Gå til innhold

Døv eller blind?

Anbefalte innlegg

Gjest tenkt situasjon...
Skrevet

Hvis du fikk velge...

plutselig en dag mistet du en sans, enten synet eller hørselen, hva ville du valgt?

Du ville fortsatt behold stemmen din og minnene om evnt farger, bilder, ansikter, lyder, musikk osv, men du kunne ikke lenger oppleve dem via hørsel eller syn...

Jeg tror jeg ville blitt døv.

Hadde følt meg så handikappet og fått angst om jeg ikke så ting,

det å komme seg fram osv....

jeg ville fortsatt kunne synge inni hodet mitt om jeg trengte å høre musikk.... så fikk jeg heller lære meg tegnspråk :)

Og internett, sms osv... no problem :)

Hva ville du valgt, om du måtte?

• Svar 59
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• meg__123!

3

• Caloni Makaroni

2

• hidi, the scorpion

2

• morsan

1

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Jeg hadde valgt å bli døv

Føler som deg, det gir en voldsom "panikk" å ikke kunne se. Jeg klarer derimot å forestille meg enklere en tilværelse uten lyder

Da har en jo tv, internet, døvespråket, og et visst inntrykk av lyd får vi vel kanskje gjennom følelsen - during i gulver ol

Men siden jeg er heldig og har alle sanser i behold så må jeg innrømme at tanken på å miste noen av dem virker ganske traumatisk og ille :)

Gjest Elextra
Skrevet

tusser over at alle er så skråsikre på at de ville valgt døv.

Jeg er usikker, og tenker at det må være lettere å venne seg til ikke å se enn til ikke å høre. Uten å høre kan du vanskelig kommunisere med andre direkte/muntlig, og jeg antar jeg ville følt meg veldig isolert. Om du har vært døv bestandig/siden du var barn har du sikkert lært deg både å munnavlese og tegnspråk, så da blir det litt annerledes.

Men om en kommuniserer mest på nettet er det jo greiere å være døv enn blind, da :-).

Skrevet

Jeg hadde selvfølgelig valgt å bli døv ;-P

(er født døv)

Med litt tilrettelegging der det er nødvendig kan jeg gjøre aå og si alt det andre mennesker kan... Min største fordel er kanskje at jeg ikke vet hvordan det er å høre - og man savner jo ikke noe man ikke vet hva er ;)

For min egen del synes jeg at jeg er utrolig heldig som er døv, siden jeg da har opplevd mye jeg ikke ellers ville opplevd. Artige situasjoner oppstår og selv om jeg har like gode venner som er hørende, så er det ingenting som kan måle seg med det fellesskapet man kan kjenne sammen med mange av sine døve venner :)

Skrevet

Jeg er usikker, og tenker at det må være lettere å venne seg til ikke å se enn til ikke å høre. Uten å høre kan du vanskelig kommunisere med andre direkte/muntlig, og jeg antar jeg ville følt meg veldig isolert. Om du har vært døv bestandig/siden du var barn har du sikkert lært deg både å munnavlese og tegnspråk, så da blir det litt annerledes.

Men om en kommuniserer mest på nettet er det jo greiere å være døv enn blind, da :-).

Jeg heller faktisk til å være litt enig med deg... Det er ikke lett å plutselig bli døv i voksen alder. Mange sliter med å lære seg tegnspråk og familie og venner må jo også lære seg dette språket for å kunne kommunisere med den døve... På den annen side har vi nå CI, så sånn sett vil vel de fleste døveblitte få innoperert implantat og fungere rimelig bra som døve.

Det verste med å være blind er kanskje å aldri mer få kjøre bil og være avhengig av andre på reiser osv...?

hidi, the scorpion
Skrevet

Jeg ville også heller vært døv....

Jeg nyter synet av omverdenen, filmer, bøker, ungene, naturen, dyr, mennesker og alt annet man kan se, tapet av hørselen synes lite mot alt det....

Men jeg _vet_ jo ikke hundre prosent sikkert. Bare tror at jeg liker hva jeg ser, bedre enn hva jeg hører;)

Håper dog inderlig, at jeg får beholde begge sansene!

Gjest Hei Hidi
Skrevet

Jeg ville også heller vært døv....

Jeg nyter synet av omverdenen, filmer, bøker, ungene, naturen, dyr, mennesker og alt annet man kan se, tapet av hørselen synes lite mot alt det....

Men jeg _vet_ jo ikke hundre prosent sikkert. Bare tror at jeg liker hva jeg ser, bedre enn hva jeg hører;)

Håper dog inderlig, at jeg får beholde begge sansene!

Får håpe du beholder troa din da. De som ikke er kristne blir oftere blinde.

hidi, the scorpion
Skrevet

Får håpe du beholder troa din da. De som ikke er kristne blir oftere blinde.

Har jeg heldigvis aldri hørt om!

Overlater slikt til genetikken!

Skrevet

Jeg hadde selvfølgelig valgt å bli døv ;-P

(er født døv)

Med litt tilrettelegging der det er nødvendig kan jeg gjøre aå og si alt det andre mennesker kan... Min største fordel er kanskje at jeg ikke vet hvordan det er å høre - og man savner jo ikke noe man ikke vet hva er ;)

For min egen del synes jeg at jeg er utrolig heldig som er døv, siden jeg da har opplevd mye jeg ikke ellers ville opplevd. Artige situasjoner oppstår og selv om jeg har like gode venner som er hørende, så er det ingenting som kan måle seg med det fellesskapet man kan kjenne sammen med mange av sine døve venner :)

jeg trodde du kunne høre litt nå jeg? *dum*

Skrevet

jeg trodde du kunne høre litt nå jeg? *dum*

Jo, men implantatet på hører jeg ganske godt :) Tar jeg av det utvendige implantatet hører jeg ingen verdens ting ;)

Skrevet

Usikker. En undersøkelse for en stund tilbake viste at døve langt oftere er deprimerte enn blinde.

Men jeg ville nok følt meg svært hjelpesløs som blind, så jeg velger døv. Uten at jeg er helt sikker.

Skrevet

Jo, men implantatet på hører jeg ganske godt :) Tar jeg av det utvendige implantatet hører jeg ingen verdens ting ;)

ok skjønner :)

Skrevet

Jeg ville valgt bort hørselen. Uten syn ville ikke livet mitt vært mye å ha, tror jeg. Å ikke høre virker bare litt upraktisk i forhold.

Skrevet

Huff, jeg nesten ikke om jeg tør å svare, spesielt siden jeg ser togli er i denne tråden også, men hvis jeg måtte så hadde jeg valgt bort hørselen. Jeg ser for meg at jeg ville ha taklet en tilværelse uten lyd mye bedre enn en uten synsinntrykk - jeg leser masse, ser TV og filmer, og synes det ville ha blitt veldig trist om alt dette skulle bli borte for meg.

Gjest solfryd
Skrevet

Huff, jeg nesten ikke om jeg tør å svare, spesielt siden jeg ser togli er i denne tråden også, men hvis jeg måtte så hadde jeg valgt bort hørselen. Jeg ser for meg at jeg ville ha taklet en tilværelse uten lyd mye bedre enn en uten synsinntrykk - jeg leser masse, ser TV og filmer, og synes det ville ha blitt veldig trist om alt dette skulle bli borte for meg.

Enig med deg. Synet høres verre ut å tape, enn hørselen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...