Gå til innhold

Døv eller blind?

Anbefalte innlegg

Gjest movenpink
Skrevet

Jeg har mange venner med Usher og vet det kan være utfordrende. Det som er "bra" med Usher er at man aldri(?) blir helt blind. Man mister sidesynet og noen får kikkertsyn. Helt klart utfordrende, ja.. og mange bruker noen år på å akseptere sin situasjon...

Oi, det visste jeg ikke. Trodde "alle" utenom et heldig fåtall ble totalblinde jeg... RP er ikke noen hyggelig lidelse det heller. Om jeg måtte velge mellom RP og totalblind, ville valget definitivt blitt RP.

Forstår veldig godt at det kan ta lang tid å "akseptere" sykdommen.

• Svar 59
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• meg__123!

3

• Caloni Makaroni

2

• hidi, the scorpion

2

• morsan

1

Mest aktive i denne tråden

Gjest movenpink
Skrevet

Hehe, jeg tåler det meste ;)

Faktisk laga vi en lignende spørreundersøkelse på videregående skole (alle elevene hadde høretap i mer eller mindre grad) ;) Vi lurte fælt på om folk syntes synd på oss (noe vi ikke kunne begripe ;-)). Vi fant iallefall ut at folk over 50-60 helst ville beholdt hørselen, mens de som var yngre ville foretrukket å beholde synes. Ganske interessant igrunnen :)

Veldig, veldig interessant!

Gjest Elextra
Skrevet

Det er nok ikke lett å bli verken døv eller blind i voksen alder, men som blind blir du jo funksjonshemmet i den forstand at du vil trenge hjelp til mye av dagliglivets gjøremål. Som døv kan du være fortsatt være helt selvstendig. Om man ikke ønsker å lære seg tegnspråk går det an å bruke penn og papir, selv om ting selvsagt blir mer tungvindt. Med teksttelefon fra hjelpemiddelsentralen trenger man ikke hjelp til å ta telefoner heller.

''men som blind blir du jo funksjonshemmet i den forstand at du vil trenge hjelp til mye av dagliglivets gjøremål. Som døv kan du være fortsatt være helt selvstendig''

Ja, det har du absolutt rett i.

Gjest Elextra
Skrevet

Jeg har mistet mye hørsel og jeg er veldig glad for å beholde synet i hvert fall. Hvis det er snakk om å være helt døv eller helt blind synes jeg det er vanskelig å svare.

Jeg føler at jeg har mistet veldig mye siden jeg har problemer med å delta i diskusjoner hvor det er flere sammen. Jeg kan ikke snakke ordentlig med noen på utesteder, og jeg har sluttet å høre på radio. Jeg har ikke problemer med å snakke med en person hvor jeg ser ansiktet til vedkommende. Jeg kan lytte til musikk og har fremdeles glede av å gå i teater selvom jeg alltid mister noe av det som blir sagt.

Jeg greier å kamuflere hørselstapet såpass at det tar ofte en stund før de snakker med oppdager det, eller når jeg gjør dem oppmerksom på det for å forklare hvorfor jeg må be om repetisjon. Jeg er vettskremt ved tanken på isolasjonen videre hvis jeg mister mer av min hørsel. Verst av alt er å tenke på hvis jeg så mister synet også og må som gammel sitte i mørket uten å høre noenting.

Det høres ikke hyggelig ut, og mange av oss havner nok i din situasjon før eller siden.

Kan du ikke få deg høreapparat?

Gjest segunda
Skrevet

Det høres ikke hyggelig ut, og mange av oss havner nok i din situasjon før eller siden.

Jeg har høreapparater, men er ikke flink å bruke dem. F.eks synes jeg det er vanskelig å høre på min egen stemme, og i menneskemengde hører jeg mindre enn uten. De er gode når jeg hører på forelesninger, eller sitter i møter. Jeg hører lydene klarere og mister da mindre av det som foregår.

Gjest Elextra
Skrevet

Jeg har høreapparater, men er ikke flink å bruke dem. F.eks synes jeg det er vanskelig å høre på min egen stemme, og i menneskemengde hører jeg mindre enn uten. De er gode når jeg hører på forelesninger, eller sitter i møter. Jeg hører lydene klarere og mister da mindre av det som foregår.

Ok, takk for info.

Skrevet

Du har virkelig gjort en stor omveltning i livet ditt med å lære deg tegnspråk da:) Kan tenke meg det åpna seg mange muligheter du ikke ante om + nytt nettverk. Supert! Gir stort håp når du faktisk har fått så stort utbytte av CI også :D (slik jeg tolker det du skriver).

Hørselslidelsen min er nevrogen av progredierende (tiltagende/økende) type, Pr dags dato er det i hele diskantområdet (ikke basstonene). Bruker høreapparat og har hatt en del nytte av det.I omgivelser med annen lydkilde+ menneskestemme blir det en del god-dag-mann-økseskaft og "Hva sa du?". De tonene jeg ikke hører lenger, kompenserer selvsagt ikke høreapparatet for. Noen ganger er det bare så utrolig energitappende når en må være hyperkonsentrert for å få med seg mest mulig. Er en del faktorer som krever ekstra anstregelse og som gjør kommunikasjon/oppfatning av situasjoner mer utfordrende. Hører ikke småbarn som gråter - med mindre de vræler da hehe. (Noen av mine venner med småbarn, misunner meg dette litt *ler*) De mørke tonene hører jeg, og det er jeg superglad for :) Så pr. dags dato er det best å prate med traktorlesber med mørke stemmer eller hankjønn :P (Litt humor må en jo ha.)

Kan jeg spørre deg om hvilket yrke du jobber i? Om du jobber, men er på utkikk: hvilke yrker tenker du kan være bra match nå som du har fått CI? Jeg var i opplæringssektoren, men måtte slutte. Leiter etter nye beiter å gresse på, for å si det fryktelig svulstig. Håper på noe som er mye en-til-en, et lite kollegiumet på arbeidsplass som ligger rolig til. Lunsjer med stort personale, er utrolig slitsomt. Ikke mye pausefølelse. Masse jabbing både her og der, er rene marerittet. Føler meg flere ganger så hemma enn hva jeg er i en annen setting. Så nå er det om å gjøre å få til max tilrettelegging som gjør at en kan bruke seg selv til noe med mest mulig sjanse for suksess.

Tror nok jeg får ta meg en tur til hørselssentralen igjen. Nei, er ikke på CI-nivå (ennå :o ). Tiltaket så langt har vært å bytte høreapparater til kraftigere versjoner ettersom jeg trenger det. Hatt 3 stk til nå; sånn ca etter hver hørselskontroll. Har fått dispensasjon fra det 6 års kravet. Har ikke funnet noen som støyblokkerer så bra ennå. Mulig en ikke får de innen det området Hjelpemiddeltaksten er på. Hvordan er det med CI? Er det så avanser at det blokker ut støy?

''Hørselslidelsen min er nevrogen av progredierende (tiltagende/økende) type, Pr dags dato er det i hele diskantområdet (ikke basstonene). Bruker høreapparat og har hatt en del nytte av det.I omgivelser med annen lydkilde+ menneskestemme blir det en del god-dag-mann-økseskaft og "Hva sa du?". De tonene jeg ikke hører lenger, kompenserer selvsagt ikke høreapparatet for. Noen ganger er det bare så utrolig energitappende når en må være hyperkonsentrert for å få med seg mest mulig. Er en del faktorer som krever ekstra anstregelse og som gjør kommunikasjon/oppfatning av situasjoner mer utfordrende. Hører ikke småbarn som gråter - med mindre de vræler da hehe. (Noen av mine venner med småbarn, misunner meg dette litt *ler*) De mørke tonene hører jeg, og det er jeg superglad for :) Så pr. dags dato er det best å prate med traktorlesber med mørke stemmer eller hankjønn :P (Litt humor må en jo ha.)''

Når det gjelder høretapet ditt så vil jeg tro du kan være kanditat til CI-operasjon når du begynner å runde 80-90 dB høretap i talefrekvensområdet.

Når det gjelder det med å bli sliten, så sies det at det å være hh/døv i hørende miljøer kan tilsvare tre fulltidsjobber for en som hører ;) Jeg vet jo ikke hva som er normalt, så jeg kan ikke sammenligne og vurdere hvordan det ville vært om jeg hørte.... Har noen ganger tenkt på f.eks. mennesker i Japan som gjerne jobber omtrent døgnet rundt og ikke blir "utbrent", mens nordmenn jobber lite til sammenligning og svært mange brenner ut lyset i begge ender... Tror kanskje slike ting henger sammen med hva man er vant til eller hva samfunnet forventer av en? Aner egentlig ikke, men det er iallefall noen tanker som har slått meg...

''Kan jeg spørre deg om hvilket yrke du jobber i? Om du jobber, men er på utkikk: hvilke yrker tenker du kan være bra match nå som du har fått CI? Jeg var i opplæringssektoren, men måtte slutte. Leiter etter nye beiter å gresse på, for å si det fryktelig svulstig. Håper på noe som er mye en-til-en, et lite kollegiumet på arbeidsplass som ligger rolig til. Lunsjer med stort personale, er utrolig slitsomt. Ikke mye pausefølelse. Masse jabbing både her og der, er rene marerittet. Føler meg flere ganger så hemma enn hva jeg er i en annen setting. Så nå er det om å gjøre å få til max tilrettelegging som gjør at en kan bruke seg selv til noe med mest mulig sjanse for suksess.''

Jeg er utdanna allmennlærer med tilleggsutdanning i bl.a. norsk tegnspråk, så jeg jobber hovedsaklig med døve/tunghørte barn som går integrert i hørende skoler. Kollegaene mine er hørende, så jeg kjenner godt til problematikken på pauserommet ;) Men der kommer også inn det at jeg ikke vet hvordan det _kunne vært_ om jeg hørte, så jeg er ganske så fornøyd (og uvitende ;-))

Jeg vet det er endel tunghørte/døve som utdanner seg innen datasektoren fordi slike jobber gjerne medfører mindre verbal kommunikasjon. Evt kan det helt klart være en fordel å jobbe i en mindre bedrift der man slipper å forholde seg til 30 ansatte på pauserommet.....

''Tror nok jeg får ta meg en tur til hørselssentralen igjen. Nei, er ikke på CI-nivå (ennå :o ). Tiltaket så langt har vært å bytte høreapparater til kraftigere versjoner ettersom jeg trenger det. Hatt 3 stk til nå; sånn ca etter hver hørselskontroll. Har fått dispensasjon fra det 6 års kravet. Har ikke funnet noen som støyblokkerer så bra ennå. Mulig en ikke får de innen det området Hjelpemiddeltaksten er på. Hvordan er det med CI? Er det så avanser at det blokker ut støy?''

Så fint du har fått dispenasjon slik at du kan få høreapparater oftere enn hvert 6 år! Det er vel også slik at dersom man kan dokumentere at et nytt høreapparat vil virke betydelig bedre, så kan man få dette dekket før tida er utgått.

Det verste med CI'en er all støyen synes jeg ;) Men nå må du huske at jeg aldri har opplevd støy før..jeg hørte så dårlig med høreapparatene (høretap på godt over 100 dB), så for min del var alt jeg hørte med CI _vondt_ i starten. Støyen forsterkes vel tilsvarende som stemmene forsterkes, men pga at stemmene blir mye klarere, så oppfatter man bedre verbalkommunikasjonen uansett. For de døvblitte er nok CI svært bra! Mange mener lydkvaliteten blir nesten som med et normalt øre, men jeg tror dette er veldig individuelt.

Om jeg var døvblitt ville jeg iallefall ikke nølt med å be om CI-vurdering dersom hørselen ble dårlig nok. Har aldri hørt om døvblitte som var misfornøyde etter operasjonen - kun et par som ikke hadde "lest leksa si" og trodde hørselen skulle bli helt som før ;)

Skrevet

Jeg måtte hjelpe han en gang han skulle ringe ekskona si, han ville ikke tekste da, så jeg måtte tolke liksom, jeg snakket med henne i telefonen og gjentok det hun sa så han kunne lese på leppene :D tungvint...

Men han var litt sånn prinsippielt imot teknologi tror jeg hehe :)

Tror han hadde fått det mye bedre om han åpnet hjertet sitt for mobil og datamaskiner altså...

Helt klart... for en dust altså ;-P

Skrevet

What!? Jeg skjønner ikke hvordan jeg overlevde før mobilene kom! Jeg tror faktisk mobiltlf og mulighetene for å skrive sms er den største revolusjonen som har hendt oss døve ;) Teksttelefonen bruker jeg veldig sjelden nå.... (kan også ringe på vanlig måte etter operasjonen, men liker det ikke så godt ;-))

'' Jeg tror faktisk mobiltlf og mulighetene for å skrive sms er den største revolusjonen som har hendt oss døve ;) ''

Ja, det vil jeg tro... Og mail og chatting, vil jeg tro? For oss hørende er det jo også blitt vanligere å skrive beskjeder enn å ringe,- så da blir dere jo mye mer lik oss andre...

Skrevet

'' Jeg tror faktisk mobiltlf og mulighetene for å skrive sms er den største revolusjonen som har hendt oss døve ;) ''

Ja, det vil jeg tro... Og mail og chatting, vil jeg tro? For oss hørende er det jo også blitt vanligere å skrive beskjeder enn å ringe,- så da blir dere jo mye mer lik oss andre...

Helt klart :)

Gjest movenpink
Skrevet

Det er ikke uvanlig det du spør om. Mange (kanskje de fleste?) tror at høreapparat funker som med briller. Det er vel estimert at 30-40% av alle mennesker er nærsynte eller langsynte (om %-tallet jeg leste på nettet ikke er helt på jordet). Det betyr at å måtte bruke briller for nærsynt-langsynthet er en vanlig greie i befolkningen. For hørsel gjelder det at det er vanlig å begynne å høre litt dårligere når alderen begynner å passere mye oppover. (og dårlig er det vanlig at de gamle på pleiehjemmet hører f.eks. det er ikke noe en opplever å overraskes over).

Mange tror at når du får høreapparat (er) vil du høre like bra som du gjorde den gang da. Akkurat som en som bruker briller ser helt vanlig, men uten briller ser han/hun ikke fullt så godt. Sånn er det ikke.... Høreapparatet hjelper med å skru opp lyder (forsterke dem) slik at du lettere kan høre de. Jeg har flere lyder jeg ikke kan høre verken med eller uten høreapparat. Et høreapparatet kan ikke gi funksjoner som er helt tapt tilbake, men det kan "redde" funksjoner (les hørsel) som er delvis tapt.

Gjest Elextra
Skrevet

Det er ikke uvanlig det du spør om. Mange (kanskje de fleste?) tror at høreapparat funker som med briller. Det er vel estimert at 30-40% av alle mennesker er nærsynte eller langsynte (om %-tallet jeg leste på nettet ikke er helt på jordet). Det betyr at å måtte bruke briller for nærsynt-langsynthet er en vanlig greie i befolkningen. For hørsel gjelder det at det er vanlig å begynne å høre litt dårligere når alderen begynner å passere mye oppover. (og dårlig er det vanlig at de gamle på pleiehjemmet hører f.eks. det er ikke noe en opplever å overraskes over).

Mange tror at når du får høreapparat (er) vil du høre like bra som du gjorde den gang da. Akkurat som en som bruker briller ser helt vanlig, men uten briller ser han/hun ikke fullt så godt. Sånn er det ikke.... Høreapparatet hjelper med å skru opp lyder (forsterke dem) slik at du lettere kan høre de. Jeg har flere lyder jeg ikke kan høre verken med eller uten høreapparat. Et høreapparatet kan ikke gi funksjoner som er helt tapt tilbake, men det kan "redde" funksjoner (les hørsel) som er delvis tapt.

Ok, takk for informasjon! :)

Gjest movenpink
Skrevet

Det i menneskemengder har jeg også opplevd. Merkelige greier. Er det fordi de ikke filtrerer ut støy? Det at du ikke hører din egen stemme, synes jeg var rart. Ville nesten tro at audiografen ikke kan ha innstilt helt riktig der. Ev. at du burde få et annet slag/type. For en skal kunne høre _både_ egen og andres stemme da... Ser for meg at det må være fryktelig ubehagelig å ikke klare høre hva en selv sier... :o

Hvordan klarer du å løse problemet "naboen hvisker deg noe i øret" under forelesninga? Med teleslyngetilkoblinga blir en jo i hvert fall helt døv for andre enn stemmen direkte på øret. Blir flinke konsentrerte studenter da:)

Gjest segunda
Skrevet

Det i menneskemengder har jeg også opplevd. Merkelige greier. Er det fordi de ikke filtrerer ut støy? Det at du ikke hører din egen stemme, synes jeg var rart. Ville nesten tro at audiografen ikke kan ha innstilt helt riktig der. Ev. at du burde få et annet slag/type. For en skal kunne høre _både_ egen og andres stemme da... Ser for meg at det må være fryktelig ubehagelig å ikke klare høre hva en selv sier... :o

Hvordan klarer du å løse problemet "naboen hvisker deg noe i øret" under forelesninga? Med teleslyngetilkoblinga blir en jo i hvert fall helt døv for andre enn stemmen direkte på øret. Blir flinke konsentrerte studenter da:)

Jeg hører min egen stemme, men den blir så rar at det er ubehagelig.

Gjest movenpink
Skrevet

Helt klart :)

Ære være teknologien! :)

Måtte være mye mer "tungvint" å være døv før. Nå er det farvel til svære bøleverk av teksttelefoner, sms, mail og msn-chat er jo så vanlig.

Takk for svaret over her også, togli. Spennende person du :)

Gjest movenpink
Skrevet

Jeg hører min egen stemme, men den blir så rar at det er ubehagelig.

Med rar: mener du da forvrengt? I så fall er det en eller flere innstillinger som kan korrigere det en del.

Husker da jeg fikk mitt første, så var det noen fininnstillingsknapper (på lydprogrammet på audiografens pc) som gjorde at jeg hørte stemmen min som om jeg snakka i en mikrofon. Forsvant etter justering da,

Et tredje alternativ er jo den at du har brukt høreapparat så lite at du ikke har blitt tilvendt. Mener å huske høreapparattilvenningsprogrammet hos audiopedagogen min gikk over en sånn 2 mnd periode eller noe.

Gjest segunda
Skrevet

Med rar: mener du da forvrengt? I så fall er det en eller flere innstillinger som kan korrigere det en del.

Husker da jeg fikk mitt første, så var det noen fininnstillingsknapper (på lydprogrammet på audiografens pc) som gjorde at jeg hørte stemmen min som om jeg snakka i en mikrofon. Forsvant etter justering da,

Et tredje alternativ er jo den at du har brukt høreapparat så lite at du ikke har blitt tilvendt. Mener å huske høreapparattilvenningsprogrammet hos audiopedagogen min gikk over en sånn 2 mnd periode eller noe.

Jeg har brukt høreapparater mye. Det har vært prøvd å finjustere dette og det har forbedret seg, men ikke forsvunnet.

Skrevet

Ære være teknologien! :)

Måtte være mye mer "tungvint" å være døv før. Nå er det farvel til svære bøleverk av teksttelefoner, sms, mail og msn-chat er jo så vanlig.

Takk for svaret over her også, togli. Spennende person du :)

Åå, takk :))

Og bare spør om det er noe mer du lurer på etterhvert :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...