i artikkelen ga jo inntrykk av at kvinner ikke er interessert i sex for sin egen del, og det vil jeg jo tro ikke innebar riktighet "selv" på 50- og 60-tallet.

Skrevet

Jeg tror absolutt det heter "radikale".

Jeg tror også at akkurat arkitektene først og fremst var ute etter å finne avanserte unnskyldninger for å slippe for store soverom. I bolignødens tid var det ikke så stor tumleplass.

Der jeg kommer fra, kan man sove i samme seng uten at sexpresset blir ulidelig - og man kan ha sex selv om det bare finnes enkeltsenger. Men jeg var som kjent ung i gamle dager.

Skrevet

Jeg tror også at akkurat arkitektene først og fremst var ute etter å finne avanserte unnskyldninger for å slippe for store soverom. I bolignødens tid var det ikke så stor tumleplass.

Der jeg kommer fra, kan man sove i samme seng uten at sexpresset blir ulidelig - og man kan ha sex selv om det bare finnes enkeltsenger. Men jeg var som kjent ung i gamle dager.

''Jeg tror også at akkurat arkitektene først og fremst var ute etter å finne avanserte unnskyldninger for å slippe for store soverom. I bolignødens tid var det ikke så stor tumleplass. ''

Ja, og jeg skjønner den, men da burde de jo argumentere for køyesenger! :-) Skrev de ikke i artikkelen at arkitektene mente man burde ha enkeltrom på 6 kvm? Man kan jo ha et dobbeltrom på 12 kvm istedenfor 2 x 6 kvm.

Skrevet

''Jeg tror også at akkurat arkitektene først og fremst var ute etter å finne avanserte unnskyldninger for å slippe for store soverom. I bolignødens tid var det ikke så stor tumleplass. ''

Ja, og jeg skjønner den, men da burde de jo argumentere for køyesenger! :-) Skrev de ikke i artikkelen at arkitektene mente man burde ha enkeltrom på 6 kvm? Man kan jo ha et dobbeltrom på 12 kvm istedenfor 2 x 6 kvm.

Køyesenger for ektepar var vel litt radikalt selv den gangen...

Jeg tror ikke man skal bruke altfor mye logikk på trender innenfor interiør og leilighetsplanløsninger :-|

Skrevet

When you think you've heard it all ...

:D

ShitDiddelyDo
Skrevet

''Kvinnen burde få sove for seg selv, slik at hun skulle få pause fra mannens tilnærmelser.''

Du spør om om hvor likeverdig det er at kvinnen ble betraktet som noe uten lyster. Jeg for min del lurer på hvor likeverdig det var å betrakte mannen som et eller annet slags lugubert dyr kvinnen måtte sove på god avstand fra for å slippe unna hans tilnærmelser. ;)

Når det er sagt er jeg kanskje et dyr. Det er ikke ofte jeg har lyst til å våkne opp ved siden av en kvinne, men de gangene jeg tenker tanken er det utelukkende fordi jeg våkner med ereksjon.

Skrevet

''Kvinnen burde få sove for seg selv, slik at hun skulle få pause fra mannens tilnærmelser.''

Du spør om om hvor likeverdig det er at kvinnen ble betraktet som noe uten lyster. Jeg for min del lurer på hvor likeverdig det var å betrakte mannen som et eller annet slags lugubert dyr kvinnen måtte sove på god avstand fra for å slippe unna hans tilnærmelser. ;)

Når det er sagt er jeg kanskje et dyr. Det er ikke ofte jeg har lyst til å våkne opp ved siden av en kvinne, men de gangene jeg tenker tanken er det utelukkende fordi jeg våkner med ereksjon.

''Jeg for min del lurer på hvor likeverdig det var å betrakte mannen som et eller annet slags lugubert dyr kvinnen måtte sove på god avstand fra for å slippe unna hans tilnærmelser. ;)''

*he he*

Det blir som jeg leste en gang: 30 minutters mas regnes ikke som "foreplay"! ;-)

ShitDiddelyDo
Skrevet

''Jeg for min del lurer på hvor likeverdig det var å betrakte mannen som et eller annet slags lugubert dyr kvinnen måtte sove på god avstand fra for å slippe unna hans tilnærmelser. ;)''

*he he*

Det blir som jeg leste en gang: 30 minutters mas regnes ikke som "foreplay"! ;-)

Men det er fortsatt sånn i mange kulturer og land. Vi menn kan ikke styre vårt begjær, og unnskyldes lettere enn kvinner. Menn er menn, vettu. That's nature! :)

Skrevet

'' ''og man kan ha sex selv om det bare finnes enkeltsenger. ''

Jeg husker at jeg som barn og sikkert også tenåring, trodde at for å ha sex, så MÅTTE man bruke dobbeltseng. Altså - der det ikke fantse dobbeltseng, var det heller ingen sex. Husker veldig detaljert fra en film (sikkert finsk fjernsynsteater eller noe sånt) at det var et par som hadde sex i en enkeltseng.

Jeg ble skikkelig overrasket over at det gikk an!

Skrevet

Men det er fortsatt sånn i mange kulturer og land. Vi menn kan ikke styre vårt begjær, og unnskyldes lettere enn kvinner. Menn er menn, vettu. That's nature! :)

Det er greit å ha noe å skylde på :-)

Vi ligger ikke alltid så langt foran disse 'andre' landene/kulturene vi heller, selv om det begynner å hjelpe på.

Jeg husker godt et svar knut Bjørnsen ga i en spalte han hadde i et ukeblad for mange år siden, der en tenåringsjente skrev inn og beklaget seg over noen voksne menn i et bryllup hun var i klenget for mye på henne under dans osv.

Den godeste Knut (bless his soul) svarte at slikt måtte man nesten bare forvente, og han trakk dertil parallellen til dyreriket der oksen brukes til å befrukte flere og stadig yngre kuer...

Hadde dette svaret kommet i nettalderen, der man kan komme med tilbakemeldinger, hadde det jo vært frsitende å gjøre et poeng ut av at okser nå for tiden bare får 'ha seg' med en jukse-ku, mens sæden samles opp i beholdere...;-)

Skrevet

Jeg husker at jeg som barn og sikkert også tenåring, trodde at for å ha sex, så MÅTTE man bruke dobbeltseng. Altså - der det ikke fantse dobbeltseng, var det heller ingen sex. Husker veldig detaljert fra en film (sikkert finsk fjernsynsteater eller noe sånt) at det var et par som hadde sex i en enkeltseng.

LOL

Skrevet

''...sikkert finsk fjernsynsteater eller noe sånt''

Der var alle mannfolka i vinterkrigen og / eller eller bevisstløse av alkohol.

Men det kan ha vært svensk, det var meget - eh - løssluppent.

Skrevet

''...sikkert finsk fjernsynsteater eller noe sånt''

Der var alle mannfolka i vinterkrigen og / eller eller bevisstløse av alkohol.

Men det kan ha vært svensk, det var meget - eh - løssluppent.

Aner ikke hva slags film det var, jeg fikk jo ikke lov til å se noe omtrent (husker at jeg gnålte meg til å se Tornefuglene etterhvert) - men det var en typisk "stuga" på landet, med enkelt inventar, og altså en enkeltseng - der det var en løssluppen aktivitet ja :-)

Skrevet

Aner ikke hva slags film det var, jeg fikk jo ikke lov til å se noe omtrent (husker at jeg gnålte meg til å se Tornefuglene etterhvert) - men det var en typisk "stuga" på landet, med enkelt inventar, og altså en enkeltseng - der det var en løssluppen aktivitet ja :-)

Det viktigste var at du lærte noe :-))

Skrevet

Det viktigste var at du lærte noe :-))

*fnis*

Forhåpentligvis har det også vært NYTTIG lærdom! ;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...